Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein wit vliegje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Klein wit vliegje

    Bemisia tabaci




    Bemisia tabaci is een plaaginsect van ongeveer 1 mm lang

  • #2
    Re: Klein wit vliegje

    Een serieuze vergroting maar jammer genoeg niet scherp genoeg.
    Het staat ook nogal centraal in beeld .
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Klein wit vliegje

      Ben niet zeker dat dit veel scherper kan bij deze vergroting. Vliegje is maar 1mm lang.
      Foto is ook voor educatieve doeleinden genomen waar compositie iets minder belangrijk is.

      Comment


      • #4
        Re: Klein wit vliegje

        Scherper is beslist haalbaar met het juiste materiaal en goede techniek
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Klein wit vliegje

          Beste Frans,

          Heb je tips hoe ik scherpere macros kan nemen van heel kleine beestjes. Ik gebruik nu een balg met omgekeerde 35mm. Alles op stevig statief, met afstandsbediening en met flits.

          Heb je voorbeelden van ook zo kleine beestjes van 1mm of kleiner met meer scherpte?

          Merci!

          Gr

          Ward

          Comment


          • #6
            Re: Klein wit vliegje

            Er is een pb onderweg
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: Klein wit vliegje

              Welke lens gebruik je op de macrobalg??
              Is dit een recente of één uit het analoog tijdperk??
              Zelf vind ik mijn resultaten met een macrobalg,en een 28 mm Canon FD in retro,ook niet zo goed.Zowel op een 1d,5d of 70D.
              Maar anderzijds vind ik mijn opnames met een MPE-65 wel beter,maar ook niet dat.
              Heb eens kristallen gefotografeerd,mer een MPE-65 max uitrek, en nog 62 mm tussenringen.De scherpte was ook niet fantastisch.Waarschijnlijk zijn er toch optische beperkingen,
              Waarschijnlijk speelt diffractie etc. een grotere rol bij die extreme vergrotingen.
              Daarom graag de suggesties van Frakske misschien even voor iedereen.
              Men kan altijd iets bijleren.
              In ieder geval vind ik dit al toch een treffelijk resultaat.
              Focusstacking etc.,iedereen kent de theorie etc,maar in praktijk bij deze extreme vergrotingen niet zo gemakkelijk.
              Ben benieuwd.
              PSver compositie:kun je in PS wel wat bijwerken,maar bij deze vergroting op het moment van opname??Je moet al zien dat je het er goed opkrijgt.

              Comment


              • #8
                Re: Klein wit vliegje

                Ik gebruik een oude 35mm van Nikon want bij deze heb je nog een ring om de aperture in te stellen. Ik denk dat ik tot een vergroting van 12-15x kan gaan als de balg volledig uitgeschoven is met nog een tussenring ertussen. De afstand tussen lens en sensor is dan meer dan 30cm.
                Bij deze vergroting is het inderdaad niet eenvoudig om scherp te stellen, een perfecte compositie te hebben of stacking te doen want de meeste van die kleine beestje blijven niet stilzitten.

                Gr.

                Ward

                Comment


                • #9
                  Re: Klein wit vliegje

                  Dat is het juist.
                  Volgens mijn beperkte ervaringen in macro;zijn veel van die fantastische opnames met stacking etc.,puur studio-opnames (niets verkeerd aan),waar het object juist naar de filistijnen gejaagd is,ofwel met andere hulpmiddelen tot immobiliteit gebracht is.Wij staren ons een beetje blind op die resultaten,maar als hobby heb je niet diezelfde mogelijkheden.
                  Bij die grote vergrotingen,krijg je nog wel eens last van van alles.
                  Het heeft bij mij wel weer iets laten kriebelen.Ik ga mijn macrobalg nog eens activeren,en eens bekijken wat ik eruit kan krijgen met mijn 28 mm in retro.
                  NBie ring voor aperture is inderdaad een must.Nieuwere lenzen hebben dit niet meer.Maar een macrobalg is nu niet iets waar iedereen nog mee werkt;laat staan dat ze het nog kennen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klein wit vliegje

                    Een (vrij) recente Laowa Venus 60mm macro lens heeft nog wel een aperture ring
                    Kan je standaard van oneindig naar 2:1 mee fotograferen. Geeft best wel goede resultaten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Klein wit vliegje

                      Voor een zeer goede uitleg is het jammer dat er een aantal mensen niet of nauwelijks nog posten op bd. Die kunnen daar meer over vertellen dan ik.
                      Bij mij liggen dergelijke supermacropogingen in een analoog verleden, daar moest je dan je film ontwikkelen of laten ontwikkelen eer je resultaat zag...
                      toch enkele punten:
                      Een zo verregaande vergroting daar heb je een superstevig statief voor nodig, vergelijk de vergrotingsmaatstaf maar met het gebruik een zeer lange tele, de minste trilling is fataal. Een vooraf opklapbare spiegel is aan te raden maar bij bewegende objecten kan je dat niet toepassen.
                      Ik denk dat systeemcamera's interessant zijn, je bent dat spiegelprobleem kwijt en focuspeaking lijkt mij wel interessant.
                      Een balg is ook niet meteen een superstabiel ding, daar dient uiterst omzichtig mee omgegaan te worden.
                      Sterke vergrotingen vragen ook voldoende licht, licht dat je eigenlijk verliest door een grote balguittrek, bovendien zit je dan dikwijls in je eigen schaduw waardoor het contrast helemaal wegvalt.
                      Een ringflitser help maar ik ben daar geen voorstander van, de beter beelden worden gemaakt met losse flitsers met een al of niet zelfgemaakte diffusor.
                      Een objectief moet uiteraard nog netjes zijn maar de meeste objectieven van de laatste 30 jaar gaan optisch wel goed zijn, diffractie kan wel optreden bij diafragma's groter dan 13.
                      Jullie hebben het geluk dat je in deze tijd onmiddellijk je resultaat kan beoordelen en fouten kan bijsturen en maak ook meteen een reeksje opnames waaruit je die ene beste kiest ipv eentje en denken dat het dan ok is.
                      Ik zal nog wel een en ander vergeten zijn zoals bv een afstandsbediening ... maar dat is het wat mij momenteel te binnen schiet.

                      Voor vrij extreme macro kan je bv op flickr eens gaan kijken bij degenen die met springstaartjes bezig zijn zoals Marie of zoals Ed Phillips
                      of zoek gewoon een foto van Sphaeridia pumilis op flickr , een springtaartje van hooguit 0,3 mm ...

                      wil je veel DoF dan moet je aan focusstacking doen, Vjem die hier regelmatig e e a post gebruikt dat maar bij bewegende onderwerpen is dat ook niet zo evident.
                      Ook jammer dat MPE-ke hier niet meer zit.
                      Het beste adres hier op BD voor supermacro met allerlei zelfgemaakt spul is extrazone maar die heeft ook weeral een tijdje niks gepost maar in al die technieken daaromtrent is dat een kei.
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Klein wit vliegje

                        moet geregeld ook iets van die grootte bekijken ( bv luisjes, schurftmijt ed ( begin maar al te krabben)), dat is dan weliswaar onder microscoop, kleine vergroting en opvallend licht, en niet om te fotograferen.
                        Om ze goed in het beeld te houden en scherp te krijgen geplaatst tussen glaasje en dun dekglaasje. Echt fijn zullen die beestjes dat niet vinden; maar ze worden er niet door geplet.
                        Kan misschien helpen voor correcter scherpstellen ?
                        grten, Geert.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Klein wit vliegje

                          Inderdaad, vroeger zonder digitale camera's was het nog een stuk moeilijker. Was gewoon afdrukken en later zien of het al dan niet gelukt was. Hierbij een foto die ik ingescand heb van een dia





                          Maar het is mogelijk om nog meer vergroting te krijgen zoals onderstaande foto. Dit is een eitje van een roofmijt (0,15mm groot) genomen door een omgekeerde cine lens (kern-paillard 13mm f1.9) op een balg.





                          Gr.

                          Ward

                          Comment


                          • #14
                            Re: Klein wit vliegje

                            Het vliegje vinden is waarschijnlijk nog moeilijker dan ze scherp afbeelden, al leven er miljoenen rond ons.
                            Toch fijn gedaan.
                            mvg,
                            marcel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Klein wit vliegje

                              Gelukkig moet ik niet lang zoeken naar modellen. Ik verkoop goede beestjes tegen slechte en heb ze maar te vragen in productie of labo

                              Gr

                              Ward

                              Comment

                              Working...
                              X