Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maaneclips 2018

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Maaneclips 2018

    Lang moeten wachten eer de maan gisteravond voldoende hoog (boven de huizen e.d.) en voldoende zichtbaar was. Toch nog snel enkele plaatjes kunnen schieten met de 100-400mm. Niet echt m'n beste beeld, misschien, maar voldoende goed om hier te tonen.
    Best tevreden van de kleuren.

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Maaneclips 2018

    kleuren zitten goed - qua detail heb ik al betere maanfoto's gezien.
    Het spektakel was hier niet zichtbaar
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Maaneclips 2018

      Die heb je dan toch mooi kunnen strikken; hier ook niks.
      https://www.julienherremansphotography.com

      Comment


      • #4
        Re: Maaneclips 2018

        Mooie opname, fijne rode kleur .


        Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
        ...qua detail heb ik al betere maanfoto's gezien...
        Hierin moet ik toch wel volgen. Mocht wat contrastrijker en scherper .

        Mvg.,
        Smets84.

        Comment


        • #5
          Re: Maaneclips 2018

          Dank voor je eerlijke commentaar, allemaal. Ik weet het dat het niet m'n scherpste foto is, maar 't was de best geslaagde van wat ik kon maken in een zeer korte tijdsspanne. D'er was zo weinig licht (daar schrok ik toch wel even van, hoewel: een volledige maansverduistering, ik had beter moeten weten) en moest dan m'n ISO flink opschroeven om een sluitertijd van een 3-tal seconden te verkrijgen. Hoogstwaarschijnlijk bewegingsonscherpte (de snelheid waarmee de aarde draait).
          Dit waren m'n exif-gg:


          Heel wat anders dan m'n allereerste maan-foto, zo'n 7 jaar geleden: http://forum.belgiumdigital.com/f86/...-a-353726.html
          waar ik een sluitertijd van 1/800s kon realiseren.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Maaneclips 2018

            Geluk gehad en goed geprobeerd om het zo goed mogelijk vast te leggen. Geen speciale of topper maar wel goede informatie.
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

            Comment


            • #7
              Re: Maaneclips 2018

              Mooie gekleurde bol op een mooie plaats in de foto.
              Misschien niet precies hetzelfde, maar bij sterrenfotografie wordt de 500-stelregel gehanteerd: 500 : brandpunt. ( voor 7D, 1.6 X brandpunt= 500:800 )
              Dus zou in dit geval 0,62 seconde zijn geweest. Volgend jaar een nieuwe kans.
              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

              Vriendelijke groeten, Johan

              Comment


              • #8
                Re: Maaneclips 2018

                Niet perfect maar toch mooi en jij hebt die maan tenminste gezien.
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Maaneclips 2018

                  Ik vind dat een achtbaar resultaat. Het wordt zeer onderschat hoe moeilijk het is om op astronomische objecten te focusseren. Bij de (volle) maan kan men soms nog de autofocus gebruiken, maar hier zal dat wellicht niet gelukt zijn.
                  Voor mij een beetje vreemd: de zeer scherpe rand in contrast met vrij weinig detail op de Maan zelf. Of heb je de rand zelf nog wat aangescherpt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Maaneclips 2018

                    Goed gezien: ik zal opnieuw naar m’n bewerking moeten kijken, en het masker dat nodig was om een ‘zuiver’ beeld te krijgen, iets meer moeten ‘featheren’.
                    D’er was zo weinig te zien op m’n live view (veel te donker), zodat ik op goed geluk via de viewfinder moest scherpstellen.
                    Maar een te lange sluitertijd; daarom, en ik richt me even tot Johan, hoe dien ik die getallen te interpreteren, of beter: hoe haal ik een nog kortere sluitertijd? Zoveel hoger met m’n ISO durfde ik niet te gaan, wegens nu al teveel ruis.
                    Ach, ik ben uiteindelijk blij iets te hebben kunnen vastleggen. De kleuren zijn ‘amazing’. !
                    Dank jullie allemaal voor je commentaar.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Maaneclips 2018

                      Op die avond was er een goede scherpstelhulp, vond ik: Mars. Die stond direct onder de Maan en ik maakte daar dankbaar gebruik van voor het focusseren. Dus de camera even een beetje naar beneden gericht, Mars op de Liveview gehaald en gefocusseerd totdat het puntje zo klein mogelijk was. Dan terug naar de Maan en beginnen met de opnamereeks.

                      De kleuren bij zo een maansverduistering zijn inderdaad heel bijzonder! Ik hou wel helemaal niet van de sensatiezuchtige benaming 'bloedmaan' waar de media tegenwoordig zo graag gebruik van maken (je hebt dat wel niet gedaan!). Het begrip werd enkele jaren geschapen door een Amerikaanse sekteleider die wou waarschuwen voor de wereldondergang na een reeks van maansverduisteringen. Intussen leven we nog en ik vind het absoluut ongepast om zo een mooi natuurfenomeen met zo een benaming te belasten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Maaneclips 2018

                        Toch een heel knap resultaat dit toch hoor..Mooie..
                        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                        MIJN WEBSITE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Maaneclips 2018

                          toch mooi resultaat hoor ,onscherpte idd door te lange sluitertijd , maar jij heb tenminste er kunnen van genieten ,w-vlaanderen niet

                          Comment


                          • #14
                            Re: Maaneclips 2018

                            Dank voor jullie commentaar. Zoveel hebben we hier de maan ook niet gezien, en Mars al helemaal niet. Ik moest tot na 23u wachten om te kunnen schieten, en toen was de maan maar nauwelijks boven de daken. En lichtomstandigheden nagenoeg nul!
                            Ik schiet in RAW en jpg. Wel de jpg foto's (recht uit de camera; opgeladen om snel te bekijken) zijn zo goed als zwart, met een smeer donkerrode siroop in het midden! Verbazend wat je nog uit de RAW kunt halen, maar inderdaad: een veel te lange sluitertijd.
                            Maar ik heb een roze maan in m'n collectie!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Maaneclips 2018

                              Oorspronkelijk geplaatst door AndyDi Bekijk bericht
                              ...
                              Ik hou wel helemaal niet van de sensatiezuchtige benaming 'bloedmaan' waar de media tegenwoordig zo graag gebruik van maken .... Het begrip werd enkele jaren geschapen door een Amerikaanse sekteleider die wou waarschuwen voor de wereldondergang na een reeks van maansverduisteringen. Intussen leven we nog en ik vind het absoluut ongepast om zo een mooi natuurfenomeen met zo een benaming te belasten.
                              Dag Andy,
                              Ik had ook die indruk dat de media steeds spreken over een 'bloedmaan'.

                              Ik ben anderhalve week geleden nog aan het opzoeken geweest naar de herkomst van die "bijnaam". Ik kwam ook terecht bij die sekte (officieel "two fundamentalist Christian pastors"), met hun "Blood Moon Prophecy".
                              Dan hebben we het vooral over ene John Hagee.

                              Ik denk er vanaf dat moment net hetzelfde over als wat ik las in uw laatste commentaar in deze discussie.

                              En vooral dat laatste:
                              Oorspronkelijk geplaatst door AndyDi Bekijk bericht
                              ...
                              Intussen leven we nog en ik vind het absoluut ongepast om zo een mooi natuurfenomeen met zo een benaming te belasten.
                              Daar ben ik dan ook volledig mee akkoord !

                              Mvg.,
                              Smets84.
                              Last edited by Smets84; 30 juli 2018, 21:35. Reden: typo

                              Comment

                              Working...
                              X