Beren zijn prachtige dieren om naar te kijken en om te fotograferen, en vooral als ze actief zijn. Deze foto heb ik genomen in Alaska, aan de kust van Katmai National Park. Aan het einde van de zomer begint de grote zalmtrek en daar komen vanuit het hele gebied beren op af om te profiteren van de overvloed aan vet en proteïnerijk voedsel. Hier zat ik op een stuk van het strand dat tijdens vloed onder water kwam te staan en waar de zalm probeerde bij de beekjes in het achterland te komen. Doordat de waterstand zeer laag was, was het hier voor de beren een stuk makkelijker om zo nu en dan iets te vangen dan in de veel diepere beekjes. Tegen het einde van de middag stond de zon mooi laag en ik positioneerde mij zo dat ik de zon aan mijn linkerkant had. Toen deze beer met veel spektakel mijn kant op kwam rennen om een zalm te vangen, draaide hij zijn kop precies richting het licht - goed getraind! In september ga ik weer met een kleine groep naar Alaska, en ik kijk er enorm naar uit een tijdje tussen deze reuzen te mogen leven.
Door jpeg-compressie is veel detail in dit kleine formaat verloren gegaan, kijk daarom vooral even naar de grote versie.
Marsel
Door jpeg-compressie is veel detail in dit kleine formaat verloren gegaan, kijk daarom vooral even naar de grote versie.
Marsel
Comment