Een mooie wandeling aan de Begijnenvijvers in Hechtel.
De kleuren heb ik wat levendiger gemaakt om de herfst nog wat te benadrukken.
Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D40X)
Lens Focal Length: 24,00 mm ()
Shutter Speed: 1/640 sec
F-Number: F4,0
ISO: 200
Compensation: EV -6/6
Laatst gewijzigd door FotoLucky; 27 november 2007 om 15:42
Nikon D300s met nog wat glas en attributen
Foto Lucky
Meer dan 70 kijkers, geen reacties
Wat is er dan mis met deze foto![]()
Foto Lucky
Hoi,
Technisch vind ik er zeker niets "mis" aan.
Wel vind ik het volgende:
- De foto ontbreekt een onderwerp
- Tenzij de vijver het onderwerp is, dan mis ik iets op de voorgrond.
- Of is het huisje het onderwerp? Dan is die te klein
- of de wandelaars? Die zijn ook wel klein
De foto kan (me) dus niet boeien, vandaar misschien ook het weinige commentaar.
volgende keer beter, het ziet er een mooi en rustige omgeving uit, dus ideaal om te oefenen!
gr,
Kristof
Deze foto heeft teveel bujin effect gekregen als je begrijpt wat ik bedoel.
Hierdoor is hij natuurlijk te snel naar de tweede pagina verhuist.
De foto:
Ik vind hem mooi van kleur en ook mooi scherp.
Het water ligt er als een spiegel bij.
mvgr
antoine200
Geduld is een schone menselijke eigenschap.
Op zich is er niets mis met deze foto.
Technisch ( belichting - kleurentemperatuur - scherpte ) is
hij ok.
Hier gaat het dus om de compositorische aspecten:
- Er is geen specifiek aandachtspunt ( tenzij de twee personen en het huis )
- De kronkel in de vijver is hier belangrijk, maar wordt spijtig genoeg
aan de rechterzijde afgesneden.
- Misschien wat meer verdord riet in beeld brengen op de voorgrond?
Ik zou dus proberen om de kijker méér duidelijk te maken wat nu de
werkelijke opzet van de opname was.
( kronkel vijver - reflecties in het water - enz )
Allee, dit zijn maar een paar ideeën waaraan je misschien iets hebt.
en nu, aan de volgende.....
Bedankt voor de comments.
Mijn bedoeling van deze foto was nog een beetje de herfst te benadrukken wat eigenlijk best wel geslaagd is.
Toch had de foto nog veel beter gekunt, door zoals hier aangehaald, een onderwerp. Ik ben van plan om daar in het kort nog eens terug naar toe te gaan en dan zal ik het zeker niet nalaten om van dit beeld een mooier te kadreren.
@antoine200 - Ik begrijp echt niet wat je bedoeld met "bujin" Je mag niet vergeten dat ik maar tot mijn 14e naar school geweest ben, en dan nog ....![]()
Foto Lucky
Het bujin effect heeft niets met fotografie te maken.
Als je het bujin effect echt niets zegt dan ben je er gelukkiger aan toe dan menig andere hier op het forum.
Maak je dus vooral niet druk om mijn stomme opmerking.
Ik heb dan ook echt spijt dat ik die opmerking heb geplaatst.
mvgr
antoine200
Ik mag mij dan misschien gelukkig achten het niet te wetenmaar nu word ik pas echt nieuwsgierig.
Je moet er zeker geen spijt van hebben hoor.
Foto Lucky
Wat mij direkt opviel was het stuk vijver dat er rechts ontbreekt. Ik denk dat de foto dit stuk nodig heeft om volledig te worden. nu ben je nog in twijfel of het water daar eindigt of dat het verder. Daardoor verdwijnt het onderwerp vijver en is er niets anders voor in de plaats zoals door mijn voorgangers gemeld.
Het herfstgevoel heb ik bij deze foto ook niet omdat er nog teveel groen aanwezeig is.
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Ja robby, ik weet het zelf niet meer waarom ik de vijver aan de rechterkant niet volledig genomen heb. Dat zijn de details die op het moment zelf zouden moeten gezien worden, maar ik werk eraan.
Het herfstgevoel zit er bij wel een beetje in, maar dat kan ook persoonlijke smaak zijn.
Foto Lucky
Je zegt het zelf "een beetje", en dat wil ik ook zeggen. Ik zie een boom met wat herfstkleuren en voor de rest veel groen en dan kom je voor mij in aanvaring met je titel. Als ik lees herfst aan de Begijnenvijver dan verwacht ik ook herfst. Ik denk dat het hier ligt aan de bewerking die je hebt uitgevoerd.
Het eerst wat we zien is de titel en dan pas de foto en dat kan teleurstellend werken voor mij in dit geval. Zonder de titel zou ik de foto anders bekijken.
Je kunt de foto alleen technisch bekijken maar ik kijk naar het geheel Titel + foto.
Of zoals in een restaurant Je bestelt een steak bearnaise en je krijgt een steak natuur. De steak natuur mag perfekt gebakken zijn maar je had je zinnen op iets anders gezet. Resultaat teleurstelling.
Het woord teleurstelling is in uw geval overdreven maar ik hoop daarmee dat je weet wat ik bedoel.
Bovenaan mag voor mij wat meer ruimte zijn.
Voor mij is de foto geslaagdmaar niet op het gebied wat jij wou brengen.
Robby
Ik begrijp wel wat je bedoeld robby en het enige wat ik aan de 1e foto gedaan heb is de kleuren een beetje warmer gemaakt en een beetje verscherpt. Maar als de compositie niet goed is blijft het een beeld die opnieuw gemaakt moet worden.
Hier is nog eentje van diezelfde dag en van op dezelfde plaats maar een beetje meer bijgehaald. Deze vond ik minder goed omdat de weerspiegeling in het water er niet zo mooi opstaat, en het huisje die nu wel wat groter is, er een beetje te centraal opstaat. Ook de herfstkleuren vind ik hier niet echt in terug.
Camera Model: NIKON D40X
Lens Focal Length: 50,00 mm
Shutter Speed: 1/250 sec
F-Number: F5,6
ISO: 200
Compensation: EV -6/6
Laatst gewijzigd door FotoLucky; 30 november 2007 om 13:19 Reden: Tekst aangepast
Foto Lucky
Technisch is er niks mis met de foto, maar als beeld spreekt het niet aan.
Komt wat saai over, mss goed als illustratie in een toeristisch magazine, zo van : en dit is de vijver.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel : de foto pakt niet. Gebrek aan een eyecatcher, en het landschap op zich is door de saturatie in mijn ogen ook niet direct aantrekkelijker geworden.
BD0481BE - fotosite
Voor die reden had ik gekozen voor de eerste foto. Maar een blikvanger zit er ook niet in, daarom zal ik probere er de volgende keer iets beter van te maken.
Toch bedankt voor de reactie
Foto Lucky
De tweede vind ik gezelliger om naar te kijken. Hier heb ik direkt de indruk dat ik aan een vijver zit.
Ik zou onderaan het riet wegcroppen en een beetje meer lucht.Nu zijn er stukken van de bomen bovenaan.
Het huisje staat voor mij niet te centraal omdat je rechts met die ballustrades zit die voor mij de indruk geven dat het huisje uit het midden staat.
Scherpte kan ook beter.
Robby