Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photo Sniper Zenith-ES + Adapter ring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photo Sniper Zenith-ES + Adapter ring

Beste collega's,

Dit weekend in de buurt van Dinant geweest en een Photo Sniper op de kop kunnen tikken.

Het fototoestel is een Zenith-ES.
    De lens is een 300mm, merk staat er niet op, maar wel de vermelding
    "TAIR-3-Phs 4,5/300"

Deze lens zit in een box, voorzien van 6 filters, 2 schroevendraaiers, een draagriem, pistool en nog een Makinon-lens (Diameter 55mm, f=28mm)

Ik zou graag de 300mm lens gebruiken op mijn Nikon D5000. Wie weet waar ik een adapter-ring kan vinden voor deze oude M42 schroefdraad te gebruiken???

Hierbij enkele foto's van de Photo Sniper (met excuus voor de slechte kwaliteit)
    Wie meer info kan geven over dit type, ik hoor het graag !

Groeten,
    Sidney.

Last edited by burgie1976; 23 januari 2011, 20:48.
    Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2
    Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF
    [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]

Re: Photo Sniper Zenith-ES + Adapter ring

Die Tair 300 is een lens met een zekere faam in het oude-lenzenwereldje...., het merk staat er dus wel op.
    Bij het adapteren van M42 (p-draad) lenzen aan de Nikon F bajonet bestaat echter er 1 vervelend probleem, scherpstellen op oneindig is niet meer mogelijk omdat M42 een afstand tot de sensor nodig heeft van 45,5 mm en Nikon heeft 46,5mm.
    Dat houdt in dat de lens slechts beperkte toepassingsmogelijkheden heeft.
    Nu is het zo dat oudere Russische lenzen vaak een verwisselbare mount hadden, die kon er simpeleweg afgeschroefd worden , meest met T-mount , dat was M42x 0.75 draad
    In het laatste geval is het mogelijk om de zaak werkend te krijgen, dan moet je dus een T-mount Nikon F adapter zien te vinden (E-bay ofzo)
    Heeft de lens een vaste M42 mount dan rest slechts ombouwen.....het is niet anders.

Comment

Heb nog wat info gevonden op:

Groeten,
      Sidney.
      Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2

Comment

Beste Keeskanon,

Ik heb de lens er eens bijgenomen en ik kan het gedeelte met de M42-schroefdraad er af vijzen. Als ik deze er af haal, dan blijft de T-mount over. Klopt dit? Om zeker te zijn heb ik net 2 foto's genomen. Ik ben een leek in deze dingen.

Dus als ik een T-mount adapter vind, dan kan ik deze 300mm lens gebruiken, zonder het storend probleem van niet te kunnen focussen op oneindig.

Vanwaar de F in T-mount F adapter? Is de F-mount de bajonet-koppeling van de Nikon?

Last edited by burgie1976; 23 januari 2011, 22:28.

Comment

Dat is dus geen T-mount , want geen schroefdraad.
          Wat het dan wel is weet ik ook niet, maar de mount is in ieder geval verwisselbaar, dat biedt mogelijkheden om er wat anders op te zetten....

Comment

Bedankt voor de info Keeskanon!

Wie weet welke mount dit is en of er adapters voor bestaan om op een Nikon D5000 te hangen?

Groetjes,
            Sidney.

Comment

Ik denk dat deze "mount" geen "mount" is, maar een gevolg van P-draad. Je kunt zo de camera verdraaien in de gewenste positie tov de lens.

Groet Hans.

Comment

Dat lijkt me heel waarschijnlijk, een mount heeft altijd schroefdraad of een soort bajonet.
                Het lijkt me overigens niet heel moeilijk om op die draaikoppeling een Nikon F bajonet te fabrieken (van een oude Adaptall adapter of oude lens)

Comment

Working...
                X