Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maansverduistering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Maansverduistering


    Ik was van plan om ergens een uurtje hier vandaan te rijden om de half verduisterde maan boven de Mont Blanc te zien opkomen, maar er zaten te veel wolken om kans op succes te hebben.
    Thuis, turend naar mijn scherm op mijn bureau, terwijl ik een andere foto (van eergisteren, die komt later) aan het bewerken was, zag mijn lodderig oog in een glimps echter de maan opkomen op een meer dan perfecte plaats net boven de stad Genève.
    Statief vast gescharreld, 135mm lens op de camera, camera op statief, en vlug vlug een paar foto's genomen. Snelheid was vereist want boven de maan zat al een wolk die het schouwspel in een paar minuten verbrodde.

    Er was wat twijfel over het donkerder maken van de weide-rijke voorgrond, maar heb het na veel bekijken toch zo gelaten. Van hier uit zie je namelijk eerst een landelijk gedeelte, en daarachter pas ligt de stad, gevolgd door heuvels en nog verderop bergen (Aiguille Verte is de hoogste).


    Beetje uitleg bij de update (met dank aan jos om me iets verder te doen nadenken dan dat ik deze morgen gedaan had) :

    Ik was niet helemaal tevreden met het origineel dat ik hier geplaatst had. Het blauw was anders dan in de RAW opname, omdat dat originele blauw van de RAW opname niet gecovered wordt door de beperkte sRGB kleurruimte van het web.
    De update is een aanpassing om dat probleem op te lossen, al is de update uiteraard nog altijd niet hetzelfde als wat ik in PS zag (meer info verder in de thread).



    Update :





    Origineel :





    Last edited by Iegienie; 8 augustus 2017, 21:16.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Maansverduistering

    Wat wil je nu in feite allemaal zeggen Pieter ? Ik zeg niets want ik vind de foto fantastisch, een beetje surrealistisch, voilà
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: Maansverduistering

      Is dat je uitzicht vanachter je bureau thuis momenteel...Wauw, ik ben gezond jaloers.
      Prachtig hoe die maan vanachter de bergen en wolken komt..

      Persoonlijk vind ik de gehele foto wel te blauw, zal zeker een keuze zijn, maar misschien minder mijn smaak.
      Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
      MIJN WEBSITE

      Comment


      • #4
        Re: Maansverduistering

        Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
        Is dat je uitzicht vanachter je bureau thuis momenteel...Wauw, ik ben gezond jaloers.
        Prachtig hoe die maan vanachter de bergen en wolken komt..

        Persoonlijk vind ik de gehele foto wel te blauw, zal zeker een keuze zijn, maar misschien minder mijn smaak.

        jipjip, dit is van in mijnen buro. één dezer komt er nog een overdagversie van de streek. alst een keer past...

        blauw : een half uurtje na zonsondergang, met veel vocht in de lucht, en een (zeer) ver zicht, dan is alles wel degelijk blauw, denk ik. En bij een WB probleem zou de maan niet rood zijn.
        De foto is trouwens genomen op 5500K, een waarde die ik meestal vast instel voor mijn landschapsopnames. WB Auto, dat is veel te wispelturig, heb liever zelf kontrole.

        Maar, het blauw op mijn scherm in PS of LR is wel net iets mooier, zoals gezegd door een de conversie van AdobeRGB naar sRGB voor het web. Vreemd wel dat als ik in PS vraag om de gebieden aan te geven waar de kleuren niet weergegeven kunnen worden, dat hij dan dat blauw niet opgeeft. Versta dat eigenlijk niet 100%. Mocht je er meer van weten, ik hoor graag een uitleg (via pm ?).
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: Maansverduistering

          Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
          jipjip, dit is van in mijnen buro. één dezer komt er nog een overdagversie van de streek. alst een keer past...

          blauw : een half uurtje na zonsondergang, met veel vocht in de lucht, en een (zeer) ver zicht, dan is alles wel degelijk blauw, denk ik. En bij een WB probleem zou de maan niet rood zijn.
          De foto is trouwens genomen op 5500K, een waarde die ik meestal vast instel voor mijn landschapsopnames. WB Auto, dat is veel te wispelturig, heb liever zelf kontrole.

          Maar, het blauw op mijn scherm in PS of LR is wel net iets mooier, zoals gezegd door een de conversie van AdobeRGB naar sRGB voor het web. Vreemd wel dat als ik in PS vraag om de gebieden aan te geven waar de kleuren niet weergegeven kunnen worden, dat hij dan dat blauw niet opgeeft. Versta dat eigenlijk niet 100%. Mocht je er meer van weten, ik hoor graag een uitleg (via pm ?).
          Pff, geweldig om zo'n uitzicht te hebben.
          Je probleempje zie ik ook niet zo de oplossing voor, vreemd dat tijdens veranderen van AdobeRGB naar sRGB de kleuren veranderen, heb ik nog nooit gehad.
          Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
          MIJN WEBSITE

          Comment


          • #6
            Re: Maansverduistering

            Vrij surrealistisch beeld, in contrast met het oranje/rood van de maan stoort het mij allezins niet...knap

            Comment


            • #7
              Re: Maansverduistering

              ik moet even terugkeren op mijn statement dat PS het niet aangeeft, sorry, ik was een extra stapje vergeten. (maar dat vind ik dus interessant aan zo'n discuteerforum, ik heb altijd gelijk maar de rest van de wereld heeft soms een beetje meer gelijk, aja)

              (even technisch doen, mijn excuses).
              In PS :
              1. Weergave/instellen Proef/aangepast/sRGB IEC61966-2.1, Rendering intent : perceptueel.
              2. Weergave/Proefafdruk aanvinken
              3. Weergave/Kleuromvangwaarschuwing aanvinken.

              En dan wordt alles als "niet gedekt" aangegeven (bij mij in het ROOD). En het is idd. zo goed als alles, zoals het te verwachten was.


              Maar, dan wordt het wel makkelijker om er zelf een draai aan te geven naar een kleur dat wel gedekt is door de sRGB ruimte van het web.
              Boven op de foto dus een aanpassingslaag gelegd "selectieve kleur". Blauw gekozen, en daar wat cyaan uit gehaald, totdat ht rood van "niet gedekt" verdwenen is.

              Een nieuwe export gedaan, en hier als update geplaatst.

              Is deze realistischer ? mm, niet echt. Is ie beter ? dat horen we dan wel weer...
              Last edited by Iegienie; 8 augustus 2017, 17:32.
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Maansverduistering

                Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht

                Maar, het blauw op mijn scherm in PS of LR is wel net iets mooier, zoals gezegd door een de conversie van AdobeRGB naar sRGB voor het web.
                Manman, de cursus is amper twee maanden voorbij, en ik schiet hier al een KEMEL van jewelste.

                De opname is uiteraard niet in AdobeRGB, maar gewoon in RAW, en daar hoort geen kleurruimte bij. Als je AdobeRGB instelt in je camera telt dat uiteraard enkel alleen als je in je camera een .jpg aanmaakt die dan in die kleurruimte geplaatst wordt, een RAW is kleur en geurloos. Dat zijn gewoon eentjes en nullekes...
                1000x mijn excuses voor het wijsneuzig gedoe, maar juist is juist.
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Maansverduistering

                  Mooi en ik vind de up de knapste van de 2 !
                  Ik zou daar precies ook een bureauke willen
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maansverduistering

                    Wat je allemaal opschrijft hier welke stappen je hebt ondernomen is echt abacadabra voor......Maar het resultaat met de update kijkt voor mij in ieder geval wel prettiger....
                    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                    MIJN WEBSITE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maansverduistering

                      tja als je met zo een uitzicht aan het werken bent ,zullen waarschijnlijk je dagen veel te kort zijn
                      knappe foto vooral de up is prachtig

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maansverduistering

                        Die update, jawadde zeg!!!
                        Een klein puntje voor verbetering misschien, dat verlicht venster aan de Franse kant zou ik wegschoppen.
                        Maar anders niks dan lof!
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maansverduistering

                          Hier moet ik toch ook even bijsturen. De up is mooier dan het origineel, die warm gloed die er nu opduikt is prachtig en positief voor de sfeer. Ik kan helaas niet meer hartjes schenken Pieter
                          Kemels zijn beschermde diersoorten daar mag je niet op schieten !
                          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maansverduistering

                            Prachtig en de Update vind ik zeker de betere. Het extra rood in de lucht doet heel veel
                            http://www.smuttynose.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maansverduistering

                              vwola, L.G., het licht is uitgedaan.

                              surrealisme : is niet elke foto een verdraaiing van de realiteit ? per definitie ?
                              door wat er wel en wat er niet getoond wordt, door de gebreken van de hard en software te gebruiken, door het diafragma en de sluitertijd, door moedwillige verdraaingskses in het bewerken van de foto ? Anders ist toch gewoon een snapshottie ?
                              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                              Comment

                              Working...
                              X