Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cornwall

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cornwall

    Voor onze 14-daagse vakantie in september hebben we nog geen bestemming.
    We gaan reeds jaaaaaaren naar Frankrijk in september, maar we zijn ondertussen al aan ronde twee en drie begonnen, ttz. verschillende bestemmingen reeds tweemaal en een paar reeds driemaal aangedaan.
    Waar we nog niet waren, maar die spreken me om één of andere reden minder aan zijn de Vogezen (men zegt dat je evengoed naar de Belgische Ardennen kan gaan) en de Landes (waarvan ik gehoord heb dat het zo plat als een vijg is en bestaat uit niks anders dan bos). Misschien hebben die beide ook wel hun charmes, maar zoals gezegd ze spreken ons minder aan.

    Wat echter reeds lang op ons (mijn) verlanglijstje staat is Cornwall (GB). Het zou eens iets anders zijn dan Frankrijk en we houden goede herinneringen over aan onze Ierland, Schotland en Walesreizen).
    Ik heb me er nog helemaal niet in verdiept buiten rap eens enkele beelden bekeken op het www, maar het is me altijd bijgebleven toen de reeks Coast (BBC) over de kust(streek) van Cornwall ging.

    Daarom na heel deze uitleg, zijn er mensen die reeds in Cornwall verbleven ? Zo ja, waar, wat moet je er zéker gaan zien.
    Een etentje in één van de restaurants van Rick Stein (één van mijn favoriete koks) zou al zeker op ons programma staan, hij heeft er enkele in Cornwall.
    Wij zijn geen 'trekkers', maar verblijven graag 14 dagen in hetzelfde plaatsje (hotel/cottage...) dus graag een beetje centraal om van daaruit zo een beetje naar overal te kunnen uitzwermen.

    Alle tips welkom.

  • #2
    Re: Cornwall

    Ik zou kiezen voor 2 of 3 standplaatsen anders ben je zoveel tijd kwijt met heen- en terugrijden. Ik heb zelf de hele zuidkust van Torquay tot Land's End gedaan. Plymouth, Fallmouth, Penzance(hier in de buurt is ook de Engelse versie van Mont St, Michael), Land's End(lange rit naar het einde van de wereld, waar ook de natuur helemaal uitdooft. Ook Dartmoor, het oneindige niets en Dartmouth(volgens mij nog bekend van de Onedin Line) + stoomtrein.
    Houdt er rekening mee dat het weer bij zuidwesten wind rechtstreeks uit de oceaan komt en zeer snel kan wisselen, hevige regenbuien(hier vrijwel nooit zo zwaar) meegemaakt en 5 minuten stomende wegen en bloedheet. Het prettigste van hier tov Bretagne en Normandië is dat de mensen kan verstaan.
    PS ik heb geen idee waar Devon overgaat naar Cornwall.
    PPSS en wagen huren werkt beter dan je eigen auto(stuur) meenemen, smalle wegen en iotwijken naar rechts en de tegemoet komende Engelsman doet dat naar links........rijdt gewoon prettiger na 5 minuten en neem een automaat, want schakelen met links is ook niet alles.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Cornwall

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik zou kiezen voor 2 of 3 standplaatsen anders ben je zoveel tijd kwijt met heen- en terugrijden. Ik heb zelf de hele zuidkust van Torquay tot Land's End gedaan. Plymouth, Fallmouth, Penzance(hier in de buurt is ook de Engelse versie van Mont St, Michael), Land's End(lange rit naar het einde van de wereld, waar ook de natuur helemaal uitdooft. Ook Dartmoor, het oneindige niets en Dartmouth(volgens mij nog bekend van de Onedin Line) + stoomtrein.
      Houdt er rekening mee dat het weer bij zuidwesten wind rechtstreeks uit de oceaan komt en zeer snel kan wisselen, hevige regenbuien(hier vrijwel nooit zo zwaar) meegemaakt en 5 minuten stomende wegen en bloedheet. Het prettigste van hier tov Bretagne en Normandië is dat de mensen kan verstaan.
      PS ik heb geen idee waar Devon overgaat naar Cornwall.
      PPSS en wagen huren werkt beter dan je eigen auto(stuur) meenemen, smalle wegen en iotwijken naar rechts en de tegemoet komende Engelsman doet dat naar links........rijdt gewoon prettiger na 5 minuten en neem een automaat, want schakelen met links is ook niet alles.
      Bedankt alvast voor je inbreng. Cornwall is inderdaad nogal groot had ik al gezien om een centrale verblijfplaats te kiezen, maar wij 'verhuizen' niet zo graag.
      Misschien dat we dan toch beter uitzien om een deel van Cornwall te verkennen ivp het volledige Cornwall. En het weer, ja daar malen we niet om, meestal hebben wij in september, zelfs in streken die gekend zijn als 'pispotten', toch mooi weer.
      Maar ik besef dat we ooit wel eens tegenslag zullen hebben en doornat naar huis zullen komen, maar dat hoort er bij wanneer je naar die streken trekt.
      Met eigen wagen in Engeland rijden, daar zit ik niet mee, omdat we het reeds verschillende keren gedaan hebben (Schotland, Wales, verschillende dagtrips naar Kent).
      Met een huurwagen en links schakelen is voor mij ook geen probleem wegens reeds zeker een tiental keren gedaan in Ierland en op Cyprus.
      Het zal dus wel met onze wagen worden als we daar naartoe trekken. Ik dacht de grootste gekken op smalle wegen reeds tegengekomen te hebben in Ierland... niet dus .
      Toch al bedankt voor de tips.

      PS Reacties op mijn vraag kan twee kanten op : aan de ene kant hoop je op veel reacties ivm zaken die je moet bezoeken/zien, aan de andere kant hoop je op weinig reacties, wat dan weer een teken is dat er weinig mensen naar toe gaan, wat dan ter plaatse resulteert in rust die wij absoluut altijd zoeken tijdens onze reizen.
      Last edited by Guest17; 14 juni 2015, 10:13.

      Comment


      • #4
        Re: Cornwall

        Wat wij toen hebben gedaan is de kustlijn volgen, vanuit Tintagel tot in Land’s End en via het zuiden zo naar Dartmoor Forest zo terug naar London gereden!
        Wat is ons bijgebleven, het lekker eten, Tintagel Castle, St Nectan’s Glen (waterval), St Just, Penzance, al de Megalieten, de kustlijn is prachtig en dramatisch en tal van mooie vissersdorpjes, Screech Owl Sanctuary Trebah Gardens,…
        Om te logeren waren we toen van B&B naar B&B geweest, ma dat is eigenlijk niet nodig, 1 centrale plaats is voldoende, afstanden zijn klein, bv Newquay – Land’s End is slecht een klein uur rijden.
        Cornwall is toch wel vrij toeristisch, iets duurder, zeer geliefd bij oudere mensen vanwege het milde klimaat…de Gulfstream hé!

        Hier nog een paar links:
        Cornwall England, Cornish tourist information for our visitors


        Cornwall is rich in standing stones and echoes of prehistory - these are some of the remarkable standing stones in the country

        Comment


        • #5
          Re: Cornwall

          Oorspronkelijk geplaatst door SnEm Bekijk bericht
          Wat wij toen hebben gedaan is de kustlijn volgen, vanuit Tintagel tot in Land’s End en via het zuiden zo naar Dartmoor Forest zo terug naar London gereden!
          Wat is ons bijgebleven, het lekker eten, Tintagel Castle, St Nectan’s Glen (waterval), St Just, Penzance, al de Megalieten, de kustlijn is prachtig en dramatisch en tal van mooie vissersdorpjes, Screech Owl Sanctuary Trebah Gardens,…
          Om te logeren waren we toen van B&B naar B&B geweest, ma dat is eigenlijk niet nodig, 1 centrale plaats is voldoende, afstanden zijn klein, bv Newquay – Land’s End is slecht een klein uur rijden.
          Cornwall is toch wel vrij toeristisch, iets duurder, zeer geliefd bij oudere mensen vanwege het milde klimaat…de Gulfstream hé!

          Hier nog een paar links:
          Cornwall England, Cornish tourist information for our visitors


          http://www.megalithia.com/overview/cornwall.html
          Heel erg bedankt voor alles. Hier kan ik al weer wat mee verder.
          Vrij toeristisch, bedoel je dan vooral toeristen uit eigen land nl. de Engelsen ?
          Want wanneer je het hier te lande over Cornwall hebt is het precies of ze horen het donderen in Keulen.
          Wij zouden gaan in september, dan loopt het waarschijnlijk toch niet meer over van de toeristen hoop ik.

          Comment


          • #6
            Re: Cornwall

            Wij zijn in 2013 met de caravan naar Cornwall geweest en hebben toen St Austell als uitvalsbasis gekozen. Het was voor ons de eerste keer dat we in de zomer een andere bestemming als de Middellandse Zee kozen en we hebben ons daar best geamuseerd. Toen wij er waren was er net een hittegolf, het was er zelfs 29°C geweest.

            We hebben er wat kastelen en tuinen bezocht (Tintagle castle, Lanhydrock House, Lost gardens of Helligan, Eden Project) Charlestown, Lands End, Minack openlucht theater, ... en Stonehenge toen we terug naar huis reden

            Een ding wat we geleerd hebben is dat het cultuurhistorisch erfgoed in Engeland beheerd word door 2 grote organisaties: www.english-heritage.org.uk en www.nationaltrust.org.uk Beide organisaties beheren heel veel parken, tuinen, kastelen, .... en als je een (tijdelijk) lidmaatschap aangaat kan je alle zaken die door de desbetreffende organisatie beheerd worden gratis bezoeken. Dit jaar gaan we naar Schotland en dan zijn we van plan om zo'n lidmaatschap aan te gaan van "the national trust of Scotland"
            http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

            Comment


            • #7
              Re: Cornwall

              Cornwall.... zucht *weemoed*

              Dit is een echte aanrader, hebben wij toen gehuurd... ik hoop wel dat je wat gewend bent met de wagen, want het is een heel avontuur om er te geraken



              Van daaruit: de STRANDEN zeker doen! Eden Project is een must, foto's teveel ga je hebben! De kustlijn is zalig, er is echt veel te zien en te doen, vraag de locals gewoon wat ze aanraden, dag per dag en naargelang het weer, dat zijn net zoals de Ieren wandelende Tripadvisors en Rough Guides!

              Cornwall... Ierland dichterbij en net zoals Ierland meteen verliefd op geworden.

              Veel plezier alvast!

              IZ.
              For Greater Good - Ambient Music for the Masses

              Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

              Comment


              • #8
                Re: Cornwall

                Ja vooral Britten, één van de warmste plekken van het land, lokt dus veel volk...
                Ma als je uit de steden blijft heb je er weinig last van! Wat anders dans de belgische kust hé :-)
                Wij hopen er volgend jaar opnieuw te gaan, ma dit jaar Scotland!

                ND filter ni vergeten :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Cornwall

                  Inderdaad, goeie tip, nd filter en polar niet vergeten en de statief...

                  Iz.
                  For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                  Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                  Comment

                  Working...
                  X