Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter wel nodig ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Dus toch door de lens, bij een matglas kijk je naar een optische weergave van wat zich voor de lens bevindt, maar het beeld komt binnen door de lens in beide gevallen.
    Ja hallo... dan is een foto nemen met je telefoon via de wifi van je camera ook door de lens kijken he.
    Er is toch een wezenlijk verschil tussen een elektronisch gegenereerd beeld zien, of met je oog effectief het beeld zien, weerkaatst, gedraaid en gespiegeld via spiegels en prisma's.

    Ik had het in post nr.4 over *kijken door de lens*. Volgens mij is er iets mis met je zeef want de muggen vliegen er los doorheen...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #17
      Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Dus toch door de lens, bij een matglas kijk je naar een optische weergave van wat zich voor de lens bevindt, maar het beeld komt binnen door de lens in beide gevallen.
      Daar gaat het niet om, maar wat er met het beeld gebeurt na dat het door de lens geprojecteerd wordt. Bij een optische zoeker zie je het echte onbewerkte beeld dat de lens en eventuele filters genereren waarbij je het effect van de filters; het licht; de kleuren; contrast; scherpte diepte juist ziet en daardoor met enige ervaring de parameters kunt bijstellen. Een elektronisch zoekerbeeld wordt door de camera eerst bewerkt naar een gemiddelde voordat je het ziet.

      Comment


      • #18
        Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen
        Als je dat effect van teveel polarisatie in de lucht zelf nog niet gezien hebt .... tjah ...

        grts
        Sieg
        tsk tsk ... tussen wat je denkt te zien en wat er in werkelijkheid is .. dat is een hemelsbreed verschil ... polarisatie is polarisatie hoor daar staat fysiek geen maat op enkel in het hoofd van "fotograven" bestaat die ... 't is zoals "een beetje zwanger" zijn ...

        Comment


        • #19
          Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          tsk tsk ... tussen wat je denkt te zien en wat er in werkelijkheid is .. dat is een hemelsbreed verschil ... polarisatie is polarisatie hoor daar staat fysiek geen maat op enkel in het hoofd van "fotograven" bestaat die ... 't is zoals "een beetje zwanger" zijn ...
          Nou, als ik draai aan een polkafilter neemt het effect toe of af, alé bij ons is dat hier toch zo ...

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Nou, als ik draai aan een polkafilter neemt het effect toe of af, alé bij ons is dat hier toch zo ...

            grts
            Sieg
            Juist ja ... je weet duidelijk niet wat een pola filter doet en hoe het werkt laat staan dat ge al weet wat gepolariseerd licht is en hoe het ontstaat .. huiswerk gaan maken voor er nog méér onzin volgt ! ... en bij de polka gaan enkel de benen op en af ... 'k heb hier indertijd méér dan één link gegeven om uw kennis aan te vullen zoeken maar!

            Comment


            • #21
              Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Juist ja ... je weet duidelijk niet wat een pola filter doet en hoe het werkt laat staan dat ge al weet wat gepolariseerd licht is en hoe het ontstaat .. huiswerk gaan maken voor er nog méér onzin volgt ! ... en bij de polka gaan enkel de benen op en af ... 'k heb hier indertijd méér dan één link gegeven om uw kennis aan te vullen zoeken maar!
              Blijkbaar heb jij dus duidelijk een probleem met vriendelijkheid
              Verder moet ik me tegenover jou niet verantwoorden voor het wel of niet kennen van een pola filter en het pola effect
              Blijkbaar ben jij een persoon die anderen graag kleineert maar zelf nooit een foto laat zien ....
              Eigenlijk een nutteloze discussie waar niemand iets aan heeft en al zeker niet TS want die vraagt gewoon of een pola filter nuttig is

              grts
              Sieg
              Last edited by Sieg; 15 april 2017, 01:21.
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Juist ja ... je weet duidelijk niet wat een pola filter doet en hoe het werkt laat staan dat ge al weet wat gepolariseerd licht is en hoe het ontstaat .. huiswerk gaan maken voor er nog méér onzin volgt ! ... en bij de polka gaan enkel de benen op en af ... 'k heb hier indertijd méér dan één link gegeven om uw kennis aan te vullen zoeken maar!
                Vertel dan eens op een beschaafde manier wat aan de stelling van Sieg niet deugt: een polafilter is meestal een variabel filter en het zichtbare effect neemt door verandering van de lichtinval van bepaalde lichten wel degelijk af door de twee filters ten opzichte van elkaar te verschuiven.

                Comment


                • #23
                  Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                  Sieg, ik heb respect voor 't gegeven dat u poogt uw uitleg te doen zoals u 't ervaart - u draait aan de filter om de lichtweerkaatsing meer of minder weg te werken (doordat u licht uit bepaalde hoeken gaat wegfilteren). Daardoor verbetert de algemene beeldkwaliteit/zweem en contrast worden wat beter.

                  Het gegeven dat een polar ietswat minder licht doorlaat maakt dat je 't gebruikt bij voldoende licht - ook dat is een correcte weergave.

                  Je hebt fotografen die in theoretischere termen denken - je hebt er die in praktisch gebruik aanvoelen wat ze willen bekomen. Beide(n) hebben hun reden van bestaan - en ik lees niet graag dat er zo op mekaar ingehakt wordt. Het kruissigen is al > 1600 jaar afgeschaft bij mijn weten (behalve in bepaalde regios).

                  Op youtube zijn er filmpjes genoeg - bekijk dat zeker is - gewoon polor filter invoeren en bekijken!

                  De ene polar is de andere niet - zoek dus naar een degelijke filter (dat hoeft niet noodzakelijk de duurste te zijn) - google polar filter review meer moet dat niet zijn zekerst?

                  Wie lichtweerkaatsing zegt denkt aan water - maar er kan veel meer mee. Ik ben met een polarizer begonnen meteen toen ik m'n eerste kitlens had. 't is na de beschermfilter het 2e accessoire dat ik gekocht heb om op de lens te schroeven (het eerste was kuisgerief). Ik ga niet zeggen dat ie constant op m'n lens zit, ik ga ook niet zeggen dat 't altijd werkt (zoals dat voorbeeld met uiterst fel licht, daar helpt de siesta, en 's ochtends en 's avonds fotograferen! fotografen zijn vroege vogels en nachtbraken in één, en aartslui onder de middag tot de soep uitgeschept wordt om 18u) - maar ik probeer 'm toch altijd mee te hebben, voor't geval dat we 'm echt nodig hebben.

                  Als u grotere aantallen lenzen heeft - koop dan een paar filters en een paar tussenstukken om grotere filters op kleinere lensmaten te laten passen - zo kan u de kosten wat onder controle houden. Vb. 82mm polar. op een 82,77,72mm lens - 67mm op 67,62 - en 55mm op 55+49+46mm. Het voordeel is ook dat u dan kleine verzamelhoesjes kan samenstellen - en die meeneemt - zodat u altijd 't juiste gerief mee heeft tijdens de shooting.

                  Er zijn ook andere opties - nl. het gebruik van zwaardere systemen, waarbij u één polar filter koopt voor't geheel en met tussenringen werkt (de P-systemen van Cokin-achtigen, de 100 en 150mm systemen voor prosumer-gebruikers onder ons) - daarbij zijn er systemen die iets handiger werken dan die van de concullega's - maar da's een heel ander onderwerp (ik heb daar al mooie systeempjes voor gezien, maar dat kan veel €'s kosten, dus dat is nu wellicht nog niet aan de orde).
                  Begin eerst met één filter voor uw meest gebruikte lens - en oefen ermee. Denk alvast ook al's na over 't gebruik van ND-filters, en ND-filters met gradaties dat kan voor landschapsfotografie erg leuk zijn.

                  Niks is absoluut - ook dat komt duidelijk naar voren uit de posts - voeg deze samen (filter de smalltalk eruit) en u krijgt denk ik wel een correct beeld als vraagsteller.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Juist ja ... je weet duidelijk niet wat een pola filter doet en hoe het werkt laat staan dat ge al weet wat gepolariseerd licht is en hoe het ontstaat .. huiswerk gaan maken voor er nog méér onzin volgt ! ... en bij de polka gaan enkel de benen op en af ... 'k heb hier indertijd méér dan één link gegeven om uw kennis aan te vullen zoeken maar!
                    Heb jij eigenlijk al eens aan een polafilter gedraaid terwijl je door de zoeker keek ? Dan zie je toch duidelijk het verschil. Indien niet, laat dan eens uw ogen nakijken.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #25
                      Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Juist ja ... je weet duidelijk niet wat een pola filter doet en hoe het werkt laat staan dat ge al weet wat gepolariseerd licht is en hoe het ontstaat .. huiswerk gaan maken voor er nog méér onzin volgt ! ... en bij de polka gaan enkel de benen op en af ... 'k heb hier indertijd méér dan één link gegeven om uw kennis aan te vullen zoeken maar!
                      Je hebt niet helemaal ongelijk, maar de manier waarop je telkens je eigen superioriteit moet etaleren is echt zielig...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Juist ja ... je weet duidelijk niet wat een pola filter doet en hoe het werkt laat staan dat ge al weet wat gepolariseerd licht is en hoe het ontstaat .. huiswerk gaan maken voor er nog méér onzin volgt ! ... en bij de polka gaan enkel de benen op en af ... 'k heb hier indertijd méér dan één link gegeven om uw kennis aan te vullen zoeken maar!
                        Ik heb in mijn hele analoge tijd constant met een pol op mijn 50 mm prime gewerkt dus ik heb wel wat ervaring.
                        Maar je laat de indruk na dat je zelf grondig weet hoe polarisatie ontstaat en waarom. Links doorsturen is natuurlijk gemakkelijk maar leg me zelf in het kort eens eenvoudig uit waarom bepaalde zaken licht polariseren al doorlatende, andere bij het terugkaatsen én hoe de filters dat doen. Haal er best maar chemie bij, daar ben ik thuis in. En als je er toch aan begint, begin dan maar eens om uit te leggen hoe circulaire polarisatie werkt. En begin misschien eerst met het uitleggen wat een elektromagnetische golf is, tenslotte is licht de zichtbare component in het E-M spectrum. En eenmaal dat uitgelegd is mag je me eens vertellen waarom iedereen schijnt te denken dat polarisatie enkel optreedt bij reflectie op bepaalde oppervlakken, een heleboel moleculen (waaronder veel suikers) doen dat ook als er licht doorvalt, leg maar uit.
                        Voor de rest heeft Sieg ronduit gelijk wanneer hij stelt dat het zoekerbeeld verandert als je aan de pola draait, niet altijd even veel maar toch soms best wel spectaculair.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                          @TS, het effect van een polafilter benaderen met PS ? Ik zou het niet weten.
                          Waar je moet op letten : er zijn de goedkopere lineaire en de duurdere circulaire, je hebt de tweede soort nodig om de AF ten volle te kunnen benutten.
                          Het pola-effect wordt in de hemel bepaald door de invalshoek van het licht, bij groothoek levert dat soms ongewenste en onnatuurlijke toestanden op. Vroeger, in een vorig leven deed ik alles met een 50/1.4 MF, daar zat constant een polafilter op, het is een van de nuttigste filters die er zijn.
                          Iedereen denkt altijd in termen van reflectie weg halen maar een pola is ook zeer bruikbaar om "saaie" luchten te verbeteren, hoewel dat ook met PS kan verbeterd worden.
                          Om eerlijk te zijn gebruik ik op mijn huidig lenzenarsenaal nog heel zelden een pola.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Je@nLuc Bekijk bericht
                            Goede morgen,
                            Ik fotografeer vanalles in RAW, ook landschappen.
                            Ik vraag me af of het nodig is om een polarisatiefilter (toch duur op 82mm) aan te kopen ?
                            Kan een pol-effect verkregen worden in PS ofzo ?
                            gr
                            Jean-Luc
                            Ik heb een aantal accessoires die ik zelden gebruik, maar in sommige gevallen zijn voor mij onmisbaar. Polafilter hoort aan deze categorie. Je kan het effect niet echt nabotsen in PS.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Polarisatiefilter wel nodig ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              Iedereen denkt altijd in termen van reflectie weg halen maar een pola is ook zeer bruikbaar om "saaie" luchten te verbeteren, hoewel dat ook met PS kan verbeterd worden.
                              Heb de pola vandaag nog eens opgeschroefd omdat ik iets met lucht wou in beeld brengen. (ook hier was het al lang geleden)

                              Toch altijd leuk om meteen resultaat te zien nog voor je de foto neemt.
                              Je kan de lucht inderdaad achteraf wat bijwerken, maar met zo'n filter bespaar je wat tijd in nabewerking.

                              Ik heb die filter enkel maar in 1 maat, waardoor ik hem maar op een beperkt aantal lenzen kan gebruiken. Daardoor was ik vandaag wel wat beperkter in mijn keuze van foto's nemen en moest ik iets creatiever uit de hoek komen.

                              Comment

                              Working...
                              X