... een bliksemschicht:
Maar dat is allemaal niet zo belangrijk. Het gaat hier om de foto: geen interessante compositie, geen spannende beeldopbouw, alleen spanning in de luchtOntlading tussen elektrisch geladen wolk en aarde, tussen twee of meer wolken met tegengestelde lading onderling, of binnen één wolk. De temperatuur in een ontlading loopt op tot ongeveer 30.000 graden Celsius, de gemiddelde stroomsterkte is zo'n 60 kA en de spanning loopt in de miljoenen volts. Een bliksemschicht is gemiddeld 5 tot 6,5 kilometer lang en 2,5 cm in doorsnede, maar reikt soms over afstanden van meer dan 100 kilometer.
bron: KNMI
![]()
![]()
Geen bijzondere foto, maar ik wilde 'm toch laten zien omdat het de eerste bliksemfoto is die ik met daglicht gemaakt heb.
Laatst gewijzigd door azhrarn; 3 juli 2008 om 07:58
meer over mijn fotografie is te vinden op
http://www.nandoonline.com
prima waarneming,mooi op plaat gezet,dito info![]()
... geen interessante compositie, geen spannende beeldopbouw, alleen spanning in de lucht![]()
![]()
Geen bijzondere foto, maar je wilde 'm toch laten zien omdat het de eerste bliksemfoto is die je met daglicht gemaakt heb.![]()
![]()
Knap hoor !![]()
*** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***
Ja ik weet hoe het voelt, knap op 1/25. Ik heb hier ooit een foto gepost van een bliksem genomen op 1/500sec
Voor de geïnteresseerden, ik merk dat hij er nog opstaat : Bliksem overdag
Laatst gewijzigd door Fotoshooter; 3 juli 2008 om 15:52 Reden: link bijgezet
spannende uitleg, mooie foto.
Is best een mooie geworden![]()
mvg,
Ludo V.
Stuur 'm op naar het KMILeuke foto
![]()
Mooie foto!!
Nu overdag zo bliksems maken is een kwestie van geluk, blijven schieten & vooral doorzettingsvermogen om er zo toch eentje op te krijgen.
Ik heb er zelf ook een paar van overdag op m'n website staan.
Dit is mijn recentste, van enkele weken geleden. Ook aan 1/250ste met diafragma F5. puur geluk dat 'm daar net naar beneden kwam.
Overigens is het prachtig om naar zo natuurgeweld te zitten kijken.
Nikon D4 | Nikon D700 | Nikon 16-35mm 4.0 VR | Nikon 70-200mm 2.8 VR-II | Nikon 50mm 1.4G | Nikon SB-900 | LowePro Vertex 200AW | Manfrotto 055XDB + 804RC2
SHARPimages.be
Ach, het is een leuke foto, maar ik ben dolgelukkig dat 'ie erop staat. Zo vaak komt er geen goed onweer over mijn stipje op de landkaart. Het gaat er altijd langsaf.
Dank jullie wel voor de leuke reacties.
De vervorming van de lens, dat is het waar je naar kijkt. Ik vind de foto niet de moeite waard om daar veel aandacht aan te besteden, mede omdat ik het niet echt storend vind. Maar wellicht in een volgende keer?
Ik vind het knapper om er eentje te vangen met een belichtingstijd die 20x zo snel is. Hoe sneller de sluiter, hoe precieser het komt om op die knop te drukken.![]()
meer over mijn fotografie is te vinden op
http://www.nandoonline.com