Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

via welk programma op Mac drukken jullie af?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• via welk programma op Mac drukken jullie af?

ik vroeg me af via welk programma op een Mac de meeste mensen hier afdrukken.

Momenteel haal ik de beste resultaten via photoshop, en de optie 'let the printer manage the colours' na calibratie van mijn beeldscherm

'let photoshop manage the colors' draait elke keer desastreus slecht uit, ook al selecteer ik het profiel van mijn gecalibreerd scherm...
    5DmkIII en wat glas

Re: via welk programma op Mac drukken jullie af?

Zelf druk ik ook af via Photoshop.
    Gebruik een selphy 740 voor de keren dat ik afdruk, anders gaat het steeds via Pixum.

Lang zitten sukkelen echter omdat, wann ik PS alles liet managen, de resultaten barslecht waren, steeds veel te donker.

icc profiel van de selphy geďnstalleerd en toch al stukken beter.

Soms dien ik de foto nog wat op te lichten
    => duplicate layer => screen mode => adjust opacity

Niet echt een goede methode, maar voor afdrukken van familiekiekjes kan het er door.

Voor de echt goede prints ==> PIXUM

T.
    My flickr space

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den tommie Bekijk bericht
      Zelf druk ik ook af via Photoshop.
      Gebruik een selphy 740 voor de keren dat ik afdruk, anders gaat het steeds via Pixum.

Lang zitten sukkelen echter omdat, wann ik PS alles liet managen, de resultaten barslecht waren, steeds veel te donker.

icc profiel van de selphy geďnstalleerd en toch al stukken beter.

Soms dien ik de foto nog wat op te lichten
      => duplicate layer => screen mode => adjust opacity

Niet echt een goede methode, maar voor afdrukken van familiekiekjes kan het er door.

Voor de echt goede prints ==> PIXUM

T.
      wel ik druk ze nu af op een A3+ printer, meestal in A3 of A3+ formaat en ben eigenlijk gewoon op zoek naar de manier om af te drukken, wat mij het beste resultaat zal geven. Ik weet alleszins dat ik bij mijn mac een heel pak minder printermogelijkheden heb dan in Windows. Niet bepaald bij foto's, maar vooral bij tekstafdruk waar ik bvb in Windows makkelijk kon kiezen voor snelheid en inktverbruik enzo...
      5DmkIII en wat glas

Comment

Klopt volledig

de instellingen zijn vrij beperkt.
        Wel weet ik dat Canon z'n interface op Mac, met uitzondering van de selphy-reeks, veel meer mogelijkheden geeft.

weet niet welk merk je hebt van printer, al eens gekeken op de site van de fabrikant?

T.
        My flickr space

Comment

denk ook dat je dit kan aanpassen in de venster juist voor je afdruk.
          in venster waar de printopdracht bevestigd
          nikon stuff

Comment

Dat terzijde, ik behaal nog altijd niet de correcte kleuren bij mijn afdrukken. Ik heb een gecalibreerd scherm (moet ik misschien nog iets anders instellen?) en druk af via photoshop cs3, ik werk altijd in srgb. Weet iemand wat ik verkeerd doe? Mijn laatste foto kwam er veel te koud (blauw uit...)
            5DmkIII en wat glas

Comment

Je hebt toch wel het ICM-beheer (no color management aanvinken) in je printer uitgeschakeld, anders gaat zowel de printer als PS het kleurbeheer doen, met rare kleuren tot gevolg ? Uiteraard kies je voor jouw printer/inkt/papier het bijbehorende printerprofiel bij "Let photoshop determine color". Hier dus absoluut geen SRGB of Adobe1998 kiezen !!! Meestal heeft een printerprofiel de naam van de printer en het papier bijvoorbeeld "Canon IP4200 PPRO 1" (in dit geval IP4200 en Photo Paper Pro).
              Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

... ook al selecteer ik het profiel van mijn gecalibreerd scherm...
                Het profiel van uw gecalibreerd scherm hoeft u zeker niet te kiezen in uw printerinstellingen (dit profiel dient uitsluitend voor de correcte vertaling/omzetting van de kleuren naar uw scherm en heeft niks te maken met het printen).

Met vriendelijke groet,
                Guy
                www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                  Je hebt toch wel het ICM-beheer (no color management aanvinken) in je printer uitgeschakeld, anders gaat zowel de printer als PS het kleurbeheer doen, met rare kleuren tot gevolg ? Uiteraard kies je voor jouw printer/inkt/papier het bijbehorende printerprofiel bij "Let photoshop determine color". Hier dus absoluut geen SRGB of Adobe1998 kiezen !!! Meestal heeft een printerprofiel de naam van de printer en het papier bijvoorbeeld "Canon IP4200 PPRO 1" (in dit geval IP4200 en Photo Paper Pro).
                  ik vind dus nergens waar ik dat kan in/uitschakelene, dat ICM beheer.
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Nu ken ik Mac niet, maar normaal gezien kan je bij PS klikken op een knop "printerinstellingen" en dan klapt het het venster van de printerinstelling open en kies je vervolgens bij "Kleur/intesiteit" voor manueel en dan kan je op het knopje instellen klikken en dan klapt er weer een venster open en dan kan je kiezen voor "geen kleurbeheer". Telkens met OK bevestigen om terug te keren naar PS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
                      Nu ken ik Mac niet, maar normaal gezien kan je bij PS klikken op een knop "printerinstellingen" en dan klapt het het venster van de printerinstelling open en kies je vervolgens bij "Kleur/intesiteit" voor manueel en dan kan je op het knopje instellen klikken en dan klapt er weer een venster open en dan kan je kiezen voor "geen kleurbeheer". Telkens met OK bevestigen om terug te keren naar PS.
                      nope, dat vind ik nergens terug in CS3 (mac)
                      5DmkIII en wat glas

Comment

kom je dit niet tegen???

klik

gaat vooral over het rechtedeel in de figuur 1
                        nikon stuff

Comment

Zoals David_se heeft aangegeven, staat dat menu niet in het printerdialoogvenster en niet in Photoshop zelf. Je moet dus klikken op "page setup"om het printerdialoogvenster op te roepen en rechts kiezen voor "let photoshop determine colors" en dan voor rendering intent voor relative colorimetric (behoudt de meeste kleuren, eventuele kleuren die de printer niet kan printen, worden dan verschoven naar de dichtst benaderende en printbare kleur) ofwel voor perceptual (als je zeer veel out-of-gamut kleuren heeft: dit kan je controleren door een softproof toe te passen waarbij de out-of-gamut kleuren grijs worden weergegeven). Uiteraard kies je voor het profiel van je bijbehorende printer/inkt/papier-combinatie en ook belangrijk: stel het type papier juist in, zoals bijvoorbeeld premium glossy photo paper als je profiel gemaakt is met die instelling (dus niet een PGPP profiel gebruiken met een papierinstelling voor bijvoorbeeld matte photo papier, want dan gaat het vaak ook mis).

Comment

ik druk alles af via Lightroom, heb daar de beste resultaten,
                            Photography helps people to see
                            -Berenice Abbott-
                            BD1050BE

Comment

Lightroom.

1. Download ICC profile van de producent voor het te drukken printer en papier/canvas/...
                              2. Installeer de ICC profile (copieer in xxx.icc naar ...)
                              - Mac 10.3 of 10.4: Library.application support.AdobeColors.Profiles
                              - Mac Leopard: Library.Colorsync.Profiles
                              3. Afdrukken in LR (via print module)
                              3.1. Knop "Page setup":
                              - Keuze van de printer
                              - Keuze van het papier en kwaliteit
                              3.2. Knop "Printer setup":
                              3.2.a. Professionele printer
                              - mediatype: keuze papier en kwaliteit
                              - color mode: no correction
                              - page source: manual of roll
                              3.2.b. Gewone printer
                              - mediatype: keuze papier en kwaliteit
                              - paper source: tray
                              3.3. Print job (rechtermarge)
                              - print resolution: 300dpi (bvb)
                              - print sharp: high
                              - media type: gloss of matt
                              - color mgm/profile: kiezen uit de lijst
                              - rendering: perceptual (voor foto's)
                              en dan eindelijk ... drukken... maar wel een prachtige kwaliteit.
                              Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

Comment

Working...
                              X