Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekap in toploadtas?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonnekap in toploadtas?

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik in een fotowinkel een nieuwe toploadtas gekocht.
    Mijn bedoeling was om het fototoestel met zonnekap bevestigd in de tas weg te bergen om zo snel mogelijk gebruiksklaar te hebben. Maar de verkoper zei dat dit niet zo goed is voor de lens en rade aan om de zonnekap omgekeerd te monteren. Maar als ik dat doe dan is de camera niet zo snel schietklaar (bij zonnig weer dan).
    Wat doen andere gebruikers met een toploadtas (mijn tassen: Lowepro TLZ 50 AW en Kata DC 441)op dit forum?
    Mvg,
    Tom
    Canon

Re: Zonnekap in toploadtas?

Als je echt "schietklaar" wil zijn, hang de camera en lens+zonnekap rond je nek.

Er zijn maar zeer weinig tassen waar alle lenzen met gemonteerde zonnekap inkunnen.

Of je moet eens heel goed oefenen, de camera uit de tas te halen en de zonnekap er in de goeie positie op te zetten
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Heb de Lowepro TLZ-2 (dat staat toch op een label op de achterkant) toploader, en gebruik die voor mijn 7D met 17-55
      Wel één ding, voorzichtig uithalen is nodig. De rand van de zonnekap kan blijven hangen aan de verstelbare steunen, waardoor de lens uitschuift. Met omgekeerde zonnekap is dit ook nog mogelijk.

De tas wordt hier eigenlijk enkel gebruikt tijdens transport, als ik de rest van mijn materiaal niet nodig heb of geen zin heb om ermee te sleuren.
      Als de camera in gebruik is, hangt die aan een sunsniper steel en dat is zeker ook een aanrader voor € 59.95. Ofwel draag mijn vrouw de tas dan, ofwel ligt die in de auto.

Echt als draagtas, gebruik ik die eigenlijk niet.
      Ik ben eigenlijk niet lui, ik ben alleen erg goed in het niets doen ...

Comment

In mijn Crumpler Pretty Boy 5500 gaat mijn 50D + 24-105 f/4 L + zonnekap juist gepast in (qua hoogte). Zou niet weten waarom dit slecht zou zijn voor de lens? Dankzij de zonnekap komt het voorste lenselement ook niet in aanraking met de voering en is bijgevolg de lenscap ook niet nodig, wat wel zou nodig zijn zonder zonnekap of omgekeerde kap ivm krassen.
        *

Comment

Dank u voor de reactie's!
          Inderdaad, als ik echt schietklaar wil zijn heb ik ook een rs-7 blackrapid camerastrap maar als die niet gemonteerd is hangt er alleen een handstrap (optech) aan de camera.
          De camera met zonnekap gemonteerd kan juist in mijn tas maar nu ben ik bang dat dit nadelig zou zijn voor zowel zonnekap of lens (door het stoten als je de cameratas neerzet).
          Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
            Dank u voor de reactie's!
            Inderdaad, als ik echt schietklaar wil zijn heb ik ook een rs-7 blackrapid camerastrap maar als die niet gemonteerd is hangt er alleen een handstrap (optech) aan de camera.
            De camera met zonnekap gemonteerd kan juist in mijn tas maar nu ben ik bang dat dit nadelig zou zijn voor zowel zonnekap of lens (door het stoten als je de cameratas neerzet).
            Neerzetten, dat zou zeker geen probleem mogen zijn, gezien de padding die in de tassen zit. Neergooien of laten vallen, dan kan het natuurlijk wel zijn dat er iets mee gebeurd.
            Trouwens, je zonnekap kan wel wat hebben hoor. Die zijn van een goede kwaliteit plastic gemaakt (de mijne is overlaatst van het tweede verdiep naar beneden gedonderd tussen de trapleuningen door, en die leeft nog)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Excalibur Bekijk bericht

Trouwens, je zonnekap kan wel wat hebben hoor. Die zijn van een goede kwaliteit plastic gemaakt (de mijne is overlaatst van het tweede verdiep naar beneden gedonderd tussen de trapleuningen door, en die leeft nog)
              Ik weet wel zeker dat een zonnekap meer kan hebben dan een lens zelf
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevinpetit Bekijk bericht
                In mijn Crumpler Pretty Boy 5500 gaat mijn 50D + 24-105 f/4 L + zonnekap juist gepast in (qua hoogte). Zou niet weten waarom dit slecht zou zijn voor de lens? Dankzij de zonnekap komt het voorste lenselement ook niet in aanraking met de voering en is bijgevolg de lenscap ook niet nodig, wat wel zou nodig zijn zonder zonnekap of omgekeerde kap ivm krassen.
                Als je voering krassen kan maken op je lenzen is er iets goed mis met je fototas. De hardheid van (gecoat) glas is echt hoger dan velen denken blijkbaar. Zelfs plastic velcro gaat echt geen krassen kunnen maken op je lenselementen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Ik weet wel zeker dat een zonnekap meer kan hebben dan een lens zelf
                  Jaja, dat weet ik, mijn 6 weken oude 17-55 is zo gesneuveld.... madam haalde de fototas uit de koffer, maar was vergeten te controleren of die wel dicht was...(mijn fout I know)
                  Objectief een kleine 1.5 meter ver gelanceerd voor het landde op beton en dan nog enkele keren getold terwijl het de oprijhelling af denderde, om wat meters verder tot stilstand te komen tegen een betonnen pijler.

En toen had ik een puzzel van 102.35 stuks en een in orde zonnekap

Effe hééééél pissig geweest, en dan heb ik het objectief zelf gelanceerd tegen de muur en had ik nog een grotere puzzel...

Weeral iets om voor te sparen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                    Als je voering krassen kan maken op je lenzen is er iets goed mis met je fototas. De hardheid van (gecoat) glas is echt hoger dan velen denken blijkbaar. Zelfs plastic velcro gaat echt geen krassen kunnen maken op je lenselementen.
                    Heb er geen idee van maar wil het toch liever niet uittesten, denk dat je niet veel kanditaten gaat vinden die een velcro pad op de bodem van de tas gaan leggen en een daguitstapje gaan maken om kunnen aan te tonen dat er effectief géén krassen opkomen. Ik neem het zekere wel voor het onzekere
                    *

Comment

Hier ook de TLZ 2. Mijn 50D met de 17-55 2.8 met zonnekap kan er precies in. Netjes op
                      zijn kop, zodat ik hem er elk gewenst moment -schietingsklaar- kan uithalen.

Comment

Working...
                      X