Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PC scherm

Ik wil mij een nieuw scherm aanschaffen,maar ken hier dus niks van.
    Het moet natuurlijk in de eerste plaats dienen om foto's op te bekijken/bewerken.
    Wat koop ik het best en waar moet ik op letten?
    Ik zou het dan ook ineens willen calibreren met mijn printer(Canon MP600).
    Moet ik daar apparte software voor bijkopen of zijn er schermen die dit al ingebouwd hebben?
    Sorry,voor mijn mischien domme vragen maar computers is nu niet bepaald mijn sterkste kant.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

Re: PC scherm

Euhm ik zelf zou opteren voor een Samsung (syncmaster) omdat het een zeer degelijke kwaliteit is voor een goede prijs.

22 inch betaal je minder dan € 200.

Comment

Omdat je het scherm wilt gebruiken voor fotobewerking raad ik je in ieder geval een scherm aan met een PVA of IPS panel. Deze hebben een betere kleurweergave en een grotere kijkhoek. Helaas zijn dit niet de goedkoopste schermen. De goedkopere series hebben allemaal een TN panel. Leuk voor algemeen gebruik en voor spelletjes, maar niet voor fotobewerking.

Ik ben sinds kort overgestapt op een Macbook Pro (had hiervoor een vorige generatie iMac, ook met een S-PVA panel). En ondanks dat daar, voor een laptop, een goed scherm in zit (wel een TN panel) is deze niet echt geschikt voor fotobewerking. Ik heb dus sinds een week een 20" Eizo scherm erbij gekocht met een PVA panel. En ben er erg tevreden over Ik heb gekozen voor een 20" in verband met de prijs en vanwege het feit dat ik twee schermen tegelijk gebruik, namelijk die van de laptop + de Eizo. Bij fotobewerking in Lightroom bijvoorbeeld, staan de tools op mijn MBP scherm, en de foto die ik bewerk beslaat het volledige 20" scherm. Op deze manier is 20" wat mij betreft echt wel groot genoeg. Gebruik je maar één scherm, dan kun je misschien beter naar een 24" gaan zoeken.

Ik heb mijn scherm gekocht bij Fotokonijnenberg. 't Is een type die eruit gaat (de S2031WH-GY) en ik heb er 385,- voor betaald, tijdens een Eizo demonstratiedag vorige week vrijdag. Dit is een goeie prijs, normaal koste dit scherm tussen 500,- en 550,-

Ik weet overigens dat er nog een paar winkels zijn die dit scherm op dit moment tegen een gereduceerde prijs verkopen. Foka.nl had hem staan voor 369,- (maar is kennelijk niet meer op voorraad op dit moment) . Volgens de site heeft Central Point dit scherm nog wel op voorraad, voor de prijs van 368,-

Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
      Ik zou het dan ook ineens willen calibreren met mijn printer(Canon MP600).
      Moet ik daar apparte software voor bijkopen of zijn er schermen die dit al ingebouwd hebben?
      Sorry,voor mijn mischien domme vragen maar computers is nu niet bepaald mijn sterkste kant.
      Om een scherm goed te calibreren heb je aparte calibratie-apparatuur nodig, bijvoorbeeld van Colorvision.
      Last edited by MarkEL; 30 maart 2009, 15:13.
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yuu Bekijk bericht
        Euhm ik zelf zou opteren voor een Samsung (syncmaster) omdat het een zeer degelijke kwaliteit is voor een goede prijs.

22 inch betaal je minder dan € 200.
        Voor een scherm dat moet dienen om foto's te bewerken en volgens de TS moet gekalibreerd worden ????? Sorry hoor maar ik denk dat je dan voor een ietwat degelijk scherm al aan het dubbele van de prijs gaat zitten ...
        Kijk eens naar deze

Maar der zijn er ongetwijfeld nog goeie en zelfs nog betere

Erwin
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

ik heb onlang een hp gekocht ronald
          geen sec spijd van dit is een prachtig scherm voor niet al te veel geld
          men broer en ik gebruiken deze
          hier een voorbeeld van een 20inch

Get full-length product reviews, the latest news, tech coverage, daily deals, and category deep dives from CNET experts worldwide.

mvg rohnny
          ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
          *BD1034BE

Comment

Kijk eens naar deze

Maar der zijn er ongetwijfeld nog goeie en zelfs nog betere

Erwin
            Volledig mee eens. Hoewel meer voor minder centen heel moeilijk zal zijn.
            Ik ben ook reeds een tijdje op zoek naar een betaalbaar scherm met PVA of IPS paneel en had hier ook een vraag gesteld aan de forumleden.( zie Dell 2209WA ). Om er deftig uit te geraken moet je toch zelf het meeste huiswerk doen. Misschienn helpen deze overwegingen, als je even tijd hebt:

- Paneeltype PVA of IPS (met alle voorzetsels erbij): je leest overal dat IPS superieur is ten opzichte van PVA. Daarom werd het pas uitgebrachte Dell scherm 2209WA met e-IPS paneel mijn favoriet. Wanneer je dit echter leest op het forum van dpreview, in een draadje over dit scherm, dan moet je toch besluiten dat het HP LP2275w scherm ongeveer 10% meer kleuren in de aRGB kleurenruimte kan weergeven, met een PVA paneel. Dit heeft allicht te maken met het kleine lettertje e- dat ervoor staat. (Blijkbaar moet je ook hier opletten voor de kleine lettertjes) .
            PVA zou ook meer contrast opleveren dan IPS (?)

- De schermverhouding: Ik maak weinig afdrukken van foto's, maar geniet er des te meer van op een mooi groot TV scherm (16:9). Vandaar het idee om los te komen van het traditionele 4:3 (camera sensor) of 3:2 formaat (kan je kiezen op de camera) en als het kan, foto's te herkaderen volgens deze nieuwe standaard van de TV schermen. Mooi schermvullend. Vandaar dus ook een 16:9 of 16:10 monitor om hetzelfde effect te zien aan de PC.

- Het formaat en hieraan gekoppeld de resolutie, die uiteindelijk bepalend is voor de pixelgrootte (pixelpitch): Het probleem is hier dat een PC monitor het grootste deel van de tijd ook moet dienen om aan documenten te werken, e-zines te lezen enz. Hiervoor is een resolutie van 1200 verticaal wenselijk. Om deze resolutie te hebben zijn er DRIE mogelijkheden:
            1) Het Lenovo L220x wide scherm met een native resolution van 1920x1200, maar een pixelgrootte van 0.247. Dit is volgens mijn smaak te klein om comfortabel te kunnen werken. Verder lijkt het belangrijk om schermen steeds in de native resolution te gebruiken.
            2) Een 20" 4:3 scherm heeft bij 1200 pixels verticaal een pixelgrootte van 0.254. Dit is nog heel klein om webpagina's te lezen zonder voortdurend te Ctrl + 'en daarmee is de goede schermverhouding ook weg. Hierbij dacht ik aan deze Dell.
            Omwille van de pixelgrootte is het dan een logische stap om naar 21 " 4:3 te gaan. Bij de (te) dure schermen NEC en EIZO heb je hier keuze te over. Maar voor het brede publiek worden ze niet meer gemaakt vrees ik.
            3) Een 24" breedbeeldpaneel geeft 0,27 pixelgrootte. Dit is OK maar met een paneel van goede kwaliteit erin, zeer ver boven het budget. Eigenlijk vind ik ze ook te groot. Maar dat is natuurlijk zeer persoonsgebonden.

Terug naar af, lijkt het dan wel. En inderdaad is een 22" 16:10 een compromis oplossing. De pixelgrootte van 0.282 is voor het gewone PC gebruik, voor mij ideaal ( en ik ben heus niet half blind of zo). Dit kan je rustig zelf uitproberen bij je plaatselijke PC boer. Je kan er wel geen twee volledige A4-tjes naast elkaar opzetten, maar ja (zucht).
            Het bovenvermelde HP LP2275w scherm is het beste wat ik hier heb gevonden en is op Nederlandse webwinkels vanaf een € 330 te koop. (Zo heb ik het dan ook opgelost. Mijn 17" Samsung scherm plaats ik er dan in portret naast. Dit geeft dan 960 x 1280 verticaal).

Hopelijk heb je hier iets aan en wens ik je veel succes op je zoektocht.

Wilfried OdB
            Fuuu…tsjie
            www.wouldbephotography.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
              Volledig mee eens. Hoewel meer voor minder centen heel moeilijk zal zijn.
              Het bovenvermelde HP LP2275w scherm is het beste wat ik hier heb gevonden en is op Nederlandse webwinkels vanaf een € 330 te koop.

Alhoewel... Bekijk DEZE ook eens. Ook 22", zelfde max.resolutie, zelfde pixelgrootte, MAAR... snellere responstijd. 2ms ipv 6ms. En vooral lagere prijs.

Ik heb onlangs dezelfde gekocht maar in 24", tegen een deftige prijs. Indien interesse verkooppunt stuur pm.

Voor calibratie van het scherm heb ik de Pantone Huey! Calibratie is echt kinderspel hiermee. Houd zelfs constant rekening met het omgevingslicht voor juiste kleurweergave.
              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

Comment

Deze Samsung en zijn HD broertje T220HD hebben een TN paneel en geen IPS of PVA. TN schermen zijn weliswaar sneller en daardoor ook beter geschikt voor games en films. Nadelen zijn dan weer een minder gunstige kijkhoek (is belangrijk wanneer je vrij dicht tegen een breedbeeldscherm aanzit), het contrast (wordt wel dynamisch opgekrikt) en het kleurenpalet. Vooral dit laatste is voor de beeldbewerkers een breekpunt. TN schermen worden met 6-bit per kleurenkanaal aangestuurd. Hierdoor is het aantal kleuren dat een TN scherm kan weergeven beperkt tot 2^18= 262.144. De andere kleuren worden softwarematig 'geschat'.
                Een IPS of PVA paneel wordt aangestuurd met 8 bit per kleur (RGB). Hierdoor ontstaan de 2^24= 16.777.216 of 16,7 miljoen (echte) kleuren die nauwkeurig juist op het scherm worden geplaatst. Eizo en Nec doen nog beter met 10 bit en . . .
                Dus deze Samsung schermen zijn best OK maar technisch gesproken is het een beetje appelen met peren vergelijken.
                Fuuu…tsjie

Comment

Voor m'n fotobewerking werk ik momenteel nog op een 17" crt monitor, maar zodra die de geest geeft stap ik over (misschien pas begin 2010), op een LED-monitor zoals de Samsung xl20 (te vinden vanaf ~850).
                  Als ge echt een goed kwalitatief scherm wilt voor fotobewerking kan je naar mijn mening beter een klassieke monitor tweedehands kopen (in goede staat uiteraard), dan een goedkope 'grote' lcd.
                  Ik gebruik 22", 23" en 24" budget lcd's voor ruimte (en om m'n schermverslaving te bevredigen) en die kleine crt voor m'n kleurkritische werk. Een afdruk op groot formaat zal toch meer plezieren dan een foto te bekijken op een matige 22-24" lcd...

Comment

Ik zou deze Eizo nog maar eens bekijken als ik jou was. Ik denk dat je voor dit bedrag geen beter scherm zult kunnen kopen. Ik heb 'em zelf sinds twee of drie weken en ben er erg tevreden over Hier kun je de specs van dit scherm vinden.

Comment

Bedankt allemaal voor Uw reaktie's

Ik zie door de schermen 'het' scherm niet meer.

Heeft er iemand ervaring met dit scherm?
                      Dell 2709WA02 TFT

Ik twijfel op dit moment tussen deze schermen:

Dell 2408WFP AO1

Dell 2709WA02 TFT

Nec 2690WUXI

Eizo S2031WH-BK

Het scherm zal voor 80 procent voor fotobewerking moeten dienen.
                      Ik ga zo stilaan de knoop moeten doorhakken want mijn vrouwke zegt dat het geleverd zal worden door de paasklokken
                      Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door The digital hunter Bekijk bericht
                        Bedankt allemaal voor Uw reaktie's

Ik zie door de schermen 'het' scherm niet meer.

Heeft er iemand ervaring met dit scherm?
                        Dell 2709WA02 TFT

Ik twijfel op dit moment tussen deze schermen:

Dell 2408WFP AO1

Dell 2709WA02 TFT

Nec 2690WUXI

Eizo S2031WH-BK

Het scherm zal voor 80 procent voor fotobewerking moeten dienen.
                        Ik ga zo stilaan de knoop moeten doorhakken want mijn vrouwke zegt dat het geleverd zal worden door de paasklokken
                        Ik denk dat je eerst moet gaan bepalen welke grootte je wilt hebben en wat je budget is. Want het verschil in 20" en 27" is écht aanzienlijk. Zoals ik al aangaf ben ik erg tevreden over de Eizo s2031. Maar da's wel 'slechts' 20". Voor mij niet zo'n probleem aangezien ik 2 schermen tegelijk gebruik (m'n MBP scherm + de Eizo). Bij fotobewerking zet ik de te bewerken foto dus full screen op de Eizo en m'n tools op de MBP scherm. Zou ik echter slechts één scherm gebruiken dan had ik waarschijnlijk een maatje groter gekocht. Maar.... met een maatje groter bedoel ik dan ook een scherm met een grotere resolutie. Een 22" scherm zou ik dus niet kopen want die 's dan wel groter maar heeft nog steeds een resolutie van 1680x1050. (de pixels zijn dan dus alleen wat groter) Ik zou dan minimaal een 24" aanschaffen met een resolutie van 1920x1200. Nadeel is dan weer dat een 24" met een goed panel (IPS of S-PVA dus) meestal weer een stuk duurder is. En dus is het gestelde budget weer belangrijk.

Tip; op deze website kun je van de meeste schermen het soort panel opzoeken En hier heb je nog een andere handige site.

Succes met je keuze

Comment

Omdat het Eizo scherm nog in je lijstje staat en je 80% tijd rekent voor foto's, zou ik geen compromis maken naar een TN paneel.
                          De goedkoopste schermen van 24" met IPS (zoals de lp2475w van HP kosten €500. Dit moet ook zowat de prijs zijn wanneer je de 22" versie van Eizo neemt.
                          Dit scherm (Eizo S2231w) heeft hetzelfde S-PVA paneel LTM220M3 van Samsung (zie hier na invullen van het type) , dat ook in de HP lp2275w zit, die door erwin werd vermeld? Eizo brengt meer kwaliteit met hetzelfde paneel o.a.door er een 10 bit LUT aan te koppelen. De vraag is natuurlijk of dit de extra euro's waard (€ 150 in het geval 22") is.
                          Ik heb geopteerd voor een kwalitatief goed scherm, maar met een krap budget. Verder is er nog het verhaal van de pixelgrootte, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Dit kan je natuurlijk wel zelf onderzoeken door wat te spelen met de resolutie van je huidige monitor: je meet de beeldhoogte in mm, je deelt dit door het aantal pixels verticaal en je hebt de pixelgrootte.
                          Vermits mijn scherm (HP lp2275w)nog niet geleverd is, kan ik er ook geen indrukken van geven.Het zou trouwens niet eens helpen, wanneer je toch niet kan vergelijken. Jammer dat er niet ergens een zaak is waar je deze schermen allemaal naast elkaar kan zien (zucht). Uiteindelijk moet je kopen op basis van specificaties.
                          Succes verder!
                          Fuuu…tsjie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                            snip ... Verder is er nog het verhaal van de pixelgrootte, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Dit kan je natuurlijk wel zelf onderzoeken door wat te spelen met de resolutie van je huidige monitor: je meet de beeldhoogte in mm, je deelt dit door het aantal pixels verticaal en je hebt de pixelgrootte.
                            snip
                            Voor CRT schermen, die van huis uit een dot pitch hebben met een 3 kleuren fosfor mesh, is dit een flink stuk irrelevante gebakken lucht ..
                            .. net zogoed als LCD schermenresolutie gedefinieerd wordt door de dot pitch van het scherm (zo lees ik in de technische definities) .. en die wordt door de fabrikant vastgelegd en niet door de "user defined resolution". In het beste geval worden die voor een LCD 1:1 gemapt door de video driver ..
                            (http://computer.howstuffworks.com/question401.htm)
                            nu ja .... WTF

Comment

Misschien heb ik mij schuldig gemaakt aan een onzorgvuldige woordkeuze.
                              Wat een fabrikant van CRT's of TFT's allemaal uitricht om deze beeldvorming tot stand te brengen is natuurlijk de basis van wat wij zien als eindgebruiker.
                              Wanneer een fabrikant als Lenovo een 22" breedbeeld scherm een resolutie van 1920x1200 meegeeft dan worden op 296 mm, 1200 beeldlijntjes gezet met bijgevolg een hoogte van 0.247 mm. Met 1050 beeldlijntjes, krijgt elk lijntje 0.282 mm. De letters op je scherm, de pictogrammetjes enz. maken, in mijn, misschien simpele redenering, gebruik van een zelfde aantal van deze beeldlijntjes. Resultaat is dat hetzelfde beeldschermformaat, met een toenemende resolutie, kleinere objecten gaat afbeelden. De pixelgrootte die aangegeven staat in de specs van een monitor, vertoont hetzelfde verloop en deze heb ik gebruikt om een idee te hebben van de grootte waarmee een scherm van een bepaalde grootte de schermobjecten zal afbeelden en of je hier langdurig en comfortabel mee kan werken.
                              Als ik mij dit allemaal inbeeld buig ik nederig het hoofd.
                              Als ik, naar uw aanvoelen, deze parameter hardware-matig wat heb verkracht, dan zijn zijn mijn oprechte excuses, het minste wat ik kan doen !?
                              Fuuu…tsjie

Comment

Working...
                              X