Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Thanks ! Dit is een heel uitvoerige, maar duidelijke uitleg.
    Het blijft zowieso een heel technische bedoening voor zo'n "stom" paar batterijtjes
    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Voor een duidelijk begrip moet men eea over de structuur van NiMH beter verklaren .. (ik denk dat het in deze draad al gezegd is maar kom ...)

    De actieve stof(fen) in de batterij moeten aanvankelijk optimaal "gevormd" worden, niet dat ze niet bestaan maar ze moeten aanvankelijk de meest efficiente vorm krijgen.
    dat doet men met een "break-in" cyclus (één of eventueel meerdere als men "pietje precies" wil spelen ) In de grond komt het procces hier op neer en 't is de logica zelve. De Ni-MH componenten hebben hun grootste capaciteit als ze gevormd worden als microkristallijn materiaal, logisch, grotere oppervlakte = grotere efficientie. Dat bekomt men maar door een gecontrolleerde lading met een relatief lage laad/ontlaadstroom. In de Maha is gekozen voor een C/10 laadstroom en een C/5? ontlaadstroom in dit proces. De keuze is arbitrair en gemiddeld omdat men Jan Modaal niet kan opzadelen met een "vormingsronde" die bvb een week zou duren. het proces duurt nu al lang genoeg. het process is ook tijdsgestuurd en niet automatisch ttz men laadt 16 uur met een C/10 ttz max capaciteit x1,6 (De ontlading is wel eindpunt gestuurd! anders komt men mogelijk zwaar in de problemen). Dit om alle laadverliezen te compenseren (meestal vind men in de literatuur voor laderontwerp een factor 1,4 maar men speelt hier veilig denk ik) Normaal zou men met een nog lagere laadstroom kunnen werken maar dan wordt, zoals gezegd het proces te onpractisch.
    Bij gewoon gebruik van de batterijen, ttz grote tot zeer grote ontlaadstromen en vrij snel laden heeft het Ni-MH systeem de neiging om grotere kristallen te vormen ttz de capaciteit loopt terug. Een eerste snelle regeneratie mode is dus de "refresh-analyze" mode. Die gaat de batterij laden tot het -Dv/dt punt ttz het detectiepunt dat optreedt bij volle lading, dan rusten, dan gecontrolleerd ontladen tot volledige ontlading (pas op dat is NIET tot 0V maar tot ruwweg ong 0,9V) dan terug rust en dan een normale laadcyclus. hier is eveneens geopteerd voor een gemiddelde vaste waarde zijnde 1000mA laad- en 500mA ontlaadstroom. men kan dus "refresh" mode zien als een snelle "break-in" mode, maar die vervangt de echte break-in mode natuurlijk niet.
    Dit is dus de theorie. Of die in de praktijk echt oplevert is praktisch niet meetbaar ttz een streng aanhouden van deze regels zal waarschijnlijk de levensduur en de capaciteit van je batterijen verlengen maar een echte garantie heb je niet, dat hangt nog af van oa fabrikatie parameters. Bij sommige merken en productiebatches werkt dit uitstekend bij andere merken heeft men systematisch de indruk dat men "brol"batterijen heeft ..
    .. en zoasl gezegd .. bij elke laad/ontlaadbeurt "verouderen" de batterijen dus al bij al is het een beetje de kool en de geit sparen maar de kwestie hoe lang je ze kan sparen.
    .. ik hoor hoor mensen aan de praat die zich daar allemaal geen lor van aantrekken en laden/ontladen zoals het hun belieft, supersnel of traag, en hun slechte batterijen wegkieperen als ze problemen geven zelfs al is het al na een week ... sja .. dat kan ook natuurlijk IMHO
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Het klopt wel (voor mij alleszins) dat de MH-C9000 een lader is waar dummies van wijzer worden!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
        Thanks ! Dit is een heel uitvoerige, maar duidelijke uitleg.
        Het blijft zowieso een heel technische bedoening voor zo'n "stom" paar batterijtjes
        het voordeel van de Maha lader is dat iemand anders al het denkwerk al gedaan heeft voor de gebruiker he

        Voor wie echt meer wil weten over batterijen nog eens deze link
        Battery University™ is a free educational website offering hands-on battery information.

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          heb ook zo'n lader besteld dus maar even aanhaken op dit topic, ben ook een dummie vrees ik

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Dus als ik alles goed begrepen heb, is MaHa 9000 lader met een set van Eneloop, Recyko of sanyo NiMH een aanrader om te kopen?

            Mijn fotowinkel adviseert mij een GP Powerbank Quick 3 aan, maar volgens jullie zouden ze niet geschikt zijn?

            Dit even terzijde: ik maak veel reportages waar flitser gebruikt moet worden (SB900 en D300).

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
              Dus als ik alles goed begrepen heb, is MaHa 9000 lader met een set van Eneloop, Recyko of sanyo NiMH een aanrader om te kopen?

              Mijn fotowinkel adviseert mij een GP Powerbank Quick 3 aan, maar volgens jullie zouden ze niet geschikt zijn?

              Dit even terzijde: ik maak veel reportages waar flitser gebruikt moet worden (SB900 en D300).
              Waarschijnlijk geen slechte lader, maar als je vaak beroep moet doen op batterijen zou 'k toch wel minstens 1 lader in huis willen waar je de gezondheid van elke individuele batterij kan nagaan.

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                je fotowinkel raadt je aan wat hij in zijn winkel liggen heeft

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fietje1976 Bekijk bericht
                  Mijn fotowinkel adviseert mij een GP Powerbank Quick 3 aan, maar volgens jullie zouden ze niet geschikt zijn?
                  Met die Powerbank Quick 3 zal je de accu's wel kunnen laden, maar ze zullen niet zo lang meegaan. Je kan de accu's ook niet testen met die lader, je weet dus nooit of de accu's die je gebruikt in de flitser betrouwbaar zijn.

                  In de handleiding van die lader zie ik "het is normaal dat de accu's heet worden tijdens het laden".
                  Ik vind het niet normaal dat accu's heet worden, warm is geen probleem, zolang je ze nog gemakkelijk kan vasthouden. Als de accu's heet worden dan vermindert de levensduur aanzienlijk.
                  Je kan de accu's ook alleen maar per twee laden, als je dan een goede en een mindere accu tegelijk wil laden, dan wordt de slechtste overladen, en de andere wordt niet helemaal geladen.(niet alle accu's hebben 100% dezelfde capaciteit, zelfs niet als ze pas uit de verpakking komen)

                  Ik heb een GP-lader gehad, en die stookte de accu's ook altijd verschrikkelijk heet.
                  Het gevolg daarvan was dat er na een half jaar al één accu van het setje stuk was (de accu's waren bij de lader geleverd). Ik dacht toen dat mijn flitser defect was omdat de bijna nieuwe accu's altijd zo snel leeg waren...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Ik moet Jer0en volgen hier... die Maha is immers niet overal te koop, maar, als je de teneur van deze draad begrepen hebt, is het (een van) de beste in zijn soort. Sneller laden (en daaraan denk ik als de naam "Quick" in de naam zit), is niet meteen het beste voor de levensduur van je batterijen, dat vind je in verschillende posts van o.a. Black B@ndit terug.

                    (en BB antwoordt al voordat ik mijn zin correct geformuleerd heb! )
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Interessant topic! Zal het zeker eens volledig lezen!

                      Op het eerste zicht al nuttige informatie gekregen, maar na een snelle scan nog niet wat ik momenteel zoek, nl.:

                      Ik kocht zaterdag nieuwe oplaadbare batterijen uit "noodzaak" en heb ze direct opgeladen om 's avonds te kunnen gebruiken, zonder Break-in.

                      Heeft het nu ook nog zin om die Break-in te doen? Omdat ze aangeven het te doen direct na aankoop en voor het eerste gebruik.

                      Nu, ik denk dat het sowieso geen kwaad kan en mss toch ook nog wel nodig, maar ik wil toch even voor de zekerheid bevestiging graag. Alvast bedankt!
                      . fashion & artist photography
                      . www.kurtvandeweerdt.be
                      . twitter . facebook . flickr

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Je kan een break-in doen wanneer je maar wil ... eigenlijk is een break-in maar het efficientste na een redelijk langzame ontlaadcyclus, maar wie wil er nu zoooo lang wachten tot die ganse procedure afgewerkt is?

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          ok.. ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een C9000'tje.. een aanschaf die gescheide na de vele positieve reacties hier..

                          wat mij opvalt dat de batterijen (AAA) eerder wat losjes erin zitten, niet los, maar eerder een makkelijk te verbreken contact.. eenmaal op de batterijen tikken lijkt genoeg om het contact te verbreken..

                          Nog iemand met dit probleem? of ligt het eerder aan de 700mAh AAA die in afmetingen wel wat kleiner zijn dan de 1000mAh AAA

                          het is idd leuk speelgoed :-)

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            Oorspronkelijk geplaatst door koen1 Bekijk bericht
                            o
                            wat mij opvalt dat de batterijen (AAA) eerder wat losjes erin zitten, niet los, maar eerder een makkelijk te verbreken contact.. eenmaal op de batterijen tikken lijkt genoeg om het contact te verbreken..

                            Nog iemand met dit probleem? of ligt het eerder aan de 700mAh AAA die in afmetingen wel wat kleiner zijn dan de 1000mAh AAA
                            Los liggen: bij mij geen probleem. Het enige wat mij voorstaat is dat in de handleiding staat dat je de AA er anders moet instoppen dan de AAA. (Niet omgekeerd natuurlijk) maar iets met de - eerst en de + klikken, en omgekeerd. Kijk dat eens na.

                            Paul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              sinds gisteren ook trots eigenaar van een Powerex MH-C9000 lader.
                              'k moest wel want zag het niet zitten om mijn eneloop batterijen in een snellader op te laden.

                              Momenteel ben ik bezig aan een break-in met mijn 3 jaar oude 2300mAh Aldi batterijen,
                              twee ervan lijken dood te zijn maar hopelijk kan ik de andere twee nog recupureren...

                              Heb wel al gemerkt dat je AAA's inderdaad "moet horen klikken" wanneer je ze in de lader steekt.

                              een heel interessant topic trouwens, ga ik zeker blijven opvolgen!


                              edith zegt: zonet nog een paar interessante filmpjes gevonden...

                              batterij laden: http://www.youtube.com/watch?v=6Quqv6qtGnA

                              break-in en discharge modes: http://www.youtube.com/watch?v=6Yrv7zewhWo


                              Last edited by kirsten_dl; 7 november 2010, 20:57.
                              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                                eigenlijk is een break-in maar het efficientste na een redelijk langzame ontlaadcyclus, maar wie wil er nu zoooo lang wachten tot die ganse procedure afgewerkt is?
                                Oorspronkelijk geplaatst door cossiemen Bekijk bericht
                                Momenteel ben ik bezig aan een break-in met mijn 3 jaar oude 2300mAh Aldi batterijen,
                                twee ervan lijken dood te zijn maar hopelijk kan ik de andere twee nog recupureren...
                                Pfffffff.... het duurt idd ERG lang zo'n break-in cyclus... hij "loopt" nu al de hele tijd en er lijkt geen einde aan te komen...

                                is dit normaal?
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                                Comment

                                Working...
                                X