Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Thx Patrick, die randjes zie ik ook zonder de verscherping, zou dit kunnen komen door het felle tegenlicht die ik hier nog had ?
ik heb dit soms bij het verkleinen op dergelijke plaatsen ,ook krijg ik dit ook gemakkelijk op de randen van een blending ,maar wel meestal na een verscherping ,soms heb ik er ook geen verklaring voor maar het is wel degelijk iedere keer op een overgang bij scherp contrast ,ik tracht ze meestal weg te werken met een kloonstempeltje op de pixels ,wel heel veel werk !!
ik heb dit soms bij het verkleinen op dergelijke plaatsen ,ook krijg ik dit ook gemakkelijk op de randen van een blending ,maar wel meestal na een verscherping ,soms heb ik er ook geen verklaring voor maar het is wel degelijk iedere keer op een overgang bij scherp contrast ,ik tracht ze meestal weg te werken met een kloonstempeltje op de pixels ,wel heel veel werk !!
Iets om in de gaten te houden in het vervolg.
Bedankt voor de tip !
Mvg.
Mooi het licht mee op je juiste plaats.
Om de witte randjes zoveel mogelijk te vermijden ben ik nu erg zuinig geworden in LR met het gebruik van het masker voor het verscherpen al is het niet helemaal te vermijden.
Heel mooie kleuren in deze opname en een prima compo
Die randjes hebben we allemaal wel problemen mee, meestal door het grote contrastverschil tussen onderwerp en achtergrond
Zoals Patrick het aangeeft zo doe ik het ook, is inderdaad veel werk soms
Heel mooie kleuren en compo. Prachtig hoe het stroompje je de foto in leidt.
Misschien zijn de witte randjes een gevolg van automatische C.A. - verwijdering ? (zou op de raw te zien, zijn misschien ?)
Comment