Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    een veel hogere cpaciteit intoetsen dan die welke op de batterij vermeld wordt is dus niet echt een goed idee als het op maximum rendement aankomt omdat je dan voor een bepaald type mogelijk net iets te snel oplaad. Voor de batterijen levert dat echter geen enkel gevaar op.
    Hmmz, ik had ook nog 4 AAA batterijen (Duracellekes) en daarop stond 800MAH.
    Ik had als test 2 van de batterijen 1000 MaH ingegeven en de andere 2 2000MaH.
    Qua lading is er geen verschil. Tijd van opladen natuurlijk wel.
    Maar ik zal er in het vervolg rekening mee houden niet hoger te gaan dan de angegeven waarde.

    AAA1 AAA2 AAA3 AAA4
    03-Aug 03-Aug 03-Aug 03-Aug
    Break In Break In Break In Break In
    788 791 777 781
    172 173 102 103
    1.44 1.43 1.43 1.43

    Nu mijn oude Memorexen eens proberen nieuw leven in te blazen seh.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je die ijskoude accu direct in een toestel steekt, dan is het vocht dat aan de accu komt hangen afkomstig uit dat toestel, de luchtvochtigheid in het toestel daalt dan op dat ogenblik...
      Later zal het vocht dan gewoon terug in het toestel verspreid worden als het niet meer condenseert tegen de accu. Er komt dan dus niet méér vocht in het toestel, het zit alleen even op een andere plaats.

      Maar, de massa van zo'n kleine accu moet je niet vergelijken met een glas frisdrank (of bier) dat net uit de koelkast komt, zoveel waterdruppeltjes komen daar niet aanhangen. Als je die accu even in je handen houdt, dan is ze heel snel warm genoeg om er geen condensvorming meer op te krijgen.

      Als je het echt niet vertrouwt, laat dan de accu even opwarmen in een gesloten plastiekzakje, en dan krijg je helemaal geen condensatie op de accu.

      Koel bewaren blijft wel de beste oplossing om accu's zo lang mogelijk goed te houden.
      Bij lithium-ion accu's is het verschil zelfs nog groter dan bij nikkel-metaalhydride accu's.

      In de koelkast is de luchtvochtigheid zelfs heel laag, want het vocht vriest aan tegen de verdamper, en als het weer smelt terwijl de compressor niet draait, dan loopt het door een slangetje naar beneden in een bakje bovenop de compressor om daar weer te verdampen buiten de koelkast.
      You must be kidding ... zolang de temperatuur van de batterijen onder het dauwpunt zit condenseert er vocht ... ongeacht waar dat vandaan komt en enkel uit het toestel mocht dat volledig luchtdicht zijn .. vocht, hoedanook of hoe weinig ook, in het batterijcompartiment is niet iets wat men wil.

      Ik contesteer niet dat koude opslag het houden van lading verbetert ..

      Het functioneren van koelsystemen is mij voldoende bekend .. anderen zijn ook soms naar school geweest hoor

      (BTW opslaan in een plastiek zakje in de koelkast is een maat voor niets. De koude accu laat hoedanook vocht condenseren op het ogenblik dat hij in de "vrije" lucht komt en zijn temperatuur onder het dauwpunt zit ...)
      FWIW

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Ik heb sinds gisteren een Memorex Pro 1 Geniux (wat dezelfde lader is als de Powerex),
        Heb een nieuw setje GP 2700mah erbij gekocht... nu doe ik de break in mode, alles juist ingesteld qua lading etc etc, en de lader geeft een mah van 3200 weer .

        Heeft iemand dit nog meegemaakt? En die staat nog steeds op CHARGE, dus nog niet DONE ofzo...
        Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Waarschijnlijk is dat het "mah" die hij erin gepompt heeft en niet de mah die hij eruit kan halen.
          Er gaat altijd energie 'verloren'(warmte) bij het laden.

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
            Ik heb sinds gisteren een Memorex Pro 1 Geniux (wat dezelfde lader is als de Powerex),
            Heb een nieuw setje GP 2700mah erbij gekocht... nu doe ik de break in mode, alles juist ingesteld qua lading etc etc, en de lader geeft een mah van 3200 weer .

            Heeft iemand dit nog meegemaakt? En die staat nog steeds op CHARGE, dus nog niet DONE ofzo...
            Even de handleiding proberen te begrijpen?
            De break-in mode is een soort configuratie/vormende mode die de batterij, chemisch gezien, tracht op maximum capaciteit te brengen .. er wordt onveranderlijk 16 UUR geladen met 1/10 van de capaciteit die je aanvankelijk intoetst. heb je die op 2500mAh laten staan dan krijg je een totaal toegevoegde lading van 4000mAh over 16 uur. heb je 2700 ingegeven dan is dat nog een pak meer. Persoonlijk zet ik de toetevoegen capaciteit zodanig dat de toegevoegde lading maar 1,4x de totale capaciteit is uitgesmeerd over 16 uur maar dat is eigenlijk enkel maar mijn visie kwestie van met een nog lagere stroom dan C/10 te kunnen "configureren"
            Er wordt ontladen met C/5 dacht ik ...

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Update:

              Mijn batterijen (GP 2700mah) zijn nu volledig uit de break-in fase, nu stond er dat de totale capaciteit van de batterijen aan 2400mah stond

              Is dit normaal? Ik las wel ergens dat de capaciteit op zen maximum is na een 2 a 3 maal te herladen klopt dit?

              bedankt!
              Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
                Update:

                Mijn batterijen (GP 2700mah) zijn nu volledig uit de break-in fase, nu stond er dat de totale capaciteit van de batterijen aan 2400mah stond

                Is dit normaal? Ik las wel ergens dat de capaciteit op zen maximum is na een 2 a 3 maal te herladen klopt dit?

                bedankt!
                2400mAh lijkt mij niet slecht voor een "eerste" break-in .. Waarschijnlijk krijg je die niet echt veel hoger meer hoor. Als je de kleine lettertjes leest op de verpakking dan garandeert men je max 2600mAh voor dit type batterijen, 't zou dus al mooi zijn als je ergens 2500mAh haalt maar ik geloof daar niet in. Fabrikanten hebben de neiging de capaciteit te overschatten. Zo is al meerdere malen gebleken uit metingen met de Maha lader.
                Ter informatie: ik heb ook GP2700 batterijen en ik ben die even terug aan een break in aan het onderwerpen en de eerste set haalt nu net geen 2000mAh meer na goed 1,5 jaar ... en ze zijn nooit anders geladen dan met een "intelligente" lader, zo zie je maar .. wat fabrikanten opkalken over capaciteit en aantal herlaadcycli .. neem het met een groot stuk (nikkel)zout

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Hehe, bedankt Regulus om dit wat op te volgen... is het goed voor de batterij om bijvoorbeeld nu terug een break in te doen, om dit proberen naar een hogere mah te krijgen?

                  Of wanneer gebruik je dit dan het best en in welk geval de Refresh and Analyze?

                  (heb al het boekje 20x gelezen maar ben er toch nog niet helemaal uit )
                  Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                    Oorspronkelijk geplaatst door h0pper Bekijk bericht
                    Hehe, bedankt Regulus om dit wat op te volgen... is het goed voor de batterij om bijvoorbeeld nu terug een break in te doen, om dit proberen naar een hogere mah te krijgen?

                    Of wanneer gebruik je dit dan het best en in welk geval de Refresh and Analyze?
                    Ik denk dat de capaciteit niet veel hoger zal worden, ook niet na een aantal keren "Break in"...

                    De Refresh / analyze gebruik je als de accu's een tijdje niet gebruikt zijn.
                    Als je de accu's geregeld gebruikt, dan mag je ze gewoon laden.
                    De "break in" en "refresh/analyze" zorgt ook voor extra "slijtage" van de accu's.
                    Een accu kan je maar een beaald aantal keren laden/ontladen voor de capaciteit begint te verminderen. De levensduur is wel sterk afhankelijk van de stroomsterkte, laden en ontladen met een grotere stroomsterkte zorgt er ook voor dat de accu's minder lang meegaan.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                      Ik volg deze topic ook van dichtbij nu...

                      Heb mij ook die lader aangeschaft, met 8 AA en 4 AAA Eneloops.

                      Heb elk setje (allez, ben nog bezig) opgeladen met "Break in".

                      Wat is eigenlijk verschil tussen "Break in" en "refresh & analyze" in mensentaal ?
                      Mooie handleiding, maar ik versta er de ballen van...
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                        Je kan dat doen maar dat is nu niet echt nodig ... ik zou ze een 5tal keer gewoon gebruiken en dan terug een break-in doen nadat ze kompleet "ontladen" zijn in de lader.
                        Met kompleet ontladen bedoel ik dat ik eerst met een C/5 ontlaad tot de lader "done" geeft, ze dan 1 uur laat rusten en ze dan nogmaals ontlaad met 100mA.
                        Er zijn echter geen strikte algemene regels. meestal doe ik dit ook voor een refresh cyclus trouwens Die doe je zowat elke 10-15 oplaadbeurten.

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                          En wat is, zoals Dama zei, het verschil van een break in en een refresh in mensentaal en wat doet het met je batterijen in beide modes?
                          Stuff: Canon EOS 7D - 24-105L F4 - Vanguard 263AP met SBH-30 - and a lot of patience ;)

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                            Voor een duidelijk begrip moet men eea over de structuur van NiMH beter verklaren .. (ik denk dat het in deze draad al gezegd is maar kom ...)

                            De actieve stof(fen) in de batterij moeten aanvankelijk optimaal "gevormd" worden, niet dat ze niet bestaan maar ze moeten aanvankelijk de meest efficiente vorm krijgen.
                            dat doet men met een "break-in" cyclus (één of eventueel meerdere als men "pietje precies" wil spelen ) In de grond komt het procces hier op neer en 't is de logica zelve. De Ni-MH componenten hebben hun grootste capaciteit als ze gevormd worden als microkristallijn materiaal, logisch, grotere oppervlakte = grotere efficientie. Dat bekomt men maar door een gecontrolleerde lading met een relatief lage laad/ontlaadstroom. In de Maha is gekozen voor een C/10 laadstroom en een C/5? ontlaadstroom in dit proces. De keuze is arbitrair en gemiddeld omdat men Jan Modaal niet kan opzadelen met een "vormingsronde" die bvb een week zou duren. het proces duurt nu al lang genoeg. het process is ook tijdsgestuurd en niet automatisch ttz men laadt 16 uur met een C/10 ttz max capaciteit x1,6 (De ontlading is wel eindpunt gestuurd! anders komt men mogelijk zwaar in de problemen). Dit om alle laadverliezen te compenseren (meestal vind men in de literatuur voor laderontwerp een factor 1,4 maar men speelt hier veilig denk ik) Normaal zou men met een nog lagere laadstroom kunnen werken maar dan wordt, zoals gezegd het proces te onpractisch.
                            Bij gewoon gebruik van de batterijen, ttz grote tot zeer grote ontlaadstromen en vrij snel laden heeft het Ni-MH systeem de neiging om grotere kristallen te vormen ttz de capaciteit loopt terug. Een eerste snelle regeneratie mode is dus de "refresh-analyze" mode. Die gaat de batterij laden tot het -Dv/dt punt ttz het detectiepunt dat optreedt bij volle lading, dan rusten, dan gecontrolleerd ontladen tot volledige ontlading (pas op dat is NIET tot 0V maar tot ruwweg ong 0,9V) dan terug rust en dan een normale laadcyclus. hier is eveneens geopteerd voor een gemiddelde vaste waarde zijnde 1000mA laad- en 500mA ontlaadstroom. men kan dus "refresh" mode zien als een snelle "break-in" mode, maar die vervangt de echte break-in mode natuurlijk niet.
                            Dit is dus de theorie. Of die in de praktijk echt oplevert is praktisch niet meetbaar ttz een streng aanhouden van deze regels zal waarschijnlijk de levensduur en de capaciteit van je batterijen verlengen maar een echte garantie heb je niet, dat hangt nog af van oa fabrikatie parameters. Bij sommige merken en productiebatches werkt dit uitstekend bij andere merken heeft men systematisch de indruk dat men "brol"batterijen heeft ..
                            .. en zoasl gezegd .. bij elke laad/ontlaadbeurt "verouderen" de batterijen dus al bij al is het een beetje de kool en de geit sparen maar de kwestie hoe lang je ze kan sparen.
                            .. ik hoor hoor mensen aan de praat die zich daar allemaal geen lor van aantrekken en laden/ontladen zoals het hun belieft, supersnel of traag, en hun slechte batterijen wegkieperen als ze problemen geven zelfs al is het al na een week ... sja .. dat kan ook natuurlijk IMHO

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Voor "eneloop" types moet ge daar toch niet naar vragen ? De huidige fabricatietechniek is FAFAIK gelimiteerd tot een theoretisch maximum capaciteit van 2100mAh
                              maar waar vind je dat terug die max capaciteit op de batterij vind ik daar allezins niks van terug
                              de enige getallen die der opstaan zijn
                              HR-3UTGA 1.2V Min. 1900mAh
                              dit is het enige wat ik daar op terug vind
                              hoeveel moet ik dan ingeven op de maha9000c bij de break in mode
                              grtz tweetty
                              bd0379be

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                                Als het eneloop types zijn (en elk merk heeft helaas zijn geijkte merkaanduiding bvb GP recyco, Panasonic insignum, sony cyclepower en wat weet ik nog meer, iemand zou eens een lijstje moeten opstellen ) die zijn allemaal gelimiteerd tot een max capaciteit van 2000mAh dus iets anders hoef je voor een break-in niet in te geven ...

                                Comment

                                Working...
                                X