Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Eerst worden de accu's geladen tot ze de maximale spanning hebben waarbij het laden wordt stopgezet. Dan is er 2 uur "rust", en daarna worden de accu's ontladen.
    Dan is er weer 2 uur "rust" en worden de accu's terug opgeladen.
    Als dat allemaal gebeurd is, dan komt er "done" op het display, samen met de bruikbare capaciteit voor elke accu.

    Als de accu's bijna volledig geladen waren voor je de refresh/analyze cyclus opstartte, dan zal de eerste "rust" al heel snel beginnen.
    Maar de bruikbare capaciteit zal dan toch heel klein moeten zijn om de volledige cyclus op maar 5 uur af te werken.
    Het is ook mogelijk dat de inwendige weerstand van die accu's heel klein is, dan zal de maximale spanning sneller bereikt zijn, en tijdens het ontladen zakt de spanning dan ook sneller naar 0,9V waarbij het ontladen wordt stopgezet.
    In combinatie met de vrij hoge laad/ontlaadstroom kan dat er dan wel voor zorgen dat de cyclus op 5 uur afgehandeld is, maar ik vermoed dat je dan niet echt veel kan aanvangen met die accu's omdat ze maar een heel erg kleine capaciteit hebben...

    Voor een setje van 2000mAh met 1000mA laden en 500mA ontladen moet je rekenen op zo'n 13 uur als je ze "leeg" in de lader steekt.
    2,5 uur laden (laadverliezen meegerekend) + 2 uur rust + 4 uur ontladen + 2 uur rust + 2,5 uur laden = 13 uur.

    Als de accu's pas geladen zijn, dan mag je daar ongeveer 2,5 uur aftrekken.

    Als ik AA accu's laad, dan gebruik ik gewoon de standaard ingestelde laad/ontlaadstroom (1000mA/500mA).
    Voor AAA accu's verminder ik die naar 300mA (en 200mA ontladen als dat nodig is).
    Bart,

    Betekent dit alles dat indien je verschillende setjes wil refreshen en je de batterijen al een tijdje niet meer gebruikt hebt ze via een "klassieke lader" toch al kan opladen om het proces te versnellen?
    Normaal gezien gebruik je altijd hetzelfde type baterij in vb een flitser. Maar wat indien er vb één van het setje defect is? Mag /kan een 2300 met een 2000mAh samen gebruikt worden of toch beter niet, in de veronderstelling dat hun capaciteit niet zoveel van elkaar scheelt na analyse?

    Mvg
    Henri
    D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
    BD0290BE

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Oorspronkelijk geplaatst door Aquarius Bekijk bericht
      Bart,

      Betekent dit alles dat indien je verschillende setjes wil refreshen en je de batterijen al een tijdje niet meer gebruikt hebt ze via een "klassieke lader" toch al kan opladen om het proces te versnellen?
      Normaal gezien gebruik je altijd hetzelfde type baterij in vb een flitser. Maar wat indien er vb één van het setje defect is? Mag /kan een 2300 met een 2000mAh samen gebruikt worden of toch beter niet, in de veronderstelling dat hun capaciteit niet zoveel van elkaar scheelt na analyse?

      Mvg
      Henri
      Je kan ze al eerst laden in een andere lader, de Maha lader zal dan eerst proberen om die nog eens te laden, maar als ze pas geladen zijn, dan bereiken ze al heel snel de maximale spanning waarbij het laadproces in de Maha stopgezet wordt.

      Maar als je ze eerst in een andere lader steekt, dan moet je toch ook wachten tot de accu's geladen zijn?
      In totaal zal het dan volgens mij ongeveer even lang duren.

      Het is inderdaad best om accu's te gebruiken waarvan de capaciteit zo dicht mogelijk bij elkaar zit. Als dat niet het geval is, dan zullen de accu's met de laagste capaciteit op een zeker ogenblik zelfs een negatieve spanning krijgen als ze in serie staan met accu's die nog niet helemaal leeg zijn.
      Om die reden is het ook beter om de accu's niet compleet leeg te maken in het apparaat waarin je ze gebruikt, omdat je dan niet kan controleren of er accu's bij zitten die een negatieve spanning krijgen.
      Als een flitser bijvoorbeeld een langere tijd nodig heeft om de flitscondensator terug te laden, dan kan je best zo snel mogelijk de accu's vervangen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        ... Het is inderdaad best om accu's te gebruiken waarvan de capaciteit zo dicht mogelijk bij elkaar zit. Als dat niet het geval is, dan zullen de accu's met de laagste capaciteit op een zeker ogenblik zelfs een negatieve spanning krijgen als ze in serie staan met accu's die nog niet helemaal leeg zijn.
        ...
        Dit is IMHO! niet helemaal juist (denk ik dus !) .. zolang er in de stroomkring accus zitten met een lading (en een spanning hoger dan de depletie-spanning) zullen die een deel van de lading verliezen door de accus met de laagste spanning, bij te laden (verlies aan efficientie). Het is pas als er geen lading meer in het circuit zit (ttz beneden ong. 0,9V accuspanning) dat omwisseling van de polariteit kan voorkomen. (ik heb die spanningscurven bij ontlading hier al n-tig keer gepost )
        Last edited by LesC; 30 mei 2012, 08:35. Reden: Quote verbeterd

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Dit is IMHO! niet helemaal juist (denk ik dus !) .. zolang er in de stroomkring accus zitten met een lading (en een spanning hoger dan de depletie-spanning) zullen die een deel van de lading verliezen door de accus met de laagste spanning, bij te laden (verlies aan efficientie). Het is pas als er geen lading meer in het circuit zit (ttz beneden ong. 0,9V accuspanning) dat omwisseling van de polariteit kan voorkomen. (ik heb die spanningscurven bij ontlading hier al n-tig keer gepost )
          De accu met de laagste capaciteit zal een omgekeerde spanning krijgen vanaf het ogenblik dat ze leeg is, en de andere nog niet.
          Dat bedoel ik dus.

          Terwijl alle accu's nog stroom kunnen leveren zal de spanning in geen enkele accu kunnen omkeren.

          Maar de accu met de laagste capaciteit zal eerst onder de 0,9V zakken, en dat is op zich al slecht voor een nimh-accu. Eens die daar onder zit is ze heel snel volledig leeg, en als er dan nog stroom door de kring blijft vloeien, dan pas zal de ompoling van de lege accu beginnen. Dat is nog slechter dan dat ze onder de 0,9V komt.

          Dat is ook de meest voorkomende oorzaak van een alkalinebatterij die op korte tijd uitloopt.
          Meestal is dat een batterij die om een of andere reden een lagere capaciteit had, en die dan plots (kan zelfs op een paar dagen) uitloopt en daarmee het apparaat kan beschadigen (in het beste geval alleen maar het batterijvakje).
          Daarom staat in de gebruiksaanwijzing van de meeste batterijgevoede apparaten dat je nooit lege en volle batterijen (of van een verschillend type of merk) samen in het apparaat mag steken.
          Last edited by Black B@ndit; 28 mei 2012, 19:15.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Even een minder technische vraag in dit draadje.
            Beste kunnen oplaadbare batterijen gemarkeerd worden zodat je steeds dezelfde stuks een set vormen.

            Hoe markeren jullie een setje ? Alcoholstift ? Klevers (komen die niet los door de warmte)?
            En gebruiken jullie een bepaalde code (bijvoorbeeld A1 tot A4 voor set 1, B1 tot B4 voor set 2, ...) ?
            Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
            BD0993BE
            Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Ik gebruik inderdaad een alcoholstift en markeer mijn sets exact zoals jij aangeeft A1-4, B1-4, enz. Werkt prima, en duidelijk zichtbaar, omdat mijn Eneloop-batterijen wit met blauwe opdruk zijn.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Vraagje; ik ben een reeks batterijen aan het testen d.m.v. de gekende Break-In methode, er is er eentje waarbij telkens "HIGH" verschijnt op de display van de lader.
                Betekent dit dan de batterij naar de eeuwige jachtvelden is?

                Alvast bedankt!
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  kort antwoord: ja ... soms lukt het om ze in een "domme" lader even te ontladen om ze dan in de Maha terug te conditioneren, maar meestal is het "lood voor oud ijzer"

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    Vraagje; ik ben een reeks batterijen aan het testen d.m.v. de gekende Break-In methode, er is er eentje waarbij telkens "HIGH" verschijnt op de display van de lader.
                    Betekent dit dan de batterij naar de eeuwige jachtvelden is?

                    Alvast bedankt!
                    Eens Bing gebruiken levert meestal betere resultaten als Google (waarmee ik het niet vond en wat je waarschijnlijk eerst had gedaan ):

                    The MH-C9000 is showing "HIGH" error for my batteries, but it charges fine in other chargers. What can be done?


                    The MH-C9000 features a high impedance tester which can screen for defective/damaged battery. Most consumer chargers on the market does not have this feature, and therefore will allow charging batteries not may no longer be suitable for use. Maha recommends that batteries triggering a "HIGH" error be disposed for safety reasons, as charging damaged batteries may result in overheating or explosions.

                    However, if you feel the HIGH error is due to a false detection, try charging the battery first in another charger, or drain the battery first using the DISCHARGE mode on the MH-C9000. This is recommended only for advanced users.


                    PS: Regulus was me voor

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Moderator Note: Goeie vraag, en nog betere antwoorden, waarvoor mijn dank! Zo blijft deze belangrijke topic in leven.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Bedankt iedereen voor de snelle reacties!

                        Ondertussen heb ik reeds de "Refresh & Analyze" (MH9000) functie gebruikt maar tevergeefs; volgens de lader heeft de batterij een capaciteit van 5mAh.

                        Zijn er nu nog andere mogelijkheden om de batterij te testen of opnieuw tot leven te wekken?
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          neen .... .. al wat je nu nog probeert is schemerzone zonder garantie op succes en een hoog % op miserie ttz niet zonder gevaar ... containerpark is de aangewezen en te volgen weg

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Toen ik de Maha lader net gekocht had, heb ik ook de oude accu's allemaal getest.
                            Na een paar refresh/analyze beurten gaven sommige nog wel een redelijke capaciteit, maar als die een week in de kast hadden gelegen, dan waren ze weer leeg.
                            Daarom heb ik al die oude nimh-accu's naar het containerpark gebracht, want ik wil geen onbetrouwbare accu's waarmee de flitser het bijvoorbeeld opgeeft na een paar foto's.

                            Sindsdien gebruik ik alleen nog maar low-selfdischarge accu's (van verschillende merken), en die werken na meerdere jaren nog altijd perfect.

                            Steek je tijd niet in die oude accu's, vervang ze door low-selfdischarge accu's, en je kan weer jaren verder zonder problemen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Toen ik de Maha lader net gekocht had, heb ik ook de oude accu's allemaal getest.
                              Na een paar refresh/analyze beurten gaven sommige nog wel een redelijke capaciteit, maar als die een week in de kast hadden gelegen, dan waren ze weer leeg.
                              Daarom heb ik al die oude nimh-accu's naar het containerpark gebracht, want ik wil geen onbetrouwbare accu's waarmee de flitser het bijvoorbeeld opgeeft na een paar foto's.

                              Sindsdien gebruik ik alleen nog maar low-selfdischarge accu's (van verschillende merken), en die werken na meerdere jaren nog altijd perfect.

                              Steek je tijd niet in die oude accu's, vervang ze door low-selfdischarge accu's, en je kan weer jaren verder zonder problemen.
                              Oké, bedankt voor de nuttige en bruikbare uitleg!

                              Ik denk dat de batterijen, het zijn die van mijn vader, kapot zijn gegaan door het jarenlange veelvuldig herladen met een snel lader.
                              Hij gebruikt zijn batterijen sporadisch en wanneer hij ze nodig heeft zijn ze dus meestal gewoon leeg. Dus opladen met een snel lader en dit keer na keer.
                              Onlangs kloeg hij erover dat zijn batterijen na het maken van een paar foto's weeral leeg waren, dus stelde ik voor om ze eens te testen met de MH-C9000.
                              Daaruit blijkt dus dat heel wat batterijen effectief naar de filistijnen zijn... ik vind het jammer en erg voor mij pa dat hij moet horen dat zijn batterijen geen capaciteit meer houden of m.a.w. versleten zijn.

                              Ik ga hem nu ook aanraden om low-selfdischarge batterijen aan te schaffen zodat ie langer geniet heeft van zijn aankoop.

                              Ik heb ook nog een vraagje m.b.t. een reislader; op de website van nkon.nl staan twee verschillende Sanyo laders:

                              • het ene model is geschikt voor 2 of 4 AA/AAA batterijen. Laadtijd zo'n 5 uur voor 2 Eneloop AA's, en 10 uur voor 4 Eneloop AA's
                              • het andere model is geschikt voor 2 of 4 AA/AAA batterijen. Laadtijd zo'n 6 uur voor 2 Eneloop AA's, en 12 uur voor 4 Eneloop AA's

                              welke van deze twee kunnen jullie mij aanbevelen? ik zou graag een compacte lader hebben die in kan meenemen op vakantie, zo'n MH-C9000 model
                              vindt ik nl. iets té groot en lomp om in de fotorugzak mee te nemen.

                              Er staat ook nog een, volgens mij handige, USB reislader op de website, hier de gegevens:
                              Laadstroom
                              AA: 850 mA
                              AAA: 450mA

                              Laadtijd:
                              eneloop AA - 1 stuks. 140 min - 2 stuks. 280 min.
                              eneloop AAA - 1 stuks. 60 min - 2 stuks. 120 min.


                              Is die laatste een aanrader of beter handen eraf houden?


                              Alvast bedankt!
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Ik ben niet zo te vinden voor laders die per 2/4 werken, want dat betekent dat de accu's per 2 in serie staan.
                                Als de ene accu sneller geladen is dan de andere, dan zal de al geladen accu overladen worden.
                                In principe kan dat niet zo heel veel kwaad, op voorwaarde dat de laadstroom niet zo hoog is dat die accu daardoor heet wordt.
                                (Dat geldt alleen voor nimh accu's, als je dat met lithium-ion cellen zou proberen, dan kunnen die exploderen als je ze overlaadt, daarom hebben lithium-ion accu's met meerdere cellen in serie altjd een laadsysteem dat elke cel apart controleert.)

                                Met een laadstroom van 850mAh kan je AA nimh-accu's niet zo snel beschadigen, zelfs niet als de lader wat te lang ingeschakeld blijft.
                                Maar een USB lader zal niet gemakkelijk een laadstroom van 850mA leveren, zeker niet als er 4 cellen tegelijk worden geladen, de maximale stroom die uit een USB aansluiting kan worden gehaald is daarvoor te laag (bij USB3 is die hoger dan bij USB2).
                                Last edited by Black B@ndit; 6 maart 2013, 18:30.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X