Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Piepklein vakantieverhaaltje...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Piepklein vakantieverhaaltje...

De acteurs zijn mijn twee favoriete modellen, mijn dochters, Bie en Kaat.
    Samen door dik en dun, al is de oudste vaak de voortrekker...
    Zij gaat, ik twijfel, even omkijken... gevolgd. Samen kunnen we de wereld aan.

(grotere versie)

Last edited by FestinaLente; 24 juli 2008, 14:32.

Re: Piepklein vakantieverhaaltje...

Afscheid en blijde weerzien ? weerzien is me duidelijk afscheid iets minder
    Leuke pose in de 2de. Omzetting mag er ook zijn.

ps: die Croq ( of zoiets ) schoenen...het is wat hé
    http://www.jeanpaulmontuori.com

Comment

Een serie om van te smullen! Prachtig zwart/wit, ik hoop dat ook nog eens te kunnen...
      Henk
      Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
      (BD1383NL)

Comment

Voor mij zijn deze foto's niet zo "smakelijk".
        Veel teveel details verdwijnen in het zwart. Zo zijn (in de grote foto) de contouren van hun hoofden door de achtergrond opgeslokt.

Net als bij die man aan de fontein, heeft papa véél te brutaal aan de kleurschuivertjes getrokken.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
          Voor mij zijn deze foto's niet zo "smakelijk".
          Veel teveel details verdwijnen in het zwart. Zo zijn (in de grote foto) de contouren van hun hoofden door de achtergrond opgeslokt.

Net als bij die man aan de fontein, heeft papa véél te brutaal aan de kleurschuivertjes getrokken.
          Jos, er is aan geschoven, maar niet in die mate dat de mensen die er op staan niet meer duidelijk afgelijnd zijn. Als er zwarte dichtgelopen partijen zijn, dan zitten deze in de achtergrond. Ik zie hier op mijn "nieuwe monitor", overal detail in de personen en zie duidelijk de contouren.
          Het zwart heb ik zwarter gemaakt om het donkere te accentueren.
          Op twee monitoren op 't werk zag ik vanmiddag ook duidelijk de contouren.
          Zwart/wit hoort voor mij contrastrijk te zijn en van mij mag er pekzwart en spierwit inzitten.
          De fontein op de andere foto heb ik speciaal witter gemaakt omdat hij voor mij zo nog meer de man op de foto in de schaduw zette en omdat het de fontein is die de man daar brengt. Dat was een bewuste keuze. Ik heb er een andere versie bijgezet, maar die vind ik zelf helemaal niet beter.

Comment

rare manier van werken toch hoor

doordrukken en tegenhouden om aandacht te verstevigen of te verminderen ok dat bestaat al honderden jaren in analogie fotografie en dat doe ik ook wel dikwijls bij digitaal, maar je gaat toch niet met levels over het volledig beeld (ipv selectie) beginnen om dan tot foute onderbelichte delen in het beeld te bekomen?

er moet een minimum aan detail beschikbaar zijn, en dat is hier niet, dat is lelijk, sorry, dat ligt aan uw bewerking, niet op de foto's op zich

wat de fontein betreft idem, fontein overbelichten trekt alle aandacht naar de fontein ipv naar de man,
            maak dan een selectie op de man met doezelaar van bv 150, en trek daar dan iet of wat de levels omhoog, maar toch niet over het ganse beeld want dan worden de lichte partijen uitgefreten

echt controleren (want op papier verschilt het nog) kan je best dmv de resultaten in levels bekijken, en dan mag je dat op honderd minitoren vergelijken, zullen overal goed zijn
            druk op ALT op de linkse pijl (van de donkere partijen), en de onderbelichte partijen worden geaccentueerd (idem voor rechtse kant voor overbelichting in hoge lichten)

ik moet dat beeld zelf daarin niet bekijken om dit al te zien

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Jos, er is aan geschoven, maar niet in die mate dat de mensen die er op staan niet meer duidelijk afgelijnd zijn. Als er zwarte dichtgelopen partijen zijn, dan zitten deze in de achtergrond. Ik zie hier op mijn "nieuwe monitor", overal detail in de personen en zie duidelijk de contouren.
            Het zwart heb ik zwarter gemaakt om het donkere te accentueren.
            Op twee monitoren op 't werk zag ik vanmiddag ook duidelijk de contouren.
            Zwart/wit hoort voor mij contrastrijk te zijn en van mij mag er pekzwart en spierwit inzitten.
            De fontein op de andere foto heb ik speciaal witter gemaakt omdat hij voor mij zo nog meer de man op de foto in de schaduw zette en omdat het de fontein is die de man daar brengt. Dat was een bewuste keuze. Ik heb er een andere versie bijgezet, maar die vind ik zelf helemaal niet beter.
            Last edited by frankyds; 24 juli 2008, 19:12.
            Fuji XPRO1

Comment

Tja, dit zal dan mijn laatste bewerking zijn, dat ik hier publiceer. Ik heb er trouwens nog nooit goede resultaten mee gehaald en trek daar mijn conclusies uit.
              Ik hou het voortaan bij fotografie en maak voortaan het beeld zoals het is en laat het zoals het is. Digidoka zal dan niet aan mij besteed zijn. Doordrukken en tegenhouden heb ik nog nooit gebruikt, tenzij om hier of daar een klein plekje bij te werken.
              Dus... de volgende foto's komen recht uit het kastje (op een crop"je" na), spaart me tijd en moeite.

Comment

bwa, kan je toch wel knappe dingen doen om extra aandacht te leggen hoor

je moet dat zo negatief niet bekijken, wil je er gewoon op wijzen dat het beetje foutief is

en dan is toch de uitdaging om het wel goed onder te knie te krijgen toch?

haal eens een boekje van scott kelby, denk dat die dat ook wel altijd goed beschrijft

Tja, dit zal dan mijn laatste bewerking zijn, dat ik hier publiceer. Ik heb er trouwens nog nooit goede resultaten mee gehaald en trek daar mijn conclusies uit.
                Ik hou het voortaan bij fotografie en maak voortaan het beeld zoals het is en laat het zoals het is. Digidoka zal dan niet aan mij besteed zijn. Doordrukken en tegenhouden heb ik nog nooit gebruikt, tenzij om hier of daar een klein plekje bij te werken.
                Dus... de volgende foto's komen recht uit het kastje (op een crop"je" na), spaart me tijd en moeite.
                Last edited by frankyds; 24 juli 2008, 19:29.
                Fuji XPRO1

Comment

LES 1 DOORDUKKEN & TEGENHOUDEN :

1. Open nieuwe layer door ALT in te drukken en new layer icoon in het laagvenster te klikken
                  2. krijg je popup: kies "overlay", en dan aanvinken "fill with 50% grey"
                  3. klik nu op de borstel, selecteer wit, zet de opacity naar +- 12%, hardness op 0%
                  4. schilder nu over een donkerij partij dewelke je subtiel wilt oplichten, bv. een deel van een mens zijn gezicht, en bekijk dan het resultaat

Tegenovergestelde kan je door zwart te gebruiken ipv wit

Dat is de beste manier voor doordrukken & tegenhouden, want je werkt op een aparte laag en het origineel beeld blijft ongewijzgd
                  Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                    bwa, kan je toch wel knappe dingen doen om extra aandacht te leggen hoor

je moet dat zo negatief niet bekijken, wil je er gewoon op wijzen dat het beetje foutief is

en dan is toch de uitdaging om het wel goed onder te knie te krijgen toch?

haal eens een boekje van scott kelby, denk dat die dat ook wel altijd goed beschrijft
                    Ik heb hier een boek van Scott Shelby, ben er in begonnen, heb al van alles geprobeerd, maar ik vind er zelf weinig aan. Die man heeft misschien leuke dingetjes voor modelfotografie, maar meestal vind ik hier modellen te plastiekerig afgewerkt. Hij zal het misschien kunnen, MadMax deed het best prima, maar ik heb hier op het forum al veel slechte nabewerkingen gezien. Het is zelfs zo dat ik modelfoto's niet meer kan smaken door de nabewerking die ze onnatuurlijk maakt, terwijl heel veel mensen ze dan "whaw" vinden.

Ik weet niet of het een uitdaging wordt om goede bewerkingen te doen. Ik vond het hier nodig het donkere te accentueren, zoals bij de andere het lichte, maar blijkbaar is het te veel. Telkens wist ik wat ik deed, maar blijkbaar hoort het zo niet. Tja... ik trek daar een andere conclusie uit en zie dan geen uitdaging.

Comment

volgens mij heb je met levels gespeeld over het volledig beeld, en heb je daardoor delen dichtgelopen, als dat in een aparte laag zit, kan je die dichtgelopen stukken nog altijd met een zachte borstel weggommen, dan is dat probleem ook opgelost

heb zonet voorbeeld gedaan van wat ik hierboven had uitgelegd:

wat het plastiekerig betreft: voor modelfotografie durf ik ook wel de huid softer te maken om de huid van het model mooier te maken (ok zijn altijd grenzen hoe en hoeveel je dat doet), is afhankelijk van welk type fotografie, fotografeer ik meer ouder iemand dan hou ik van die rimpels, zet ik er dan nog liefst hard licht op zodat de rimpels nog eens (voor mij mooie) harde schaduwen oplevert

Ik heb hier een boek van Scott Shelby, ben er in begonnen, heb al van alles geprobeerd, maar ik vind er zelf weinig aan. Die man heeft misschien leuke dingetjes voor modelfotografie, maar meestal vind ik hier modellen te plastiekerig afgewerkt. Hij zal het misschien kunnen, MadMax deed het best prima, maar ik heb hier op het forum al veel slechte nabewerkingen gezien. Het is zelfs zo dat ik modelfoto's niet meer kan smaken door de nabewerking die ze onnatuurlijk maakt, terwijl heel veel mensen ze dan "whaw" vinden.

Ik weet niet of het een uitdaging wordt om goede bewerkingen te doen. Ik vond het hier nodig het donkere te accentueren, zoals bij de andere het lichte, maar blijkbaar is het te veel. Telkens wist ik wat ik deed, maar blijkbaar hoort het zo niet. Tja... ik trek daar een andere conclusie uit en zie dan geen uitdaging.
                      Last edited by frankyds; 24 juli 2008, 19:56.
                      Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                        volgens mij heb je met levels gespeeld over het volledig beeld, en heb je daardoor delen dichtgelopen, als dat in een aparte laag zit, kan je die dichtgelopen stukken nog altijd met een zachte borstel weggommen, dan is dat probleem ook opgelost

wat het plastiekerig betreft: voor modelfotografie durf ik ook wel de huid softer te maken om de huid van het model mooier te maken (ok zijn altijd grenzen hoe je het doet), is afhankelijk van welk type fotografie, fotografeer ik meer ouder iemand dan hou ik van die rimpels, zet ik er dan nog liefst hard licht op zodat de rimpels nog eens (voor mij mooie) harde schaduwen oplevert
                        Frank, ik dank je voor de uitleg en de moeite, en ik appreciëer het, en natuurlijk heb je voor een groot stuk gelijk. Ik heb met de curves gespeeld en daardoor zijn er delen dichtgelopen, en ik had dit ook op het histogram gezien. Mijn reactie op Jos ging niet over het zwart, maar over dat de contouren niet meer zichtbaar waren. Ik zie namelijk alles duidelijk van de protagonisten in deze foto's. Ik wou de foto een donkere tint meegeven (een zwart gat maken), en had dit waarschijnlijk beter op een andere manier gedaan.

Zoals al eerder gezegd... voorlopig geen bewerkingen meer, maar foto's zoals ze zijn. Nogmaals bedankt voor de moeite.

Comment

graag gedaan

indien er nog mensen zijn die dit eens onder de knie willen hebben, wil ik wel eens een videocapture van mijn dekstop nemen terwijl ik een voorbeeld foto bewerk

Frank, ik dank je voor de uitleg en de moeite, en ik appreciëer het, en natuurlijk heb je voor een groot stuk gelijk. Ik heb met de curves gespeeld en daardoor zijn er delen dichtgelopen, en ik had dit ook op het histogram gezien. Mijn reactie op Jos ging niet over het zwart, maar over dat de contouren niet meer zichtbaar waren. Ik zie namelijk alles duidelijk van de protagonisten in deze foto's. Ik wou de foto een donkere tint meegeven (een zwart gat maken), en had dit waarschijnlijk beter op een andere manier gedaan.

Zoals al eerder gezegd... voorlopig geen bewerkingen meer, maar foto's zoals ze zijn. Nogmaals bedankt voor de moeite.
                          Fuji XPRO1

Comment

prachtige foto's, verkeerde reactie!
                            Als je opmerkingen krijgt over je bewerkingen, dan moet je toch niet stoppen met bewerken? Dan moet je juist vaker bewerken! Hoe kan je anders ooit bijleren?
                            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                            Flickr album Homepage

Comment

vind ik ook ...

Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                              prachtige foto's, verkeerde reactie!
                              Als je opmerkingen krijgt over je bewerkingen, dan moet je toch niet stoppen met bewerken? Dan moet je juist vaker bewerken! Hoe kan je anders ooit bijleren?
                              Fuji XPRO1

Comment

Working...
                              X