Hallo,
Bij deze mijn eerste foto online.
Ik heb mijn nikon D50 sinds een kleine week en ik ben alvast wat gaan experimenteren.
Alle bevindingen zijn welkom, zowel slecht als goed uiteraard.
Als beginner kan ik best nog een heel pak bijleren zodus...
Shoot![]()
En euuhm... ik hoop dat ik de foto in een correct formaat pixel/kb erop heb gezet. If not, tik me maar op de vingers MOD!
EXIF:
Camera Model: NIKON D50
Lens Focal Length: 26,00 mm
Shutter Speed: 1/1000 sec
F-Number: F4,0
ISO: 200
Compensation: EV -10/6
![]()
Nikon D300s
Probeer dezelfde foto eens te maken met het diafragma verder dichtgedraaid. Op die afstand krijg je met het diafragma op f4 héél weinig scherptediepte, en dan krijg je ook geen scherpe cactus op je foto.
Op f11 - f16 zal je een heel ander resultaat krijgen, maar dan moet de camera wel op een statief staan omdat de sluitertijd langer wordt.
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Welkom, afmetingen en grootte zij geslaagd, maar .....![]()
de foto ......Vind het persoonlijk niet zo gemakkelijk om daar een juiste en goede beoordeling over te geven.
Als dit een experiment is is elk onderwerp hoe dan ook goed om te beoordelen, als deze geplaatst is als een geslaagde foto is dit een ander paar mouwen.
Vooreerst scherpte is bijna nergens echt goed aanwezig,tenzij op de bol rechts.
Probeer eventueel manueel scherp te stellen en een iets groter diafragmagetal te kiezen.
Belichting is verre van optimaal,genomen met zijdelinkse belichting zonder flits, en hier stel ik mij vragen ? achtergrond is donker en egaal hoe waren de lichtomstandigheden het lijkt alsof deze foto genomen is in een zeer donkere plaats tegen een zwarte achtergrond, de cactus komt wel los van de achtergrond wat positief is.
Probeer dezelfde compo achter een groot raam uit tijdens een klaar moment
plaats de camera op statief gebruik min f 5.6 tot f 11 diafragma(met diafragma voorkeur), en zoom meer in op de bovenste deel (bol) van de cactus of stel de camera schuin boven de cactus op en probeer een zo goed mogelijke scherpte te bekomen.
en post eens opnieuw![]()
Ik hoop dat dit alles niet te negatief overkomt, blijven proberen regelmatig posten en je zal zien dat er een groot verschil is binnen enkele maanden.
ps: weet niet als de foto nabewerkt is maar door de compressie verlies je steeds wat scherpte, dit kan gecompenseerd worden door de foto ietsje te verscherpen via USM (onscherp masker).
groeten Luc.
BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkII Camouflage -Luc David Photography
Inderdaad, wolluis. Dat heb je vaak bij dees Japannekers
http://www.fotospotter.be
Als de wind ruimt van Zuid naar West, ga maar rustig verder, de thuisblijver doet de rest
Imo niet de beste werkwijze. Het kan aangewezen zijn unsharp mask te gebruiken als de foto op zich onvoldoende scherp is. Als het echter gaat om preventieve sharpening om de effecten van compressie teniet te doen, gebruik je veel beter BDsizer en vink daar dan sharpening aan.ps: weet niet als de foto nabewerkt is maar door de compressie verlies je steeds wat scherpte, dit kan gecompenseerd worden door de foto ietsje te verscherpen via USM (onscherp masker).
Is deze week al een paar keer bewezen dat de resultaten van die werkwijze voor webpublicatie uitstekend zijn.
BD0481BE - fotosite
Allen bedankt voor de reacties!![]()
Ik zal nog een keer experimenteren met die grotere diafragma's om wat meer scherptediepte te krijgen.
By the way: De foto is genomen in mijn keuken als de cactus op een wit bijzettafeltje stond in volle zon achter het glas (de belichting van rechts is dus gewoon zonlicht). De achtergrond is blauw behangpapier.
Die wolluis neem ik erbij![]()
Nikon D300s