Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Archief (gesloten) > Fotodiscussie

Allereerste poging tot pannen

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30 april 2007, 20:54
Digilike's schermafbeelding
Digilike Digilike is offline
Junior Member

Standaard Allereerste poging tot pannen

Beste mensen,

Zojuist heb ik een allereerste poging tot pannen gedaan. De foto's zijn genomen op de zeer drukke ringweg langs mijn hotel. De voor- en de achtergrond zijn niet mooi, besef ik. Maar is het pannen zelf in jullie ogen wel gelukt? Wat zijn de tips?

Poging #1

Poging #2

Edit mod JLP: Het is in Fotodiscussie niet toegestaan om meer dan 1 foto ter discussie aan te bieden, daarom dat foto 2 verwijderd is.

Laatst gewijzigd door JLP; 2 mei 2007 om 11:23
  #2 (permalink)  
Oud 2 mei 2007, 10:34
paly's schermafbeelding
paly paly is offline
Senior Member

Stuur een bericht via MSN naar paly
Standaard Re: Allereerste poging tot pannen

Tweede foto is niet te zien.
Pannen vind ik mooi gelukt. Sluitertijd had nog iets langer mogen zijn zodat achtergrond nog onscherper zou zijn.
  #3 (permalink)  
Oud 2 mei 2007, 10:52
eric schroeyen eric schroeyen is offline
Senior Member

dit is zeker meer dan gelukt , want het is niet eenvoudig
  #4 (permalink)  
Oud 2 mei 2007, 11:23
JLP JLP is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric schroeyen Bekijk bericht
dit is zeker meer dan gelukt , want het is niet eenvoudig
In Fotodiscussie is het verplicht om je commentaar te onderbouwen, dus graag even toevoegen waarom je deze foto zo geslaagd vindt.
  #5 (permalink)  
Oud 2 mei 2007, 13:43
yowan-kenobi's schermafbeelding
yowan-kenobi yowan-kenobi is offline
Senior Member

vooraan en achteraan had die nog ietsje scherper gemogen imho.
(pas op, ik doe het je niet na hoor ) De achtergrond geeft goed de drukte van de stad weer. De onscherpe voorgrond vind ik niet echt storend, het brengt wat diepte in de opname! Wat mij betreft een geslaagde opname!
  #6 (permalink)  
Oud 10 juni 2007, 23:54
Junior Member

Dank jullie wel! Sorry dat zeer laat hierop reageer. Omdat de eerste tijd er geen reacties waren dacht ik dat er geen respons op was. Daarna ben ik er even niet geweest. Hartelijk dank voor de tips: daar kan ik wat mee!
  #7 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 07:32
Matthias Matthias is offline
Senior Member

je panning lijkt mij toch nog goed gelukt hoor, ik weet hoe moeilijk het is.
de foto had misschien iets rechter gemogen, maar je kan hem makkelijk rechttrekken in photoshop
  #8 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 08:29
codemann's schermafbeelding
codemann codemann is offline
Junior Member

Wat is pannen?
  #9 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 09:05
pete's schermafbeelding
pete pete is offline
Senior Member

Auto is inderdaad niet volledig scherp.
Je zit ook met een nogal groot diafragma, misschien had je beter je ISO wat opgetrokken.

De panning op zich vind ik redelijk geslaagd hoor, maar de omgeving komt veel te druk over.

PS : ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze zelfde foto al eens is gepost in het verleden
  #10 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 12:44
charlewieke charlewieke is offline
Junior Member

Tot zover ik weet is pannen, het volgens van het onderwerp met een "lange" sluitertijd. het bewegend onderwerp is scherp, omdat je het met je lens aan gelijke snelheid volgde. De achtergrons is daardoor wazig.
  #11 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 13:02
Flotootje's schermafbeelding
Flotootje Flotootje is offline
Member

Mooi gedaan hoor. Zeer geslaagde foto waarbij eigenlijk alles goed is. Ook de achtergrond Onscherp voorwerp (linksonder) geeft een mooie toegevoegde waarde aan de compositie, alsmede de kleur van het gebouw op de achtergrond. Verder het beeld zeker niet recht trekken zou ik zeggen... Kan zo gebruikt worden door Volvo voor een commercieel doel. Zo'n panningsbeeld genomen met een stadstafereel smaakt mij vele malen beter dan de meeste panningsbeelden van bv raceauto's. Minder geslaagd, het dunne zwarte kadertje in het beeld... Gr, Paul

Laatst gewijzigd door Flotootje; 11 juni 2007 om 13:54
  #12 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 20:05
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
Auto is inderdaad niet volledig scherp.
Je zit ook met een nogal groot diafragma, misschien had je beter je ISO wat opgetrokken.

De panning op zich vind ik redelijk geslaagd hoor, maar de omgeving komt veel te druk over.

PS : ik kan me niet van de indruk ontdoen dat deze zelfde foto al eens is gepost in het verleden

De foto is een maandje geleden gepost en ik ben sindsdien eigenlijk niet meer hier online geweest. Gisteren zag ik wat reacties, waarvoor ik wilde bedanken. Ook uiteraard voor de huidige reacties. Maar daardoor zie je het topic dus weer bovenaan verschijnen. Overigens was de foto niet bedoeld om een auto in een mooie omgeving te laten zien, maar puur om het pannen te proberen. De omgeving ziet er niet uit natuurlijk. Maar ik heb hier heel goede tips voorbij zien komen!

Om een antwoord te geven op de gestelde vraag: pannen is het meetrekken van je camera met een bewegend object (vaak een auto of een motor). En dat met het doel dat object scherp erop te krijgen en bij de achtergrond juist bewegingsonscherpte. En dat suggereert weer snelheid.

O ja, ik zou deze zeker niet rechttrekken, simpelweg omdat de weg ook omhoog liep. Dus met mijn voorganger eens wat dat betreft. Ik probeer altijd zo natuurlijk mogelijk de omgeving te laten zien. Wat scheef is, staat scheef. Ik vind het niet zo aansprekend om dan de horizon maar kunstmatig recht te zetten in Photoshop. Er zijn mensen die dat wel doen. En uiteraard is dat ook prima. Het is een keuze

Laatst gewijzigd door Digilike; 11 juni 2007 om 20:08
  #13 (permalink)  
Oud 11 juni 2007, 23:57
Flotootje's schermafbeelding
Flotootje Flotootje is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Digilike Bekijk bericht
De omgeving ziet er niet uit natuurlijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Digilike Bekijk bericht
Ik probeer altijd zo natuurlijk mogelijk de omgeving te laten zien.
Gr, Paul
  #14 (permalink)  
Oud 12 juni 2007, 19:05
Junior Member

haha de omgeving ziet er niet uit natuurlijk is wat anders dan de omgeving ziet er niet natuurlijk uit, grappenmaker! Leuk!

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten