Hallo!
Deze foto maakte ik enkele dagen geleden in het centrum van Brugge.
De lichtomstandigheden waren niet best. Het was bewolkt en deze vogel zat helemaal tegen het licht (zoals je door het gaatje in het bladerdek rechts kan zien).
Ik heb mijn best gedaan om er wat van te maken, vooral omdat ik de vogel niet herken. Kan iemand mij helpen?
![]()
Schandalig: 33 bezoekers en geen reacties maar wel één grote stoere bonk die 1 zonnetje toekent en zich verschuilt in de massa.
Mag ik ms wat meer technisch gaan?
Ik heb verschillende van je postings eens nader bekeken (Steenloper en Futen met nest o.a.) en stel vast dat je alle voorzorgen neemt om bewegingsonscherpte te vermijden. Zo zet je ISO op 800 en 1/800 sec met f=5.6: dit alles met een tele van 300 mm. Ondanks al deze verantwoorde settings is je resultaat niet voldoende scherp. Gebeurt de scherpstelling met deze lens automatisch of doe je zelf een manuele scherpstelling? In eerste geval lens eens aan uitgebreidere testen onderwerpen (opnamen op statief en van een vast stilstaand onderwerp). In het tweede geval de dioptrische bijregeling van het fototoestel ms bijregelen. (ben je brildrager?)
Nog veel succes toegewenst en ik hoop dat ik niet onbeleefd overkom en je mijn zienswijze kan apprecieren.
Henri
lidnummer: BD0435BE
ik kan je niet echt helpen met de determinatie van 't beestje.
ik vermoed wel dat dit een serieuze uitsnede is van het origineel?
mm
Misschien de 'grauwe vliegenvanger'?
Zekerweten Grauwe vliegenvanger.![]()
Als Richard het niet weet dan weet niemand het, hij kent de vogels van A/Z.![]()
Toch is het zo met een beetje bewerking dat je een aardig plaatje krijgt ondanks de moeilijke omstandigheden. Ik heb een poging gewaagt, als je het niet lijkt dan haal ik hem gelijk er weer af. Hier is verder niks aan gedaan, geen trucs, alleen ruis weggehaald en een beetje verscherpt. Dus helemaal jou eigen foto.
![]()
Bedankt voor de reacties! De grauwe vliegenvanger dus.
@kodachrome: Hartelijk bedankt voor de uitgebreide kritiek. Ik apprecieer het heel erg. Het is wel zo dat ik op mijn linkeroog (wat ik dus het meest gebruik bij het nemen van de foto's) een lichte afwijking heb, maar ik draag geen bril.
Nu heb ik gezien dat de dioptrische bijregeling helemaal verkeerd stond op mijn camera. Ik heb hem nu neutraal gezet.
Zou ik hem beter wat meer op mijn oog afstellen? Kan ik de autofocus dan nog op dezelfde manier gebruiken? Heeft dat dus enkel effect op de manuele focus?
Ik gebruik wel zoieso meer de AF.
En nogmaals: ik apprecieer deze kritiek ten zeerste.
@mm: Het is idd een serieuze crop. Het vogeltje zat nl. te hoog in de boom om dichterbij te raken.
@dhr: Het lijkt me zeker iets, hoewel ik niet zo'n voorstander ben van te harde verscherpingen. De ruisreductie vind ik dan wel weer erg geslaagd. Wat gebruik je hiervoor?
Die dioptrieregeling is principieel van enorm belang als je manueel scherp stelt. Maar anderzijds speelt ze toch ook een indirecte rol bij het bepalen van je focalisatie. Door slechte regeling kan je je eventueel laten misleiden bij de keuze van je instelpunt.Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen
Henri
lidnummer: BD0435BE
Ik ben zelf brildrager met één vrij goed en één zwak oog : de dioptrie is idd zeer belangrijk ook bij AF, je zoeker is doorgaans al geen toonbeeld van scherpte maar indien verkeerd ingesteld mis je gewoon bij het focussen. Vooral met lange tele en een kleine DOF kan het voorkomen dat je blijkt je focus compleet verkeerd te leggen door een slechte kijk door de zoeker.
Bij dergelijke close opnamen vanop relatief grote afstand is het vrijwel niet uit te sluiten dat je moet nabewerken. Als je dan nog eens serieus gaat croppen loop je al snel tegen de beperkingen van je lens aan. Om 50% uit een foto te snijden en die scherp te houden heb je al serieus glas nodig en een vrijwel perfect gefocuste foto.
BD0481BE - fotosite
Je kan hier toch niet spreken van harde verscherping, dan heb ik ze nog wel anders gezien. Maar goed smaken verschillen. De ruis is verzacht met noiseware pro. Er is een plugin beschikbaar voor ps, of een standalone programma.Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen
hier een link: http://www.imagenomic.com/ je kan er een trail versie downloden.
Bedankt voor de tips. Ik zal ze zeker in acht nemen!
De crop is er één van 20%, veel te veel dus, maar het was om jullie de vogel voldoende in detail te kunnen laten zien.
@drh: Tja, ik ben nu eenmaal wat weigerachtig tegenover digitale verscherping achteraf. Ik besef wel dat je er niet omheen kan, maar ik probeer het liefst zoveel mogelijk uit de camera te halen.
Bedankt voor de link voor dat programma.
Groeten
Jürgen
Tja, dan zal je toch naar betere lenzen moeten zoeken om hetzelfde resultaat te kunnen behalen. Je weet het hè, je tele is altijd te kort voor vogelfotografie.
Daar zeg je het![]()