De Fotoschool heeft nu enkele jaren gedraaid (start 2004 dacht ik?) en heeft al een aantal wijzigingen ondergaan wat de opzet betreft. Dwz, niet zozeer wat betreft de 'educatieve' opzet, maar meer met betrekking tot methodes om ervoor te zorgen dat deelnemers die inschreven ook daadwerkelijk zouden deelnemen. Het is helaas in al die jaren letterlijk zelden voorgekomen dat iedereen die ingedeeld werd ook daadwerkelijk foto's én beoordelingen instuurde. Maar al te vaak bleef de frustratie voor zowel de goedwillende deelnemers als voor mijzelf.
Strenger optreden en lijsten bijhouden bleek ook niet te helpen. Mensen die bijvoorbeeld niet meer (frequent) op BD vertoeven zal het een zorg zijn als ze op een blacklist komen te staan. Feit blijft dat de goedwillende deelnemers ook hierdoor niet de reacties en beoordelingen kregen waarop werd gehoopt. En de frustratie bleef.
Maar goedwillenden waren er wel uiteraard. En zoals altijd moeten deze lijden onder de 'kwaadwillenden' (waarbij de laatste term wat overdreven is, maar het lijkt me duidelijk wat ik ermee bedoel). Dan een laatste poging, waarin werd geprobeerd om in elk geval diegenen eruit te filteren die zich ooit eens hadden ingeschreven voor de Fotoschool maar na enkele maanden niet meer keken, meededen of op BD kwamen. Bevestigen in die maand leek een goede oplossing, maar helaas, opnieuw weer te weinig inzendingen.
Ik heb toen met Xarder overlegd of het nog zin had om door te gaan met de Fotoschool. We hebben nog eens gekeken naar de opzet en regels, waar we nog iets zouden kunnen wijzigen, toevoegen of weglaten. We hebben toen de februari-opdracht gestart met een soort van 'open' inschrijving.
Het moge duidelijk zijn dat mijn persoonlijke motivatie ondertussen niet tot nul, maar tot diep onder nul was gedaald. Zoals hiervoor al aangegeven zijn het helaas de goeden die moeten lijden en die goeden zijn ook de reden dat ik er tot nu toe mee ben doorgegaan. Voor de goedwillenden is het frustrerend in die maand dat ze meedoen, voor mij was dat (bijna) elke maand het geval dus de emmer raakte wel steeds voller.
Nadat het in januari weer niet lukte, was het voor mij meer dan duidelijk dat het afgelopen was, ik had er echt geen zin meer in, het bleek de laatste druppel voor die emmer. Ik had en heb het druk met overige activiteiten en kón wel tijd maken om op BD te melden dat de Fotoschool de deuren zou gaan sluiten, maar zelfs de motivatie daartoe ontbrak me, ik had helemaal geen zin meer in de Fotoschool en dat is nog zwak uitgedrukt.
Sommigen zullen zeggen dat dat niet netjes van me is en dat ik zou moeten doorgaan voor die goedwillenden die er zijn. Ik geef ze daarin gelijk, tientallen keren gelijk zelfs (daarom ben ik tientallen keren gewoon doorgaan en zijn verschillende wijzingen en aanpassingen gepleegd) maar geen oneindig gelijk.
Tot slot nog: Er waren voor de februari-opdracht met de open inschrijving zo'n 20 inschrijvingen. Resultaat: 5! inzendingen. I rest my case.... én de Fotoschool. De inzenders die hebben meegedaan krijgen van mij nog de links toegestuurd via PM of mail en dat is voor mij de laatste keer dat ik me met de BD Fotoschool heb beziggehouden,
Erik
met dank voor de inzet, en jammer voor u dat het zo moet aflopen.
Mvg
www.fotocath.be
Alles van waarde is weerloos.
Velen voelen zich geroepen ....
Weet er is hier op BD ook elke maand een challenge die best heel leuk is en waar je toch ook heel wat kunt opsteken.
Mijn dank aan iedereen en in het bijzonder aan de bezieler van dit alles.![]()
Erik, bedankt voor de inzet en het werk dat je in de Fotoschool hebt gestoken, begrijp je teleurstelling volkomen en dat het zo niet langer verder kon is wel duidelijk. Je hebt verschillende keren geprobeert de boel terug in gang te zetten,maar zonder het verhoopte resultaat. Dit zat er al een tijdje aan te komen,het ga je goed en tot ziens ergens op een ander onderdeel van BD!
Groetjes,Anita
Met mijn Canon Eos 450D blijf ik fotograferen,
tot ik eens DE perfecte foto kan presenteren!
Cath, Trikke en Anita, namens Erik bedankt maar gezien de enorme hoeveelheidreacties blijkt eens te meer dat Erik de juiste beslissing heeft genomen.
Gr. X.
Meer weten over fotocursussen via internet? www.fotoforce.net