Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studiolicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studiolicht

    Omdat het winter wordt, en mijn modellen niet van een speklaag voorzien zijn, zou ik graag willen starten met studiofotografie
    Een heel breede vraag: qua licht, wat heb ik nodig?

    Ik dacht als hoofdlicht een falcon eyes GN200-MV of GN300-MV
    Moet dit dan met softbox of plu?
    Heb ik hier genoeg aan?
    Speelt de achtergrond hier van belang (zwart of wit doek)

    Een speedlite EX420 heb ik al, maar kan ik deze samen laten flitsen met FE?
    Met deze flitsontspanner? Manueel of automatisch?

    Een heleboel vragen, en op het forum staat veel, maar echt verder geraak ik niet
    Alvast bedankt en groetjes,
    Lennert

  • #2
    Re: Studiolicht

    Ga voor de GN300AD
    Deze zal misschien iets duurder zijn, maar hebben een metalen behuizing, ventilator, enz...

    Een softbox of een paraplu heb je eigenlijk wel nodig.
    Bij een flitser zit er een kleine reflector, die kan je ook zo gebruiken maar dan krijg je zeeeeeeer hard licht/harde schaduw ( niet zo mooi ).
    Met een softbox of paraplu krijg je veel zachter licht ( geen afgelijnde goedkope schaduw ).
    Als budget een probleem is kan je gerust voor een paraplu kiezen, dat is zeker geen verloren geld. Op locatie geef ik zelfs de voorkeur aan een paraplu ( veel handiger ).
    Met de ir trigger die je laat zien kan je perfect die studioflitser aansturen als je binnen zit. Eens je uw flitser buiten gaat gebruiken ( veel omgevingslicht ), kan je het vergeten. Dan kies je best voor een radiogestuurde in plaats van ir.

    Hoe je uw andere flitser kan aansturen weet ik niet ( ken ik niet ).
    Maar in het slechtste geval kan je zo'n blokje kopen ( paar €'s ) met zo'n oogje in om uw flitser draadloos aan te sturen.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Studiolicht

      Héél fel bedankt Lieven! Je hebt me goed opweg geholpen!
      1 plu is wrss niet genoeg voor full body, maar het is een begin..
      Ik neem aan dat ik een zwart doek ga moeten gebruiken om een neutrale achtergrond te krijgen.. een wit zal je moeten overbelichten, niet?
      Verdere hulp is altijd welkom!
      Groetjes,
      Lennert

      Comment


      • #4
        Re: Studiolicht

        Eén plu is genoeg voor "ten voeten uit". Maar hoe groter uw lichtbron hoe beter natuurlijk he !

        Bij doeken heb je het nadeel dat je veel kreuken ziet.
        Het voordeel is dat je dat in de wasmachien kan steken.
        Bij wit papier heb je geen kreuken, maar je kan het moeilijk in de wasmachien krijgen

        Het ideale in mijn ogen zou een witte balatum zijn die mat is en zo'n 2,70m breed en een meter of 10 lang.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Studiolicht

          Ik heb momenteel een wit doek, aan 1 kant glanzend, de andere kant dof, zo een 3x7m. Zo'n stuk balatum is natuurlijk ideaal maar is dat niet wat te zwaar voor een ophangsysteem? Kan eens proberen

          Comment


          • #6
            Re: Studiolicht

            Geweldig goeie site voor starters: http://www.studiolighting.net/

            Bekijk vooral die 'one on one' afleveringen...

            Comment


            • #7
              Re: Studiolicht

              Idd, héél interessant merci!
              Groetjes,
              Lennert

              Comment


              • #8
                Re: Studiolicht

                Nog een vraagje: Moet ik dóór de plu flitsen? Of dmv reflectie? En wat kleur is dan aangerade?
                Groetjes,
                Lennert

                Comment


                • #9
                  Re: Studiolicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                  Nog een vraagje: Moet ik dóór de plu flitsen? Of dmv reflectie?

                  ik gebruik beiden... door de plu als ik zacht licht op het gezicht wil, reflectie om hardere schaduwen te bekomen of om meer power te genereren

                  Dikwijls is het master licht door de plu en bijkomend licht een snoot of een reflectie
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Studiolicht

                    En die reflectie zet je dus (veel) minder sterk,
                    omdat er eigenlijk meer licht reflecteert dan als deze door de plu zou gaan?

                    Normaal gesproken begin ik toch maar met één 300watt flitser, dus hopelijk krijg ik genoeg licht erdoor, en nog wat extra voor op het reflectiescherm

                    Als er hier toevallig iemand met flitsers smijt, hier moogt ge ze binne gooie

                    Groetjes,
                    Lennert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Studiolicht

                      Je hebt verschillende soorten plu's.
                      Je hebt er die gewoon wit zijn ( daar kan je door flitsen of gebruiken om te reflecteren, maar dan verlies je licht ).
                      Vergeet ook niet als je door een plu flitst en je staat achter uw flitser dat je ook nog eens reflecterend licht in je lens zal krijgen... Niet echt super !
                      Je hebt plus die één kleur en blinkende afwerking hebben aan de binnenkant. ( daar kan je niet door flitsen en worden gebruikt om te reflecteren ).
                      En dan heb je nog een plu die alles heeft. Hij is wit vooraan en de achterkant is dicht met een gat in waar je de flitser kan in stoppen. De binnenkant is zilver zodat het licht die anders verloren gaat bij het refelcteren terug naar voor te reflecteren zodat je geen verlies hebt.
                      Stuur eens een mailke naar www.christvilez.be hoeveel zo'n plu kost ( weet niet vanbuiten, maar het is 2 keer niks ).
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Studiolicht

                        Heb direct een mailtje trg gehad (en dat om 1u snachts)
                        Zo een €46 zonder verzendkosten voor de softbox-plu.
                        Deze haal ik mij toch als ik de flitser heb
                        Thx Lieven en Chris!

                        Comment

                        Working...
                        X