Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterren

    Ik heb deze nacht en vorige nacht foto's gemaakt van de hemel. Ik heb deze twee foto's in de M-stand gemaakt. Met een afstandbediening (en statief) op Bulb en met een diafragma-waarde van f/8. Ik heb de sluiter voor 30 minuten laten openstaan.
    De volgende morgen zie ik dat foto 1 linksboven en foto 2 linksonder een magenta-"vlek" hebben . Iemand die weet wat dit kan zijn?
    Ik heb eens aan beide kanten van het objektief gekeken, maar er is geen vuiltje te bespeuren (toch niet met het bloote oog )

    Voor de rest is er veel lichtvervuiling aanwezig .
    Bij de tweede foto zie je de poolster (dacht ik) rechtsbovenaan. Deze ster blijft de hele nacht op dezelfde plaats staan. En de andere draaien erom heen (de andere sterren draaien eigenlijk niet rond de poolster, maar het is de aarde die rondraait waardoor je dit effect verkrijgt).


    Mvg,
    Robert

    foto 1



    foto 2
    Last edited by Kingfisher; 16 oktober 2005, 19:27. Reden: Link aanpassing

  • #2
    Re: Sterren

    Zou dat geen soort lens flare kunnen zijn ?
    Had je er een zonnekap opzitten ?

    Als ik sterrenfoto's maak, probeer ik verschillende foto's te trekken van één of 2 min belichting per foto die ik dan op elkaar leg in PS. Waarom ?
    Om al die ruis te voorkomen die jij hebt door 30 min belichting.
    Het nadeel die ik daarmee heb is dat ik geen mooie slierten krijg maar aaneensluitende puntjes.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Sterren

      Neen, ik had de zonnekap er niet opzitten... (omdat ik die nog niet heb ). Ik zou niet weten of dit lens flare is. Maar het rare is dat die magenta-vlek altijd op dezelfde plaats is op de foto (dat is toch niet bij lens flare zo, ofwel??).

      Voor de ruis is een simpele oplossing: Neat Image
      Neat Image heb ik wel nog niet op deze foto's toegepast.

      Bedankt voor je antwoord!

      Mvg,
      Robert

      Comment


      • #4
        Re: Sterren

        Probeer toch eens om een reeks kortere (enkele minuten) opnames te maken zonder iets aan je opstelling te veranderen.
        Een handig en gratis progje om al je foto's dan te stacken tot 1 opname is registax (http://registax.astronomy.net/)
        Meer foto's op mijn website

        Comment


        • #5
          Re: Sterren

          Oorspronkelijk geplaatst door pendragon
          Probeer toch eens om een reeks kortere (enkele minuten) opnames te maken zonder iets aan je opstelling te veranderen.
          Een handig en gratis progje om al je foto's dan te stacken tot 1 opname is registax (http://registax.astronomy.net/)
          Bedankt pendagron!
          Als ik binnenkort nog eens foto's van de sterren ga nemen, zal ik jullie raad eens opvolgen!
          En ik zal dan ook dat programma dan eens uittesten.

          Mvg,
          Robert

          Comment


          • #6
            Re: Sterren

            Wat mij eigenlijk ook opvalt, is dat wanneer ik met kortere sluitertijden een foto trek, ik deze magenta-vlekken niet heb. Misschien weet dan iemand wat het zou kunnen zijn? Want ik kan nog niet met een zonnekap uittesten of het werkelijk om lensflare gaat...
            Maar voorlopig zal ik dan gewoon met kortere sluitertijden werken en het programma gebruiken.

            Mvg,
            Robert

            Comment


            • #7
              Re: Sterren

              Het feit dat je die magenta vlekken op twee verschillende foto's ziet en dan nog op exact dezelfde plaats en met dezelfde vorm doet bij mij vragen rijzen. Ik vrees dat dit geen lens flare is.

              Zet de lenskap er eens op en neem dan een "foto" met een half uur belichtingstijd (misschien best ook nog in een donkere omgeving, je weet nooit of er toch nog ergens wat licht door komt). Dan weet je of het van je camera komt of niet.
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

              Comment


              • #8
                Re: Sterren

                Ik heb op het dpreview-forum ooit eens iets gelezen over dit magenta fenomeen... Ik herinner me enkel dat het iets is dat zich enkel onder bepaalde omstandigheden voordoet en alleen bij heel lange sluitertijden. Ik herinner me ook dat dit volkomen normaal is en geen probleem inhoudt... Je hoeft je dus geen zorgen te maken, aan je toestel scheelt niets.
                450D en wat prullen

                Comment


                • #9
                  Re: Sterren

                  Oorspronkelijk geplaatst door tmh
                  Het feit dat je die magenta vlekken op twee verschillende foto's ziet en dan nog op exact dezelfde plaats en met dezelfde vorm doet bij mij vragen rijzen. Ik vrees dat dit geen lens flare is.

                  Zet de lenskap er eens op en neem dan een "foto" met een half uur belichtingstijd (misschien best ook nog in een donkere omgeving, je weet nooit of er toch nog ergens wat licht door komt). Dan weet je of het van je camera komt of niet.
                  Als ik de lenshood heb, zal ik het zeker eens proberen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Gégé
                    Ik heb op het dpreview-forum ooit eens iets gelezen over dit magenta fenomeen... Ik herinner me enkel dat het iets is dat zich enkel onder bepaalde omstandigheden voordoet en alleen bij heel lange sluitertijden. Ik herinner me ook dat dit volkomen normaal is en geen probleem inhoudt... Je hoeft je dus geen zorgen te maken, aan je toestel scheelt niets.
                    Het is misschien volkomen normaal, maar het is wel heeeel vervelend !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterren

                      Het heeft met warmte te maken denk ik... zoals ook te lezen was in de review van de Canon 1D op fredmiranda:





                      "The magenta-colored noise, which appears on both upper corners of the frame in images taken at slow shutter speeds, is due to the fact that heat caused by the amplifiers, which are positioned close to the sections of the CCD where the picture signal is read out, is higher than in other parts of the CCD. As result, the dark current, which occurs at the photodiode near the amplifier, is also increased. This phenomenon can be seen in other digital cameras as well, however, in case of slow shutter speed photography, we recommend you not to use the camera continuously, but turn it on just before taking pictures."

                      Op m'n werk gebruiken we nog altijd een Creo Scitex Eversmart Supreme scanner die een aktief gekoelde CCD (waarschijnlijk een Peltier element met ventilator op) heeft om een beter dynamisch bereik te bekomen...
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterren

                        Wim, bedankt voor de nuttige informatie!
                        Maar dat van de "Creo Scitex Eversmart Supreme scanner" snap ik niet helemaal

                        Mvg,
                        Robert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sterren



                          Ik wou enkel aantonen dat een ccd kan gekoeld worden (Phil Askey heeft op DPreview camera's in de frigo gestoken om z'n long exposures te benchmarken...) en dat dat in professionele toestellen (ook al is het een scanner) wordt gedaan...

                          groeten,
                          wim
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment

                          Working...
                          X