Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 24 van 24 EersteEerste ... 142021222324
Weergegeven resultaten: 576 t/m 590 van 590

Standaard Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Even een vraagje aan de batterij experten.
    Ik gebruik in de meeste gevallen Eneloop batterijen (die witte AA van 1.900mAh) en vraag me af of Ni-MH batterijen ook kunnen lekken.
    En zijn de huidige generatie alkaline batterijen ook van zo'n kwaliteit dat lekken niet meer voorkomt?

Bedankt.
    'If your pictures aren’t good enough, you’re not close enough' (Robert Capa)

Het is de chemie in de batterij of accu die uiteindelijk voor lekken kan zorgen.
    Nimh accu's heb ik nooit weten lekken (ook nog niets gezien op het internet), maar alkalinebatterijen lekken uiteindelijk allemaal, als ze maar genoeg tijd krijgen.
    Bij het ene merk is dat wat sneller, bij andere is de kans kleiner, maar niet onbestaande.
    Zelfs de duurste merken alkalinebatterijen kunnen lekken (daar bedoel ik het merk mee dat de meeste reclame maakt, en die iedereen koopt omdat de reclame zegt dat het de beste zijn).

Zolang de ze niet bijna leeg is zal een alkalinebatterij niet gemakkelijk lekken, daarom mag je die nooit voor een langere periode in apparaten laten zitten die ergens in de kast blijven liggen (een flitser die je bijvoorbeeld maar een paar keer per jaar gebruikt...).

Bedankt voor de info Bart

Ni-MH batterijen hebben een overdrukventiel en een beveiligingsventiel ... overdrukventiel in geval van oververhitting ...

zie metal_hydride_battery

Dat overdrukventiel zal alleen maar open gaan bij een zware overbelasting (kortsluiting) of terwijl de accu overladen wordt met een grote stroomsterkte.
    Het zal niet zomaar open gaan terwijl de accu ergens in een ongebruikt apparaat zit, er moet dus iets serieus fout gaan vooraleer het veiligheidsventiel opent.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Dat overdrukventiel zal alleen maar open gaan bij een zware overbelasting (kortsluiting) of terwijl de accu overladen wordt met een grote stroomsterkte.
    Het zal niet zomaar open gaan terwijl de accu ergens in een ongebruikt apparaat zit, er moet dus iets serieus fout gaan vooraleer het veiligheidsventiel opent.
    Inderdaad, maar de essentie is dat de batterij van de fabriek uit niet "waterdicht" is en er altijd een functiestoring kan zijn. Of er dan vloeistof uit komt betwijfel ik gezien de chemie van dit type batterijen. Vandaar ook dat er verschillende opinies te lezen zijn dat snelladen en de daarbij ontstane warmte mogelijk het ventiel kunnnen triggeren wegens interne overdruk met het ontsnappen van "chemicaliën" tot gevolg. Wat dan meteen een verminderde capaciteit voor gevolg heeft.

Heb me enkele sets van die Ikea Ladda 2450 gaan halen. Na een refresh/analyze van het eertse setje in de Maha 9000:
    - 2428
    - 2439
    - 2427
    - 2431
    Niet slecht zou ik zeggen: die halen dus 99% van de opgegeven waarde
    En nog "made in Japan" ook.
    David Leemans
    Canon 550D-5D-5D2-1Ds3 | Gallery

Vandaag 2 AA oplaadbare batterijen in mijn handen gehad en dacht echt dat ik 2 plastic buisjes vast had, die waren vederlicht.
    Obscuur Chinees merk en een capaciteit volgens het opschrift van 400mAh en waren geleverd bij een speelgoedauto.
    Ik heb mijn broer dan maar een setje nieuwe Eneloops gegeven want betrouw die onbekende batterijen absoluut niet. Ik wil ze zelfs niet controleren op werkelijke capaciteit, weg ermee.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
    Heb me enkele sets van die Ikea Ladda 2450 gaan halen. Na een refresh/analyze van het eertse setje in de Maha 9000:
    - 2428
    - 2439
    - 2427
    - 2431
    Niet slecht zou ik zeggen: die halen dus 99% van de opgegeven waarde
    En nog "made in Japan" ook.
    Ik had deze link hier al wel ergens op het forum gezet: http://lygte-info.dk/review/batterie...e%29%20UK.html
    Naar het schijnt zijn het dezelfde cellen als de duurdere 2450mAh Eneloop, de capaciteit is dus hoger dan die van de standaard Eneloop cellen, het enige minpunt is de kortere levensduur (minder laadbeurten, en snellere veroudering, ze zullen dus niet zo lang meegaan als de "witte Eneloop". Maar voor die prijs die je ervoor betaalt bij Ikea doe je zeker geen slechte koop met die accu's).

Maar voor die prijs die je ervoor betaalt bij Ikea doe je zeker geen slechte koop met die accu's).
    Idd, ze kosten amper de helft van de Eneloop Pro's, en blijkbaar zijn het dezelfde cellen.
    Bij het 2de setje is er zelfs eentje die 2465 mAh haalt .
    David Leemans
    Canon 550D-5D-5D2-1Ds3 | Gallery

Ik had deze link hier al wel ergens op het forum gezet: http://lygte-info.dk/review/batterie...e%29%20UK.html
    Naar het schijnt zijn het dezelfde cellen als de duurdere 2450mAh Eneloop, de capaciteit is dus hoger dan die van de standaard Eneloop cellen, het enige minpunt is de kortere levensduur (minder laadbeurten, en snellere veroudering, ze zullen dus niet zo lang meegaan als de "witte Eneloop". Maar voor die prijs die je ervoor betaalt bij Ikea doe je zeker geen slechte koop met die accu's).
    Nu snap ik het helemaal niet meer, wat is nu beter voor een flitser:
    - Eneloop 1900 mAh of
    - Eneloop pro 2450mAh?
    En waarom voor het een of het ander kiezen?
    FUJIFILM: X-T1 | X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Nissin i60A.
    Canon: EOS 5D | EF 24mm f/2.8 | EF 40mm f/2.8 STM | EF 17-40mm f/4.0 L USM.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    Nu snap ik het helemaal niet meer, wat is nu beter voor een flitser:
    - Eneloop 1900 mAh of
    - Eneloop pro 2450mAh?
    En waarom voor het een of het ander kiezen?
    Met de 1900mAh zal je minder keren kunnen flitsen per lading, maar die accu's zijn wel veel meer keer te laden voor ze een deel van de bruikbare capaciteit beginnen te verliezen.
    De 2450mAh zal dus meer flitsen per laadbeurt geven, maar die kan je veel minder keren herladen en ze verouderen sneller (ze zullen minder jaren en minder laadbeurten meegaan dan de 1900mAh).

Als je het maximum aantal flitsen per lading wil, dan is de 2450mAh versie de beste keuze, is het aantal flitsen per laadbeurt wat minder belangrijk, en wil je cellen die waarschijnlijk meer dan 10 jaar meegaan, dan is de 1900mAh versie weer de beste keuze.
    Voor de meeste toepassingen is de maximale capaciteit wat minder belangrijk omdat je ze toch niet altijd helemaal opgebruikt, en dan kan je ze weer laden tegen de volgende keer dat je ze nodig hebt.
    Low selfdischarge nimh cellen hebben er ook geen probleem mee dat ze 100% geladen worden opgeborgen (in tegenstelling met lithium-ion cellen die best onder de 4,0V blijven in plaats van 4,2V omdat ze anders te snel verouderen).

De 2450mAh geeft ongeveer 30% meer capaciteit per laadbeurt dan de 1900mAh cellen, maar de gewone (witte) Eneloop kan je veel meer dan 1000 keer laden tegenover maar 500 keer voor de 2450mAh (en ik heb al gelezen dat de 2450 bij veel minder dan 500 laadbeurten al flink wat capaciteit kan verliezen, ze zijn dus minder degelijk dan de 1900mAh cellen).

Er zijn vandaag de dag inderdaad zeer goede en betaalbare oplaadbare batterijen op de markt.

Eneloops zijn heel wat duurder, maar zonder dat geld wordt het ook moeilijk om innovatie en dergelijke te bekostigen. Mocht Sanyo vroeger niet geïnvesteerd hebben om de beste batterij op de markt te ontwikkelen zouden er vandaag ook geen goede batterijen in de Ikea liggen aan die prijs.

Met het Eneloop programma wordt er steeds door-ontwikkeld. De winsten die nog gehaald worden vandaag lijken misschien telkens kleiner en kleiner, maar elke efficiëntie-winst die men kan bereiken is op termijn goed voor uw portefeuille en voor het milieu.
    Laatst gewijzigd door VARO; 18 september 2017 om 17:12

Het is de chemie in de batterij of accu die uiteindelijk voor lekken kan zorgen.
    Nimh accu's heb ik nooit weten lekken (ook nog niets gezien op het internet), maar alkalinebatterijen lekken uiteindelijk allemaal, als ze maar genoeg tijd krijgen.
    Bij het ene merk is dat wat sneller, bij andere is de kans kleiner, maar niet onbestaande.
    Zelfs de duurste merken alkalinebatterijen kunnen lekken (daar bedoel ik het merk mee dat de meeste reclame maakt, en die iedereen koopt omdat de reclame zegt dat het de beste zijn).

Zolang de ze niet bijna leeg is zal een alkalinebatterij niet gemakkelijk lekken, daarom mag je die nooit voor een langere periode in apparaten laten zitten die ergens in de kast blijven liggen (een flitser die je bijvoorbeeld maar een paar keer per jaar gebruikt...).
    Klopt. Alkaline batterijen gaan lekken door interne gasvorming. Tussen de pasta in de batterij en de bodem van de batterij zit een afdichting die een zwak punt bevat voor als er intern gas gevormd wordt. Oververhitting kan deze zwakte ook al eens triggeren... (hoewel dit laatste vandaag minder voorkomt. De interne constructie is beter dan vroeger... Indien alkaline batterijen niet zouden lekken zouden deze in theorie kunnen ontploffen, en dat wil je ook niet).

Vorig jaar werd er in een aanbesteding gevraagd naar Alkaline batterijen die niet lekken... Geen enkele fabrikant kan... of wil... de garantie geven omdat dat met deze technologie gewoon onmogelijk is. De klant heeft uiteindelijk voor lithium batterijen gekozen, maar ook niet meteen een kosten-efficiënte oplossing.

Met de 1900mAh zal je minder keren kunnen flitsen per lading, maar die accu's zijn wel veel meer keer te laden voor ze een deel van de bruikbare capaciteit beginnen te verliezen.
    De 2450mAh zal dus meer flitsen per laadbeurt geven, maar die kan je veel minder keren herladen en ze verouderen sneller (ze zullen minder jaren en minder laadbeurten meegaan dan de 1900mAh).

Als je het maximum aantal flitsen per lading wil, dan is de 2450mAh versie de beste keuze, is het aantal flitsen per laadbeurt wat minder belangrijk, en wil je cellen die waarschijnlijk meer dan 10 jaar meegaan, dan is de 1900mAh versie weer de beste keuze.
    Voor de meeste toepassingen is de maximale capaciteit wat minder belangrijk omdat je ze toch niet altijd helemaal opgebruikt, en dan kan je ze weer laden tegen de volgende keer dat je ze nodig hebt.
    Low selfdischarge nimh cellen hebben er ook geen probleem mee dat ze 100% geladen worden opgeborgen (in tegenstelling met lithium-ion cellen die best onder de 4,0V blijven in plaats van 4,2V omdat ze anders te snel verouderen).

De 2450mAh geeft ongeveer 30% meer capaciteit per laadbeurt dan de 1900mAh cellen, maar de gewone (witte) Eneloop kan je veel meer dan 1000 keer laden tegenover maar 500 keer voor de 2450mAh (en ik heb al gelezen dat de 2450 bij veel minder dan 500 laadbeurten al flink wat capaciteit kan verliezen, ze zijn dus minder degelijk dan de 1900mAh cellen).
    Ok, das duidelijke taal. Thx Bart.
    FUJIFILM: X-T1 | X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Nissin i60A.
    Canon: EOS 5D | EF 24mm f/2.8 | EF 40mm f/2.8 STM | EF 17-40mm f/4.0 L USM.

Soortgelijke discussies

1. Maha Powerex MH-C800S
    Door ydde123 in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 23 juni 2009, 07:51
  2. Maha Powerex: MH-C9000 of MH-C800S
    Door kpas in forum Accessoires
    Reacties: 49
    Laatste bericht: 26 mei 2009, 14:11
  3. Gebruik Powerex MH-C9000
    Door fotodro in forum Accessoires
    Reacties: 2