Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightning

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightning

    Een tijdje geleden nog enkele fotos gemaakt van bliksem,...







    Laat maar weten wat jullie ervan vinden.

  • #2
    Re: Lightning

    Uitstekend. Niet de meest spectaculaire bliksems, maar het feit dat de ondergrond messcherp is, is perfect. Ik zie normaliter namelijk nogal wat bewogen ondergrond voorbij komen als het op bliksems aankomt.
    Goed gedaan.
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

    Comment


    • #3
      Re: Lightning

      Zou ik mogen weten welke exif het is en waarop je de belichting gemeten hebt?
      Ik heb ook al verschillende avonden geprobeerd maar is niet zo simpel als het lijkt

      Groetjes Killerke
      www.knfotostudio.be

      Comment


      • #4
        Re: Lightning

        Oorspronkelijk geplaatst door killerke101 Bekijk bericht
        Zou ik mogen weten welke exif het is en waarop je de belichting gemeten hebt?
        Ik heb ook al verschillende avonden geprobeerd maar is niet zo simpel als het lijkt

        Groetjes Killerke
        Voor alle 3: 17mm - F/5.6 - 8s - ISO 200 en -1EV
        Bij bliksems gebruik je dus lange sluitertijden (of bulb) omdat je niet op voorhand weet wanneer er eentje komt.

        Mooie beelden Karel
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Lightning

          Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
          Voor alle 3: 17mm - F/5.6 - 8s - ISO 200 en -1EV
          Bij bliksems gebruik je dus lange sluitertijden (of bulb) omdat je niet op voorhand weet wanneer er eentje komt.

          Mooie beelden Karel
          Misschien kan je volgende keer ISO 100 proberen! dan heb je een sluiter tot 12s en heb je misschien het geluk om 2 bliksems op een foto te hebben!

          Verder mooie foto's!!
          www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

          Comment


          • #6
            Re: Lightning

            Tip:
            Leg die 3 foto's boven op elkaar ( in Photoshop ).
            Leg uw beste foto qua compositie onderaan.
            Zet de blendingmode van de 2 bovenste foto's op "lighten" en gom de voorgrond weg ( van de 2 bovenste foto's ) zodat je één voorgrond hebt ( van uw onderste foto met die goeie compositie ) en je hebt een meer spectaculaire foto.

            Vergeet hem niet naar frank deboosere te sturen ...
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Lightning

              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
              Tip:
              Leg die 3 foto's boven op elkaar ( in Photoshop ).
              Leg uw beste foto qua compositie onderaan.
              Zet de blendingmode van de 2 bovenste foto's op "lighten" en gom de voorgrond weg ( van de 2 bovenste foto's ) zodat je één voorgrond hebt ( van uw onderste foto met die goeie compositie ) en je hebt een meer spectaculaire foto.

              Vergeet hem niet naar frank deboosere te sturen ...
              Kan je dat even stap per stap uitleggen aub?
              www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

              Comment


              • #8
                Re: Lightning

                Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                Kan je dat even stap per stap uitleggen aub?
                Eigenlijk heeft Lieven het allemaal al gezegd:
                Een simpele techniek waarvoor je gewoon een aantal foto's maakt met dezelfde beelduitsnede en instellingen (statief vereist).
                Die foto's leg je in lagen over elkaar heen (in Photoshop) en zet die lagen op blending mode screen of lighten. Per laag kun je de belichting wat corrigeren met curves alvorens de volgende laag te plaatsen. Met een masker kan je eventueel delen uitsluiten van de blending mode of de curves.

                Ik heb op deze manier enkele bliksemfoto's gemaakt tijdens de jaarwisseling 2006/2007. Kijk maar eens hier
                Voor bliksem werkt dat misschien nog wel beter.

                Ik adviseer om eens rond te neuzen op internet naar blending technieken. Er zijn betere tutorials dan ik kan uitleggen.
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #9
                  Re: Lightning

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
                  Kan je dat even stap per stap uitleggen aub?
                  Dat kan ik !
                  Maar of ik dat wil he ?



                  1Open alle 3 de bliksemfoto's in photoshop
                  2Neem de foto met de beste compositie en sleep er de andere 2 foto's boven met de move tool. Dan krijg je één foto met 3 lagen ( uw eerste met die goeie compositie + die 2 andere foto's ).
                  Het kan geen kwaad dat de andere foto's niet 100 % dezelfde uitsnede op compo hebben.
                  3Selecteer uw bovenste laag ( door in het lagenpalet op debovenste laag te klikken ) en ze tde blendingmode op lighten ( in uw lagenpalet staat een klein kotje en daar staat nu " normaal " in, klik op het pijltje en zet dit op lighten ).
                  Als de onderkant van de foto niet 100% gelijk is met uw foto die in de laag eronder zit gom je die ondergrodn gewoon weg.
                  4Doe hetzelfde van stap 3 maar dan met de 2e laag.
                  5Voila uw foto is klaar.
                  Indien nodig hier en daar nog wat met de burn tool enkele wolken verdonkeren
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightning

                    Bedankt voor de vele positieve reacties !

                    Eigenlijk was dit de eerste keer dat ik een foto maakte van bliksem. ik moet wel zeggen dat ik enkele tips heb gekregen op voorhand.

                    Dit was ook de eerste keer dat ik mijn nieuwe lens had gebruikt. (Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8). ik was ook zeer tevreden van het resultaat en vooral van de scherpte van de gebouwen op de voorgrond.

                    PS, ISO 100 is helaas niet mogelijk op mijn D70s :-(
                    Last edited by |<@rel; 4 juli 2007, 09:24.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightning

                      Ik kan hier weinig aan toevoegen en alleen maar beamen wat voor mij gezegd is.
                      knap gedaan
                      -----------------------
                      www.maartensomers.be
                      -----------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightning

                        heb de foto ondertussen eens bewerkt, ziehier het resultaat:



                        Beter laat dan nooit

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightning

                          Is inderdaad spectaculairder geworden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightning

                            Ik zou hem iets minder roze maken

                            Naja ik vind bliksemfoto's niet zo moeilijk eigenlijk. Gewoon aan 1 stuk foto's maken van een sluitertijd minimum 2 seconden . Zo een draadontspanner is daar heel handig voor (kan je blokkeren zodat hij blijft fotos nemen) of een afstandsbediening.

                            Natuurlijk moet je ook het geluk hebben dat er zo'n bliksem dichtbij passeert en het niet regent

                            Comment

                            Working...
                            X