Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vragen over MB-D10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vragen over MB-D10

Hallo, ik heb vragen over de MB-D10 (de optionele battery pack voor de D300)
    Naar het schijnt verkrijg je alleen 8 fps als je de MB-D10 en een EN-EL3a (de veel duurdere batterij) gebruikt. Klopt dit?
    Heeft het gebruik van de MB-D10 nog andere voordelen? (Behalve het komfort, de extra energie & de mogelijkheid om de Kamera ook vertikaal te kunnen bedienen)
    Last edited by WilliamK; 19 november 2007, 21:19.

Re: vragen over MB-D10

De EN-EL3a is de standaardbatterij van de D300.
    Ik vermoed dat je de EN-EL4 bedoelt. En ik denk dat je gelijk hebt als het over de EN-EL4 gaat (maar ben niet 100% zeker).

Even nagekeken en ik had gelijk: inderdaad met de duurdere EN-EL4(a) + optionele houder ervoor.

Shop the latest mirrorless & DSLR cameras and NIKKOR lenses from the official Nikon eCommerce site. Explore our innovations and photo equipment!
    Nikon, Apple & Epson

Comment

De snelheid wordt inderdaad gehaald met de EN-EL4a, maar als ik mij niet vergis ook met de AA houder. Daar kan je namelijk 8 AA's in kwijt, wat meer is dan vroeger bij de MB-D200, EN de EN-EL3e blijft in het toestel zitten.

De EN-EL4a is een duurdere batterij, en je kan er maar eentje kwijt in de grip. Er blijft altijd een EN-EL3e in het toestel zitten. Je kan de EN-EL4a (of EN-EL4) NIET opladen met de lader van de D300. Je moet dus een MH-21 aanschaffen. Daarbovenop moet je nog een batterij afdekdeksel aanschaffen, want dat is specifiek per grip voor die EN-EL4a (in mijn ogen is dit laatste grote geldklopperij van Nikon)

Totale som: 200 euro lader + 150 euro batterij + 50 euro deksel = 400 euro, en dan heb je de grip zelf nog niet gekocht, dat kost ook nog es 259 euro.

De EN-EL4a optie is alleen interessant voor mensen met een D3 of een D2(x) die reeds batterijen hebben, die kunnen dan gemakkelijk batterijen onderling blijven gebruiken. Mensen die dat niet hebben gebruiken best een extra EN-EL3e of AA's met de grip.

Er is blijkbaar veel commentaar over de MB-D200. Zelf vind ik die grip nog die grip supergoed.

Zonder de MB-D10 gezien te hebben maar door gewoon bij een paar dingen stilstaan, heb ik de volgende bedenkingen:
      • De MB-D200 had een opberggleufje in de schacht om het batterijdeksel in weg te bergen, kan je dus niet kwijtraken. Op de D300 is er een rubbertje om de contactpunten af te dekken, is er ook in de MB-D10 een vakje voorzien om dit niet kwijt te raken?
      • Bij de MB-D200 kon je evengoed twee batterijen gebruiken (1 van de punten waarom de MB-D10 zoveel beter zou zijn.... ) en je moest de grip niet van het toestel schroeven om allebei je batterijen te kunnen opladen. Nu blijft er 1 batterij in het toestel zitten, dus moet je der grip er telkens op en afschroeven... Hoe duurzaam zijn die contactpunten?
      • De MB-D200 was misschien moeilijker los weg te bergen in een tas (niet dat ik ooit die noodzaak gevoeld heb om de grip mee te nemen maar niet te gebruiken.... ), maar de contactpunten zaten tenminste ergens diep in de schacht van het toestel. Nu met de MB-D10 zitten die helemaal onderaan de body, ik vraag me dus wat dat betekent voor de vochtbestendigheid... D200 en D300 zijn weathersealed, maar die contactpunten onderaan lijken me toch wel een aanslag op weathersealing (tenzij de MB-D10 natuurlijk met afdichtingsrubbers aansluit aan de body).
      • Koppelingsstabiliteit: de oude grip was verankerd door de schacht en de schroef, de nieuwe door een richeltje en een schroef, geen idee welk van de twee stabieler is.
      • prijs: de grip is op z'n minst 80 euro duurder dan de oude. En dan reken ik nog niets van de EN-El4a historie mee, in dat geval kan je bijna beter investeren in een D3 (los van de dx/ff discussie)
      • EN-El4a is voor de niet D2 bezitters geen interessante optie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
        De snelheid wordt inderdaad gehaald met de EN-EL4a, maar als ik mij niet vergis ook met de AA houder. Daar kan je namelijk 8 AA's in kwijt, wat meer is dan vroeger bij de MB-D200, EN de EN-EL3e blijft in het toestel zitten.

De EN-EL4a is een duurdere batterij, en je kan er maar eentje kwijt in de grip. Er blijft altijd een EN-EL3e in het toestel zitten. Je kan de EN-EL4a (of EN-EL4) NIET opladen met de lader van de D300. Je moet dus een MH-21 aanschaffen. Daarbovenop moet je nog een batterij afdekdeksel aanschaffen, want dat is specifiek per grip voor die EN-EL4a (in mijn ogen is dit laatste grote geldklopperij van Nikon)

Totale som: 200 euro lader + 150 euro batterij + 50 euro deksel = 400 euro, en dan heb je de grip zelf nog niet gekocht, dat kost ook nog es 259 euro.

De EN-EL4a optie is alleen interessant voor mensen met een D3 of een D2(x) die reeds batterijen hebben, die kunnen dan gemakkelijk batterijen onderling blijven gebruiken. Mensen die dat niet hebben gebruiken best een extra EN-EL3e of AA's met de grip.

Er is blijkbaar veel commentaar over de MB-D200. Zelf vind ik die grip nog die grip supergoed.

Zonder de MB-D10 gezien te hebben maar door gewoon bij een paar dingen stilstaan, heb ik de volgende bedenkingen:
        • De MB-D200 had een opberggleufje in de schacht om het batterijdeksel in weg te bergen, kan je dus niet kwijtraken. Op de D300 is er een rubbertje om de contactpunten af te dekken, is er ook in de MB-D10 een vakje voorzien om dit niet kwijt te raken?
        • Bij de MB-D200 kon je evengoed twee batterijen gebruiken (1 van de punten waarom de MB-D10 zoveel beter zou zijn.... ) en je moest de grip niet van het toestel schroeven om allebei je batterijen te kunnen opladen. Nu blijft er 1 batterij in het toestel zitten, dus moet je der grip er telkens op en afschroeven... Hoe duurzaam zijn die contactpunten?
        • De MB-D200 was misschien moeilijker los weg te bergen in een tas (niet dat ik ooit die noodzaak gevoeld heb om de grip mee te nemen maar niet te gebruiken.... ), maar de contactpunten zaten tenminste ergens diep in de schacht van het toestel. Nu met de MB-D10 zitten die helemaal onderaan de body, ik vraag me dus wat dat betekent voor de vochtbestendigheid... D200 en D300 zijn weathersealed, maar die contactpunten onderaan lijken me toch wel een aanslag op weathersealing (tenzij de MB-D10 natuurlijk met afdichtingsrubbers aansluit aan de body).
        • Koppelingsstabiliteit: de oude grip was verankerd door de schacht en de schroef, de nieuwe door een richeltje en een schroef, geen idee welk van de twee stabieler is.
        • prijs: de grip is op z'n minst 80 euro duurder dan de oude. En dan reken ik nog niets van de EN-El4a historie mee, in dat geval kan je bijna beter investeren in een D3 (los van de dx/ff discussie)
        • EN-El4a is voor de niet D2 bezitters geen interessante optie
        Bedankt voor die goede uitleg !

Amai ! Wat een geldklopperij !

Ik zal dus nog even wachten om dat 'gedoe' te bestellen. Die live view optie zal ik tot dan ook zo min mogelijk gebruiken want ik ben zeker dat dat die batterij op record tempo leegzuigt !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
          Amai ! Wat een geldklopperij !
          Ik vind dat dus niet. Met die relatief bescheiden investering heb je dan ook extra functionalitiet met de grip, een mooie FPS upgrade en een extra respons boost die geen enkele ander cameramerk levert En je kan zoals gezegd met AA's werken. Dat kost natuurlijk ook al wel wat, want je moet er voortdurend 16 meesleuren, reserve exemplaren bijgerekend.

MVG,

Comment

@spacemanbow : Bedankt voor de analyze.
            Het is zoals bij een auto, het zijn de opties dit hem duur maken.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Misschien toch een verduidelijking...
              Ik vind het persoonlijk geen geldklopperij, maar een mooie all-round oplossing die goed is voor mensen met meerdere bodies (D200 en hoger), als voor mensen die enkel de D300 hebben. Je kan flexibel batterijen wisselen, en met een beetje een potente AA-lader kan je een batterij aan batterijen in reserve houden.

De enige echte geldklopperij vind ik dat batterijdeksel voor de EN-EL4a...

En de rest blijft ontwerpkritiek zoals daar zijn die batterij in het toestel en andere in de grip. Ik vind persoonlijk dat het gebruiksgemak niet ten goede komen. De rest zullen we maar kunnen ondervinden als de grip effectief te verkrijgen is, en die D300 onder kerstboom ligt . Of misschien op de een of andere beurs binnenkort...

Het is echter wel raar dat Nikon Belgie nog steeds geen officiele heeft vrijgegeven voor de MB-D10. Verschillende handelaars vragen 259, wat in de lijn van mijn verwachtingen lag (Mg legering, een beetje vergelijkbaar met F6 grip, ... dus duurder dan de MB-D200 en goedkoper dan de F6 grip)

Comment

Ok, voor het totaalpakket neem ik mischien het woord 'geldklopperij' terug. Maar 155€ voor een lader http://www.foto-rubens.be/content/fo...e/5683&pID=799 vind ik teveel van't goede

Comment

Gisteren heb ik een gesprekje gehad met Nikon omtrent de batterijgrip en de D300. De batterijgrip zat op het toestel, dus ik heb jammer genoeg de koppeling en de stabiliteit niet kunnen testen.
                  • Rubber dekseltje kon je vermoedelijk niet wegbergen in de grip zelf (antwoord van Nikon boy, bestel dat toch gewoon als je het kwijtraakt...)
                  • Weathersealing blijft volledig intact, de contacten zelf zijn naar buitengebracht, maar er gaat daar geen druppel water binnenraken
                  • De grip heeft een klein joysticke die een kopie is van de navigator, je kan nu dus ook in portretmode van de grip de focuspunten kiezen (en dat zijn er verdorie veel)
                  • met 8 AA's haal je inderdaad ook je de volledige 8 fps.

Nu zit ik met een redelijk een probleem, de nieuwe grip heeft extra ergonmie met de joystick navigator, verliest er weer wat ergonomie met op en af schroeven (los, van het potentiele slechte contact, maar dat zal wel redelijk ok zijn, objectieven haal je ook veel op en af de body, en daar zitten toch ook soms 10 contactpunten op). Ze heeft die magnesium legering versteviging, maar kost ook wel 70 euro meer dan de vorige.
                  Volgende week zal ik toch de knoop moeten doorhakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WilliamK Bekijk bericht
                    Ok, voor het totaalpakket neem ik mischien het woord 'geldklopperij' terug. Maar 155€ voor een lader http://www.foto-rubens.be/content/fo...e/5683&pID=799 vind ik teveel van't goede
                    Ik heb die ganse EN-EL4a historie eens nagerekend en uitgezocht omdat we met een paar vrienden daar ook al eens een discussie over hadden.
                    De conclusie is dat de grip interessant is, en ze biedt voor meerdere groepen een meerwaarde. Maar mijn berekening toont aan dat het niet interessant is om bij de ene groep te horen, om dan toch te investeren in materiaal dat bij de andere groep thuishoort. (je kan binnenkort beter een D2x tweedehands aanschaffen, dan een EN-EL4a lader + batterij los )

Dus op een rijtje:
                    • Je hebt geen D2../D3, en je hebt een D200, en koopt een D300, of je hebt alleen een D300: dan gebruik je de grip met een EN-EL3e batterij voor extra energie (en die D300 is echt wel zuinig, dat kon ik ondervinden), of je stopt met de adapter er 8x AA NiMH batterijen in, en dan heb je extra energie en 8 fps
                    • Je hebt al een D2.../D3: je gebruikt de grip met je huidige batterijen, je moet normaal enkel het juiste batterijdeksel kopen (de lader en batterij zitten al bij je D2../D3), en je krijgt extra energie voor langer schieten, en de 8 fps

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spacemanbow Bekijk bericht
                      Ik heb die ganse EN-EL4a historie eens nagerekend en uitgezocht omdat we met een paar vrienden daar ook al eens een discussie over hadden.
                      De conclusie is dat de grip interessant is, en ze biedt voor meerdere groepen een meerwaarde. Maar mijn berekening toont aan dat het niet interessant is om bij de ene groep te horen, om dan toch te investeren in materiaal dat bij de andere groep thuishoort. (je kan binnenkort beter een D2x tweedehands aanschaffen, dan een EN-EL4a lader + batterij los )

Dus op een rijtje:
                      • Je hebt geen D2../D3, en je hebt een D200, en koopt een D300, of je hebt alleen een D300: dan gebruik je de grip met een EN-EL3e batterij voor extra energie (en die D300 is echt wel zuinig, dat kon ik ondervinden), of je stopt met de adapter er 8x AA NiMH batterijen in, en dan heb je extra energie en 8 fps
                      • Je hebt al een D2.../D3: je gebruikt de grip met je huidige batterijen, je moet normaal enkel het juiste batterijdeksel kopen (de lader en batterij zitten al bij je D2../D3), en je krijgt extra energie voor langer schieten, en de 8 fps
                      En als je een D2x hebt en die tweedehands verkoopt ben je ook de klos, want je lader gaat mee met het toestel

Comment

Is deze al verkrijgbaar?

Comment

Ben zaterdag bij Rembrandt langs geweest(waar ik de D300 in bestelling had) om eens te horen hoe het zat en zag dat ze 4 MB-D10's in voorraad hadden. Daar die normaal ook niet zo vlot leverbaar zijn heb ik direct eentje mee genomen niet tegenstaande ik de D300 nog niet heb(waarschijnlijk in de loop van de komende week) en dit zijn mijn bevindingen:
                          - Er is een ruimte in de grip om de rubberen contactafdichting van de D300 in weg te bergen maar geen om de witte plastieke contactafdichting van de grip zelf weg te bergen. Dit zal in het bijgeleverde soort GSM zakje moeten opgeborgen worden.
                          - De grip is van licht metaal en is een heel stuk solieder dan de MB D200. Met 8AA batterijen weegt hij rond de 520gr en door zijn robustheid heb je, bij gebrek aan een hamer, geen D2X meer nodig maar volstaat deze grip ook.
                          - Dit is de toekomstige universele grip voor volgende toestellen.(Hij zal dan enkele body's kunnen meegaan hoop ik) Ik de handleiding staat: "Gefeliciteerd met de aanschaf van een MB-D10 multi-power battery pack voor gebruik met alle Nikon digitale spiegelreflexcamera's die in de handleiding de MB-D10 vermelden als een compatibel accessoire."
                          - Met 8 AA batterijen en een extra EN-EL3e heb je toch wel een flinke hoeveelheid energie. Je zet de AA's erin als je de 8FPS nodig hebt en voor andere werk zet je eventueel de houder met de EL3e erin, dan heb je nog 2 stuks in de camera.

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

@Hub en WilliamK

Sinds deze week heb ik ondertussen m'n D300 + MB-D10 (toch maar onmiddellijk gekocht, sinds de F90x ben ik al gewend aan een grip), en ik moet zeggen dat het echt goed meevalt.
                            Die uitsparing voor dat rubbertje is er inderdaad, de contacten zien er zeer duurzaam uit, de body is weathersealed, ook zonder het afdekrubbertje.

De grip heeft ook een leuk extra onder de vorm van een joystickje dat de functie van de navigator toets vervult. De grip voelt echt wel een pak beter aan dan de MB-D200 En met een naam (MB-D10) die niet gekoppeld is aan de D300 zou het inderdaad goed kunnen zijn dat Nikon deze grip als standaard voor op z'n minst het volgende toestel gebruikt. Dat witte kapje blijft bij mij in de doos zitten, de grip blijft toch op de body.

Ik blijf er echter wel bij dat ik het omslachtig vind om de grip er af te schroeven om de batterij in het toestel zelf te kunnen opladen. Maar ik vermoed dat ik daar gewoon geen batterij ga insteken. 8xAA's + omwisselen met de EN-EL3e in de slede voor de MB-D10 zou me toch al een eindje op weg moeten zetten. En met die 8xAA heb ik dan ook onmiddellijk de 8 fps (hoewel ik dat waarschijnlijk 1% van de tijd zal gebruiken)...
                            Last edited by spacemanbow; 2 december 2007, 22:23. Reden: verduidelijking

Comment

Working...
                            X