Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dubbel Licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dubbel Licht



    >Klik hier voor grote versie<

    Deze foto is genomen tijdens de Arches Under The Stars workshop in Utah vorig jaar.

    Het grote gat op de voorgrond is North Window, de boog in de achtergrond heet Turret Arch, en beide staan in Arches National Park. Vanaf deze plek zijn al een miljoenmiljard foto's gemaakt, en om er nog iets origineels te schieten leek vooraf vrijwel onmogelijk. Toch wilde ik het proberen, dus ik heb goed nagedacht over de mogelijkheden.

    Uiteindelijk besloot ik om de foto 's nachts te maken, vooral omdat de meeste mensen dat niet doen. Daarnaast besloot ik om een heel specifiek moment te kiezen voor de foto, namelijk twee dagen na volle maan. Uit mijn berekeningen bleek namelijk dat de maan dan op de juiste plek op zou komen zodat ik geen last van schaduwen zou hebben van de rotsen achter mij. Bovendien zou het maanlicht dan relatief warm zijn omdat de warme gloed van zonsondergang nog op de maan zou afkaatsen.

    Verder had ik mijn timing al zodanig gekozen dat ik goede kans had op sneeuw, en foto's van dit gebied met sneeuw zijn veruit in de minderheid.

    Tenslotte besloot ik om de binnenkant van North Window tijdens mijn belichting met een zaklantaarn te beschijnen - iets wat ik van deze plek nog nooit had gezien.

    Kortom, mijn denkwijze was: nachtfoto + maanlicht + sterren + sneeuw + extra lichtbron = hoogstwaarschijnlijk nog nooit eerder gedaan.

    Marsel
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Dubbel Licht

    Hoogstwaarschijnlijk niet. Een zeer knappe foto, ik twijfel alleen of ik de extra lichtbron een meerwaarde vind. Zou de foto wel eens willen zien zonder die lichtbron.
    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
    Groeten
    Kurt

    Comment


    • #3
      Re: Dubbel Licht

      unieke foto (persoonlijk deze toch nog ni gezien zo)
      maar mss zou 't beter geweest zijn om met neutraler wit te schijnen (Ledlicht)
      mss kan je nog wa photoshoppen aan de kleur ?
      voor de rest weer dik in orde
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Re: Dubbel Licht

        Weer een foto van heel hoog niveau, daar is heel goed over nagedacht
        Foto moet je zeker ook in het groot bekijken, dan zie je ook nog hoe veel details je ziet door het "doorkijkje"

        Twijfel zelf ook wel wat over het lantaarnlicht, denk ook dat ik het zonder mooier zou vinden. ( Denk vast wel dat je die ook hebt )
        Zie wel wat ruis in het blauwe onderaan, misschien lokaal daar nog wat ruisreductie toepassen.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Dubbel Licht

          Bewondering voor je manier van werken.
          Je toont hier terug een technisch perfecte en unieke foto.
          Groeten!

          500px / Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Dubbel Licht

            Dank voor de reacties. Ik heb uiteraard nog versies zonder het extra licht, maar die vind ik minder bijzonder omdat ze dan meer gaan lijken op andere foto's die hier na zonsondergang gemaakt zijn. Het ging mij er bij deze foto juist om een foto te maken die nog niet eerder gemaakt is. De reden dat ik voor de warme kleur van het licht heb gekozen is omdat het dan nog het schijnsel van een verlicht object oid buiten het beeld kan zijn, zoals een tentje of een kampvuur. Met kouder licht wordt het al snel een zaklamp of de lichten van een auto. Bovendien vond ik de gele kleur mooi contrasteren met het blauw. Liever had ik zelf nog meer sneeuw gezien, maar het mocht niet zo zijn. Geen enkele reden tot klagen echter, want ik was al blij dat er geen wolken waren en dat ik gebruik kon maken van het maanlicht.
            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

            Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

            Comment


            • #7
              Re: Dubbel Licht

              Mooi en origineel, zo zijn er inderdaad niet te veel. En nog een stukje doorkijk van South window meegepakt ook. Vind het licht met de zaklantaarn wél mooi, maar ook wel benieuwd naar zonder.
              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

              Comment


              • #8
                Re: Dubbel Licht

                heel knap, heel speciaal!

                enige wat mij een beetje stoort is dat de lucht in de holte lichter lijkt dan de lucht er rond. Ik zou de lucht in die holte dan ook mss een ietsje donkerder zetten.
                facebook

                500px

                Comment


                • #9
                  Re: Dubbel Licht

                  Hoe verzin je het toch allemaal om steeds weer zo origineel uit de hoek te komen
                  Ik sta keer op keer perplex ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dubbel Licht

                    Het is telkens opnieuw bewonderenswaardig hoe jij een foto voorbereid.
                    Steeds op zoek naar dat unieke beeld.

                    Ik hoop dat ik op 24 november vanuit Antwerpen een hele resem tips mee naar huis kan nemen.
                    www.photo-rudi.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dubbel Licht

                      die extra lichtbron doet het toch,uniek,knap compo ook
                      een schitterend beeld
                      eos 600 d
                      lens 18-135 canon 10-22canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dubbel Licht

                        Ik vind mooi zoals ze is, ik zie deze volgende week maandag wel weer verschijnen
                        Photography is a way to see the world in detail.
                        Fotograaf op rust

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dubbel Licht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
                          enige wat mij een beetje stoort is dat de lucht in de holte lichter lijkt dan de lucht er rond. Ik zou de lucht in die holte dan ook mss een ietsje donkerder zetten.
                          Het stuk lucht in de opening zit dichtbij de horizon, en daar is de lucht altijd lichter - vooral in dit geval omdat het richting het westen is waar de zon is ondergegaan. Het is heel eenvoudig om dat deel donkerder te maken, maar dat zou er wat mij betreft heel onnatuurlijk uitzien. Vooral als je met een supergroothoek schiet (14mm) dan ontkom je er niet aan dat je een enorm deel van de lucht ziet, en vooral het deel recht boven je is altijd veel donkerder dan de lagere delen. Hopelijk verklaart dit mijn keuze om hier niets aan te veranderen.

                          Dank voor je commentaar - het is fijn als mensen meedenken.
                          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                          Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dubbel Licht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                            Het stuk lucht in de opening zit dichtbij de horizon, en daar is de lucht altijd lichter - vooral in dit geval omdat het richting het westen is waar de zon is ondergegaan. Het is heel eenvoudig om dat deel donkerder te maken, maar dat zou er wat mij betreft heel onnatuurlijk uitzien. Vooral als je met een supergroothoek schiet (14mm) dan ontkom je er niet aan dat je een enorm deel van de lucht ziet, en vooral het deel recht boven je is altijd veel donkerder dan de lagere delen. Hopelijk verklaart dit mijn keuze om hier niets aan te veranderen.

                            Dank voor je commentaar - het is fijn als mensen meedenken.
                            klopt wat je zegt hoor, vandaar dat ik ook zei "lijkt" want de lucht is idd even licht als bv helemaal links vlak boven de horizon. En ik begrijp je keuze...
                            en 't was ook maar een detailke voor alle duidelijkheid...
                            facebook

                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dubbel Licht

                              Wat een grandioze foto. Gewoon alles is er perfect aan.
                              Juist het extra belichting zorgt er volgens mij voor, dat je helemaal het gat ingezogen wordt.
                              Op groot formaat is het helemaal een kijkfeest.
                              Groeten,
                              Johan
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                              Vriendelijke groeten, Johan

                              Comment

                              Working...
                              X