getrokken terwijl Umco aan 't shooten was...
manueel op 1/25 ste en f2.8 met -1,5EV op 400 iso ....uit de hand..
Stef
![]()
Niet makkelijk he heb er ook zo'n 50 tal
Toffe schot en zekers om nog eens over te doen![]()
Respect begint bij uzelve
Stef, waarom iso omhoog en ev omlaag?
vraag ik me ook altijd af waarom ze dat doen, ben benieuwd naar het antwoord.Originally posted by NataliaNL
Stef, waarom iso omhoog en ev omlaag?
Groeten,
Kristof
poeh, ben ik even blij dat ik niet de enige ben met die vraag!
wel...vanaf 800 iso treedt er teveel ruis op naar mijn zin...maar op 400 iso ZONDER ev-compensatie was de sluitertijd te laag om uit de hand te trekken (model stond trouwens ook niet stil).
Je kan dan toch op 400 iso werken, met als het ware de sluitertijd alsof je op 800 iso zit...je "bedriegt" een beetje je camera door die ev-compensatie aan te passen....
Stef
Merci voor de uitleg.Originally posted by Stef
wel...vanaf 800 iso trddet er teveel ruis op naar mijn zin...maar op 400 iso ZONDER ev-compensatie was de sluitertijd te laag om uit de hand te trekken (model stond trouwens ook niet stil).
Je kan dan toch op 400 iso werken, met als het ware de sluitertijd alsof je op 800 iso zit...je "bedriegt een beetje je camera door die ev-compensatie aan te passen....
Stef
Maar verlies je dan geen detail in de donkere delen, omdat je eigenlijk minder licht binnelaat (de sluitertijd is hoger) dan nodig is voor een goede belichting?
Groeten,
kristof
bedankt voor de uitleg, Stef.
't Werkt nog ook![]()
uiteraard verlies je wat detail in de donkere delen...een spotmeting op de juiste plek doet dan wonderen... dus effe op P-stand zeten en kijken met de spotmeter op donkere delen, en nadien die sluitertijd trachten te evenaren op manuele modus en met je ev-compensatie...
Stef
Hee Stef, ik heb er ook zone 70 tal genomen, maar doordat ik mijn kaartjes op mijn beide camera's dooreen gebruik kan ik effe niet aan de D30 foto's (dus degenen zonder flits).
Maar we zoeken verder ...
btw, ook een geslaagde dus![]()
Weeral een hoge educatieve waarde BD.
Knap om zo uit de hand genomen te zijn, Stef.
danku danku...
Stef