Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Denemarken - Wat te doen/zien?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Denemarken - Wat te doen/zien?

    Binnen 3 weken vertrekken we voor een 15-daagse autovakantie naar Denemarken.
    We kamperen met een reuze tent, dus erg mobiel zijn we niet. Een of twee keer van plaats wisselen is het plan.

    Wat mogen we zeker niet missen?
    We zijn eerder van het steden/kastelen/tuinen-type, hoewel een stevige dagtocht met de rugzak ons ook niet afschrikt.

  • #2
    Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

    Denemarken ken ik hoofdzakelijk van er een keer of 35 door te rijden.
    Maar ik zou je zeker het dorpje Ribe aanraden. Ik meen me vaag te herinneren dat ik daar ooit ooievaars heb gezien en 's avonds doet een folkloristisch persoon zijn rondje. Ribe ligt niet zover over de Duitse grens.
    Ik zou ook voorstellen om de Stora Beltbrug te nemen (tolbrug), gewoon omdat die zo indrukwekkend is. De andere (de Oresundbrug) ligt tussen DK en S.

    Verwacht van DK wel geen spectaculaire landschappen à la Noorwegen of midden/noord Zweden

    Comment


    • #3
      Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

      Correctie. Ik vind die folklorefiguur niet meer terug (ik denk dat het een schoorsteenveger was). Zal dood zijn zeker ?

      Comment


      • #4
        Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

        Bedankt alvast voor de Ribe en de Stora Beltbrug suggesties.
        Nog anderen met ideeen in de zaal aanwezig?

        Comment


        • #5
          Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

          Legoland natuurlijk (zelf nooit geweest, zal ook wel geen interessepunt zijn). En als ik erg diep graaf : is er ergens in København geen hippie-vrijstaat of zo ? Er speelt iets als "kristiania" door mijn hoofd.

          Ik zou er een kaart moeten bij nemen.

          Maar wat er ook steeds fél onderschat wordt is de Deense design. Veelal gaan de Zweden (en in mindere mate de Finnen) met de eer lopen maar dat is onterecht, het zijn dikwijls wansmakelijke knoeiers. Ik zou toch willen voorstellen om in een ietwat grotere stad en keramiek, juwelen, glasboetiekjes binnen te lopen.
          En iets anders : probeer geen moeite te doen om van Deens iets te begrijpen/maken/verstaan, om mijn dochter te volgen : het is een spraakgebrek :-)

          Comment


          • #6
            Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

            Lang geleden dat ik daar geweest ben. Aarhus is leuk, met een soort "Bokrijk". En aquavit natuurlijk als plaatselijke specialiteit (maar ik vrees dat die daar duur gaat zijn). Roskilde met het vikingschip museum. Kastelen zijn vooral Frederiksborg, Rosenborg en Amalienborg de trekpleisters (alle drie bij Kopenhagen) En dan nog Charlottenborg. Kopenhagen zelf is zeker de moeite met een hele hoop torens maar om dat goed te zien moet je er eerst een omhoog klimmen. Een rond viking"fort" is ook de moeite als je dat interesseert (Trelleborg maar er zijn er nog). Ribe is al genoemd, als ik me goed herinner doe je daar een rondgang met de lantaarnaansteker. Legoland is al genoemd.

            Comment


            • #7
              Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

              Dit kwam ik onlangs tegen...
              Net gebouwd dus vrij exclusief!

              Een uitkijktoren in een spiraal van 45 meter hoog. Uitkijken over een beschermd bos. Het is magisch, maar je moet er wel voor naar Denemarken gaan!


              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                is er ergens in København geen hippie-vrijstaat of zo ? Er speelt iets als "kristiania" door mijn hoofd.
                Wees er zeer voorzichtig. Bezoeken is geen probleem, foto's nemen kan nogal vlug agressie uitlokken. Wij hebben geen last gehad met de camera rond de nek maar zijn verschillende keren gewaarschuwd (taxichauffeur die gewoon stopte toen we de straat naar Kristiana gingen oversteken bv.) "Don"t take pictures, they will steal or destroy your camera..." Het heeft vooral te maken met het feit dat je soms toevallig "spullen" van eigenaar zou kunnen zien veranderen (drugverkoop).

                We voelden ons er in ieder geval niet onveilig, het was er rustig en we hebben een tijdje op een bankje gezeten.
                bye, Maurice
                https://on4bam.com/
                Nikon D7500

                Comment


                • #9
                  Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

                  Bedankt voor de tips tot nog toe.
                  Hoe zit dat met de veerboten? Moet je reserveren?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Hoe zit dat met de veerboten? Moet je reserveren?
                    Je kan perfect zonder veerboot (bijna) overal geraken. Ik denk dat je, als je toch een stuk met de boot wil doen, je dat best bij de rederij vraagt.
                    Wij waren er in 2013 de laatste keer met de auto dus geen recente info.
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Correctie. Ik vind die folklorefiguur niet meer terug (ik denk dat het een schoorsteenveger was). Zal dood zijn zeker ?
                      Ik ben er nu. Het is een lampenaansteker, en hij vertelt verhalen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Denemarken - Wat te doen/zien?

                        Nu je het zegt...

                        Comment

                        Working...
                        X