Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Ik heb even naar de specificaties van de "800" reeks gekeken.
    De 801D is een snellader die standaard met 2000mA laadt voor AA en 700mA voor AAA accu's. Persoonlijk vind ik 2000mA wat teveel voor AA accu's, omdat die dan teveel opwarmen. Er is wel een "soft" functie waardoor de laadstroom gehalveerd wordt, dat is dan wel een aanvaardbare laadstroom voor een langere levensduur van de accu's.

    De 800S heeft een standaard laadstroom van 1000mA, maar de laadstroom voor AAA's staat niet bij de gegevens. Die heeft ook een soft functie om de laadstroom te halveren, maar dat is eigenlijk niet echt nodig. Als de AAA accu's ook 1000mA krijgen, dan zal je de soft functie daarvoor zeker moeten gebruiken, anders gaan die niet lang mee.

    Dat is trouwens een groot minpunt aan de MH-C9000, voor AA en AAA's is standaard dezelfde laadstroom ingesteld. Voor AA's is 1000mA prima, maar voor AAA's is dat veel teveel.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
      Ik heb even naar de specificaties van de "800" reeks gekeken.
      De 801D is een snellader die standaard met 2000mA laadt voor AA en 700mA voor AAA accu's. Persoonlijk vind ik 2000mA wat teveel voor AA accu's, omdat die dan teveel opwarmen. Er is wel een "soft" functie waardoor de laadstroom gehalveerd wordt, dat is dan wel een aanvaardbare laadstroom voor een langere levensduur van de accu's.

      De 800S heeft een standaard laadstroom van 1000mA, maar de laadstroom voor AAA's staat niet bij de gegevens. Die heeft ook een soft functie om de laadstroom te halveren, maar dat is eigenlijk niet echt nodig. Als de AAA accu's ook 1000mA krijgen, dan zal je de soft functie daarvoor zeker moeten gebruiken, anders gaan die niet lang mee.

      Dat is trouwens een groot minpunt aan de MH-C9000, voor AA en AAA's is standaard dezelfde laadstroom ingesteld. Voor AA's is 1000mA prima, maar voor AAA's is dat veel teveel.
      Bedankt voor de info

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VIM
        Mijn mening: de uitgebreide mogelijkheden van de C9000 heb je niet voor elke oplaadbeurt nodig. Die C8-reeks is de perfecte aanvulling als je veel batterijen tegelijk wil opladen. Ze zijn trouwens nog veel meer dan simpele oplaadtoestellen: ook daarmee kan je al een mooie refresh van je batterijen doen terwijl je slaapt.
        Bedankt voor je advies

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          donderdag m'n MH-C9000 lader besteld en vandaag reeds geleverd samen met zo'n 20 AA's van eneloop en een 8-tal AAA's

          eerste setje is al bezig aan z'n Refresh/Analyse programma
          Fuji X-E1 - 18-55mm
          facebook

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            wat doe je nu tijdens uw vakantie in het buitenland?

            Uiteraard zorg ik voor voldoende volledig opgeladen batterijen maar stel dat je ze ginds toch moet herladen,
            neem je dan een snellader mee want zo'n MH-C9000 lader meezeulen vind ik erover?!

            Ik heb een GP Powerbank snellader dus ik mag er vanuit gaan dat dit geen schade toebrengt aan mijn 2000 mAh eneloops?
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              wat doe je nu tijdens uw vakantie in het buitenland?

              Uiteraard zorg ik voor voldoende volledig opgeladen batterijen maar stel dat je ze ginds toch moet herladen,
              neem je dan een snellader mee want zo'n MH-C9000 lader meezeulen vind ik erover?!

              Ik heb een GP Powerbank snellader dus ik mag er vanuit gaan dat dit geen schade toebrengt aan mijn 2000 mAh eneloops?
              Als het een snellader is die de accu's heet stookt, dan verkort die de levensduur van je accu's.
              De accu's een paar keer laden met een gewone lader, dat kan niet zoveel kwaad, zolang ze maar niet heet worden.
              Nimh-accu's worden altijd warm tijdens het laden omdat het laadrendement niet hoog is (er moet zo' 140% van het vermogen in om ze tot 100% te laden, de rest van dat vermogen wordt omgezet in warmte).
              Maar als ze zo heet worden dat je ze niet meer kan vastnemen op het einde van de laadcyclus, dan zunnen de accu's niet lang heel blijven.
              Het hangt er dus vanaf met welke stroomsterkte de lader werkt, en of die ook werkelijk uitschakelt als de accu's geladen zijn (als die bij een te hoge spanning uitschakelt, dan zullen de accu's heel heet worden).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                Om verschijdene reden dit wel zeer interressant draadje eens terug naar boven gehaald omdat ik vandaag info nodig kon gebruiken aangaande de in te stellen ontlaad spanning in Refresch en Analyze, en gezien de nuttige info hier terug, waarvoor nogmaals dank aan BB,
                https://ggpics.be/

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als het een snellader is die de accu's heet stookt, dan verkort die de levensduur van je accu's.
                  De accu's een paar keer laden met een gewone lader, dat kan niet zoveel kwaad, zolang ze maar niet heet worden.
                  Nimh-accu's worden altijd warm tijdens het laden omdat het laadrendement niet hoog is (er moet zo' 140% van het vermogen in om ze tot 100% te laden, de rest van dat vermogen wordt omgezet in warmte).
                  Maar als ze zo heet worden dat je ze niet meer kan vastnemen op het einde van de laadcyclus, dan zunnen de accu's niet lang heel blijven.
                  Het hangt er dus vanaf met welke stroomsterkte de lader werkt, en of die ook werkelijk uitschakelt als de accu's geladen zijn (als die bij een te hoge spanning uitschakelt, dan zullen de accu's heel heet worden).
                  Ja dat doet hij, hij stookt de accu's heel heet... dus ben ik van plan om een Sanyo snellader aan te schaffen via Nkon.nl

                  @ guido.g; dit topic is idd héél interessant, al zou de TS er goed aan doen om alle nuttige info en links in zijn eerste posting te plaatsen zodat je niet telkens de 14 pagina's moet doorzoeken om iets terug te vinden. ;
                  )
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                    ... al zou de TS er goed aan doen om alle nuttige info en links in zijn eerste posting te plaatsen zodat je niet telkens de 14 pagina's moet doorzoeken om iets terug te vinden. ;)
                    Ahum, de TS hier...
                    Als iemand me weet te vertellen welke nuttige info en links ik allemaal zou moeten bijeenbrengen, wil ik dat gerust op mij nemen, hoor.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ahum, de TS hier...
                      Als iemand me weet te vertellen welke nuttige info en links ik allemaal zou moeten bijeenbrengen, wil ik dat gerust op mij nemen, hoor.
                      Komt in orde Les, zal er eens werk van maken...
                      maar geef mij effe tijd a.u.b. zodat ik tegen ten laatste morgenavond alles heb verzameld.
                      "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                      Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        [FONT="Georgia"]Ja dat doet hij, hij stookt de accu's heel heet... dus ben ik van plan om een Sanyo snellader aan te schaffen via Nkon.nl
                        Of de lader de levensduur van de accu's verkort, dat hangt vooral af van de laadstroom.
                        Met een relatief hoge laadstroom zullen de accu's te warm worden. Om een accu snel te laden is er meer stroom nodig, daarom zijn de meeste snelladers af te raden.
                        Volgens de fabrikanten van de accu's is het gewoonlijk wel mogelijk om accu's te laden op een uur, maar dat is niet erg goed (ze verkopen liefst zo snel mogelijk een nieuw setje).
                        Twee uur is zowat de minimum laadtijd waarbij de accu's niet overdreven heet worden, sneller is dus niet goed.

                        De standaard laadstroom van 1000mA bij de Maha lader is perfect voor de meeste AA accu's. Het is mogelijk om die hoger in te stellen, maar dat doe ik nooit. Voor AAA accu stel ik die op 300mA in.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De standaard laadstroom van 1000mA bij de Maha lader is perfect voor de meeste AA accu's. Het is mogelijk om die hoger in te stellen, maar dat doe ik nooit. Voor AAA accu stel ik die op 300mA in.
                          Idem hier Black B@ndit!

                          Ben héél tevreden over de Maha lader maar, zoals ik reeds schreef, ik vind hem iets te groot om mee te nemen op vakantie.
                          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Of de lader de levensduur van de accu's verkort, dat hangt vooral af van de laadstroom.
                            Met een relatief hoge laadstroom zullen de accu's te warm worden. Om een accu snel te laden is er meer stroom nodig, daarom zijn de meeste snelladers af te raden.
                            Volgens de fabrikanten van de accu's is het gewoonlijk wel mogelijk om accu's te laden op een uur, maar dat is niet erg goed (ze verkopen liefst zo snel mogelijk een nieuw setje).
                            Twee uur is zowat de minimum laadtijd waarbij de accu's niet overdreven heet worden, sneller is dus niet goed.

                            De standaard laadstroom van 1000mA bij de Maha lader is perfect voor de meeste AA accu's. Het is mogelijk om die hoger in te stellen, maar dat doe ik nooit. Voor AAA accu stel ik die op 300mA in.
                            Ik gebruik (en dat geldt voor de meesten denk ik) vooral de AA's. Dus met die lader van de Aldi op reis gaan (er zit een sigarettenaanstekerplug bij) zal wel lukken zeker hé. Die laadt inderdaad op 2 uur een 2100mAh batterij op. Net goed, en je kan 'em onderweg laden. Probleem opgelost (tenzij je met de rugzak gaat trekken, maar dan heb je wel meer porblemen inzake omvang van je uitrusting).
                            Last edited by Yourt; 22 januari 2012, 19:27.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              Net een Varta 2100mah longlife accu opgeladen, heeft nu een capaciteit van 2748mah en 1.42V
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                                Net een Varta 2100mah longlife accu opgeladen, heeft nu een capaciteit van 2748mah en 1.42V
                                Je kan de capaciteit van een batterij NIET meten tijdens (na) het opladen. Staat ook zo in de handleiding: dat cijfer ligt altijd veel te hoog. Enkel bij het ontladen is de capaciteit meetbaar.
                                Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                                Oók wandelen met GPS?

                                Comment

                                Working...
                                X