Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flikken a/d Singel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flikken a/d Singel


    ISO 100, T6" f22 op +/- 24mm, K°5000

    Ben bovenop een buskot gekropen voor een hoger standpunt

  • #2
    Re: Flikken a/d Singel

    beetje blauwig geheel en dat van die flikken zie ik niet, maar ben er ook niet bekend, de moeite ervoor gedaan zeker de moeite waard dat wel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Flikken a/d Singel

      Prachtige foto en de maan erbij maakt het speciaal Maar daar gebeurt precies veel dat het licht niet mag zien maar een paar verdiepingen verlicht
      Groetjes Vicky

      Comment


      • #4
        Re: Flikken a/d Singel

        Knappe foto! het blauw stoort mij niet in deze foto.
        BD0477BE

        Comment


        • #5
          Re: Flikken a/d Singel

          Mooi plaatje om naar te kijken.
          mvg,
          Ludo V.

          Comment


          • #6
            Re: Flikken a/d Singel

            lol, nét daar kruip je op een buskotje

            knappe foto!
            foto als spiegel of als venster?

            Comment


            • #7
              Re: Flikken a/d Singel

              Als ne Ollander snap ik de titel niet, maar het is wel een lekkere strakke plaat, dat zie ik dan weer wel
              Joop Snijder - http://www.joopsnijder.com
              Ook foto's verkopen? Kijk eens op Dreamstime, IStockPhoto of ShutterStock
              Bekijk mijn tips & tutorials op mijn blog

              Comment


              • #8
                Re: Flikken a/d Singel

                Mooi zo. Persoonlijk had ik nog een paar minuutjes langer gewacht vooraleer de foto te nemen.
                Ik stel me wel de vraag hoe het komt dat die lucht eigenlijk in verschillende van jouw foto's er net hetzelfde uit ziet?

                Er scheelt overigens iets met je perspectief...


                seppuku.
                Last edited by seppuku; 15 januari 2006, 20:04.

                Comment


                • #9
                  Re: Flikken a/d Singel

                  Oorspronkelijk geplaatst door seppuku
                  Ik stel me wel de vraag hoe het komt dat die lucht eigenlijk in verschillende van jouw foto's er net hetzelfde uit ziet?

                  Er scheelt overigens iets met je perspectief...


                  seppuku.
                  Hehe,
                  het perspectief is juist hoor. Ik corrigeer de verticale lijnen tot 98% / 99% dit is een staandaard als je architecturale foto's maakt.
                  Wat de lucht betreft... Het is niet dezelfde, maar ik zoek wel naar steeds hetzelfde opname moment...

                  grtz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flikken a/d Singel

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotofreak
                    Hehe,
                    het perspectief is juist hoor. Ik corrigeer de verticale lijnen tot 98% / 99% dit is een staandaard als je architecturale foto's maakt.
                    Hoezo "juist"? Wat is "juist"? En hoe zit het met de verkorting? Vergelijk eens de verhouding tussen de oppervlakte van het dichtste en die van het verste raam vóór en nà de bewerking...


                    seppuku.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flikken a/d Singel

                      Juist... wat is juist?
                      Het beeld dat door de lens gevormd word is in principe niet juist... tele, groothoek, groot of klein diafragma, het heeft allemaal invloed op de juiste weergave. Als je de correctie op de verticale lijnen niet maakt, dan is de weergave van dat gebouw minder juist dan wanneer ik ze wel maak, want het gebouw ziet er in het echt zo uit, recht omhoog en niet schuin.
                      Wat er is en wat je ziet is niet hetzelfde en What the eyes see, the mind believes.
                      Ik begrijp dat van die verkorting niet, wat bedoel je daar juist mee?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flikken a/d Singel

                        Over wat er is en wat je ziet, kun je dagen lang filosoferen.

                        Je verwijst naar hoe het gebouw er "in het echt" uit ziet. Wel in "het echt" zijn alle vloeren waterpas, terwijl de bovenste op je foto al onder 45° staan. Dat is dan ook niet "juist". Als je de vertikalen wijzigt omdat dat zogezegd "juister" is, waarom doe je dat dan niet met de horizontalen?

                        Perspectivische verkorting kan ik hier niet in twee woorden uitleggen, maar je kan daar zeker massa's litteratuur over vinden.


                        seppuku.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flikken a/d Singel

                          Als ik een juiste weergave van het gebouw zou willen maken dan zou ik het opnieuw moeten bouwen, want op de foto kan ik er ook niet rondomheen lopen...
                          De horizontale lijnen rechtzetten is dwaas, want dan word het gebouw plat en dan krijg je een abstract beeld zonder diepte. In princiepe vernietig ik, door de verticale correctie, de perspectievische verkorting die ontstaat door de perceptie van de waarnemer.
                          Als je je camera nu zo houd zodat je horizon recht in het midden valt dan zal je zien dat alle verticale lijnen recht staan en wanneer je hem naar boven kantelt om het gebouw erop te krijgen de verticale lijnen naar één punt beginnen te lopen (zeer merkbaar bij groothoek). Als je nu met een technische camera zou werken dan kan je de horizon leggen waar je wil. Je kantelt het voorvlak (scherptevlak) en het achtervlak (perspectief) en alles komt mooi recht te staan als je horizontaal maar waterpas staat. (zéér vereenvoudigd uitgelegd ) Nu moet ik die correcties doen via PS omdat ik geen TC bezit, maar in de toekomst schaf ik mij nog wel zo'n TS-E 24mm aan waar ik die correcties wel mee kan doen (min of meer)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flikken a/d Singel

                            Natuurlijk ga je die horizontalen niet rechtzetten. Ik wilde de vergelijking maken met de vertikalen om aan te tonen dat die rechtzetten ook wel eens "dwaas" zou kunnen zijn. Met die verticale correctie supprimeer je in de eerste plaats je derde vluchtpunt. Het is pas bij het verticaal uitrekken van het beeld dat je de verkorting compenseert. Maar heb je je al eens afgevraagd waarom je het beeld altijd moet uitrekken, nadat je de verticalen evenwijdig gemaakt hebt?

                            De reden waarom velen de vertikalen trachten te corrigeren (tegen de regels van de ruimtemeetkunde in!), is zuiver gevoelsmatig, ingeven door o.a. het evenwichtsorgaan. Zolang het gezichtsvlak loodrecht staat op de zwaartekracht (dus evenwijdig met het horizontaal vlak), is er geen vuiltje aan de lucht. Het is pas wanneer die evenwijdigheid verbroken wordt (bijvoorbeeld door naar boven te kijken), dat men het gevoel krijgt dat er iets niet klopt. Nog erger zou het worden als men het hoofd schuin zou beginnen houden...
                            Om maar te zeggen dat we het zodanig gewoon zijn horizontaal te zien dat alle daarmee gepaard gaande perspectivische verschijnselen als de normaalste zaak van de wereld beschouwd worden en onbewust door onze hersenen gecorrigeerd worden naar de wetenschap dat die lijnen in werkelijkheid wel evenwijdig zijn. Als we daar echter van afwijken en overgaan naar een "onnatuurlijk" zicht omhoog, zijn we in de war, omdat we wel weten dat de verticalen evenwijdig moeten zijn, maar die eigenlijk niet zo zien.

                            Als je inderdaad je camera horizontaal houdt, zullen de vertikalen vertikaal zijn, maar hetzelfde geldt voor de horizontalen als je recht voor het gebouw staat, i.p.v. op de hoek: die zullen ook evenwijdig zijn.


                            Maar euh... het blijft een mooie foto, hoor.


                            seppuku.


                            P.S. als er forumleden zijn die vinden dat ik onzin aan het uitkramen ben, mogen die gerust reageren. Bovenstaande heb ik zelf uit mijn mouw geschud, echter met de kennis van verschillend perspectiefverschijnselen in het achterhoofd.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flikken a/d Singel

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joop Snijder
                              Als ne Ollander snap ik de titel niet, maar het is wel een lekkere strakke plaat, dat zie ik dan weer wel
                              Troost je, ik ben gene Ollander, maar ik snap het ook niet !?!
                              Voor mij is dit gewoon een foto van 'n gebouw, zondermeer...
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment

                              Working...
                              X