Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zwarte balk bij gebruik flitsset...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zwarte balk bij gebruik flitsset...

Hallo allemaal,

Ik heb gezocht in het forum, misschien heb ik eroverheen gelezen maar ik kan er niks over vinden.

Als ik een snellere sluitertijd wil gebruiken dan 1/125 sec (deze wordt al minder) dan krijg ik een zwarte balk onderin mijn foto.
    Zover ik nu begrijp heeft dat te maken met de sluiter die nog in beeld is?
    En dat het te verhelpen zou zijn door iets met synchronisatie?\

Oh ik maak gebruik van de Falcon Eyes GN 300AD.

Nou hoop dat hier iemand is die me kan en wil helpen

Sas.

Re: Zwarte balk bij gebruik flitsset...

Kijk in de specificaties van je camera (of vermeld het type, iemand hier zal het wel weten). Daar ga je normaal de kortst mogelijke sluitertijd vinden die je kan gebruiken.
    Indien je korter gaat kun je inderdaad krijgen wat je beschrijft...

j.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

Dat is vrij normaal. Waarom zou je nog sneller willen?
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

Klopt, ik heb het ook gehad. De sync tijd voor studioflisters is langer dan die voor reportageflits. Staat ook in de handleiding, achteraf bekeken.
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Fotografeer je nu in een verduisterde studio met je Falcon Eyes flitsset ?
          Of je nu je snelheid instelt op 1/125 ste , 1/ 60ste, 1/30 ste of zelfs 1/15 van een second , je onderwerp zal even scherp en net hetzelfde belicht zijn. Dat is dus de magie van de fotografie. Maar waarom zou je dus je sync hoger willen zetten?

Comment

Wel vreemd dat het probleem al optreed bij 1/125e... Pas op, het is mogelijk hoor maar ik vind het toch vreemd. Ik dacht dat het minste dat je tegenwoordig ziet qua syncsnelheid toch 1/125e of meer is.. (meestal 1/200e of 1/250e)

Welke camera?
            mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
              Wel vreemd dat het probleem al optreed bij 1/125e...
              Het gaat hier om studioflitsers, niet om een reportageflitser (die veel sneller reageert)...

Comment

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een studioflitser gezien die problemen had met 1/125e of sneller.. Maar het kan..
                mijn website

Comment

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een studioflitser gezien die problemen had met 1/125e of sneller.. Maar het kan..
                  De flitser heeft ook geen probleem, het is alleen of het toestel het aankan de ja of de nee.

Greetz rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Uit de handleiding van de Canon EOS 40D (bladzijde 106):
                    Sync Speed
                    The camera can synchronize with compact, non-Canon flash units at 1/250 sec. or slower shutter speeds. With large studio flash, the sync speed is 1/60 sec. or slower.
                    En ik neem aan dat dit bij andere merken ook speelt. De timing zit domweg anders in elkaar bij gebruik van een studioflitser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                      Uit de handleiding van de Canon EOS 40D (bladzijde 106):

En ik neem aan dat dit bij andere merken ook speelt. De timing zit domweg anders in elkaar bij gebruik van een studioflitser.
                      Tja vreemd, ik heb nog nooit problemen gehad met 1/250e (of zelfs 1/500e met mijn D70S vroeger). Ik heb Nikon.

(als ik in de studio werk is het meestal met digitaal gestabiliseerde Multiblitzen)
                      mijn website

Comment

is hier overlaatst nog aan bod geweest...

Heb effe een linkje voor je opgezocht dat voor u de moeite waard is om te lezen

Om een lang verhaal kort te maken : je kan dus met studioflitsers op max 1./125e werken omdat deze je camera anders niet kunnen volgen
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                          is hier overlaatst nog aan bod geweest...

Heb effe een linkje voor je opgezocht dat voor u de moeite waard is om te lezen

Om een lang verhaal kort te maken : je kan dus met studioflitsers op max 1./125e werken omdat deze je camera anders niet kunnen volgen
                          SOMMIGE studioflitsers... Ik heb al vaak aan 1/250e gewerkt in de studio zonder problemen. Het hangt dus absoluut niet af van de camera maar van het type studioflitser. Sommige studioflitsers kunnen maar op 1/60e kunnen syncen. Door hun trage onstekingssnelheid. Die 1/60e in de handleiding is gewoon een minimum-spec volgens mij.
                          X-sync is X-sync. Uw camera weet niet dat hij aan een studioflits hangt. Als je een speedlite via X-sync koppelt ipv de hotshoe dat hij WEL de volle sync snelheid haalt. Gewoon een kwestie van ontsteking van de flash. Heeft niet veel te maken met de camera.

Dus die Falcon Eyes hebben een trage brandtijd wat wilt zeggen dat je ook een trage tijd moet kiezen aangezien de flits afgaat bij het volledig openstaan van de sluiter (=X-sync). Als je een snellere tijd kiest dan zal je sluiter al aan het dichtgaan zijn terwijl de flits nog licht aan het afgeven is. Dit veroorzaakt de zwarte band in het beeld.

Andere studioflitsers hebben dan weer snellere brandtijden.
                          Conclusie: de ene studioflits is de andere niet en wat in de canon handleiding staat is misleidend of zelfs gewoonweg fout in sommige gevallen.
                          Last edited by Powaqqatsi; 14 augustus 2008, 17:06.
                          mijn website

Comment

Gewoon simpel uittesten dus via trial-and-error.

Even al je instelbare sluitersnelheden instellen tussen 1/250 en 1/60s, foto's nemen van een egaal vlak en nagaan tot waar je een egale belichting blijft hebben met je studieflitsers op full power.
                            Greetz Geert.
                            Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Malieboe Bekijk bericht
                              Hallo allemaal,

Ik heb gezocht in het forum, misschien heb ik eroverheen gelezen maar ik kan er niks over vinden.

Als ik een snellere sluitertijd wil gebruiken dan 1/125 sec (deze wordt al minder) dan krijg ik een zwarte balk onderin mijn foto.
                              Zover ik nu begrijp heeft dat te maken met de sluiter die nog in beeld is?
                              En dat het te verhelpen zou zijn door iets met synchronisatie?\

Oh ik maak gebruik van de Falcon Eyes GN 300AD.

Nou hoop dat hier iemand is die me kan en wil helpen

Sas.
                              stomme vraag: gaat die sluiter dan van onder naar boven? vroeger ging die op mijn olympus OM1 van links naar rechts.
                              erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Working...
                              X