Een van de - letterlijke - hoogtepunten ieder jaar op de fotoreis naar Namibië is voor mij altijd de vlucht over de rode zandduinen van Sossusvlei. Het Namib-Naukluft park is op zich al oogverblindend mooi, maar vanuit de lucht zie je pas echt hoe hoog en uitgestrekt de duinen zijn.
Deze foto heb ik vanuit een tweepersoons microlight vliegtuigje genomen - een compleet open vliegtuigje met drie wielen, twee stoeltjes, en een grote propellor achterop. Het voordeel is dat dit soort vliegtuigjes heel wendbaar zijn, relatief stil, ook zonder motor kunnen vliegen, heel laag boven de grond kunnen vliegen, en dat je niet gehinderd wordt door ramen.
Op weg terug naar ons kamp vlogen we over een paar hoge zandduinen, toen we plotseling een kleine kudde gemsbokken door het zand zagen rennen, recht voor ons uit. Ik heb altijd twee camera's aan boord met een 24-70 en een 70-200, want lenzen wisselen aan boord van een open vliegtuig is geen optie. Razendsnel pakte ik de camera met de 70-200 en koost een hele snelle sluitertijd - rennende dieren fotograferen vanuit een vliegtuig krijg je niet zomaar scherp. Ik had net genoeg tijd om een snelle burst te schieten, en toen waren we er alweer voorbij.
Voor mij is dit zonder twijfel een van mijn meest bijzondere foto's die ik ooit in Namibië heb genomen. De combinatie van de bijna perfecte choreografie met het opspattende zand en de enorme rode muur maken het een uniek beeld. En het is tevens het bewijs dat je als natuurfotograaf altijd een gezonde dosis geluk nodig hebt. En erop voorbereid moet zijn als je het krijgt.
Nikon D3, AF-S VR 70-200/2.8, 1/3200 @ f/5.6, ISO 800, uit de hand geschoten.
NEF ontwikkeld in Capture NX2, lichte crop, contrast- en kleuraanpassingen in PS CS5. Verzadiging is niet verhoogd.
Comment