Hoi iedereen,
vandaag wat in Planckendael gaan stappen en deze zat tussen alle probeersels. Het licht was vandaag niet echt denderend. Graag beoordeling op scherpte, belichting (buiten uitgebrand plukje bovenaan).
Exif:
Camera: D70
Focuslength: 145mm
Aperture: F/8
Shutter: 1/200
flits: no
groetjes,
Joeri
Laatst gewijzigd door J.V.; 26 maart 2006 om 21:40
Nikon D70
jammer dat de scherpte niet op het koppie valt, misschien op 145mm een hogere F???
grt,bouk.
wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
Als ik F verhoog ga ik m'n sluitertijd moeten laten zakken waardoor ik aan scherpte ging inboeten (geen statief bij).
En ISO verhogen riskeerde ik niet omdat het wit van de eend dan helemaal uitgebrand ging worden.
Kies je dan best toch voor een donker beeld (enkel F verhogen) en dan achteraf via bewerking verbeteren?
mvg,
joeri
Laatst gewijzigd door J.V.; 27 maart 2006 om 18:52
Nikon D70
een 125 uit de hand gaat wel hoor.
grt,bouk.
wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
De iso (lichtgevoeligheid film) verhogen heeft geen invloed op het wit hoor.Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
Diafragma, sluitertijd en ISO werken samen. Als je ISO verhoogt gaat je sluitertijd ook omhoog. Dus minder kans op beweging maar wel iets meer ruis.
Ik heb jouw foto eens door PS gehaald en een mooie scherpe witte eend gekregen.
Valt nog een hoop uit te halen uit deze foto. Zeker als je in RAW hebt geschoten.
De volgende zou ik alleen niet zo krap kaderen aan de bovenkant, het beest stoot zowat zijn hoofd![]()
![]()
SUcces
Groetjes, Jörgen
www.beautyshoot.nl
@MadMax
Ik heb die dag meerdere foto's op ISO 400 getrokken waarin verschillende delen telkens uitgebrand waren. Ik heb daarbij wel telkens Shutterpriority genomen (focuslength als minimale sluitertijd genomen).
In dat geval zou ik dan vermoeden dat diafragma automatisch zou gekozen worden op de juiste belichting ? mmm, hier ben k nog niet uit wat de oorzaak is.
ivm compositie heb je gelijk, het zijn ook meer testfoto's om scherpte/belichting goed te krijgen.![]()
Kan je me die bewerkte foto ns laten zien ? Kwestie van te zien wat er mogelijk is. Alvast bedankt,
groetjes,
joeri
Nikon D70
Oorspronkelijk geplaatst door J.V.
Das jammer, die foto ligt op kantoor. Zal vanavond nog eens proberen.
Maar wat jij zegt werkt niet, focuslengte als sluitertijd.
Je (de cam) moet meten.
Als je de camera op spotmeting zet of een stand er dicht bij, richt je op het wit van de eend. Dan zal de camera een juiste instelling geven (P AV en T). Dan maakt het nl geen fluit uit of je op iso 400 of iso 3200 schiet. De sluitertijd past zich aan het F en ISO aan. Je zult dan zien, dat (vaak) het wit meer licht vangt/reflecteerd dan de rest. De camera zal dan bijv een sluitertijd van 1/500 aangeven terwijl als je op zijn snavel richt, een tijd van 1/250.
Richt maar eens in de lucht op de wolken en dan op het gras en dan weer op het blauw in de lucht. Je krijgt steeds een andere tijd te zien. Nu is het aan jou om te bepalen wat de gulden middenweg is
Vooral als de zon schijnt wil de kleur wit uitbranden (als je er niet op richt) omdat de camera de omgeving meet (die vaak donkerder is).
De camera belicht alles goed ... behalve wit.. dat is dan te.
Omgekeerd kan het dus ook. Je meet het wit, dat is goed, maar dan is de rest weer te donker en ga zo maar door.
Hier zijn boeken over geschreven hehehe.
Die focuslengte is een handvat om niet onder de 1/200 te gaan als je uit de hand schiet (bewogen beelden). Maar gaande weg kun je steeds lager... zelfs tot 1/60. Dit heeft dus niets met wit of uitbranden te maken.
TIP
DOe bracketing. dat is een serie van 3 foto's. Dat zit in de meeste camera's ingebouwd. Dan stelt ie auto in op het volgende.
1 - 1 stop onderbelicht
2 - normaal belicht
3 - 1 stop overbelicht
En kies dan de mooiste
OF
Schiet RAW en kijk wat er gebeurd als je het veranderd. (is de makkelijkste manier)
Succes
Groetjes, Jörgen
www.beautyshoot.nl
zo... even het eendje opgetrokken. Ik heb natuurlijk niet de originele dus dat leidt uiteraard tot een behoorlijk kwaliteitsverlies.
De 1e is die van jou, onbewerkt zodat je het verschil kunt zien.
De 2e is hooglichten/schaduwen aangepast en de curven en een tikkie USM
De 3e ook, maar dan ook nog eens met gr. blur.
Als je ze niet mooi vindt, of weg wilt hebben, moet je even een berichtje sturen
succes.
![]()
Groetjes, Jörgen
www.beautyshoot.nl
@ MadMax
bedankt voor je heldere uiteenzetting.Als ik het goed begrijp kan ik om een goed resultaat te behalen in dit geval meten op een stukje wit en donker. De camera gaat hiervan een gemiddelde belichting geven.
3de foto is echt wel een pak beter. Bedankt hiervoor![]()
Weeral wat bijgeleerd![]()
![]()
Thanx,
Joeri
Nikon D70