Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 dag voor de maan eclipse

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] 1 dag voor de maan eclipse

    Een 99% volle maan genomen vanuit mijn tuin de dag voor de eclipse ... dus mooi (warm) weer

    D800 + 200-500mm f5,6

    @ 480mm, f11, 1/15', ISO 50 op statief Sirui.

    [IMG]Untitled by Philippe Desmyttere, on Flickr[/IMG]
    Last edited by PhantomRC; 30 juli 2018, 21:19.

  • #2
    Re: 1 dag voor de maan eclipse

    Kleur heel mooi getroffen , maar er lijkt toch een (minieme) onscherpte te zien. Wellicht bewegingsonscherpte ?
    Hou me ten goede als ik het fout heb, maar het lijkt er bijna op dat je geen spiegel-voorontspanning hebt gebruikt ?
    Aan camera of objectief zal het zeker niet liggen.
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #3
      Re: 1 dag voor de maan eclipse

      De analyse klopt in zijn geheel. Ik heb de spiegel niet vooraf opgeklapt maar ... de scherstelling gebeurde via live view en dus dacht ik dat in die omstandigheid de spiegel wel degelijk is opgeklapt. Heb ik het soms mis?
      Zou het niet eerder kunnen komen van de weersomstandigheden en dus de opstijgende warmte?

      Comment


      • #4
        Re: 1 dag voor de maan eclipse

        Als je met live-view fotografeert is inderdaad de spiegel opgeklapt. Ik probeer het raadsel verder op te lossen : Afstandsbediening hopelijk gebruikt ?
        Weersomstandigheden(warmte) kan ook zeker een rol spelen. Uit mijn vliegtuigperiode weet ik nog dat hittetrillingen (heathaze) enorm vervelend kan zijn.
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: 1 dag voor de maan eclipse

          Mooi beeld, ook in die gelige kleurtoning. Goed resultaat .

          Er is inderdaad een tikkeltje onscherpte. Kan ook veroorzaakt zijn door de beweging van de maan.
          Misschien is die 1/15 sec een net iets te lange belichtingstijd voor een brandpuntsafstand van 480mm.
          Ik zou de zelfde set-up nog eens uitproberen, maar dan met licht gewijzigde instelling zodat slechts een 1/100ste of 1/125ste seconde (of korter) kan belicht worden.

          Mvg.,
          Smets84.

          Comment


          • #6
            Re: 1 dag voor de maan eclipse

            Johan,

            Het klopt ... ik had eerst gedacht aan het gebruik van een afstandbediening maar op het laatste ogenblik heb ik het op mijn andere toestel aangesloten.
            Daarenboven heb je ook gelijk voor wat betreft de heat-haze (ik op pensioen van de B.A.F. ) ... het kan een foto totaal doen mislukken.

            Smets84,

            De snelheid is idd aan de (zeer) lage kant. Zeker met een bewegend voorwerp als de maan.
            Hieronder een andere (portrait) versie aan ISO 200 en 1/160 (andere waarden onveranderd).
            Ik heb de indruk dat die wel ietske scherper is.

            Alvast bedankt aan allen voor de opbouwende opmerkingen.

            [IMG]Untitled by Philippe Desmyttere, on Flickr[/IMG]

            Comment

            Working...
            X