Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

    Ben aan het uitkijken voor een reportageflitser voor mijn Sony Alpha A7R II. Ik ben hierin niet echt onderlegd, bij deze mijn vraag, kan iemand mij de meerwaarde van de Sony HVL-F60M uitleggen tov de Sony HVL-F43M?
    Dirk
    Last edited by Deemes; 26 januari 2017, 17:49. Reden: schrijffout

  • #2
    Re: Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

    Het verschil is nogal duidelijk zou ik zeggen.De 60 heeft een hoger richtgetal dan de 43.Maw,simpel uitgelegd,de 60 is sterker dan de 43 in principe zal de lichtflits uit de 60 bij 100 iso verder kunnen reiken dan de 43.
    Kijk ook eens bij bv Metz of Nissin,deze hebben ook goede flitsers voor sony.
    Dus voor huis tuin en keukengebruik is de 43 ruim voldoende.Wil je min of meer professioneler werken,dan neem je best de 60.

    Comment


    • #3
      Re: Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

      Hoi,

      omdat je bij zo'n goede Full Frame camera met uitstekende hogere ISO kwaliteiten, minder, zelf veel minder hoeft te flitsen, raad ik je niet zo'n grote flitser aan.
      Je onderwerpen vinden het ook wel prettig, dat ze geen 30 seconden met "lasogen" weer aan het evenement moeten wennen, nadat je hun op het plaatje gezet hebt.
      Verdiep je eerst wat meer in het gebruik van een flitser, om zo comfortabel mogelijk te werken.

      Comment


      • #4
        Re: Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

        Ik ga hier niet mee akkoord,de flitser is bij goed gebruik een handig hulpmiddel,niet alleen bij slechte lichtomstandigheden,maar zeker bij zeer goede lichtomstandigheden.

        Comment


        • #5
          Re: Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

          Klopt, Ik heb de f43am, deze is vergelijkbaar met de f43m maar heeft nog het oude voetje van Sony/minolta.
          En het is echt zeldzaam dat deze op volle kracht moet flitsen.


          -TT-

          Comment


          • #6
            Re: Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

            Goddox en Phottix hebben ook gerief voor Sony tegenwoordig - incl. flashes die werken met draadloze remote controllers - misschien droomt u daar wel van. En dan kan u wellicht afdalen naar de iets oudere flashes - dan maakt het niet uit - zolang die het HSS-protocol maar kennen... Manueel kan natuurlijk ook - dan wordt de keuze nog groter.
            Op volle kracht flitsen kan voorkomen als je begint met softboxes en light modifiers - dus is't toch zinvol om wat vermogen te hebben.
            Geen ervaring met Sigma, noch met Goddox - heb wel wat phottix materiaal (de odin I dus).

            Zelf gebruik ik die odin's met oude Minolta flashes - die zijn straf genoeg voor mij - en ik heb er in totaal een stuk of 3 - 2de hands kan je de HVL56 equivalenten voor rond de 100€ vinden. Wellicht kan je eens kijken of je met de goddox wireless remotes niks kan doen - die zijn wellicht wat goedkoper dan de odin's - geen idee of ze zo goed zijn (uw favoriete zoekrobot wordt uw vriend). Een HVL-36 (of de equivalent van minolta) - kan je al op de kop tikken voor 75€ - tel daar uw voetje bij van rond de 20€ uit China - daar heb je dan wel net een goddox flash voor - of zo'n chinees, 't hangt er van af hoe goed dat moet zijn natuurlijk.

            Een flits is inderdaad niet alleen voor in den donker - ook om de achtergrond weg te flitsen of als 't moet in tegenlicht - dan is een zware flash nodig - of meerdere flashes met statieven, en ander strobo-gerief (daar is een aparte sectie op dit forum voor - ik lees dat dagelijks, en leer daar veel van bij, en die is niet superdruk, maar vaak wel interessant).

            Richtgetal 43 is al niet slecht - om mee te beginnen al voldoende. Misschien is't zelfs beter 2 of 3 lichtere flashes te hebben met een draadloze remote - dan één dure flash. De vraag is of je niet beter achter 't vorige model zoekt - de HVL-58 - lees ook 's of de probleempjes die bij de lancering van de HVL-60 waren al opgelost zijn - zou ik even opzoeken (de HVL-60 had in 't begin wat oververhittingsproblemen - meen ik me te herinneren). Als iets niet goed is - zal ik 't dus ook zeggen. Ik ben geen fanboy... (eerder een kritische mens - volgens sommigen zo kritisch dat ik holbewoner genoemd wordt - nu dat vind ik altijd een heerlijk eer... - cynisme is dus niet ver weg)

            Je gaat er als't ware de wireless controller bijna gratis bij kunnen krijgen - en de HVL-58 of de 56 zijn betrouwbare flashes. Ok je zit met dat voetje en een convertor - nu een druppel lijm uit 't lijmpistool kunnen wonderen doen (en zijn verwijderbaar, tja...) - of koop een wifi-remote met de oude minolta-voet (zoals ik gedaan heb - en monteer een convertor onder de flash-remote - die blijft vast zitten, in tegenstelling tot de hogere flashes). Ik had duidelijk geen zin in in die lijm, wegens te lui - en dus zijn 't bij mij 't dus Odin1's geworden - die hebben nog de oude voet (heb verleden zondag die allemaal nog 's een flash-upgrade gegeven - regelmatig verschijnen er updates bij phottix). De odin2 heeft dus de nieuwe voet - en kan met de odin1 om (dus je koopt een odin2 controller en je bedient de oude voeten met de odin1 - 't kan dus met een paar beperkingen - iets minder groepen en zo - de manuals bij phottix staan online - u kan die zo downloaden! dat mag) - er zit bij de hoofdcontroller dus wel een odin2 remote - maar misschien vind je wel ergens een odin1 in 2dehands voor een prikje - geduld en zoeken - veel zoeken (ik heb na 7 jaren zo een zeldzame lens op de kop kunnen tikken - dus ik heb veel geduld).

            De hvl 58 heeft richtgetal 58, de 56 richtgetal 56 bij 100 iso/1m - da's dus iets minder dan de 60 - maar in realiteit liegen ze allemaal dus mag je blij zijn als je boven de 40 zit - en met een 36 zit je zo tussen 20 en 30 meestal - ook bij de "andere" flitsers - zie de tests in de magazines...

            Phottix Mitros+ bestaat ook voor Sony - mocht je later naar odin's willen gaan, die zit bij bepaalde modellen ingebouwd. Stevige flash - en er zijn ook studio-varianten van.

            't wordt weer een hele boterham - en je gaat mogen beroep doen op kameraad google - er staan in andere posts van mij en anderen nog meer pointers - de zoek-hulp is uw beste vriend - gebruiken die handel! (ik ben te lui om 't allemaal opnieuw uit te tikken - ik geef dat toe - de zoekhulp is er - u wordt dus uitgenodigd die te gebruiken - een deel van ons lidgeld moet nl. renderen! ).

            Er bestaan ook battery-packs van goddox denk ik voor bepaalde flashes (o.a. deze van Sony) met li-ion batterijen - misschien is dat ook wel te overwegen. Kan je lekker lang en hard gaan met kortere recycle-tijden. (let op op vliegtuigen er zijn regels qua vermogen die u mag meenemen - uw vriend heet weer uw zoekrobot).

            Verwacht dus nooit dat ik alles gelijk een gebraden kip ga aanleveren, ik hou er ook niet van om in anderen hun plaats te beslissen wat we mogen kopen (wie dus zegt dat ik iets moet - die z'n posting lees ik niet verder, ik ben dus een ambetante mens, en dat is helaas genetisch bepaald) - er is dyxum - er is google. Ook daar kan u hulp vinden. Leer m.a.w. wat zoeken - investeer dus wat tijd (u heeft trouwens een mooie camera aangeschaft, ik heb het gehouden bij een 2dehandse A7II, maar heb wel een iets te grote verzameling sony's en nog een stokoude minolta 5D die ik nog gebruik, oh ja heb er net nog een paar batterijen voor bijgekocht). Stel gerust nog bijkomende gerichte vragen - dat mag van mij (en de collega's op dit forum) zeker in deze thread verder lopen.

            Mijn schrijfstijl is nogal direct - en kan harder overkomen dan bedoelt - hou daar rekening mee als u de inhoud beoordeelt. We willen helpen - maar liefst wel nadat de vraagsteller ook zelf enige moeite/ opzoekingswerk doet. Dus waar is dyxum - daar ga ik niet op antwoorden. U tikt gewoon https://www.google.be en u tikt in het zoekveldje dyxum in.

            Het is niet dat we niet willen helpen - maar onze tijd is schaars - 24 uur per dag zijn 240 uur te weinig, om op elke vraag te antwoorden tot in de puntjes - dat is soms te veel tijdsverlies. Is iets niet duidelijk - en mogelijks off-topic - dan kan ook een of meerdere PM's helpen. (private boodschap dus). Daarom is dit een forum - ik gebruik geen facebook, geen twitter, geen sociale media - ik ben bewust associaal - het bestuur weet dat... Wie enkel op facebook post mist me dus (ook dat is een feature geen bug).

            groeten

            Comment


            • #7
              Re: Sony HVL-F60M / Sony HVL-F43M Flitser

              Alvast heel erg bedankt voor de interessante feedback op mijn vraag!
              Iemand ervaring met Godox Speedlite TT685 + X1 Transmitter Kit Sony ?
              Dirk

              Comment

              Working...
              X