Het album met de foto's staat inmiddels online, zie link hieronder.
Denk aan de afwijkende beoordelingen voor deze opdracht (dus niet via het standaardformulier); ik quote:
"Voor de beoordeling [...]
Voor elke foto dien je aan te geven of je de foto wel of niet interessant/mooi vindt. En zo ja, waarom ? ; Zo nee, waarom niet (wat ontbreekt eraan) ?"
Succes,
http://forcedf.xs4all.nl/FS/FS0505/index.htm
Voila,op de valreep zijn ook mijn comments binnen ...
Ik hoop dat er nog andere mensen, niet deelnemers hun comments hier posten, hoe meer meningen hoe meer men kan leren hé.
groeten
Dirk
Idd Dirkey, iedereen kan en mag hier een beoordeling posten.
Meer zelfs: Iedereen kan zoals altijd wanneer de beoordelingen van de actieve groep zijn gepost ook de eigen uitvoering van de opdracht hier ter beoordeling posten.
Ik heb nu drie beoordelingen binnen, sluiting is over enkele minuten. Morgenavond post ik de beoordelingen, dus ik hoop dat de overige morgen ook nog binnenkomen
Alle beoordelingen (dwz, die van de deelnemers die ook foto's hebben ingezonden) inmiddels binnengekregen, en de beoordelingen zijn toegevoegd en weer online gezet:
http://forcedf.xs4all.nl/FS/FS0505/index.htm
Erik
Interessante FS terug. Aangenaam om te zien hoe verschillend eenzelfde gegeven word uitgewerkt, maar vooral ook beoordeeld. En ook verassend hoe bewerking/manipulatie (?) al deel uitmaakt van fotografie voor velen (wat ik afleid uit de aanvaarding van duidelijke manipulaties alsook uit de vermoedens die sommigen uiten als er toch niet geshopt werd en de manier van beoordelen - de foto niet noodzakelijk als fotografische registratie, maar als combinatie registratie/manipulatie).
Met het oog op deze vaststellingen groeit bij mij steeds vaker de vraag (niet alleen in FS maar ook bij andere beoordelingen/commentaren) of er al dan niet een analoge achtergrond of basis is bij mijn medescholieren.
Willen jullie dus zo vriendelijk zijn dit even te vermelden? Ik hoop hiermee eens te kunnen beschouwen in hoeverre dit ook uw kijk op foto's nemen en bekijken heeft beinvloed, wat me eigenlijk bijzonder interesseert!
Al dank bij voorbaat, alsook dank voor jullie medewerking aan de school tot op deze hoogte. En dat geldt zeker ook voor de inspanningen van Erik!
Ik heb geen analoge achtergrond (tenminste, niet noemenswaardig).
Bij deze ook iedereen bedankt voor de feedback. Grappig om te zien hoe de meningen uiteen lopen.
Hallo,
Vroeger heb ik inderdaad wat analoog gewerkt, al beperkte mijn kennis zich tot het ontwikkelen van een zwart/wit film en tot het afdrukken van mijn foto.(Ik heb er niet veel ervaring mee hoor)
Waarschijnlijk dat ik mij daardoor nog altijd aangetrokken voel tot zw foto's, in sommige gevallen zijn die gewoon veel sterker dan de kleuren foto.
Ik vindt ook dat een foto niet af hoeft te zijn als hij uit de camera komt,
de compositie kan bijgewerkt worden, contrast, kleuren enz kunnen bijgewerkt worden tot de fotograaf vind dat het beeld is wat hij er wilde van maken.
Analoog maakt men toch ook uitvergrotingen en drukt men ook af op verschillende papiersoorten om tot gewenste resultaten te komen ...
Wat betreft montages daar heb ik een andere mening over, enkele beelden over elkaar leggen kan je nog interpreteren als een meervoudige belichting.
Meerdere beelden samenvoegen om een totaal andere foto te bekomen vindt ik geen echte fotografie niet meer.
Wat niet wil zeggen dat ik dit afkeur, maar het is gewoon een andere vorm om tot een afbeelding te komen waar je iets mee wil uitdrukken.
Een goeie fotograaf kan daarom nog geen goeie manipulaties doen of andersom kan ook.
Wat betreft mijn foto's waar ik zelf geen commentaar op gegeven heb, ik zal het dan maar hier doen hé.![]()
ZW
De verticale versie vind ik veel minder sterk.Hier word het beeld gevormd door de lange horizontale lijn die gebroken wordt door de vertikale lijn van van het rechtstaande ei. Het ei is sterk genoeg aanwezig als hoofdonderwerp. Wat betreft de rotan, ik vind het een mooie toevoeging aan de foto en niet storend omdat enkel de lijn waar het ei opstaat scherp is.
De korrel die opvalt in de foto is toegevoegd met photoshop, omdat ik dit passend vond bij deze foto.
KL
Hierover was ik zelf niet zo tevreden, maar door gebrek aan tijd heb ik het niet opnieuw geprobeerd.
Ik vind de compositie wel geslaagd, veel ervaring met een stilleven heb ik niet, dus de opstelling maken was al een mooie oefening voor mij.
Voor mij mochten de kleuren levendiger voor de dag komen, dus ik had de belichtingen moeten veranderen. Alhoewel in de comments verschillende mensen nu juist aanhalen dat de belichting en de kleuren ok en mooi zijn ....
Zo zie je maar dat smaken verschillen hé
Wat ik mij afvraag is of de deelnemers of andere lezers nog andere ideen hadden die ze niet hebben uitgewerkt door gebrek aan tijd of materiaal?
Ik zou die anders graag eens weten.
Ik zal maar de aanzet geven en 2 ideen van mij hier beschrijven, als er iemand van de lezers zin en tijd heeft om er eentje uit te werken zou het nog plezant kunnen worden ....
Ik heb het zelf niet gedaan omdat ik niet veel tijd heb en ook niet alle attributen, maar mischien komt het er wel nog eens van.
NR1:
een foto maken waar de kijker uit kan opmaken dat ik de voorbereiding tref om een kip klaar te maken (kookboek, grote pan ...) en daar dan bij een ei afbeelden.De foto moet de suggestie wekken dat ik eigenlijk een beetje vroeg ben met mijn voorbereiding en eigenlijk wacht tot de kip uit het ei komt.
De moeilijkheid is hier om deze illusie naar voor te brengen met maar 1 foto.
NR2
ik had gewoon gedacht om een vogelkooi te nemen met daarin een eierdop en een ei, de vogel is al gevangen voor hij geboren is ...
Maar ik denk dat ik zoiets al gezien heb in een boek over kunst of zo ....
Ik had evenwel geen vogelkooi die paste voor deze foto
NR3
Ik had graag een ei afgebeeld in lowkey dus zeer zachte afbeelding (om de kwetsbaarheid van het ei uit te beelden), ik heb enkele pogingen gedaan maar die vond ik niet goed, als iemand mij wat tips zou kunnen geven probeer ik dit wel nog eens opnieuw.
Ik vind dat er soms ideen komen die moeilijk uit te werken vallen zoals NR1,
en daarom vraag ik mij af of er hier mensen zijn die dit werkelijk in 1 foto zouden kunnen uitbeelden.
Afin, ik denk dat dit het langste topic is die ik op BD al gepost heb dus ik zal er maar mee stoppen hé![]()
groeten
Dirk
Ja Dirkey, ik had nog wel enkele ideeen die er niet uitkwamen. Vooral omdat ik het ei het hoofdonderwerp wilde laten zijn, en ik er niet te veel wilde bijhalen. Ik vond dat al een uitdaging op zich om een simpel ei zo af te beelden dat je niet zegt: "ja, een ei... en dan?". Bovendien had ik niet echt begrepen dat er met Photoshop mocht gemanipuleerd worden, maar dat het de bedoeling was te fotograferen (de gebruikelijke nabewerking buiten beschouwing gelaten natuurlijk). Omdat een ei natuurlijk nogal statisch is, had ik gedacht er eentje te laten vallen zodat je het opengespatte ei zag liggen en toch het ei ook zag tijdens de val. Om dat te bekomen zou ik meervoudig geflitst hebben tijdens de val van het ei. Ik heb echter van het idee afgezien omdat ik op het laatste moment bedacht dat een ei niet echt mooi openspat, en er dus veel kans was dat er alleen een beetje ingedeukt en lekkend ei op de grond zou liggen. Ik had liever een opengebroken ei gezien met een duidelijke dooier voor wat kleur en dramatiek in het beeld. Maar dat zou pas lukken door twee opname's over elkaar te zetten in Photoshop.
Een ander idee was een zoombeeld van een eierdooier, wat zowat hetzelfde effect gaf als mijn eerste foto, maar dan met meer kleur. Omdat mijn tweede foto in zw-w echter te veel kracht verloor, ben ik maar voor het volledige ei gegaan (wat eigenlijk de test was voor de dooier-foto).
Wat betreft uw ideeen:
Nr 1: denk dat dit zeer moeilijk uitvoerbaar is omdat het suggestieve wat ver van het beeld af ligt.
Nr 2: dit moet wel te doen zijn omdat je het op niet zoveel manieren kan interpreteren.
Nr 3: hier moet wel iets uit te halen zijn met zacht strijklicht. De kwetsbaarheid van het ei kan je dan eventueel benadrukken door het in een nest te plaatsen met zachte donsveertjes die je doorlicht. Een idee waar ik ook mee rondgelopen heb.
Antwoord voor Dingsken,
Ik heb altijd wel graag gefotografeerd dus ook analoog, niets hoogstands maar wel leuke plaatjes, en heb ook wel wat zwart/wit ontwikkeld.
De komst van de digitale fotografie (met de mogelijkheid tot nabewerken) en het ontdekken van dit forum heeft het geheel voor mij een nieuw leven ingeblazen. Je kunt hier van elkaar veel leren denk ik.
Antwoord voor de mede scholieren.
Ik vond de commentaren erg leerzaam.
Dirkey maakte een goede opmerking m.b.t. de verticale schaduw van de zwart/wit foto.
Ook Dingsken, JPL en TDC maakte opmerkingen over de z/w foto m.b.t. de storende elementen waar ik iets mee kan doen.
Misschien maak ik hem nog eens opnieuw.
Iedereen bedankt inclusief Erik natuurlijk voor de bestede tijd en aandacht.
Ennu
Gijs was per ongeluk F1 en F2 vergeten. Hij heeft het commentaar inmiddels opgestuurd en het is nu bijgevoegd...
Als niet-deelnemer, maar wel als Foto-Scholier wil ik graag TDC complimenteren met de imho mooiste kleurenfoto (D2). Ik heb inderdaad wel wat met dit soort symboliek. Jammer alleen dat de totale scherpte niet 100% is.
Wel een heel mooi idee c.q. uitwerking, en dan heb ik het niet over details...![]()
verder opvallend in ZW het thee-ei, grappig uitgebeeld, maar niet een echt ei waarop gedoeld werd, en dus m.i. eigenlijk niet voldaan aan de opdracht.
Wel mooi, dus!![]()
Groets, Gerhard
Nikon D300s - Nikkor, Sigma & Samyang Glaswerk - Nikon SB600 Thor's Pbase Photo Space
hoi iedereen,
ik heb de foto's (D1, D2) gemaakt in welgeteld 1 uur (= opstelling zetten, fotograferen, bewerkingen) omdat ik net voor een reis stond.
dus ja: mijn foto's zijn inderdaad absoluut niet afgewerkt, maar persoonlijk hou ik vooral van de ideeën zelf en minder van de uitwerking.
wat ik nu geleerd heb van deze FS en commentaren: als je het zorgvuldig uitwerkt, kan je vééél meer uit je foto halen.
dus zal ik de komende dagen (als het wat minder mooi weer is in België) eens dezelfde foto's herbewerken, rekening houdend met jullie opmerkingen.
ivm het vraagje analoog: ik had absoluut geen ervaring met analoog werken (en ben pas anderhalf jaar actief met digitale fotografie: vooral voor familie enzo)
aan Erik: de moed niet opgeven: zij die meedoen, hebben er sterk iets aan !!
vriendelijke groeten,
Tom
Canon 10D
Als oud-deelnemer kan ik dat slechts volmondig beamen. Zo ben ik voor deze opdracht ook eens aan het denken geslagen - er is nog niets concreets uit naar voren gekomen maar dat komt nog wel (als het ietsje minder mooi weer is wellichtOorspronkelijk geplaatst door TDC
).
Mijn analoge verleden is beperkt. Dit heeft voor mij als gevolg dat ik niet zoveel probeer te bewerken aan foto's. Zelf bewerk ik de foto's allen voor wat betreft de scherpte, croppen, helderheid en kleurverzadiging. Dat is aan de ene kant wel jammer, want digitale fotografie biedt zoveel meer dan dit, maar ik hou er niet van om veel aan mijn foto's te sleutelen.
Leuk om de verschillende uitwerkingen van de eieren te zien. Ook leuk om te zien dat de smaken verschillen. Zo hou ik over het algemeen van donkere foto's, maar hier viel het toch te donker uit. Heel erg leerzaam.![]()
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.--------
Ik heb ook even een poging gewaagt. Ik heb mijn (nieuwe) camera nog niet helemaal onder de knie, dus het had beter gekunt, maar vond het toch leuk om even wat te proberen!
Zwart- Wit foto
Voor de zwart wit foto heb ik eens een ander ei genomen dan het kippenei wat door iedereen is gebruikt. Namelijk een Eublepharis macularius oftwel luipaardgekko ei welke vanacht is uitgekomen...
Link naar foto ]
Kleurenfoto
Ik had het leuke idee om een ei in de boom te leggen ( bonsai) alleen viel het helaas naar beneden. Leverde dan wel weer de volgende foto op...
Link naar foto
Beoordeling andere foto's
1 Dirkey
Zwart-Wit: Vind ik zelf een erg mooie foto die mij wel aanspreekt. De scherpte-diepte van de foto is heel erg mooi. Ik denk dat het wel leuk was geweest als het ei wat meer naar de zijkant had gestaan, of als de uitsnede wat krapper was geweest.
Kleur: Deze foto vind ik persoonlijk niet zo mooi. Er staan teveel dingen op de foto die storen en afleiden van het eigenlijke onderwerp.
2Gijs
Zwart-Wit: Echt een super foto. Geweldige DOF en het feit dat je de fotograaf zelf ziet vind ik wel wat hebben eigenlijk.
Kleur: Deze foto vind ik dan weer wat minder helaas. Het was leuker geweest om iets heel anders te zien als dat zelfde thee-ei, danwel een heel ander idee ermee. De lichtinval op het glas is niet mooi, en de verschillende "schaduwbanden" vind ik ook afdoen aan de foto. De "kink in de ketting" is dan wel weer leuk, een onderwerp op zich waard als je het mij vraagt!
3 JLP
Zwart-Wit: Vind het in elk geval een leuk idee, uitwerking helaas iets minder. Ik denk dat het mooier was geweest als de omliggende tekst wat vager was geweest. Verder vind ik persoonlijk de korrel niet mooi, maar dat is net wat je smaak is denk ik.
Kleur: Vind het opzich wel een leuke foto, alleen wel heel erg donker.
4 TDC
Zwart-Wit: Afgezien van de wel erg grote contrasten vind ik het een hele mooie foto. Het licht schijnt geweldig op de eieren, het zijn net yin/yangs inderdaad.
KLeur: Dit spreekt mij dan weer volledig niet aan. Ik vind de kleur van de foto niet mooi, en het onderwerp ook niet zo. Vind het verder jammer dat er een ei in de foto wordt geplakt. Het was dan denk ik leuker om wat creativer bezig te zijn met de foto zelf en bijvoorbeeld een echt ei op de buik te leggen...
5 ennu
Zwart-Wit: Prachtige foto, alleen heb ik het idee dat het ei niet helemaal scherp is. Dat richeltje aan de voorkant is jammer.
Kleur: Erg vrolijke foto. Afgezien van de lepel die wel erg prominent in beeld ligt zou ik verder bij deze foto niks weten.
6 Dingsken
Zwart-Wit: Vind dit weer een mooie foto. Enkel jammer dat de steentjes die onder het ei liggen vrij scherp zijn. Ik denk dat het net iets mooier was geweest wanneer de scherpte nog meer bij ei lag.
Kleur: 1 van de mooiste kleurfoto's naar mijn mening. Het effect van de scherpe stenen voor het liggende ei vind ik wel leuk, het leuk net een beetje of het ei zweeft. Het enige wat me verder aan deze foto opvalt is dat ik steesd het gevoel is dat er "meer" is. Ik had het prettiger gevonden als aan de rechterzijde wat meer ruimte was geweest ( maw de foto ietsje breder)
Laatst gewijzigd door Marlies; 29 mei 2005 om 10:06
Hoi Marlies,
Leuk dat jij ook mee hebt gedaan!En met hele originele foto's ook.
Jouw z/w foto vind ik net iets te donker, hierdoor gaat wel alle aandacht naar het ei, maar mede door de resterende witte puntjes van de ondergrond ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar de achter- en ondergrond. Jammer denoeg is voor mij niet zo duidelijk wat de "dingetjes" (bladeren?) op de eischil zijn. De foto zou voor nog mooier zijn als hij iets lichter zou zijn én als de eischil iets minder centraal zou staan.
Je kleurenfoto is ook origineel, maar ook hier is het onderwerp naar mijn mening iets te centraal. Ik denk ook dat het eigeel (+ het ei) nog beter uit zou komen als de ondergrond (dus daar waar het ei nu op uitlekt) ook zwart zou zijn, nu vind ik de ondergrond iets teveel afleiden. Voor de rest zijn het beiode mooie foto's en ik vind het erg leuk dat je ook mee hebt gedaan (dat zou ik ook meer moeten doen).![]()
Bedankt voor je reactie JLP!
Betreft de "dingetjes" op het ei, dat is een mengsel van veenmoszaadjes en vermiculiet die tijdens het uitbroeden en/of leggen op het ei zijn gaan zitten. Daar de eieren gigantisch broos worden als ze eenmaal uit zijn gekomen is het ondoenelijk om dit allemaal te verwijderen helaas.. De puntjes had ik inderdaad misschien beter weg kunnen clonen! ( van de ondergrond)
Betreft het schaaltje van het ei, daar had ik helaas geen tijd voorEi brak kapot en pakte het dichtsbijzijnde wat ik kon vinden
edit: Ik ga met dat luipaardgekkoei nog eens proberen om tot een beter resultaat te komen!
Maar het kan altijd nog worden bewerkt in bv PS. Zo kun je ook het schaaltje zwart maken.Oorspronkelijk geplaatst door Marlies
![]()
Want om zo'n ei nu op een zwart stuk stof te laten uitlekken geeft zo'n kliederboel en in bv Photoshop heb je daar gelukkig geen last van.
![]()
Praktische oefeningen zijn leuk om te bekijken, maar je leert er pas écht iets van als je ze echt daadwerkelijk uitvoert (en zelf beoordeelt en je beoordeeld wordt...)
Daarom @ Marlies: Tof dat je actief buiten de groep meedoet, en dat je daarboven zelfs de moeite neemt om een beoordeling te geven op de foto's van de actieve groep (het zou dan ook verdiend zijn als er ook meerdere beoordelingen op jouw foto's terugkomen)
Je mag je foto's trouwens ook direct in het topic tonen, hoeft niet via een link,
Erik
Hallo Marlies,
Dank om ook mee te doen en de foto's te beoordelen! Graag geef ik mijn mening over de jouwe:
Zw-w: vind ik interessant. Ik hou van donkere foto's, dus dat zit wel goed. Het maakt de foto een beetje mysterieus, temeer het direkt duidelijk is dat het geen gewoon ei is. Ook de ondergrond draagt daar toe bij. Dus zeker geslaagd. Misschien dat iets minder centraal de compositie wel wat ten goede kwam. Eerste indruk was ook: hé, dat is niet Zw-w, maar bruin... Maar hij is er wel mooier mee!
Kleur: vind ik minder interessant. Hoewel ik het leuk vind dat er toch nog iemand een dooier heeft gebruikt! Maar de flits ligt me niet lekker, en de ondergrond doet het niet echt. Daar moet meer uit te halen zijn!
Grt,
Bedankt voor de reacties!
Betreft het luipaardgekko ei, wat stom van die compositie zeg! Daar heb ik niet eens aan gedacht, terwijl ik het met dit soort foto's zo vaak tegen anderen zeg![]()
De kleurfoto.. Ben ik zelf ook niet echt tevreden mee.. Heb al geprobeerd een nieuwe ei te "jatten" van mijn moeder, maar dat mocht niet![]()
Hallo Marlies,
Leuk om nog een comment te krijgen,maar uw foto's krijg ik maar niet te zien als ik doorklik op uw link
, kunt ge ze hier niet laten zien ?
groeten
Dirk
Hm, apart dat je ze niet te zien krijgt... Zou wel gewoon moeten,..
Even een directe link naar de foto's dan..
Zwart/wit luipaardgekko ei
Kleurenfoto gebroken kippenei
![]()
Ach, nu kan ik ze wel zien, hier komt mijn commentaar ...![]()
zw
Het ei licht te centraal en is voor mij niet herkenbaar als een ei,het is op een eigenaardige manier ingedeukt ?
Ik zou het ei een beetje naar rechts en een beetje naar beneden plaatsen,
volgens mij zou dit een sterkere compo opleveren.
Wel een mooie DOF, en leuk met de zwarte achtergrond,het lijkt wel uit de
de achtergrond te komen.
Kl
Ik vond het eigenlijk al raar dat er niemand iets met een gebroken ei geprobeerd had,het eigeel leent zich duidelijk voor een kleuren foto ...
Hier zou ik zoals al gezegd ook de achtergrond volledig zwart gelaten hebben de rand van de pan vind ik storend, zonder die rand zou de foto mooier zijn.
Wanneer je het ei iets had gedraaid konden we de gebroken rand zien,ik denk dat dit iets zou kunnen bijdragen aan de foto.
Al bij al 2 originele foto's en erg leuk dat je de opdracht uitgevoerd hebt.
groeten
Dirk
Van die deuken klopt wel, komt omdat het een uitgekomen ei is
Bewijs:
Ik had van de onderste een paar foto's gemaakt waar ook de zijkant van de eierschil op te zien was, maar die waren helaas minder dan deze versie...