Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Discussie: Broken, not dead.

Standaard Broken, not dead.

Sterke boom ... ligt al jaren tegen de grond met grote takken geamputeerd en rottend ... maar geeft ieder jaar weer bladeren.

Exf: f/16 - 1/2sec - ISO 100 - 18mm - 20:15h

Standaard Re: Broken, not dead.

Amaai, wat mooi zeg.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Sprookjesachtig mooi!

Mooi, maar ik vind de grading bovenaan wel wat zwaar.

Heel mooie beeld opbouw.
    Wel wat overgesatureerd (en dat is niet nodig, want het is erg mooi)
    "Het start met minder goede camera instellingen en eindigt met een gebrek aan kennis ivm post-processing."

krachtige plaat - heel mooi
    Peter
    mijn website : klik

De compo zit prima, de kleuren vind ik overgesatureerd en vind dat een beetje spijtig want heeft wel veel potentieel aan sfeer. Doch het is jou keuze en daar is niets op af te dingen !
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !
    Met vriendelijke groeten,
    Raymond.

Als deze op een iets meer natuurlijke wijze was afgewerkt dan had 'm me meer aangesproken
    Nu vind ik het té

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

De bovenkant is mij ook iets te overdone, maar ik vind het wel een heel mooi plaatsing van deze eenzame boom en de wij(d?)sheid van het landschap.

Vriendelijke groet,
    Ruud

Zou het goed doen op Instagram, waar felle kleurtjes op het scherm van een mobieltje altijd aantrekkelijk zijn.
    In groot formaat mocht het wat bescheidener qua saturatie vind ik.

ik ben geen fan voor overdreven kleuren ,maar hier begrijp ik jou doel en dit is voor mij volledig geslaagd ,knap gedaan van mij krijg je hier een 10 op 10
    IK STEL MIJN WERK TENTOON TE BLANKENBERGE VANAF 22 TOT 30 SEPTEMBER 2018
    Neem ook eens een kijkje op Mijn website

Met dank aan alle commentaren (pro's en contra's) wat de kleuren betreft maar zeker ook die qua compositie want daar ging zeker zoveel aandacht naar.

Wat de intensiteit vd kleuren betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik al van voor ik de foto nam wist welke kant ik wou uitgaan. Ik kan dat moeilijk onder woorden brengen maar het was zo'n gevoel.
    Voor mij primeert in een foto de visie vd auteur op de werkelijkheid eerder dan een registratie vd werkelijkheid (die ten andere compleet anders is dan die uit de camera "rolt").
    Niets verkeerd met het "documenteren" ve scene maar hier voelde ik dat een "statement" op zijn plaats was, vandaar de intense kleuren.

De krachtige structuur van het onderwerp (boom) had mijns inziens een sterke omkadering nodig.
    Zie het maar als een goeie Margeaux bij een gegrilde chateaubriand.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
    Zie het maar als een goeie Margeaux bij een gegrilde chateaubriand.
    Cheers, mate!

Dat je je eigenheid behoudt vind ik prima. Eigenlijk is dat juist het plezante aan digitale fotografie, de eigen bewerking en daarmee je gevoel en stempel doordrukken. Dat probeer ik ook te doen.

De compo vind ik heel sterk. Onder andere door het ingenomen standpunt en de manier waarop de zon in de compo geplaatst werd.

Bij de bewerking vind ik persoonlijk de saturatie iets te veel van het goede maar ik begrijp dat dit hetgeen is waar je naartoe wou en dat is dan ook een kwestie van smaak.

Mvg.,
    Smets84.

Heb hier al gereageerd en wil toch nog eens vragen waarom je deze keuze van afwerking gekozen hebt, want eerlijk gezegd snap ik daar niks van
    Trouwens staat je kleurprofiel in prophoto RGB, dus totaal niet geschikt voor het net (mss is het daarom dat wij zulke eigenaardige kleuren zien)

grts
    Sieg
    Laatst gewijzigd door Sieg; 18 juni 2018 om 01:20
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Heb hier al gereageerd en wil toch nog eens vragen waarom je deze keuze van afwerking gekozen hebt, want eerlijk gezegd snap ik daar niks van
    Trouwens staat je kleurprofiel in prophoto RGB, dus totaal niet geschikt voor het net (mss is het daarom dat wij zulke eigenaardige kleuren zien)

grts
    Sieg
    Hey Sieg.
    Dat het profiel van mijn jpg in ProPhoto staat is gewoon omdat standaard mijn raw file in ACR wordt geopend in die kleurruimte. Die kleurruimte is in staat om alle kleuren uit de raw file te lezen itt AdobeRGB en zeker sRGB. Ik heb dat zelf niet uitgevonden maar op aanraden van Martin Evening en anderen. Mijn afwerking is bedoeld om de foto uiteindelijk te printen en niet om te posten op het web (al doe ik dat bijwijlen hier).
    Goede printers kunnen kleurschakeringen afdrukken die buiten de gamut van sRGB en zelfs AdobeRGB liggen. Starten in ACR met sRGB en/of AdobeRGB betekent dan ook dat je kleuren gaat "weggooien" die kunnen geprint worden en dat lijkt mij onzinnig.

Als je een jpg met gelijk welk profiel gaat posten op het net zal je browser die automatisch omzetten naar sRGB omdat het net alleen in die kleurruimte werkt. Alles dat je dus ziet op het forum hier is omgezet in sRGB (ofwel heb je dat zelf gedaan ofwel door je browser).
    Ik heb net de test gedaan en mijn master file omgezet in PS naar sRGB en dan opgeslagen als jpg en vergeleken met de jpg (profiel ProPhoto) en zie geen verschil tss beide (zoals ik had verwacht).

Waarom ik voor deze afwerking heb gekozen had ik eerder al aangegeven dat ik dat moeilijk onder woorden kan brengen buiten een gevoel dat ik heb voor ik de foto maak; net zoals ik tevoren weet dat een foto in ZW gaat zijn.
    Bij deze had ik dat gevoel dat hij "rijke" kleuren nodig had, een krachtig statement als het ware en in balans met de boom die imo een krachtig gegeven vd natuur was omdat die ondanks zijn "penibele" staat toch bleef doorgaan met groeien/bloeien.
    En om eerlijk te zijn vind ik het groen vd voorgrond zeker niet "overdreven".
    Wat de lucht betreft heb ik er al (met eigen ogen) gezien die meer "in brand" stonden dan deze.
    Maar ik begrijp dat het niet ieders meug is. De perceptie van kleuren (saturatie) is een zeer subjectief gebeuren. Mensen die houden van ingetogen kleuren zullen rood als helrood zien waar het voor anderen maar gewoon rood is.
    De "werkelijkheid" vd ene verschilt vd andere terwijl het toch (objectief/by the numbers) dezelfde kleur is.

Daarnaast is er misschien ook de instelling vd monitor. Ik heb al gemerkt dat die bij sommigen redelijk gesatureerd (en helder) staat. Dat is misschien prettig om naar kijken maar het verschil wanneer je hem dan gaat printen is dan ook merkbaar.
    Bij het soft-proofen voor print kan je ten andere de optie -20% saturatie aanvinken zodat hij meer aanleunt bij wat je gaat krijgen op print.
    Misschien dat daar ook wat verschillen in kunnen zitten. Mijn monitor staat alleszins heel kort tegen wat de uiteindelijke print gaat geven en dat is natuurlijk voor mij het belangrijkste.

Alleszins bedankt voor de reactie (en ook alle anderen natuurlijk); deze "discussies" maken dit forum imo net interessant.
    Laatst gewijzigd door tcf; 18 juni 2018 om 15:15

Soortgelijke discussies

1. Dead Tree at Dead Horse Point + update
    Door Helen in forum Natuur & Landschappen
    Reacties: 11
    Laatste bericht: 31 augustus 2014, 05:21
  2. Broken window ,broken ...
    Door stach in forum Fotobeoordeling Model, Studio & Glamour
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 20 februari 2013, 15:58
  3. Broken arrow is broken heart...
    Door gilclaes in forum Stilleven & Abstract