Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 78

Standaard [FS] De Fotoschool - Opdracht December

De nieuwe maand begonnen, de nieuwe deelnemers in de startblokken, de nieuwe opdracht weer online:

http://forcedf.xs4all.nl/FS/index.htm

Let op: Vanwege de kerst zijn de sluitingsdata iets aangepast. Ook het onderwerp voor de opdracht is zodanig gekozen dat deze eigenlijk op willekeurige dagen/tijdstippen kan worden uitgevoerd. Dat betekent dat je gemakkelijk kunt beginnen, niet per se dat de opdracht zo gemakkelijk is

De deelnemers voor deze maand zijn (gelieve hier weer even te melden dat je dit bericht gelezen hebt (of als je niet kunt meedoen), zodat er een beetje zicht is op de daadwerkelijke deelnemers):

Sammeke - Girly - Kenny - Schopenhauer - RS
    Thor - flowojo - DeSwa - Wurhen - Markali
    Laatst gewijzigd door Erik Mansvelders; 11 december 2004 om 02:53

Standaard Re: [FS] De Fotoschool - Opdracht December

Een bloem ... mijn vrouw zal aangenaam verrast zijn wanneer ik nog eens met bloemen thuis kom ... tot ze merkt dat het voor deze opdracht is

Schrijf me maar in. Ik ben al aan het denken maar heb nog totaal geen idee hoe ik het moet aanpakken.
    Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)
    Groet info@fremanfotografie.be

Ik ga proberen,het zwart wit lijkt mij het moeilijkst,moet dezelfde bloem worden gebruikt of wordt het een nieuw onderwerp ?

Joeps, gelezen en goedgekeurd.

Ik ben wel eens benieuwd: ik heb eigenlijk mijn 'bloemekesperiode' een tijdje geleden al gehad, en ben nog volop aan het herstellen van een 'overdose'.

Maar 'k zal mijn best doen. Wie weet komen er wel wat nieuwe impulsen boven

Groetjes,
    Marco
    “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
    Scott Adams

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeSwa
    ...moet dezelfde bloem worden gebruikt of wordt het een nieuw onderwerp ?
    Het mag dezelfde bloem, mag ook een andere zijn; je eigen keuze.

Gelezen !! en reeds aan de slag bij de bloemist langsgeweest, geen zwart wit bloemen gezien
    Greetz, Rob
    Fuji S1 PRO
    Olympus C220

a picture is just a moment of life, enjoy each of them

Yep, 'k heb alweer helemaal een ideetje

Maaruh, hoe kan dat dat fase twee als eerste af moet zijn?
    Once photography enters your bloodstream, it's like a disease ...
    -------------------------------------------
    Girly
    --------------------------
    Nikon Coolpix 880 - Canon EOS 300D

HoiHoi, ben ook weer ontwaakt
    In deze donkere dagen zou 'ns mens gewoon vergeten "buiten te komen"
    Tjongejonge, Erik, ... wat moeten wij nou toch met een bloem Pfff, moeilijke bevalling hoor, maar goed, we zullen ons best doen
    'k Zie dat ik mij moet haasten, want fase 2 moet blijkbaar nog eerder klaar zijn dan fase 1
    Sam greetzzzzzzz U
    Never apologize for showing feeling.
    When you do so, you apologize for the truth.
    Canon Stuff

Nee nee, fase 2 is 2005 he
    Maar dat is dan misschien toch weer ietsje te lang? Ik zal ze dan maar gewoon omkeren
    En de drie deelnemers boven in het lijstje aangepast...

Mag er een (reeds vroeger gemaakte) foto gebruikt worden waarvan ik vind dat ze goed geschikt is om om te zetten naar zwart/wit,of moeten de foto's nieuw worden gemaakt na het opdracht gegeven ?
    En dan nog een vraagje wat betreft zwar/wit mag die foto ook ineens gemaakt worden in Z/W of moet het eerst kleur geweest zijn.
    Sorry,moesten deze vragen stom lijken,maar ik ben geen prof.,daarom ook doe ik mee.

DeSwa,

Het zijn zeker geen stomme vragen. Sterker nog, voor je tweede vraag zal ik een Tip schrijven terwijl ik je eerste vraag bij de FAQ zal zetten op de FS-pagina's.

Als ik er tijd voor kan maken, zal ik zorgen dat ze er vanavond al bij komen te staan (dus op http://forcedf.xs4all.nl/FS/index.htm - klik aan de linkerkant in de zwarte balk op Tips/FAQ)

Ik zal deze reply editen als ze erbij staan...

Edit: Ze zijn inmiddels geplaatst. Ik heb overigens toevallig een foto van een bloem gebruikt, die ik al als voorbeeld voor mijn boek had gebruikt, omdat deze zowel rood, groen als blauw bevat. Verder staat deze voorbeeldfoto los van deze opdracht...
    Laatst gewijzigd door Erik Mansvelders; 7 december 2004 om 18:52

Aan Erik Mansnvelders

Bedankt,U was duidelijk.

Door zeer grote drukte allom, nu pas gelezen, maar ik ga kijken of het allemaal nog lukt!
    Groets, Gerhard
    Nikon D300s - Nikkor, Sigma & Samyang Glaswerk - Nikon SB600 Thor's Pbase Photo Space

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thor
    ...maar ik ga kijken of het allemaal nog lukt!
    Go for it ...ik zal je naam alvast groen zetten

(en je hebt nog drie hele dagen - meer zelfs: tot 14-12 23:59:59 - om een bloemeke te zoeken, dat moet lukken)

Inzendingstermijn verstreken, ontvangen foto's in album bij elkaar gezet.

Aan jullie nu de taak om de beoordelingen in te sturen
    (let op de termijn: 22-12 !!!)

Succes,
    Erik

http://forcedf.xs4all.nl/FS/04_12_AlbumF1/index.htm

Right, ben benieuwd!
    Erik, moet er dan nog een derde foto ingediend worden?? Ttz. een verbeterde versie van 1 vd 2 foto's ten gevolge van de beoordelingen? En zo ja, tegen wanneer dan?

PS: de opdracht was geen gemakkelijke klus hoor!
    Sam greetzzzzzzz U
    Canon Stuff

Ja Sammeke, normaal wel. Na de beoordelingen is het bv goed denkbaar dat iemand denkt 'klopt, dat had ik beter zo of zo kunnen doen' en een nieuwe wil inzenden.

Deze maand wilde ik dat echter niet vragen, gezien de kerstvakantie (goed mogelijk dat mensen die week vertrekken op reis oid) dus dan is dat lastig.

Mocht iemand echter een verbeterde versie willen insturen, zal ik alle ontvangen exemplaren in een extra album erbij plaatsen (of wellicht in het tweede album onder de commentaren). Ook verder babbelen over de beoordelingen (vragen, opmerkingen, commentaar etc) kan dus na de 22e gewoon doorgaan (in het forum Beoordeel mijn foto, bv in dit topic)

En idd: De opdrachten lijken vaak erg simpel (een bloemetje bv), maar dat wil niet zeggen dat dat ook zo is. Ik kies de onderwerpen ook zodanig dat zowel beginner als gevorderde er iets mee moet kunnen doen. Een absolute beginner zal bij wijze van spreken al blij zijn dat het bloemetje er mooi scherp opstaat, een gevorderde zal eerder letten op kadrering, hoe het onderwerp eruit komt etc... En dat is precies mijn opzet. Want als je denkt dat je echt helemaal bent uitgeleerd op het gebied van fotografie, dan kun je beter stoppen . Iedereen moet dus iets met de onderwerpen op zijn/haar eigen niveau kunnen doen, vandaar dus.
    En nooit echt gemakkelijk nee, maar toch wel leuk denk ik

Erik,

Je zegt dat we de foto's moeten beoordelen op vaste criteria, En nu zie ik daar enkel techniek en beeld staan.

Kan je ons een beetje meer info geven op welke punten we moeten letten ivm deze twee criteria. Ik heb ondertussen wel een aantal regeltjes opgestoken hier op het forum (wat niet wil zeggen dat ik me altijd braaf aan deze regels hou ) maar toch zou ik graag een extra woordje uitleg hebben bij deze beoordeel fase.
    Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

Om ervoor te zorgen dat je gedwongen wordt de foto's goed te bekijken én om te vermijden dat we beoordelingen zoals 'mooie foto' of 'slechte foto' krijgen, heb ik de vier verplichte blokken aangegeven. Hierin moet je dus per foto zowel een positief als negatief punt (opmerking in tekst, geen cijfer dus) geven over Techniek en Beeld.

Positief en negatief zijn daarbij relatief. Als een foto geen echt slechte punten heeft maar je denkt dat het gebruik van scherptediepte nog nèt ietsje spannender had gekund, dan kun je dat bij negatief (-) plaatsen.

De splitsing Techniek-Beeld: Een opmerking over scherpte of kleuren hoort bij techniek. Een opmerking over goede of slechte kadrering, of als je vindt dat de gestelde opdracht niet echt uit verf (ehm, pixels) komt, dan plaats je dat bij Beeld.

Uiteraard zijn er moeilijke punten in deze eenvoudige splitsing. De opmerking 'Onderwerp is niet scherp genoeg' zal meestal bij Techniek- thuishoren. Maar kan ook bij Beeld+, als je bv vindt dat de onscherpte juist een mooie gevoel of idee aan de foto geeft (of op een goede manier beweging suggereert)...

Verder kan ik moeilijk de algemene (foto)regels waarop te letten aangeven. Dwz, dat kan ik wel, ik ben er al bijna een jaar mee bezig (mijn nieuwe boek dus). Het gaat er niet om of de hele wereld roept/denkt dat het bv een 'regel' is dat je het onderwerp niet in het midden moet plaatsen. Als dat voor jou in die ene bepaalde foto zo is, dan meldt je dat. Of als je het bij die foto juist goed vindt in het midden, dan is dat een mogelijke opmerking. Het is dus jouw beoordeling van die foto.

De eis is dus niet dat je als deelnemer alle fotoregels kent (laat staan altijd toepast), de eis is enkel dat je voor de vier blokken een opmerking moet plaatsen. De reden daarvoor heb ik bovenaan genoemd

Punt
    Sam greetzzzzzzz U
    Canon Stuff

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sammeke
    Punt
    comma

Talking Re: [FS] De Fotoschool - Opdracht December

Mijn beoordelingen zijn opgestuurd ...
    En het ging veel vlotter dan ik gevreesd had; en bovenal: ik heb het toch als héél leuk ervaren! Eigenlijk zou je foto's telkens op deze manier moeten beoordelen, én de foto dus ook enkele momenten aandacht dienen te scheppen, om tot een zinvolle beoordeling te komen. Hoewel dat de opdracht mij in de verste verte niet aansprak, heb ik het toch boeiend gevonden om de foto's te maken én om de beoordelingen te geven. Heb hier tot nu toe wel al veel uit geleerd: te kijken en op detail te letten!! (Met kritiek ben ik geboren, dus daar ontbrak het niet aan )
    Toch bedankt voor deze moeilijke opdracht, Erik!
    En bedankt ook aan de mede-spelers! Er waren genoeg foto's om te beoordelen
    Laatst gewijzigd door Sammeke; 16 december 2004 om 19:21
    Sam greetzzzzzzz U
    Canon Stuff

En ja hoor, Girly heeft ook haar beoordelingen opgestuurd!

Het was idd een leuke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar!
    ... Maar het is nog niet gedaan he!!
    Once photography enters your bloodstream, it's like a disease ...
    Girly
    Nikon Coolpix 880 - Canon EOS 300D

Mijn beoordeling is ook onderweg. Erik, ik vroeg me af of jij de foto's ook gaat beoordelen?

En zoals Sammeke zegt, met kritiek ben ik geboren dus daar ontbrak het niet aan. dat geld ook voor mij hopelijk ben ik opbouwend genoeg geweest in mijn kritiek en hopelijk krijg ik veel van wat ik gegeven heb terug , we kunnen er alleen maar van leren toch.

Erik, ik vroeg me af of jij de foto's ook gaat beoordelen?
    Ha flowojo,

Ik logde juist weer in om twee nieuwe topics hier te plaatsen toen ik zag dat er een nieuwe reactie hier was.

Hoewel het een lang verhaal is (topic Fotoschool: evaluatie eerste jaar) staat het antwoord op je vraag er ook bij, dus verwijs ik je daar naartoe

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. [FS] De Fotoschool - opdracht november
    Door Erik Mansvelders in forum Fotodiscussie Extra
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 4 december 2004, 11:03
  2. [FS] FotoSchool oktober nu al van start !!!
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 4 oktober 2004, 01:03
  3. Fotoschool opdracht 4 (maart 2004)
    Reacties: 20
    Laatste bericht: 30 maart 2004, 12:49
  4. Fotoschool opdracht 2 (jan 2004)
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 23 januari 2004, 17:27

Regels voor berichten