Meer dan 1 boot.
Vind de foto veel te druk. Met diafragma 18 ga je natuurlijk bijna alles scherp krijgen.
Inderdaad veel te druk en nogal wat boten,
volgende keer opletten voor horizontale waterlijn,
dit zie je toch heel duidelijk?
het is niet omdat je iets moois fotografeert, dat het een mooie foto is. een beetje meer kritisch en langer naar je werk kijken is een goed begin. Er staat héél wat op deze foto jammergenoeg...hoofdonderwerp is wel duidelijk, maar toch te veel storende factoren. En jammergenoeg het mooiste licht op "iets achteraan", dat gaat nog meer de aandacht weghalen. Dat je niet lang genoeg naar je werk hebt gekeken is een feit, want die staat duidelijk scheef.
Olympus OM-D E-M5 / Olympus Pen E-PL2 + EVF-2 / 14-42mm / 12-50mm / 40-150mm / 20mm 1.7 / 30mm 2.8 / 45mm 1.8
Find me on Flickr
Leuk geprobeerd maar...
- Probeer de volgende keer dichter bij je voorwerp te komen
- diafragma meer open zodat je minder DOF krijgt (doordat je dichterbij bent wordt de achtergrond minder scherp met open diafragma).
- het voorwerp isoleren van de andere storende elementen
- zindelijker belichten
- horizon rechthouden (kan achteraf via PS of PSP ook nog)
- maar ... heel belangrijk, de foto is scherp
- en zeker verder proberen en posten!
Een gouden tip (die ik ook soms vergeet): één onderwerp op je foto!!!
Groetjes,
Siegfried
*** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***
Ik vind het spijtig dat het onderwerp er zo donker op staat. Ik heb het door de fadecorection van psp gehaald en staat er veel lichter op. Achtergrond is even belangrijk dan onderwerp en moeten elkaar moeten aanvullen.Voor de rest is alles gezegd.
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
ik dank u voor de discussie maar ik ben nog maar een drietal
maanden bezig met foto's te maken en daarom hopelijk begrip voor mijn
foto's ik dank u
Hoor ik hier verontschuldigingen omdat je hier een foto hebt gepost waar andere (mezelf meegerekend) van vinden dat hij beter kan. Wij moeten tevreden zijn dat er mensen zoals u foto's plaatsen waar iedereen iets kan van leren. Stel je voor dat hier niets anders dan perfekte foto's worden gepost met als commentaar niets dan goeds. Dit is hier zeker niet de bedoeling. En tenslotte het is niet onze commentaar dietelt maar wel wat je zelf van uw foto's vind.
Robby
2nd that!
Ook ik als beginnende amateur was zelf de foto even aant evalueren voordat ik de replies las. Ook ik vond dat de foto veel te druk & dat de horizon scheef zat.. Wel vond ik de foto scherp. Het is fijn om dan achterna de mening van menig professionals te lezen![]()
Offtopic:
Professionals??? Ik ben een pure amateur en dat zal altijd zo blijven maar zoals Robby zegt, door de commentaren en discussies te lezen leer je enorm bij. Ook door zelf je mening te geven leer je veel bij.
Het feit alleen al dat je hier een foto post geeft blijk van creativiteit en dat is toch precies wat fotografie inhoudt!
Hopelijk zien we vandaag of morgen terug een foto van je die alweer een stuk beter zal zijn.
/Offtopic:
Probeer eens je fototoestel in de stand 'A' (TV bij Canon?) te zetten i.p.v. de automatische stand want eerst moet jij bepalen welk soort foto je wil maken en dat kan enkel via je diafragma bepaald worden. Als je dit onder de knie hebt ben je al een hééééééél stuk verder . De compo kan je achteraf steeds croppen via PS of PSP maar probeer steeds een zo goed mogelijk origineel te maken.
Groetjes,
Siegfried
*** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***
Hij is inderdaad al een stuk beter...alleen nog rechtzetten![]()
Laatst gewijzigd door JLP; 25 juli 2007 om 14:06 Reden: tekst verwijderd die niet constructief is
Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser
Robby, ge moet toegeven dat ge hebt beweerd dat achtergrond even belangrijk is dan onderwerp (vind ik niet) dus moet ge nu niet komen bleiten...
Had trouwens niet gedacht dat gij aan de realiteit van een foto zou durven knoeien?
(d.i. een tijdelijk bericht)
Beste Robby het is helemaal niet mijn bedoeling om on vriendelijk te zijn als je dat zo opvat bied ik je mijn excuus aan, maar ik blijf er bij dat ik je bewerking niet goed vond.
Maar ga nu niet lopen schreeuwen in grote letters dat is nergens voor nodig we zijn allebijde volwassen en laten we ook zo met elkaar omgaan.
Einde dicussie en over tot het beoordelen van de foto van de topic starter die idd wat te donker is en wat scheef staat.
Sony A-100, Sigma 10-20mm, 18-70mm kitlens, Sigma 70-300mm apo dg macro Sigma 105mm macro, Metz AF-1 D flitser
Als ik gezegd heb dat de achtergrond even belangrijk is dan het onderwerp dan bedoel ik dat men evenveel aandacht moet schenken bij het uitzoeken van de achtergrond en aan zijn onderwerp bij het fotograferen.
Iedereen is het er over eens dat bij deze foto de achtergrond niet voldoet dus daar kan men niets meer aan veranderen. Daarom ging mijn aandacht naar het onderwerp en wat daar nog uit te halen was. Soms kan het goed zijn dat men foto's of stukken van foto's kan verbeteren en dan moet men keuzes maken. Als ik een onderwerp wil redden en ik verknoei daarmee mijn achtergrond dan kan mij dat geen bal schelen. Dit was hier mijn filosofie achter deze verbetering. Als ik de foto van Leen zie dan zou ik zeggen het is een verbetering maar voor mij zijn de kleuren nog te flets en zit er nog een blauwe schijn op. Dus nog een tandje bij ten koste van de achtergrond.
Hier komen we dan op het gebied van smaken en je weet wat dat wil zeggen.
Robby
Graag vanaf nu weer on-topic reacties.
De off-topic commentaren zijn verwijderd.
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.--------