Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Da's weer een schitterende uitleg waar we allen wat aan hebben, Regulus!
    @RichKE: blij dat je aan deze thread ook wat hebt!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #62
      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Deze draad is echt
      Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

      Comment


      • #63
        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Dank je, Daan: dank zij mensen die niet bang zijn om toe te geven dat zij "dummy" zijn, maar vooral dank zij die meer ervaren mensen die zo gul zijn hun kennis met ons te delen, en niet meteen beginnen te roepen van "stomme vraag, daar heb je toch google voor..."
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #64
          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Dank je, Daan: dank zij mensen die niet bang zijn om toe te geven dat zij "dummy" zijn, maar vooral dank zij die meer ervaren mensen die zo gul zijn hun kennis met ons te delen, en niet meteen beginnen te roepen van "stomme vraag, daar heb je toch google voor..."
          Je hebt helemaal gelijk Les

          Nu we toch bezig zijn... Ik heb een paar dagen geleden ook een Maha C-9000 mogen ontvangen, dus nu een "dummy" vraag van mij:

          Ik heb een paar jaar oude GP2000 batterijen. Vorige week had ik deze al opgeladen in mijn GP smart/snellader (voordat ik de C-9000 had besteld). Maar het leek me handig om de C-9000 "break-in" mode op ze los te laten. Wat me opvalt is dat met deze "break-in" mode de batterijen in de lader helemaal vanaf 0mah beginnen op te laden. Is dit normaal voor deze mode, of waren mijn batterijen in een week al helemaal leeg gelopen?

          Na de "break-in" mode geeft de lader aan dat alle batterijen zo rond de 1550mah capaciteit hebben. Op zich nog acceptabel toch?
          Last edited by Daan B; 25 september 2009, 08:57.
          Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

          Comment


          • #65
            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
            Je hebt helemaal gelijk Les

            Nu we toch bezig zijn... Ik heb een paar dagen geleden ook een Maha C-9000 mogen ontvangen, dus nu een "dummy" vraag van mij:

            Ik heb een paar jaar oude GP2000 batterijen. Vorige week had ik deze al opgeladen in mijn GP smart/snellader (voordat ik de C-9000 had besteld). Maar het leek me handig om de C-9000 "break-in" mode op ze los te laten. Wat me opvalt is dat met deze "break-in" mode de batterijen in de lader helemaal vanaf 0mah beginnen op te laden. Is dit normaal voor deze mode, of waren mijn batterijen in een week al helemaal leeg gelopen?

            Na de "break-in" mode geeft de lader aan dat alle batterijen zo rond de 1550mah capaciteit hebben. Op zich nog acceptabel toch?
            De "break-in" mode is idd nogal een "domme" mode De bedoeling is de interne batterijstructuur te "hervormen" terug naar beste/grootste capaciteit toe. Het principe is eenvoudig: de batterij laden met 1/10 van de nominale capaciteit en dat voor 1,6x de benodigde tijd (wat neerkomt op 16uur laden)
            Mijn persoonlijke inschatting is dat het efficienter is om een "break-in" cyclus toe te passen op een ontladen batterij dan op een volle. De bedoeling is om de "inhoud" van de batterij terug (trachten) te brengen naar een micro kristallen structuur door die opbouw met de lage stroom gedurende een langere tijd. IK denk dat een "geladen" toestand dat proces zou kunnen tegenwerken/vertragen.
            De batterij dus ontladen met bvb 500mA tot ze een "done" signaal afgeeft, batterijen uit het toestel halen en dan bvb een uurtje wachten en dan de batterijen nogmaals ontladen met de laagste stroom (100mA) tot het "done" signaal en dan de break-in starten, dat is tenminste wat ik doe ... geen garantie dat het beter werkt

            .. en 1550mAh capaciteit lijk mij voor oude 2000mAh batterijen beslist acceptabel zeker als men geen historiek heeft van de manier waarop ze in het verleden geladen werden ... ik heb er die na korte tijd veel slechter presteren

            FWIW & JMHO

            Comment


            • #66
              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              De batterij dus ontladen met bvb 500mA tot ze een "done" signaal afgeeft, batterijen uit het toestel halen en dan bvb een uurtje wachten en dan de batterijen nogmaals ontladen met de laagste stroom (100mA) tot het "done" signaal en dan de break-in starten, dat is tenminste wat ik doe ... geen garantie dat het beter werkt
              Dus - als ik het goed begrijp - ontlaad jij de batterijen tweemaal ?
              Greetz, Kariboe (die hier ook als dummy, al heel veel geleerd heeft - waarvoor dank!)
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #67
                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Dus - als ik het goed begrijp - ontlaad jij de batterijen tweemaal ?
                Greetz, Kariboe (die hier ook als dummy, al heel veel geleerd heeft - waarvoor dank!)
                Ja .. mijn enigszins paranoide reden daarvoor is puur scheikundig De ontlading met 500mA is behoorlijk stresserend voor het scheikundig process in de batterij (alhoewel ze er voor gebouwd zijn om grote piekstromen te leveren, valt het nog te bezien wat er gebeurt bij continue belasting met een grote stroom, zie voor een analogie naar alkaline batterijen en hun gedrag bij afname van grote stromen: hun scheikundig proces dat electronen levert kan niet meer volgen en de inwendige weerstand loopt op en de spanning stuikt in mekaar en de stroomlevering gaat op een laag pitje)
                Mijn redenering is dat als het einpunt gedetecteerd wordt bij grotere stroomafname, dan is het scheikundige proces nog lang niet afgelopen ttz het heeft nog "electrische" reserve. De rustperiode na de eerste ontlaadbeurt zorgt terug voor een scheikundig evenwicht in de batterij waarna een verdere ontlading met de laagste stroom de batterij mogelijk zo dicht mogelijk naar de "nul" capaciteit brengt (let wel! ik zeg "nul capaciteit" he en *niet* "nul spanning" )
                Pas op ... ik kan er glad naast zitten

                Comment


                • #68
                  Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Regulus, jouw uitleg en redenering lijken mij wetenschappelijk voldoende onderbouwd om geloofwaardig te zijn. Ik volg!

                  (en als iemand je durft tegenspreken: laat het even gefundeerd zijn als deze uitleg)
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #69
                    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Hmmmm, had ik maar beter moeten opletten tijdens de scheikunde lessen, want dit gaat allemaal boven mijn pet. In ieder geval zal ik de break-in methode de volgende keer toepassen op (bijna) lege batterijen

                    Maar het klopt dus dat -ongeacht hoe vol/leeg de batterij is- de "break-in" methode gewoon begint met laden alsof de batterij leeg is?

                    Ik was even bang dat de batterijen al leeg waren gelopen in 1 week tijd
                    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                    Comment


                    • #70
                      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Regulus, jouw uitleg en redenering lijken mij wetenschappelijk voldoende onderbouwd om geloofwaardig te zijn. Ik volg!

                      (en als iemand je durft tegenspreken: laat het even gefundeerd zijn als deze uitleg)
                      LOL .. 't is lijk de Italianen zeggen

                      Se non e vero e ben trovato!

                      Als 't ni just is, is 't toch goed gevonden

                      Comment


                      • #71
                        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
                        Hmmmm, had ik maar beter moeten opletten tijdens de scheikunde lessen, want dit gaat allemaal boven mijn pet. In ieder geval zal ik de break-in methode de volgende keer toepassen op (bijna) lege batterijen

                        Maar het klopt dus dat -ongeacht hoe vol/leeg de batterij is- de "break-in" methode gewoon begint met laden alsof de batterij leeg is?

                        Ik was even bang dat de batterijen al leeg waren gelopen in 1 week tijd
                        Ja idd zo heb ik het toch altijd zien gebeuren, met de aanvankelijke toestand van de batterijen wordt geen rekening gehouden ttz de eindpunt detectie is niet aktief .. zo heb ik het toch begrepen ..

                        Comment


                        • #72
                          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Ja .. mijn enigszins paranoide reden daarvoor is puur scheikundig De ontlading met 500mA is behoorlijk stresserend voor het scheikundig process in de batterij (alhoewel ze er voor gebouwd zijn om grote piekstromen te leveren, valt het nog te bezien wat er gebeurt bij continue belasting met een grote stroom, zie voor een analogie naar alkaline batterijen en hun gedrag bij afname van grote stromen: hun scheikundig proces dat electronen levert kan niet meer volgen en de inwendige weerstand loopt op en de spanning stuikt in mekaar en de stroomlevering gaat op een laag pitje)
                          Mijn redenering is dat als het einpunt gedetecteerd wordt bij grotere stroomafname, dan is het scheikundige proces nog lang niet afgelopen ttz het heeft nog "electrische" reserve. De rustperiode na de eerste ontlaadbeurt zorgt terug voor een scheikundig evenwicht in de batterij waarna een verdere ontlading met de laagste stroom de batterij mogelijk zo dicht mogelijk naar de "nul" capaciteit brengt (let wel! ik zeg "nul capaciteit" he en *niet* "nul spanning" )
                          Pas op ... ik kan er glad naast zitten
                          Hehe, ik ken d'er geen fluit van... maar de volgende maal zal ik dit toch ook eens toepassen. Lijkt zeer goed mogelijk !
                          Thnx ! Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #73
                            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            Bedankt om mij te overtuigen.
                            Heb hier al veel bijgeleerd
                            Heb een lader besteld : 8 AA Eneloop + Maha Powerex Charger MH-C9000 (EU plug) voor 65€ + 15€ transport vanuit NL op de befaamde site: ebay
                            En maar wachten nu
                            Last edited by willydp; 29 september 2009, 16:23.
                            Canon IXUS95IS + wenslijst :)

                            Comment


                            • #74
                              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              Kijk hier ook eens: goedkoper is moeilijk te vinden, denk ik.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                                Kijk hier ook eens: goedkoper is moeilijk te vinden, denk ik.

                                http://samenkopen.net/action/565504

                                idd en de verkoper is tevens een BD-er . Ik heb er al een hoopje eneloops gekocht. Zeer korrecte en snelle afhandeling...

                                RichKE
                                Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                                Comment

                                Working...
                                X