Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elle observe, elle pense, elle me voit...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Elle observe, elle pense, elle me voit...

Vakantiefoto's, "snapshots", "kiekjes", "momentopnames"... Deze foto's komen recht (raw) uit 't kaske.
    Ze zijn genomen tijdens onze vakantie in Frankrijk, begin juli, in de Vendée, vandaar de "Franse" titel.
    Het zijn vakantieshots, maar waar ik van hou, is het spontane en ongedwongene in deze plaatjes.
    Ik zie haar bezig, neem een standpunt in, en blijf kijken door de zoeker, blijf volgen... en die enkele momenten leg ik dan vast.
    Eigenlijk geen snapshot, maar veel minder een snapshot dan een geposeerde foto die snapshot genoemd wordt.

Voor de techneuten... Ze zijn gemaakt met de Nikkor 105mm VR, mijn op één na scherpste lens, op diafragma F4, en niet verscherpt in PS, noch met BD-sizer.
    Belichting : De zon op 1/1 en 2 uur, en haar reflectie in het witgele zand. Meer licht vond ik niet nodig om haar te laten stralen.
    Last edited by FestinaLente; 25 juli 2008, 07:25.

Elle observe, elle pense, elle me voit...

Scherpte, dieptescherpte en compositie vind ik prima.

Maar hoe haal je het in je hoofd, om deze prachtige kijkers te laten verdrinken in de harde schaduwen van een hoge zon?

Met een meer centrale lichtmeting of spotmeting op 't snoetje van Bie, was dit effect misschien zachter geweest.
    Inflitsen was natuurlijk ook een mogelijkheid.

Pardon my French.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Re: Elle observe, elle pense, elle me voit...

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht

Maar hoe haal je het in je hoofd, om deze prachtige kijkers te laten verdrinken in de harde schaduwen van een hoge zon?

Met een meer centrale lichtmeting of spotmeting op 't snoetje van Bie, was dit effect misschien zachter geweest.

Pardon my French.
      Volledig mee eens Jos, maar ik zou gekozen hebben om deze in te flitsen op snelle syncro, spotmeting zou de achtergrond hebben overbelicht, en deze vind ik hier mooi passen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht

Pardon my French.
        Herinner je je deze nog... http://forum.belgiumdigital.com/f41/...ie-222153.html
        Mijn flash gaat zo ver niet.

Ik heb wel 500 ingeflitste foto's van de vakantie, maar deze spreken me veel meer aan... Ze is spontaan bezig, weet niet dat ze gefotografeerd wordt, tot op de laatste foto en daar lacht ze nog spontaan. Als ik flits, is het effect bij de eerste al weg. Als ik mijn reflectiescherm opgesteld had, net hetzelfde. Ik had alles bij, de flash stak zelfs, zoals bijna altijd, op het toestel, een reflectiescherm in mijn tas.
        Wat de lichtmeting betreft... is er iets mis met het licht ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          ...maar ik zou gekozen hebben om deze in te flitsen op snelle syncro
          Wil je dat eens uitleggen, waarom en hoe dat moet ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Mijn flash gaat zo ver niet.

Ik heb wel 500 ingeflitste foto's van de vakantie, maar deze spreken me veel meer aan... Ze is spontaan bezig, weet niet dat ze gefotografeerd wordt, tot op de laatste foto en daar lacht ze nog spontaan. Als ik flits, is het effect bij de eerste al weg. Als ik mijn reflectiescherm opgesteld had, net hetzelfde. Ik had alles bij, de flash stak zelfs, zoals bijna altijd, op het toestel, een reflectiescherm in mijn tas.
            Wat de lichtmeting betreft... is er iets mis met het licht ?
            Daar heb je een punt, als je ging flitsen, wist ze meteen dat je haar aan het fotograferen was, nu waarschijnlijk niet.

Wat betreft het licht, daar is helemaal niets mis mee, ik denk dat je het volledige kunnen van de DR waarde van je camera hebt benut

Alleen zijn de schaduwen nogal hard, en dat kan je deels opheffen door te flitsen, maar je had inderdaad ook je redenen om niet te flitsen.

Comment

Wil je dat eens uitleggen, waarom en hoe dat moet ?
              Waarom, om de schaduwen wat op te heffen, je zet je camera op snelle flitscynchronisatie (Auto FP in het flitsmenu) zo kan je ook flitsen met een groot diafragma = snelle sluitertijd, dan gaat je flits een reeks snelle flitsen na elkaar maken, anders krijg je een spleetbelichting, natuurlijk heb je bij helder weer wat vermogen nodig, maar dat kan een SB800 wel aan.

Hier wat meer uitleg #7 http://forum.belgiumdigital.com/f15/...ht-221117.html

Hier een voorbeeldje in fel zonlicht: http://forum.belgiumdigital.com/f41/kylian-218145.html
              Last edited by Guest42; 25 juli 2008, 08:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Waarom, om de schaduwen wat op te heffen, je zet je camera op snelle flitscynchronisatie (Auto FP in het flitsmenu) zo kan je ook flitsen met een groot diafragma = snelle sluitertijd, dan gaat je flits een reeks snelle flitsen na elkaar maken, anders krijg je een spleetbelichting, natuurlijk heb je bij helder weer wat vermogen nodig, maar dat kan een SB800 wel aan.
                De uitleg is interessant, maar ik gebruik om in te flitsen eigenlijk gewoon de stand AUTO-FP op het toestel (die altijd aanstaat bij mij, omdat ik niet direct een reden zie om hem af te zetten), en de SB800 op TTL-BL-FP. Dat werkt m.i. bijna altijd goed, of er nu heel veel of minder licht is.
                De SB800 kan dat inderdaad wel aan, alhoewel dit toch op een aanzienlijke afstand is.

Comment

Vakantiefoto's, "snapshots", "kiekjes", "momentopnames"... Het zijn vakantieshots, maar waar ik van hou, is het spontane en ongedwongene in deze plaatjes.
                  Ik zie haar bezig, neem een standpunt in, en blijf kijken door de zoeker, blijf volgen... en die enkele momenten leg ik dan vast.
                  Eigenlijk geen snapshot, maar veel minder een snapshot dan een geposeerde foto die snapshot genoemd wordt..
                  en haar reflectie in het witgele zand. Meer licht vond ik niet nodig om haar te laten stralen.
                  3 mooie simpele,oprechte plaatjes, vol vakantiegevoel,van een prachtige dochter.Gefotografeerd door een terecht fiere vader.
                  Meer moet dat soms niet zijn...

P.S. Ik ken dat,ik heb er thuis ook zo eentje rondhuppelen...

Greetz,
                  D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DonCo. Bekijk bericht
                    3 mooie simpele,oprechte plaatjes, vol vakantiegevoel,van een prachtige dochter.Gefotografeerd door een terecht fiere vader.
                    Meer moet dat soms niet zijn...

P.S. Ik ken dat,ik heb er thuis ook zo eentje rondhuppelen...

Greetz,
                    D.
                    Inderdaad leuk gefotografeerd maar spijtig genoeg geen kunstwerkjes.

Op de middag als de zon het hoogst staat.... De nachtmerrie van elke fotograaf...
                    Dan krijg je inderdaad veel te hard licht met harde slagschaduwen als gevolg.

Had deze zelfde foto's gemaakt 's ochtends of in de late namiddag en je had wel een heel ander resultaat gekregen.
                    En als het echt niet anders kan gebruik maken van een reflectiescherm en of flitsen in FP modus zoals reeds werd uitgelegd...
                    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

De uitleg is interessant, maar ik gebruik om in te flitsen eigenlijk gewoon de stand AUTO-FP op het toestel (die altijd aanstaat bij mij, omdat ik niet direct een reden zie om hem af te zetten), en de SB800 op TTL-BL-FP. Dat werkt m.i. bijna altijd goed, of er nu heel veel of minder licht is.
                      De SB800 kan dat inderdaad wel aan, alhoewel dit toch op een aanzienlijke afstand is.
                      Inderdaad geen reden om AUTO FP af te zetten als je een SB800/SB600 of voor wie straks de SB900 heeft, maar met een flitser die dat niet ondersteund kan je niet verder.

De SB 900 zal het grote voordeel hebben in dat soort situaties, omdat de spiegel meezoomd tot een brandpunt van 200mm, dus een smallere beam waardoor het licht een betere concentratie heeft en dus verder gaat bij gebruik van langere brandpunten.

Sorry dat ik dat nog niet heb gezegd, maar je hebt een pracht van een dochter, iets om terecht fier op te zijn.

Comment

leuke reeks, al ga ik zeker mee met de comments over de belichting.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Sluit me bij de meeste commentaren hierboven aan; prachtige foto's, maar heel jammer van het harde licht
                          Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                          Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

1ste foto vind ik wel mooi.

Comment

Mooie reeks en een voorkeur voor de eerste.
                              I put the sexy in dyslexia

Comment

Working...
                              X