Hallo iedereen,
Als eerste onderwerp zie ik graag uw mening tegemoet omtrent het fotograferen van porselein. Ik hoop trouwens dat ik in dit subforum aan het juiste adres ben. Sinds een drietal jaar verzamel ik Japanse militaire sake cups (periode 1930-1945). Meer dan 90% van die cups, zoals in mijn afbeelding, hebben een diameter van 50mm. Ondertussen ben ik alle stukken aan het catalogiseren (bv. namen van soldaten, regimenten, data, etc), maar nu is de tijd gekomen om foto's te nemen. En hier zit ik met de handen in het haar.
Wat is uw mening om foto's te nemen van porselein, althans volgens mijn voorbeeld (met nadruk op de binnenkant)? Ik poog een standaard manier te vinden omdat er steeds stukken bij de collectie gevoegd worden. In onderstaand voorbeeld maakte ik gebruik van een lichtbox met TL-lampjes. Jammer genoeg zijn het net deze lampen die dwars door de tekening lopen. Moet ik deze wegwerken met Photoshop of zijn er andere mogelijkheden?
Ter info: voor dit voorbeeld werk ik met mijn Panasonic DMC-FZ5 op de standaardfunctie (voorlopig nog geen manuele instelling). Onder de cup ligt een dik blad geel papier. Als alternatief heb ik de lampen uitgeschakeld, maar in de daaropvolgende foto's had ik te kampen met weerslag in de cup (weerspiegeling van bv. statief of camera).
Bedankt voor alle reacties,
Laurens