Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Review Wacom Intuos 4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Review Wacom Intuos 4

    Review: Wacom Intuos4 M

    Goed zes maanden geleden introduceerde Wacom de vernieuwde versie van het, toch wel erg populaire, tekentablet Intuos 3. De opvolger hebben ze “Intuos 4” genoemd. Weinig originele naam hoor ik jullie al zeggen, maar een goede naam dient toch niet veranderd te worden, toch?


    © Wacom

    Tekentablet:
    Wat is een tekentablet en waarvoor dient het? Deze vraag wens ik toch even te bespreken aangezien er toch wel heel veel verwarring over bestaat. Het is niet, zoals de meeste mensen denken, dat een tekentablet enkel gebruikt wordt door mensen die digitaal willen tekenen. Ik vermoed dat deze grafici tekenaars weldegelijk hiervoor een tekentablet zullen gebruiken, maar ook fotografen en architecten gebruiken Wacom. Fotografen voor het corrigeren van hun foto’s en architecten voor het ontwerpen van hun plannen. Mensen die last hebben van RSI, een ontsteking aan de polsgewrichten en spieren in de onderarm, hebben ook baat bij een Wacom tekentablet. Zelf had ik tot een klein jaar geleden er ook erg veel last van. Daarom heb ik me voor thuis en voor op het werk een Wacom aangeschaft. Dit omdat ik toch zo’n 85uren/week op de pc werk. Sindsdien moet ik zeggen dat ik nog maar zelden pijn heb en volledig gestopt ben met de medicatie. Vermoedelijk zal in nog hopen mensen vergeten zijn die ook hun redenen hebben om een tekentablet te gebruiken. Iedereen zal zo wel zijn redenen hebben om de aankoop van een tekentablet te verantwoorden.


    © Wacom

    Design:
    Het nieuwe tekentablet is van design strak zwart. Het grootste deel is mat en het knoppen gedeelte blinkend zwart. Het blinkende gedeelte wordt erg snel vuil en dus niet echt mooi. Dit is, voor mij, een minpuntje. Aangezien de toplaag voorzien is van een soort anti-slip laag, voelt het erg prettig aan. Zowel aan de onderkant alsook de bovenkant is het tablet afgerond. De overgang van je bureau naar het tablet verloopt erg gelijdelijk en dat voelt goed aan voor pols en onderarm.

    Het tablet is zowel voor links- alsook rechtshandigen te gebruiken. Standaard staat hij ingesteld voor rechtshandigen, maar je kunt het tablet eenvoudigweg 180° draaien en de usb-kabel op de aangepaste plaats aansluiten. In de instellingen duid je aan dat de knoppen van het tablet aan de rechtse kant staan en de tekst bij de knoppen draait 180°.

    Het tablet is voorzien van 8 knoppen, Expresskeys genaamd, met een eigen led en een Touch ring. Dit is een absoluut pluspunt! De knoppen kunnen volledig ingesteld worden per programma en de touchring kan 4 functies onthouden.


    © Wacom

    Aan de beide zijkanen vinden we een USB-aansluiting voor de bijgeleverde USB-kabel aan te sluiten op de Mac/PC om met dit tekentablet te kunnen werken. De bijgeleverde kabel is vrij lang en dat is in sommige gevallen toch erg handig.
 


    Formaat:
    De Intuos4 is verkrijgbaar in vier verschillende formaten: S, M, L & XL. Vermoedelijk doordat alle schermen die de dag van vandaag worden uitgebracht worden, wide-screen zijn, is de Intuos 4 hierop aangepast. Het actief vels moet namelijk een perfecte weerspiegeling zijn van je scherm! De S-versie is héél klein en niet echt bruikbaar, tenzij voor iemand die een super klein en daardoor erg eenvoudig om mee te menemen, tekentabletje wil hebben voor onderweg. De S-versie heeft daarenboven geen leds bij de knoppen. De M-versie, welke ik gebruikt heb voor deze review, zan de meest verkohte versie worden.
Deze heeft een actief veld van 23,4cm x 14,6cm. Op zich is dat redelijk klein als je op een groot scherm werkt, maar door de buitenafmetingen (37cm x 25,5cm) is het wel nog eenvoudig mee te nemen. Werk je met een scherm kleiner dan 22”, dan is de M-versie ideaal. Heb je een groter scherm, zou ik de L-versie (ongeveer 100 euro duurder als de M-versie) aanraden. De XL zal wellicht het minste verkocht worden omdat de prijs toch al aardig oploopt en de afmetingen van het tablet ook vrij enorm zijn. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening!


    © Wacom

    Grip Pen en penhouder:
    Wacom heeft zijn Grip Pen sterk verbeterd, waardoor de pen nu maar liefst 2.048 i.p.v. 1024 (bij de Intuos 3) drukniveaus heeft en een betere penpuntsensor. Verder is de Grip Pen lichter geworden en heeft het, net als bij het vorige model, een gum op de achterkant. Persoonlijk voel ik het verschil in drukniveaus erg goed, maar het gewichtsverlies dan weer minder. De gum lijkt een gadget zonder veel toegevoegde waarde, maar die gebruik ik erg veel!

    De “schakelaar” op de zijkant van de Grip Pen is ook nog steeds aanwezig. Deze kan de gebruiker zelf instellen in het gebruikersmenu van Wacom (Voor Apple gebruikers is dit bij de systeemvoorkeuren). Bij de Grip Pen worden vijf standaard penpunten, vijf flexpunten, drie vilten penpunten en een strijkpunt meegeleverd. Hierdoor heeft de gebruiker een ruime keus om zijn werkzaamheden het best te kunnen uitvoeren. Ook vinden we een rubberen “hoes” die over de Grip Pen heen kan voor nog beter grip, als dit gewenst is.

    De Grip Pen is draadloos en werkt zonder batterij. Deze technologie noemt men bij Wacom ‘Elektromagnetische resonantietechnologie”. Kortweg komt het erop neer dat radiogolven worden gestuurd naar de pen en deze worden dan opnieuw geretourneerd voor positie-analyse. Deze fraaie techniek is door Wacom zelf ontwikkeld.



    Een mooie vinding is ook de nieuwe penhouder. Deze kun je opendraaien, waarna er ruimte ontstaat om je extra penpunten te kunnen opbergen. Door deze nieuwe vinding van Wacom, kun je de extra penpunten niet snel meer kwijt raken (wat wel het geval was bij de vorige versie). Erg handig!


    © Wacom

    Tool ID:
    De Grip Pen beschikt net als de airbrush (niet standaard meegeleverd) over een Tool ID. Dit is een herkennings-geheugen. Als je met meerdere pennen werkt, bijvoorbeeld één als penseel, één als airbrush en één als inktpen ingestelde pen, dan zal het tablet elke pen apart herkennen en direct op die speciale instellingen overschakelen. De instellingen zijn te vinden in het gebruikersmenu van Wacom (systeemvoorkeuren). Doordat het tablet standaard maar met 1 pen geleverd wordt, zullen de meeste eigenaars deze functie nooit gebruiken. De meer grafische bureaus kunnen hier dan weer wel gebruik vanmaken.

    Praktijk:
    Aangezien ik enkel met Apple werk, zullen de meeste verwijzingen enkel voor mac geldig zijn. Windows/Linux gebruikers kunnen de nodige uitleg gerust op de Wacom support site vinden.

    Het installeren van het tekentablet en de software neemt slechts enkele minuten in beslag. Op de bijgeleverd cd-rom waarop het stuurprogramma staat, kun je ook een uitgebreide Nederlandse handleiding vinden.
Toch verkiezen we ervoor om het sturprogramma van de site te downloaden. Zo heb je altijd de laatste nieuwe driver.

    Moest je ooit problemen hebben met je tablet en je stuurt een vraag naar de support afdeling van Wacom, zullen zij je steeds vragen de laatste versie van de driver te downloaden.

    Na het installeren van de software, kun je in de systeemvoorkeuren naar het Wacom icoontje gaan. Hier heb je de mogelijkheid om de standaard-instellingen te veranderen naar eigen smaak. De veranderingen bij de ExpressKeys worden gelijk zichtbaar op het tekentablet door de ExpressKey-indicatoren die er naast staan. Erg mooi en handig.

    Eerste indrukken:
    Het eerste wat opvalt is dat de Grip Pen prettig in de hand ligt en goed reageert (ook met de gum). Voor de mensen die de Grip Pen te smal vinden, heeft Wacom een extra rubber hoes meegeleverd. Deze kun je over de Grip Pen schuiven.

    De ExpressKey-indicatoren naast de ExpressKeys zijn een handige geheugensteun, vooral omdat deze kunnen verschillen per applicatie (apart per applicatie in te stellen in het menu van Wacom bij de systeemvoorkeuren). Ze reageren goed, net als we ook bij de Intous3 gewend waren.



    Maar echt vernieuwend zijn de Touch Ring, Precisie Modus en het taartmenu. Met de Touch Ring kun je bijvoorbeeld erg makkelijk je penseelbreedte instellen. Voorheen was dat een Touch strip. Midden op de Touch Ring zit een button om over te gaan op een andere modus (4 keuzes, een LED brand bij de gekozen modus), deze kun je allemaal zelf instellen in het Wacom-menu.

    In de Precisie Modus reageert de penpunt traag, waardoor je net iets preciezer en makkelijker kan werken. Je activeert deze modus door het indrukken van deze ExpressKey nadat je de penpunt op het werkvlak heb gezet. Zodra je de penpunt weer van het werkvlak haalt, wordt de modus weer opgeheven.

    Een ander nieuwigheid is het taartmenu, deze activeer je door de bijbehorende ExpressKey in te drukken. Nu zie je op het beeldscherm een taartmenu te voorschijn komen. Hier worden je diverse functies aangeboden om snel toegang te hebben tot functies, die je zelf van te voren kan bepalen. Ik was er in het begin sceptisch over, maar na het een aantal malen gebruikt te hebben, zie je toch er het gebruikersgemak van. Wel kwam ik een programmatorische fout tegen tijdens het werken ermee. Als je namelijk de taartmenu aan de rand van je scherm gebruikt, dan valt er een stuk van het menu af... Ik ga er vanuit dat dit met een software-update verholpen kan worden.

    Conclusie:
    Wacom heeft met de Intuos4 een mooi stuk gereedschap voor de veeleisende gebruiker en we kunnen hem dan ook van harte aanbevelen. Toch zou ik graag een volledig mat zwart tablet wensen. Een software-update voor het taartmenu zou ook erg welgekomen zijn. De Intuos 4 M (gebruikt in deze review), gaat over de toonbank voor ongeveer 345 euro in België. In Nederland kan je hem vinden voor zo’n 280 euro!

    Met vriendelijke groeten,
    Sven Michiels
    Last edited by Svenmichiels; 9 november 2009, 10:32.
Working...
X