Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Accessoires

Scherm met ingebouwde calibratie

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 13:59
ODB's schermafbeelding
ODB ODB is offline
Member

Standaard Scherm met ingebouwde calibratie

Hallo,

Ik gebruik vooral Linux, en slaag erin om zo goed als alles hierop te doen. Béhalve schermcalibratie ! Ik heb een Spyder, maar die doet het enkel in Windows, en in VMWare met Windows kan de Spyder niet overweg met de virtuele videokaart.
Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is. Liefst nog wat betaalbaar ook
Iemand tips?
  #2 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 15:41
koen1950 is lid van de Belgiumdigital VZW koen1950's schermafbeelding
koen1950 koen1950 is offline
Senior Member

Stuur een bericht via Instant Messenger naar koen1950
Standaard Re: Scherm met ingebouwde calibratie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
Hallo,

Ik gebruik vooral Linux, en slaag erin om zo goed als alles hierop te doen. Béhalve schermcalibratie ! Ik heb een Spyder, maar die doet het enkel in Windows, en in VMWare met Windows kan de Spyder niet overweg met de virtuele videokaart.
Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is. Liefst nog wat betaalbaar ook
Iemand tips?
Is het niet goedkoper om over te schakelen naar windows
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 15:52
ODB's schermafbeelding
ODB ODB is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
Is het niet goedkoper om over te schakelen naar windows
Nee hoor

Denk maar eens aan:
  • licentie Windows
  • upgrade hardware omdat Windows niet echt efficient draait
  • frustraties wegens herinstallaties om de 3 à 4 maanden
  • aankoop virusscanner
  • verlies van data bij gebeurlijke crashes.....

Ik gebruik al jaren Linux en zal hier niet snel vanaf stappen. Mijn portie Windowsproblemen heb ik echt wel gehad, en eens je een degelijk OS als Linux draait gruwel je van in Windows te werken (en dat meen ik ). Het enige waar ik Windows nog voor gebruik is Photoshop, maar dit in een virtuele machine in Linux.

Overstappen is dus de vraag niet, maar ik wil een schermcalibratie kunnen doen. En zolang hardwareonwikkelaars Linux negeren zal het dus behelpen blijven.

Dus, iemand weet van dergelijke schermen? Of andere oplossingen voor calibratie...?
  #4 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 16:00
loudy condor's schermafbeelding
loudy condor loudy condor is offline
Junior Member

ik ga dit volgen want zit met het zelfde probleem
  #5 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 16:21
lupus lupus is offline
Junior Member

Indien calibratie belangrijk is voor je stel ik volgende voor:
  1. kijk bij Eizo, de CE of CG reeks
  2. zoek de laagste prijs op internet
  3. trek je conclusies
Deze schermen hebben een calibratie in HW, je kunt ze gebruiken met je spyder, maar....
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 16:23
Defenderke is lid van de Belgiumdigital VZW Defenderke's schermafbeelding
Defenderke Defenderke is offline
Member

Stuur een bericht via MSN naar Defenderke

Kan je niet aan de slag met een "XP live" cd ofzo
  #7 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 16:50
ODB's schermafbeelding
ODB ODB is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht
  3. trek je conclusies
Deze schermen hebben een calibratie in HW, je kunt ze gebruiken met je spyder, maar....
Bedankt voor je info.
Maar ik snap niet wat die hardware-calibratie inhoudt... Aangezien je er ook een Spyder voor nodig hebt, wat heeft dit scherm dan als hardware-calibratie ingebouwd? Is er geen oplossig waarbij je het scherm kan calibreren, volledig onafhankelijk van de pc?
Als ik de specs lees heb je er precies nog altijd ofwel Windows of Mac voor nodig...
En ja, I get your point, ze zijn niet goedkoop
  #8 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 17:04
ODB's schermafbeelding
ODB ODB is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
Kan je niet aan de slag met een "XP live" cd ofzo
Mja, dat is niet echt handig om zware programma's zoals Photoshop te draaien. Performance zal niet zo super zijn vrees ik.
  #9 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 18:25
lupus lupus is offline
Junior Member

Citaat:
Bedankt voor je info.
Maar ik snap niet wat die hardware-calibratie inhoudt... Aangezien je er ook een Spyder voor nodig hebt, wat heeft dit scherm dan als hardware-calibratie ingebouwd? Is er geen oplossig waarbij je het scherm kan calibreren, volledig onafhankelijk van de pc?
Als ik de specs lees heb je er precies nog altijd ofwel Windows of Mac voor nodig...
En ja, I get your point, ze zijn niet goedkoop
Als ik het goed heb komen deze schermen af fabriek al met een calibratie; in Chasseur d'images stond laatst dat deze calib. soms wel beter is dan wat je zelf met een spyder (of een andere calibrator) doet. In principe is dan wel het licht waarin je het scherm gebruikt van belang....

Ik vrees dat ik je ook niet verder kan helpen!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 19:06
molmol's schermafbeelding
molmol molmol is offline
Junior Member

Citaat:
Het enige waar ik Windows nog voor gebruik is Photoshop, maar dit in een virtuele machine in Linux.
Op je vraag kan ik niet antwoorden. Maar heb je al eens Gimp gebruikt als alternatief voor photoshop? (http://www.gimp.org/)
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 20:27
Joost Joost is offline
Senior Member

Hmm.. Argyll zou toch gewoon moeten werken met je Spyder? Anyway, anders maak je het profiel onder windows en gebruik je dat onder Linux... lijkt me niet zo'n groot probleem.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 20 september 2008, 21:16
RikH's schermafbeelding
RikH RikH is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lupus Bekijk bericht
  3. trek je conclusies
Bizar, wij kochten bij de CG lijn van deze scherm toch altijd calibratieunits en het verschil was merkbaar hoor...
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 21 september 2008, 08:46
Lysbertus Lysbertus is offline

Citaat:
Hallo,

Iemand tips?
Beste,

net zoals u met ik (amateur) fotograaf en een tevreden linux gebruiker :-)
Een paar maanden terug had ik hetzelfde probleem als u. Ik heb trouwens ook een spyder! Na wat opzoeken vond ik dat het perfect mogelijk was om een scherm te calibreren onder linux. Het is helaas niet zo simpel als onder windows. Op mijn blog heb ik geprobeerd om een eenvoudige nederlandstalige handleiding te schrijven.
http://macrofotograaf.blogspot.com/2...der-linux.html
Gebruik zeker de nieuwste versie van argyll!
http://www.argyllcms.com/downloadlinux.html
Om je spyder te gebruiken is er eerst nog een extra stap nodig:
http://www.argyllcms.com/doc/spyd2en.html

Volg dus eerst de installatie stappen op mijn blog, daarna je spyder 2 instellen (als je een spyder 1 hebt moet je ergens een spyder 2 CD zoeken met de spyder 1 CD lukt het niet). En als je dat gedaan hebt volg je de stap voor stap handleiding op mijn blog (let hier ook op want ik heb mijn 2e scherm ipv mijn primaire scherm gekalibreerd, je moet dus "-d2" weglaten).
Je hebt dan een fantastisch goed .icc profiel en dat kan je rustig inladen in xcalib EN in je fotobewerkingsprogramma (je moet beiden doen).
Veel succes en je mag me ook rustig contacteren als je nog vragen hebt!

groetjes
PJ
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 21 september 2008, 09:30
hvr_oosterzele hvr_oosterzele is offline
Senior Member

Citaat:
Dus nu vroeg ik me af of er geen schermen bestaan waarbij de calibratie hardwarematig in het scherm gebeurt, zodat deze OS-onafhankelijk is.
Een Eizo heeft hardwarematige calibratie maar daarvoor heb je nog steeds een stuk software nodig hoor. http://www.eizo.com/products/graphic...n_ce/index.asp
In hoeverre dit werkt op een Linux toestel zou ik eens vragen aan Eizo zelf, die mensen zijn zeer hulpvaardig : http://www.eizo.be/eizo-service/contact.html
Voor zover je laatste vereiste echter niet overtreden is .
  #15 (permalink)  
Oud 21 september 2008, 23:11
ODB's schermafbeelding
ODB ODB is offline
Member

@hvr_oosterzele: in de specs van Eizo staat dat ofwel Mac of Windows vereist is, dus ik vrees dat die schermen me niet gaan verder helpen. Blijkbaar moeten die nog altijd gecalibreerd worden in software, maar helpen de schermen de calibratie wel met hardwarematige faciliteiten.

@Lysbertus: bedankt voor de tip, dit ga ik zeker eens verder onderzoeken. Lijkt me erg interessant, als ik het aan de praat krijg met een Spyder3

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten