Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 3 van 24 EersteEerste 123456713 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 75 van 590

Standaard Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

Ik denk dat het bijna onmogelijk is om er een getal op te zetten.
    Een alkalinebatterij heeft met een heel kleine belasting (een paar mA) een grotere capaciteit dan een nikkel-metaalhydride accu.
    Maar als de stroomsterkte oploopt, dan krijgt een alkalinebatterij een veel te grote inwendige weerstand zodra er een bepaald percentage van het beschikbare vermogen is opgebruikt, en dan zakt de spanning onder belasting. Dat is ook de reden waarom alkalinebatterijen in een camera of flitser veel slechter presteren dan een degelijk setje Nimh-accu's.

Een afstandsbediening zal langer werken met een alkalinebatterij, omdat die een heel laag stroomverbruik heeft, en ook omdat zo'n batterij minder last heeft van zelfontlading. Het probleem van de zelfontlading is grotendeels opgelost bij de Eneloop / Reyko... accu's, maar een alkalinebatterij doet het op dat punt nog steeds veel beter. Kijk maar naar de datum op een verse alkalinebatterij, tegen die datum zou er volgens de fabrikant nog steeds 75% van het vermogen in de batterij moeten zitten als die op de juiste manier wordt bewaard.

De link naar deze test van alkalinebatterijen en accu's heb ik al eerder gepost:
    http://www.light-reviews.com/aa_shootout/
    Hier zie je duidelijk het verschil in capaciteit bij een grote belasting (vergelijkbaar met het stroomverbruik van een compactje).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Nog een mega-dummy vraag:

Als je een oplaadbare batterij koopt staat daar de MAH op bvb. 2700.

Nu zocht ik datzelfde gegeven op gewone, niet-oplaadbare batterijen.
    Waar staat dat ? Of zie ik niet goed ? of sommige merken wel en andere niet ?

DPaul
    Bij gewone alkaline batterijen staat dat er niet op .. heeft weinig zin ook denk ik omdat de geleverde energie daar integraal komt van een (aflopen) chemisch proces. je kan dus niet weten hoeveel capaciteit er nog (chemisch) beschikbaar is ..
    FWIW

Al een heel tijdje mijn Eneloops en MH-C9000 niet nodig gehad, maar omdat ik zondag a.s. denk mijn batterijtjes nodig te hebben, begon ik vandaag alvast met ze te laden. De standaardwaarden 1000 MA ingegeven. Laden verliep erg snel. Dit zijn mijn waarden, maar nu mijn vraag: zijn ze goed? Moet ik misschien refreshen of eventueel anders per vier "bundelen"? Ik heb momenteel twee setjes: A1-A4 en B1-B4.
    Dank bij voorbaat voor je input:

(Tussen haakjes: ik had MAH waarden van >1500 verwacht. Iemand een idee waarom ze <100 zijn?)
    Laatst gewijzigd door LesC; 18 september 2009 om 15:48 Reden: Paragraaf toegevoegd!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.1)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Al een heel tijdje mijn Eneloops en MH-C9000 niet nodig gehad, maar omdat ik zondag a.s. denk mijn batterijtjes nodig te hebben, begon ik vandaag alvast met ze te laden. De standaardwaarden 1000 MA ingegeven. Laden verliep erg snel. Dit zijn mijn waarden, maar nu mijn vraag: zijn ze goed? Moet ik misschien refreshen of eventueel anders per vier "bundelen"? Ik heb momenteel twee setjes: A1-A4 en B1-B4.

(Tussen haakjes: ik had MAH waarden van >1500 verwacht. Iemand een idee waarom ze <100 zijn?)
    Omdat je ze niet ontladen hebt voor ze op te laden, wat je nu ziet is het aantal MaH dat de batterij heeft opgenomen en niet wat ze mogelijk kan leveren aan Mah.

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Aha! Dus ik zou ze best eerst ontladen, en dan pas laden?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, 350D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  Intel iMac 27" 3,4GHz 16GB RAM - 1TB HD (0SX 10.13.1) - iPhone 4s (iOS 9.3.5)+iPad5 WiFi (iOS 11.1)

Wat verwondert er u ? dat uw eneloops niet ontladen zijn wegens het "ongebruikt in een kast liggen" ? (Als ze volledig geladen waren dan) is dit wat eneloops doen aka bijna niet ontladen .. wat verwondert er u daar zo aan? Ik heb mijn Sony eneloops verleden week "bijgeladen" na 3? 4? maanden inactiviteit en de "bijgepompte" waarden zijn nauwelijks hoger dan die van uw tabel ... conclusie? eneloop works

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
    Omdat je ze niet ontladen hebt voor ze op te laden, wat je nu ziet is het aantal MaH dat de batterij heeft opgenomen en niet wat ze mogelijk kan leveren aan Mah.

MVG, Jeff C.
    ?? zijn eneloops waren nog perfect ok qua opgeslagen lading .. waarom zou hij die door een ontlaadcyclus moeten jagen om de afgegeven lading te kunnen aflezen? als ik die strategie hier moest aanhouden dan kan ik wel dag & nacht bezig blijven

Dank voor je uitleg, Regulus. Ik geloof niet dat Jeff mij aanraadt om eerst te ontladen, hoor. Hij geeft alleen een verklaring voor het feit dat de cijfers zo laag liggen.
    Dus, als ik een en ander goed begrijp, zijn ze nu opgeladen, en hoef ik ze dus niet eerst te ontladen/opnieuw te laden?
    (begrijp je nu waarom deze thread "voor dummies" heet? )

dit noem ik nu eens een schitterende thread, hier worden vragen gesteld en er volgen voor ieder klaar en duidelijke antwoorden, allez dat denk ik toch ( for dummies ). Een voorbeeld van hoe het eigenlijk zou moeten . En ja ook ik heb dit draadje met mijn volle aandacht gevold en doe het nog steeds. Bedankt dan ook aan LesC de starter van dit draadje!!
    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Dank voor je uitleg, Regulus. Ik geloof niet dat Jeff mij aanraadt om eerst te ontladen, hoor. Hij geeft alleen een verklaring voor het feit dat de cijfers zo laag liggen.
    Dus, als ik een en ander goed begrijp, zijn ze nu opgeladen, en hoef ik ze dus niet eerst te ontladen/opnieuw te laden?
    (begrijp je nu waarom deze thread "voor dummies" heet? )
    Wel het is even gewoon worden aan een andere benadering he ..
    Gewone NiMH's ontladen ongeveer 1-2% per dag met dus een continue weglekkende lading .. na, zeg maar 90 dagen oid, zijn ze gewoon "leeg".
    "Eneloop" types hebben een opgegeven ladingsverlies van 15% per jaar .. simplistisch gerekend is dat 1,25% per maand (niet helemaal juist maar goed, 't is voor de berekening) dat is "natte vinger" rekenen 25mAh per maand verlies (op voorwaarde dat de opgeladen capaciteit 2000 mAh is) reken daar wat marge bij plus een x 1,4 factor oplaadstroom (compensatie van verliezen oa warmte) .. en uw gevonden cijfers zijn helemaal zo gek nog niet he ..

Da's weer een schitterende uitleg waar we allen wat aan hebben, Regulus!
    @RichKE: blij dat je aan deze thread ook wat hebt!

Deze draad is echt
    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

Dank je, Daan: dank zij mensen die niet bang zijn om toe te geven dat zij "dummy" zijn, maar vooral dank zij die meer ervaren mensen die zo gul zijn hun kennis met ons te delen, en niet meteen beginnen te roepen van "stomme vraag, daar heb je toch google voor..."

Dank je, Daan: dank zij mensen die niet bang zijn om toe te geven dat zij "dummy" zijn, maar vooral dank zij die meer ervaren mensen die zo gul zijn hun kennis met ons te delen, en niet meteen beginnen te roepen van "stomme vraag, daar heb je toch google voor..."
    Je hebt helemaal gelijk Les

Nu we toch bezig zijn... Ik heb een paar dagen geleden ook een Maha C-9000 mogen ontvangen, dus nu een "dummy" vraag van mij:

Ik heb een paar jaar oude GP2000 batterijen. Vorige week had ik deze al opgeladen in mijn GP smart/snellader (voordat ik de C-9000 had besteld). Maar het leek me handig om de C-9000 "break-in" mode op ze los te laten. Wat me opvalt is dat met deze "break-in" mode de batterijen in de lader helemaal vanaf 0mah beginnen op te laden. Is dit normaal voor deze mode, of waren mijn batterijen in een week al helemaal leeg gelopen?

Na de "break-in" mode geeft de lader aan dat alle batterijen zo rond de 1550mah capaciteit hebben. Op zich nog acceptabel toch?
    Laatst gewijzigd door Daan B; 25 september 2009 om 09:57

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
    Je hebt helemaal gelijk Les

Nu we toch bezig zijn... Ik heb een paar dagen geleden ook een Maha C-9000 mogen ontvangen, dus nu een "dummy" vraag van mij:

Ik heb een paar jaar oude GP2000 batterijen. Vorige week had ik deze al opgeladen in mijn GP smart/snellader (voordat ik de C-9000 had besteld). Maar het leek me handig om de C-9000 "break-in" mode op ze los te laten. Wat me opvalt is dat met deze "break-in" mode de batterijen in de lader helemaal vanaf 0mah beginnen op te laden. Is dit normaal voor deze mode, of waren mijn batterijen in een week al helemaal leeg gelopen?

Na de "break-in" mode geeft de lader aan dat alle batterijen zo rond de 1550mah capaciteit hebben. Op zich nog acceptabel toch?
    De "break-in" mode is idd nogal een "domme" mode De bedoeling is de interne batterijstructuur te "hervormen" terug naar beste/grootste capaciteit toe. Het principe is eenvoudig: de batterij laden met 1/10 van de nominale capaciteit en dat voor 1,6x de benodigde tijd (wat neerkomt op 16uur laden)
    Mijn persoonlijke inschatting is dat het efficienter is om een "break-in" cyclus toe te passen op een ontladen batterij dan op een volle. De bedoeling is om de "inhoud" van de batterij terug (trachten) te brengen naar een micro kristallen structuur door die opbouw met de lage stroom gedurende een langere tijd. IK denk dat een "geladen" toestand dat proces zou kunnen tegenwerken/vertragen.
    De batterij dus ontladen met bvb 500mA tot ze een "done" signaal afgeeft, batterijen uit het toestel halen en dan bvb een uurtje wachten en dan de batterijen nogmaals ontladen met de laagste stroom (100mA) tot het "done" signaal en dan de break-in starten, dat is tenminste wat ik doe ... geen garantie dat het beter werkt

.. en 1550mAh capaciteit lijk mij voor oude 2000mAh batterijen beslist acceptabel zeker als men geen historiek heeft van de manier waarop ze in het verleden geladen werden ... ik heb er die na korte tijd veel slechter presteren

FWIW & JMHO

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    De batterij dus ontladen met bvb 500mA tot ze een "done" signaal afgeeft, batterijen uit het toestel halen en dan bvb een uurtje wachten en dan de batterijen nogmaals ontladen met de laagste stroom (100mA) tot het "done" signaal en dan de break-in starten, dat is tenminste wat ik doe ... geen garantie dat het beter werkt
    Dus - als ik het goed begrijp - ontlaad jij de batterijen tweemaal ?
    Greetz, Kariboe (die hier ook als dummy, al heel veel geleerd heeft - waarvoor dank!)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
    Dus - als ik het goed begrijp - ontlaad jij de batterijen tweemaal ?
    Greetz, Kariboe (die hier ook als dummy, al heel veel geleerd heeft - waarvoor dank!)
    Ja .. mijn enigszins paranoide reden daarvoor is puur scheikundig De ontlading met 500mA is behoorlijk stresserend voor het scheikundig process in de batterij (alhoewel ze er voor gebouwd zijn om grote piekstromen te leveren, valt het nog te bezien wat er gebeurt bij continue belasting met een grote stroom, zie voor een analogie naar alkaline batterijen en hun gedrag bij afname van grote stromen: hun scheikundig proces dat electronen levert kan niet meer volgen en de inwendige weerstand loopt op en de spanning stuikt in mekaar en de stroomlevering gaat op een laag pitje)
    Mijn redenering is dat als het einpunt gedetecteerd wordt bij grotere stroomafname, dan is het scheikundige proces nog lang niet afgelopen ttz het heeft nog "electrische" reserve. De rustperiode na de eerste ontlaadbeurt zorgt terug voor een scheikundig evenwicht in de batterij waarna een verdere ontlading met de laagste stroom de batterij mogelijk zo dicht mogelijk naar de "nul" capaciteit brengt (let wel! ik zeg "nul capaciteit" he en *niet* "nul spanning" )
    Pas op ... ik kan er glad naast zitten

Regulus, jouw uitleg en redenering lijken mij wetenschappelijk voldoende onderbouwd om geloofwaardig te zijn. Ik volg!

(en als iemand je durft tegenspreken: laat het even gefundeerd zijn als deze uitleg)

Hmmmm, had ik maar beter moeten opletten tijdens de scheikunde lessen, want dit gaat allemaal boven mijn pet. In ieder geval zal ik de break-in methode de volgende keer toepassen op (bijna) lege batterijen

Maar het klopt dus dat -ongeacht hoe vol/leeg de batterij is- de "break-in" methode gewoon begint met laden alsof de batterij leeg is?

Ik was even bang dat de batterijen al leeg waren gelopen in 1 week tijd

Regulus, jouw uitleg en redenering lijken mij wetenschappelijk voldoende onderbouwd om geloofwaardig te zijn. Ik volg!

(en als iemand je durft tegenspreken: laat het even gefundeerd zijn als deze uitleg)
    LOL .. 't is lijk de Italianen zeggen

Se non e vero e ben trovato!

Als 't ni just is, is 't toch goed gevonden

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan B Bekijk bericht
    Hmmmm, had ik maar beter moeten opletten tijdens de scheikunde lessen, want dit gaat allemaal boven mijn pet. In ieder geval zal ik de break-in methode de volgende keer toepassen op (bijna) lege batterijen

Maar het klopt dus dat -ongeacht hoe vol/leeg de batterij is- de "break-in" methode gewoon begint met laden alsof de batterij leeg is?

Ik was even bang dat de batterijen al leeg waren gelopen in 1 week tijd
    Ja idd zo heb ik het toch altijd zien gebeuren, met de aanvankelijke toestand van de batterijen wordt geen rekening gehouden ttz de eindpunt detectie is niet aktief .. zo heb ik het toch begrepen ..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Ja .. mijn enigszins paranoide reden daarvoor is puur scheikundig De ontlading met 500mA is behoorlijk stresserend voor het scheikundig process in de batterij (alhoewel ze er voor gebouwd zijn om grote piekstromen te leveren, valt het nog te bezien wat er gebeurt bij continue belasting met een grote stroom, zie voor een analogie naar alkaline batterijen en hun gedrag bij afname van grote stromen: hun scheikundig proces dat electronen levert kan niet meer volgen en de inwendige weerstand loopt op en de spanning stuikt in mekaar en de stroomlevering gaat op een laag pitje)
    Mijn redenering is dat als het einpunt gedetecteerd wordt bij grotere stroomafname, dan is het scheikundige proces nog lang niet afgelopen ttz het heeft nog "electrische" reserve. De rustperiode na de eerste ontlaadbeurt zorgt terug voor een scheikundig evenwicht in de batterij waarna een verdere ontlading met de laagste stroom de batterij mogelijk zo dicht mogelijk naar de "nul" capaciteit brengt (let wel! ik zeg "nul capaciteit" he en *niet* "nul spanning" )
    Pas op ... ik kan er glad naast zitten
    Hehe, ik ken d'er geen fluit van... maar de volgende maal zal ik dit toch ook eens toepassen. Lijkt zeer goed mogelijk !
    Thnx ! Kariboe

Bedankt om mij te overtuigen.
    Heb hier al veel bijgeleerd
    Heb een lader besteld : 8 AA Eneloop + Maha Powerex Charger MH-C9000 (EU plug) voor 65€ + 15€ transport vanuit NL op de befaamde site: ebay
    En maar wachten nu
    Laatst gewijzigd door willydp; 29 september 2009 om 17:23
    Canon IXUS95IS + wenslijst :)

Kijk hier ook eens: goedkoper is moeilijk te vinden, denk ik.

http://samenkopen.net/action/565504

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
    Kijk hier ook eens: goedkoper is moeilijk te vinden, denk ik.

http://samenkopen.net/action/565504

idd en de verkoper is tevens een BD-er . Ik heb er al een hoopje eneloops gekocht. Zeer korrecte en snelle afhandeling...

RichKE
    Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Soortgelijke discussies

1. Maha Powerex MH-C800S
    Door ydde123 in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 23 juni 2009, 08:51
  2. Maha Powerex: MH-C9000 of MH-C800S
    Door kpas in forum Accessoires
    Reacties: 49
    Laatste bericht: 26 mei 2009, 15:11
  3. Gebruik Powerex MH-C9000
    Door fotodro in forum Accessoires
    Reacties: 2