Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Prachtige opname Kristof, zeer mooi vastgelegd
Eentje voor volgende week maandag terug te zien
Spijtig dat dit in onze lage landen praktisch niet meer mogelijk is om vast te leggen
top!!!
ik hoop er ook zo eentje binnenkort te kunnen maken...
tips welkom ;-)
wat je zeker nodig hebt is een breedhoek (minimum 16mm op een FF of nog minder op een crop) en liefst een snelle lens (2.8 of sneller),
alsook een camera welke goed overweg kan met hoge iso want je kan best op iso 3200 of hoger fotograferen (1600 kan ook maar dan moet je (te) lang belichten, hangt van de locatie af), zeker niet langer dan 30 seconden want anders krijg je sterrenstreepjes ipv sterrenpuntjes.
je zal je lens manueel moeten focussen op oneindig want je zal niet kunnen scherpstellen in het donker.
geen UV-filter ofzo gebruiken op je lens, werkt op dat moment alleen maar in je nadeel en zet zeker ook je beeldstabilisator af!
gebruik een stevig statief en een afstandsbediening voor je camera.
zet ook alle ruiscorrecties en dergelijke af in je camera en fotografeer in RAW.
maar het moeilijkste is eigenlijk nog de verwerking achteraf in LR of PS want op de RAW zal maar weinig te zien zijn van de melkweg.
Heel mooi gedaan. Perfecte keuze van de sluitertijd, ik las eens dat je 18 seconden eigenlijk de langste sluitertijd is die je mag gebruiken om geen streepjes te hebben.
Super mooi!
"I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)
wat je zeker nodig hebt is een breedhoek (minimum 16mm op een FF of nog minder op een crop) en liefst een snelle lens (2.8 of sneller),
alsook een camera welke goed overweg kan met hoge iso want je kan best op iso 3200 of hoger fotograferen (1600 kan ook maar dan moet je (te) lang belichten, hangt van de locatie af), zeker niet langer dan 30 seconden want anders krijg je sterrenstreepjes ipv sterrenpuntjes.
je zal je lens manueel moeten focussen op oneindig want je zal niet kunnen scherpstellen in het donker.
geen UV-filter ofzo gebruiken op je lens, werkt op dat moment alleen maar in je nadeel en zet zeker ook je beeldstabilisator af!
gebruik een stevig statief en een afstandsbediening voor je camera.
zet ook alle ruiscorrecties en dergelijke af in je camera en fotografeer in RAW.
maar het moeilijkste is eigenlijk nog de verwerking achteraf in LR of PS want op de RAW zal maar weinig te zien zijn van de melkweg.
succes!
Mooi !
Ik wil dat ook wel eens proberen maar ik vrees ook dat ik last zal hebben met de uiteindelijke bewerking.
Maar vermits er op dit beeld veel meer te zien is dan wat we gewoon met het blote oog zien vraag ik mij een beetje af in welke richting dat je daar ongeveer gaat mikken, ik ken dan wel een paar sterrenbeelden waarvan ik er nu meteen geen herken in jouw beeld.
Comment