Weergegeven resultaten: 1 t/m 16 van 16

Discussie: Luchtje

Standaard Luchtje

Deze foto maakte ik enkele weken geleden.
    Eén van de eerste foto's die ik in het schemerdonker maakte met de D80.
    Het is mijn eerste slr en ik heb duidelijk nog heel wat te leren en daarom graag uw eerlijke commentaar.

Uitgebreide Exif zit in de foto of kijk even onderaan.

1/20"
    F10
    Aperture priority
    ISO100

Standaard Re: Luchtje

ik vind dit heel mooi hoor . Persoonlijk zou ik de linkse boom vooraan rechtzetten. Maar dan vallen de andere om zeker ?

Groetjes!
    www.fotocath.be
    Alles van waarde is weerloos.

mooi maar ik zou het witte kader wat verkleinen tvv de foto
    hij helt iets naar links maar mogelijks is dit het terrein
    hier had hdr ook leuk geweest

mvg

devid
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Ik heb de foto wat rechter gezet op basis van de boom vooraan links en het kader wat kleiner gemaakt.
    Beter zo?

Yes!
    Ik houd van grote kaders (dat is persoonlijk blijkbaar), maar zie nu dat een kleinere het beeld (je foto) veel meer tot zijn recht laat komen !
    Schitterend intussen toch
    www.fotocath.be
    Alles van waarde is weerloos.

Mooie plaat geef voorkeur aan eerste versie met de kader van de tweede versie

groetjes
    Sensor

Mijn voorkeur gaat uit naar de tweede versie. Die lucht in combinatie met de zon & die bomen, petje af
    Lumix DMC-FZ8

Dank jullie wel.

Ja dat eerste kader is het standaardkader dat ik voor al mijn macro's gebruik.
    Het komt inderdaad beter uit met het subtielere kader.

En vinden jullie de voorgrond niet te donker?

Wat een kleurrijke lucht , ga ook voor de tweede versie

mvg xiebu
    "Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
    *BD1033BE* http://users.telenet.be/xiebu/

ik vind het een mooie: mooi lichtspel
    2de beter dan de eerste, mede door het aangepaste kader.

ps: in welke uithoek van Lochristi is dit genomen

mvg,
    Kristof

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kmeirlaen Bekijk bericht
    ik vind het een mooie: mooi lichtspel
    2de beter dan de eerste, mede door het aangepaste kader.

ps: in welke uithoek van Lochristi is dit genomen

mvg,
    Kristof

Niet ver van waar ik woon. In de Rozelaredreef.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
    En vinden jullie de voorgrond niet te donker?
    De voorgrond is inderdaad te donker. Die kan je via bewerking misschien oplichten, maar dan is de lucht om zeep. In die lucht zitten nu al overbelichte vlekken.
    In dergelijke extreme omstandigheden is "pattern"-lichtmeting een foute keuze. De lichte delen overheersen in deze foto en zijn daarom (ongeveer) correct belicht. De donkere delen verliezen door onderbelichting hun details.
    Meerdere foto's maken, met een meer centrale meting van het licht, is één mogelijkheid. De hele kunst is dan, het licht te meten op een punt in de compositie dat ongeveer de "gulden middenweg" is tussen die verschillend belichte vlakken. Dat is géén sinecure.

Naar mijn bescheiden mening is voor dit soort omstandigheden de klassieke grijskaart, waarvan sprake in dit oude draadje, een geschikt ijkmiddel voor de lichtmeter.

In landschapsfoto's kan je ook aan scherpte in de diepte winnen door een kleinere lensopening (groter diafragmagetal) te kiezen. Hoe jouw toestel en objectief presteren kan je berekenen in deze tabel.

Moet je nu écht de moeilijkste foto's eerst maken, om je toestel te leren kennen?

Jos hoofdschuddend áf.
    Laatst gewijzigd door Jos Vanhengel; 5 december 2007 om 04:19
    Vriendelijke groet,

Jos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    De voorgrond is inderdaad te donker. Die kan je via bewerking misschien oplichten, maar dan is de lucht om zeep. In die lucht zitten nu al overbelichte vlekken.
    In dergelijke extreme omstandigheden is "pattern"-lichtmeting een foute keuze. De lichte delen overheersen in deze foto en zijn daarom (ongeveer) correct belicht. De donkere delen verliezen hun details.
    Meerdere foto's maken, met een meer centrale meting van het licht, is één mogelijkheid. De hele kunst is dan, het licht te meten op een punt in de compositie dat ongeveer de "gulden middenweg" is tussen die verschillend belichte vlakken. Dat is géén sinecure.

Naar mijn bescheiden mening is voor dit soort omstandigheden de klassieke grijskaart, waarvan sprake in dit oude draadje, een geschikt ijkmiddel voor de lichtmeter.

In landschapsfoto's kan je ook aan scherpte in de diepte winnen door een kleinere lensopening (groter diafragmagetal) te kiezen. Hoe jouw toestel en objectief presteren kan je berekenen in deze tabel.

Dank je voor je uitgebreide uitleg Jos! Ik ga zowel het draadje als de link morgen even doornemen.

Moet je nu écht de moeilijkste foto's eerst maken, om je toestel te leren kennen?

Jos hoofdschuddend áf.
    Als ik zo'n lucht zie Jos, dan kan ik het niet laten om er een foto van (proberen) te maken.

Ik zal het niet meer doen

De voorgrond is inderdaad te donker. Die kan je via bewerking misschien oplichten, maar dan is de lucht om zeep. In die lucht zitten nu al overbelichte vlekken (...).
    Waarom de neiging om donkere delen in foto's te bewerken? Deze foto is duidelijk niet genomen om 13u 's middags.
    Misschien was de voorgrond gewoon zo donker? De zon is bijna onder. Ik zie het nut niet om dat nu met photoshop te gaan oplichten, het maakt de hele foto alleen maar fletser en onecht.
    Ik zie ook geen grote overbelichte stukken. Wolken zijn nu eenmaal wit en een zon wordt àltijd overbelicht.

Misschien ligt het aan mijn scherm of aan het uwe, maar ik vind de belichting OK.
    [Nikon D700/D70s - FE2 + | 15-30 | 28-105 | 24 1.8 | 35 2.0 | 50 1.4 | 85 1.4 | 105 2.5 | 180 2.8 | + [Hasselblad 503cx]

Ik ga akkoord met Caleido.

Op zo'n type foto's is het volgens mij nu net de bedoeling dat er donkerdere stukken tussenzitten zodat die lucht extra opvalt. Moest je dit gaan oplichten dan denk ik dat het contrast met de lucht er niet meer zal zijn. Maar ben verre van een expert in Photoshop hoor, misschien kan het gewoon wel en blijft de lucht intakt.

Volgens mij is versie twee echt een postkaart waardig. Heel knappe foto

Dirk

Duidelijk verschillende meningen.
    Ik hou de reacties in het achterhoofd bij een volgende shoot

Regels voor berichten