Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    De "sterkte" van NiMH batterijen is niet van belang. Het concept van NiMH batterijen is juist dat ze grote stromen kunnen leveren zonder dat de spanning in mekaar zakt ongeacht de opgegeven capaciteit. Beide capaciteiten zullen dus netjes de gevraagde stroom leveren, de ene echter iets langer dan de andere.
    Als je echter rekening houdt met de aanvankelijk lagere capaciteit van de 2500mAh (ook nieuw) die op het pakje staat EN de eigen ladingsverliezen van de batterijen zelf dan is het zeer wel mogelijk dat je met de "eneloop" types aan 2100mAh beter af bent op middellange termijn dan met de 2500mAh

    Comment


    • #17
      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Ik ga je raad volgen en beginnen met Refresh & Analyze. De batterijen komen zogezegd opgeladen van de verkoper.
      Zijn ze na R&A direct klaar voor gebruik, of moet ik dan nog via Charge passeren?
      Als je ze de volledige cyclus van Refresh/Analyze laat doorlopen, dan komen ze volledig geladen uit de lader.

      Refresh/Analyze = laden tot de maximale spanning is bereikt -> twee uur rust -> ontladen tot 0,9V (ondertussen wordt ook de werkelijke capaciteit gemeten) -> twee uur rust -> laden -> druppelladen.
      (de capaciteit die je tijdens het laden afleest is zo'n 1,4 x de bruikbare capaciteit van de accu's door de laadverliezen van een Nimh-accu, dat is dus niet de buikbare capaciteit, de ontlaadcapaciteit komt uiteindelijk wel op het display als de complete laadcyclus is doorlopen.)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Nu denk ik dat ik voldoende* weet ivm batterijen en mijn nieuwe lader! Bedankt voor zoveel nuttige uitleg! Hopelijk hebben andere dummies (of ben ik misschien de enige hier op het forum ) er ook wat aan!

        ---------
        * dit wil niet zeggen dat ik niet met een nieuwe vraag kan terugkomen hoor!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

        Comment


        • #19
          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Voor eneloop types is dit toch de opgegeven capaciteit ? er zijn er toch geen met meer dan "2100mAh"? mijn "Sony's" (rebranded Sanyo?) halen idd vrijwel de capaciteit van de opdruk daar waar "gewone" dat idd nooit doen zelfs splinternieuw. ze zouden dat op het pakje mogen schrijven
          Voor de Recyko's wordt een capaciteit van 2050mAh opgegeven, en die wordt ook gehaald.

          Bij andere merken (types) wordt er soms zwaar overdreven met de opgegeven capaciteit, omdat iedereen toch alleen maar naar de cijfertjes op de verpakking kijkt.
          Als iedereen zo'n Maha lader zou gebruiken, dan zou het snel gedaan zijn met die overdreven hoge cijfertjes op de accu's.

          In deze test met een grote belasting kan je zien dat een Recyko net iets beter presteert dan een Eneloop, en je ziet ook duidelijk dat een gewone alkalinebatterij heel wat slechter presteert als ze veel stroom moet leveren (dat is de reden waarom je voor een flitser beter accu's gebruikt, die kunnen de grote stroompieken beter verwerken).
          Last edited by Black B@ndit; 23 juli 2009, 10:50.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Bedankt .. ik heb met opzet abstractie gemaakt van de fabrikatieverschillen tussen de merken ... iedereen heeft zijn eigen bouwrecept he en de ene presteert dus wat beter dan de andere, wie het "laatst" bouwt maakt waarschijnmijk de fouten van de vorigen niet meer en zoals de pastoor destijds zei (gemaakt) "naar eigen godsvrucht en vermogen" ttz in dit geval naar eigen slimmigheid en middelen

            Comment


            • #21
              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Intussen mijn acht geleverde Eneloop batterijtjes onderworpen aan een "Refresh & Analyze" cyclus, en wat blijkt: zeven ervan zijn OK, maar eentje niet. Ik herhaal nu de procedure met dat laatste batterijtje. Enkele vragen:
              - is het normaal dat er bij een nieuw lot zo'n "slechterik" tussenzit?
              - is er een kans op restoratie, of is het zonder meer eentje voor de "recyclage-doos"?
              - kan het geen kwaad om de Powerex MH-C9000 te "vullen" met slechts één batterij? (het lijkt geen probleem te zijn, en ik vind er ook niets van terug in de handleiding)

              De reden waarom ik dit ene batterijtje opnieuw wil doen is: als ik geen 8 batterijen heb, heb ik ook maar één bruikbaar set (en dus niet één set in gebruik en één in reserve, zoals mijn plan was). Eneloops lijken niet zo vlot verkrijgbaar in de kleinhandel, en voorlopig bestel ik niet meer online (onder andere omdat we eerstdaags met vakantie vertrekken). Ik ga misschien wel op zoek naar een stel "Recycko's" zoals BB lijkt aan te bevelen.
              Een andere reden waarom ik dit proces opnieuw uitvoer voor dat ene batterijtje is omdat ik misschien per ongeluk een verkeerde instelling gemaakt heb. Bij het kiezen van het proces (charge, refresh/analyze, break-in, discharge, cycle) moet je namelijk per batterij instellen, en misschien ben ik daar te vlug over heen gegaan de eerste keer. Bij mijn tweede set batterijen heb ik heel traagjes, stap voor stap, de instellingen per batterij gemaakt en goed gekeken of het juist was.
              De "slechte" batterij uit de eerste set gaf al na ongeveer een halfuur "done", terwijl de andere drie de hele nacht nodig hadden.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

              Comment


              • #22
                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Intussen mijn acht geleverde Eneloop batterijtjes onderworpen aan een "Refresh & Analyze" cyclus, en wat blijkt: zeven ervan zijn OK, maar eentje niet. Ik herhaal nu de procedure met dat laatste batterijtje. Enkele vragen:
                - is het normaal dat er bij een nieuw lot zo'n "slechterik" tussenzit?
                - is er een kans op restoratie, of is het zonder meer eentje voor de "recyclage-doos"?
                - kan het geen kwaad om de Powerex MH-C9000 te "vullen" met slechts één batterij?
                snip.
                Ja een slechte erbij, dat kan zeker .. ik kocht eens "goedkope" 1700mAh In den A..

                Bij het eerste pak van 4 zat meteen al een "slappe" maar nooit echt gemeten enkel een vermoeden (Ansmann Powerline lader) het tweede pak een maand of 8 laten liggen zonder openen .. ze waren intussen allemaal dood .. of waren ze dat van meet af aan al ? nog geen 9-10 maand later waren ze er allemaal aan ...
                Die lader heeft individuele electronica per cel dus of je er 1 of 4 cellen in stopt maakt niets uit. Dat is trouwens een goed kriterium voor de keuze van een lader ... als de opdruk zegt "per 2 batterijen" dan weet je meteen dat je niet te veel geld moet uitgeven als je zo'n lader wil aan mij niet besteed

                Comment


                • #23
                  Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Het is niet normaal dat er bij een nieuw setje accu's ééntje bijzit met een veel kleinere capaciteit.

                  Ik heb ooit een setje met één defecte accu van den Aldi meegebracht, en dat kon ik zonder problemen omruilen. Wacht dus niet te lang, kontakteer de verkoper en leg uit dat je de accu's hebt getest met de Maha-lader, en dat er een slechte tussenzit.
                  Normaal zou je dat setje zonder problemen moeten kunnen omruilen.

                  Het is mogelijk dat die na een paar Refresh/Analyze beurten terug een grotere capaciteit levert. Maar het feit dat ze in het begin al niet goed is wijst erop dat er problemen zijn met de zelfontlading, en dat is net waarom je hebt gekozen voor dat type accu, om die zo laag mogelijk te houden.


                  Het kan geen kwaad om één accu in de lader te steken, alleen het vak waarin een accu zit wordt dan ingeschakeld. Het maakt dus ook niet uit welk vak je gebruikt voor die ene accu, en je kan zelfs vier accu's tegelijk in de lader steken en voor elke accu een aparte modus instellen (laden, refresh/analyze, ontladen, ...).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Dank voor je antwoord, Bart. Ik ben nu enkel die "slechterik" aan het behandelen, omdat het mogelijk is dat het aan mezelf ligt. Maar ik ben blij dat je bevestigt dat het niet normaal is. Inderdaad: met deze lader/analyzer weet je exact wat je in je pollen hebt! Mocht het na deze Refresh&Analyze nog blijken dat deze accu voor de recyclagebak is, zal ik vast de verkoper contacteren. Het gaat natuurlijk maar om één accuutje, maar als gevolg daarvan heb ik net geen twee sets, en dat was eigenlijk wel de bedoeling.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Dat ene batterijtje dat daarstraks als slecht presenteerde, gedraagt zich nu perfect normaal na een nieuwe Refresh & Analyze op z'n eentje. Twee mogelijkheden: de batterij is nu "hersteld", of, omdat ik misschien foute instellingen gemaakt had , het batterijtje krijgt nu eindelijk de label die het verdient!
                      Last edited by LesC; 24 juli 2009, 20:21.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Goed spul zo een powerex, heb er nu ook één.
                        Interessante draad trouwens.

                        Nieuw setje (4) AA 1000 GP's = 48 uur break-in.


                        Paul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #27
                          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          Dank om dit te melden. Heb zelf nog geen break-in gedaan, enkel "Refresh & Analyze", en dan moet je voor 2 x 4 batterijtjes toch ook zo'n 48uur rekenen.
                          Laat ons in deze thread nog nuttige info verzamelen. Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten dat als je b.v. aanstaande woensdag een shoot hebt, je best maandag begint met je batterijen te laden (theoretisch voorbeeld, misschien is het sneller).
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.3.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.5)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            OK, dan heb ik een dummy vraag:

                            Bij mijn eerste (oudere AA) set had ik nog niet door dat je na "done" op "slot" kon drukken om één voor één het vermogen te checken. Dus ik haal die er zomaar uit en weet nu niet welke de "goede" zijn.

                            Is een een "snelle" weg om dat alsnog even te bekijken?

                            Paul.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #29
                              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                              OK, dan heb ik een dummy vraag:

                              Bij mijn eerste (oudere AA) set had ik nog niet door dat je na "done" op "slot" kon drukken om één voor één het vermogen te checken. Dus ik haal die er zomaar uit en weet nu niet welke de "goede" zijn.

                              Is een een "snelle" weg om dat alsnog even te bekijken?

                              Paul.
                              Eenmaal je de batterijen uit de lader hebt genomen, is er geen mogelijkheid meer om dat te bekijken, een nieuwe cyclus opstarten is de enige mogelijkheid.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Dank om dit te melden. Heb zelf nog geen break-in gedaan, enkel "Refresh & Analyze", en dan moet je voor 2 x 4 batterijtjes toch ook zo'n 48uur rekenen.
                                Laat ons in deze thread nog nuttige info verzamelen. Zo is het bijvoorbeeld goed om te weten dat als je b.v. aanstaande woensdag een shoot hebt, je best maandag begint met je batterijen te laden (theoretisch voorbeeld, misschien is het sneller).
                                Inderdaad, "Refresh & Analyze" vragen veel tijd, maar is ook niet bij iedere laadbeurt nodig, het is zelfs zo dat het de levensduur van je batterijen zal verkorten, daarom best je batterijen nummeren en Bv. maar eenmaal om de 10 laadbeurten, of na lang niet gebruik een "Refresh & Analyze" uitvoeren, leg een logboek aan.

                                Comment

                                Working...
                                X