Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
    Je kan de capaciteit van een batterij NIET meten tijdens (na) het opladen. Staat ook zo in de handleiding: dat cijfer ligt altijd veel te hoog. Enkel bij het ontladen is de capaciteit meetbaar.

    Ja oké, zover was ik mee maar vind het toch bizar dat de lader zo'n getal weergeeft wat beduidend hoger ligt dan de capaciteit van de batterij...

    dus eigenlijk moet ik nu de batterij weer helemaal ontladen om te weten hoeveel de werkelijke capaciteit bedraagt?
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht

      Ja oké, zover was ik mee maar vind het toch bizar dat de lader zo'n getal weergeeft wat beduidend hoger ligt dan de capaciteit van de batterij...

      dus eigenlijk moet ik nu de batterij weer helemaal ontladen om te weten hoeveel de werkelijke capaciteit bedraagt?
      De refresh/analyze functie dient daarvoor.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De refresh/analyze functie dient daarvoor.
        okido, bedankt!
        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Uit de handleiding (toch handig die dingen) en ter verduidelijking:
          De toegevoegde energie is normaal gesproken hoger dan de daadwerkelijke capaciteit, omdat een deel van de toegevoegde energie als warmte verloren gaat. Om die reden kan dit niet worden gebruikt om de conditie/prestaties van de batterij te beoordelen. Het is normaal dat dit getal zo’n 20-30% hoger is dan de daadwerkelijke capaciteit
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
            Uit de handleiding (toch handig die dingen) en ter verduidelijking:
            Handleidingen zijn idd meestal zeer handig maar 'k ben nogal lui van aard...
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              [Mod-LesC]In afwachting van (eventueel) suggesties om mijn begintopic van weleer aan te passen, heb ik alvast -op suggestie van een BD'er- de titel van de topic uitgebreid, en ga ik proberen eventueel iets met de labels te doen. Al ben ik een volleerde Mac-ker, op gebied van databases, zoekmachines, en diets meer... sta ik nergens. [/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Voila mensen, het heeft efkes (langer dan voorzien) op zich laten wachten...
                Maar als ik iets beloof dan kom ik deze ook na (meestal toch)...

                Ik hoop dat het overzichtelijk genoeg zal zijn, indien ik iets heb vergeten of iemand suggesties of ideeën heeft dan hoor ik het graag!

                Alle nuttige informatie, reviews en gebruikerservaringen staan hier allemaal mooi samen.


                Last edited by kirsten_dl; 2 maart 2013, 16:13. Reden: tekst verwijderd + link toegevoegd
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Ik heb nog een vraagje, ...ik heb vandaag de eerste x mijn powerex hama gebruikt voor een nieuw setje te laden, via "refresh & analyze" ik heb voor "charge" 1200mA ingegeven en voor discharge 600mA. Nu had ik gedacht dat dit ongeveer een uur of 16 zou duren, ..maar na 5 uur staat er bij al mijn batterijen "done" ? ..dat wil toch zeggen dat ze klaar zijn dacht ik? ..kan dat?

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Ik vermoed dat Black B@ndit je hier de beste uitleg zal geven, maar persoonlijk vind ik interessanter te weten op welke waarden jouw batterijen na ongeveer 5 uur afklokten.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Als je de capaciteit van de batterijen niet ingeeft dan blijft het raden ... maar alleszins, veronderstel klassieke "eneloops" (2100mAh max) Laden met 1200mAh zal rond de 2u duren, dan is er een rustcyclus van 1uur? dacht ik en dan ontladen met 600mAh dat brengt ons met wat vallen en opstaan tot ong 6 uur ....

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Eerst worden de accu's geladen tot ze de maximale spanning hebben waarbij het laden wordt stopgezet. Dan is er 2 uur "rust", en daarna worden de accu's ontladen.
                        Dan is er weer 2 uur "rust" en worden de accu's terug opgeladen.
                        Als dat allemaal gebeurd is, dan komt er "done" op het display, samen met de bruikbare capaciteit voor elke accu.

                        Als de accu's bijna volledig geladen waren voor je de refresh/analyze cyclus opstartte, dan zal de eerste "rust" al heel snel beginnen.
                        Maar de bruikbare capaciteit zal dan toch heel klein moeten zijn om de volledige cyclus op maar 5 uur af te werken.
                        Het is ook mogelijk dat de inwendige weerstand van die accu's heel klein is, dan zal de maximale spanning sneller bereikt zijn, en tijdens het ontladen zakt de spanning dan ook sneller naar 0,9V waarbij het ontladen wordt stopgezet.
                        In combinatie met de vrij hoge laad/ontlaadstroom kan dat er dan wel voor zorgen dat de cyclus op 5 uur afgehandeld is, maar ik vermoed dat je dan niet echt veel kan aanvangen met die accu's omdat ze maar een heel erg kleine capaciteit hebben...

                        Voor een setje van 2000mAh met 1000mA laden en 500mA ontladen moet je rekenen op zo'n 13 uur als je ze "leeg" in de lader steekt.
                        2,5 uur laden (laadverliezen meegerekend) + 2 uur rust + 4 uur ontladen + 2 uur rust + 2,5 uur laden = 13 uur.

                        Als de accu's pas geladen zijn, dan mag je daar ongeveer 2,5 uur aftrekken.

                        Als ik AA accu's laad, dan gebruik ik gewoon de standaard ingestelde laad/ontlaadstroom (1000mA/500mA).
                        Voor AAA accu's verminder ik die naar 300mA (en 200mA ontladen als dat nodig is).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          Op de display komt nu als waarde: 1) 252MAH, 27MIN; 1,36V 2) 329MAH, 36MIN, 1,36V
                          3) 285MAH, 29MIN, 1,37V 4) 285MAH, 29MIN, 1,36V
                          Ik heb ze nog niet durven afzetten omdat ik dacht dat het misschien nog niet helemaal gedaan was, maar hij doet niets meer dan alleen al die waarden te geven van de batterijen.
                          Ik zal nog eens proberen met een ander nieuw setje (deze zijn eneloops) ik zal ze nu laden op 1000 en ontladen op 500.
                          Ik laat morgen nog iets weten
                          Alvast bedankt !
                          Last edited by Dizze; 17 mei 2012, 21:08.

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Oei, ik zou beter terug mijn handleiding eens lezen ..

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Als de accu's al geladen zijn, dan zal de lader er niet veel meer bij krijgen.
                              Het is dan niet de werkelijke capaciteit die er op het display komt, maar wel wat de lader er nog bijgekregen heeft.

                              De lader zal per accu "done" op het display laten zien als de actie die je vooraf hebt geprogrammeerd afgehandeld is.
                              Dan komt er ook de laad/ontlaad capaciteit (naargelang wat de lader gedaan heeft) op het display.

                              Om de capacteit van de accu's te bepalen moet je ze een volledige refresh/analyze laten doorlopen, zonder de lader uit te schakelen of de accu's uit de lader te nemen.
                              Als er dan "done" op het display komt kan je ook de capactieit per accu controleren.

                              Voor Eneloop AA accu's kan je best gewoon de standaard ingestelde stroomsterkte (1000mA laden en 500mA ontladen) gebruiken, ik zie geen reden om dat te veranderen.
                              Last edited by Black B@ndit; 17 mei 2012, 22:51.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Ik heb deze morgend terug een setje nieuwe eneloops ingestoken met "refresh & analyse" en deze keer heeft hij er 9 uur over gedaan. Ik heb de standaard waarden voor laden en ontladen ingegeven, 1000mah en 500mah ontladen.
                                Dit lijkt er al beter op denk ik, ...ik zal dat eerste setje (GP's) nog eens opnieuw doen.
                                Bedankt voor de info !

                                Comment

                                Working...
                                X