Hallo
Kan iemand mij het grote verschil uitleggen tussen de Nikonflitsers SB 600 en de SB 800 buiten het richtgetal natuurlijk
Is het de 150€ waard en heeft iemand een idee waar ze nu het oordeeligst zijn?
Bedankt
een mooie vergelijkinng op :
http://www.belgiumdigital.com/forum/...ad.php?t=38287
Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm
als je van plan bent om in de toekomst je flitser los van je toestel te gebruiken, kan je maar beter een zo groot mogelijk richtgetal hebben...
als je gewoon recht toe rechtaan flitst... is een 600 ok...
some pictures: www.koenhillewaert.com, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Drie verschillen die mij lieten kiezen voor de SB800 :
- meegeleverde diffuser die, wanneer hij gemonteerd wordt, met een knopje, automatisch de zoom mee aanpast voor gebruik met de diffuser. D.i. m.i. een heel makkelijk iets.
- ingebouwde bounce-kaart die prima samenwerkt met de ingebouwde groothoekreflector (die de SB600 ook heeft), zodat je niet met elastiekjes en visitekaartjes moet werken.
- de flash kan andere flashes draadloos aansturen in het kader van multiflitstechnologie.
Verder zijn er nog extra meegeleverd bij de SB800, een houder voor een extra batterij, waardoor de flash een grotere capaciteit heeft (ik flitste onlangs op een feestje meer dan 300 foto's met één setje (5) oplaadbare batterijen van de Aldi) en sneller oplaadt, en twee filters voor de flash, voor gloeilamplicht en neonlamplicht (of je die gebruikt is nog een andere zaak).
Ik heb lange tijd enkel met de SB600 gewerkt. Die voldeed in praktisch in elke situatie. Persoonlijk vind ik het zeer interessant dat je achteraan op de SB800 het gekozen diafragma en ISO waarde in een oogopslag kan aflezen. Alsook de afstand waartussen een correcte belichting kan worden gegeven.
Om het verschil in het hogere lichtgetal te zien ben ik te onervaren. Zoals ik zei, de 600 heeft me gedurende een 2tal jaren nooit in de steek gelaten.
Fuji Q1
een volle stop meer licht met SB800, ingebouwde 2-way bouncer met SB800, meegeleverde omnibouncer met SB800, SU4 stand, makkelijkere bediening op de flits, meer mogelijkheden voor CLS (als je later SB600's bijkoopt kan je die met de SB800 beter aansturen dan met de commander van de D70(s), D80 of D200. Ook met een D40 of D50 wordt CLS dan plots terug een haalbare kaart.
als eerste flits zeker niet twijfelen .. als tweede, derde, vierde , ... flits kan je wel beginnen twijfelen, maar minstens één SB800 heb je wel vandoen.
Ik vind het grote voordeel van de 800 dat die veel makkelijker te bedienen is.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Ik heb sinds 2 dagen de SB600 en voor wat ik hem gebruik.
Ik noem het altijd huis-tuin-en-portretfotografievoldoet deze ruimschoots aan mijn verwachtingen.
Laad snel op
Staat bij mij gewoon op ITTL-BL
Ook al even mee gespeeld met off-shoe flash met mijn D80 en dat ging ook heel soepel.
Verder was hij mij het prijsverschil tov de SB800 - toch ruim 125 euro als ik mij niet vergis - niet waard.
Ik gebruik hem met een Omnibounce, en dat bevalt ook prima
Kortom een happy-gebruiker hier
Nikon D80 + grip / nikkor 50mm 1.8 / SB600